Zag vorige week op Top Gear dat men een oude volvo 740 TD op plantaardige olie liet lopen. Een of andere techn kerel had gewoon een zooi van die olie in de supermarkt (zou het?) gekocht en deed er wat simpele scheikundige shit mee. Uiteindelijk goot ie door een filtertje en klaar was kees.
Kennen die techn guys hier dit principe want het leek er toch echt op dat die auto gewoon perfect reed, ze lieten em nog op circuit paar rondjes rijden en ding bleef goed lopen.
Dieselmotor die ook op plantaardige olie loopt?

Hehehe ik zie het al voor me, zo'n dikke frituurwalm in de file met allemaal van die kwijlende gasten eromheen 
Wij hebben ook zo'n allesbrander voor camperen, die scheen ook op slaolie te kunnen branden. Wij proberen natuurlijk veel gepruts voor ie aan ging en toen ie dat eenmaal was.... stinken!

Wij hebben ook zo'n allesbrander voor camperen, die scheen ook op slaolie te kunnen branden. Wij proberen natuurlijk veel gepruts voor ie aan ging en toen ie dat eenmaal was.... stinken!

dat andere deel van top gear was veel leuker ,kijken met welke snelheid de flitspaal het niet meer doet . Dit was geloof ik bij 170 miles/h,oeps even een tweede blok in de laguna dan lukt het wel.Dus als je niet geflitst wil worden effe doorrijden

en dan zagen ze weer over dioxine in je eten

N.b.: Je Diesel-inspuitsysteem slijt veel sneller ! Tenminste als het afhankelijk is van brandstofsmering.
Verder kan ik mij herinneren dat er een aantal proeven lopen op dit moment met deze brandstof. Verder zijn er weer wettelijke mogelijkheden als je het spul in Duitsland tankt. In Duitsland is ook biodiesel (RME) bij sommige stations verkrijgbaar. Dit RME is gedeeltelijk plantaardig en geraffineerd is dus een andere brandstof voor de goede orde.
Voordat je RME met je Diesel Renaultje probeert... ! NIET DOEN !!! De 1.6D en 1.9D hebben een verdelerpomp die niet geschikt is voor RME. Onder andere brandstofverwarming of juist koeling, afhankelijk van het systeem, ontbreekt en de pomp is afhankelijk van brandstofsmering (in Diesel zit zwavel en dat smeert, RME heeft dat bestanddeel niet en smeert dus ook niet !, laag zwavelige Diesel heeft dus ook een smeerprobleem)!
Bij de meeste common-rail en pompverstuiver systemen wordt het afgeraden vanwege de hoge slijtage. Aangezien één elektronische- of pomp-verstuiver al enkele honderden teurohŽs ( 400,- is niets ! )kost, begrijp je het financiële argument waarschijnlijk wel
Dus nooit zomaar dit spul zonder enig overleg met dealer of het liefst technische dienst importeur tanken !
Verder kan ik mij herinneren dat er een aantal proeven lopen op dit moment met deze brandstof. Verder zijn er weer wettelijke mogelijkheden als je het spul in Duitsland tankt. In Duitsland is ook biodiesel (RME) bij sommige stations verkrijgbaar. Dit RME is gedeeltelijk plantaardig en geraffineerd is dus een andere brandstof voor de goede orde.
Voordat je RME met je Diesel Renaultje probeert... ! NIET DOEN !!! De 1.6D en 1.9D hebben een verdelerpomp die niet geschikt is voor RME. Onder andere brandstofverwarming of juist koeling, afhankelijk van het systeem, ontbreekt en de pomp is afhankelijk van brandstofsmering (in Diesel zit zwavel en dat smeert, RME heeft dat bestanddeel niet en smeert dus ook niet !, laag zwavelige Diesel heeft dus ook een smeerprobleem)!
Bij de meeste common-rail en pompverstuiver systemen wordt het afgeraden vanwege de hoge slijtage. Aangezien één elektronische- of pomp-verstuiver al enkele honderden teurohŽs ( 400,- is niets ! )kost, begrijp je het financiële argument waarschijnlijk wel

Dus nooit zomaar dit spul zonder enig overleg met dealer of het liefst technische dienst importeur tanken !
Vriend van me wilde goedkoop rijden. Kocht een C15d, een 1.9d ongeblazen. Rijd naar de Lidl en koopt 24 flessen slaolie. Gooit die in de tank en rijden maar. Werkt ideaal. De smering is niet optimaal koud start eigenschappen zijn ook niet goed te noemen, maar het rijd. en nog goed koop ook. Het mag in nederland niet want dan begint de schatkist te piepen. Hij had geen last van stank.
Derby
Derby