Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Plaats reactie
Jan-Geert (Momentsleutel)

zijn hier nog r4 gekken die weten hoe je een beetje fatsoenlijk je gas afsteld en dat het zo mooi mogelijk rijdt met zo weinig mogelijk verbruik en dat ie goed start :smile:
Menno

Redelijke kans dat ik wel met een zinnig antwoord kan komen, ben ook een beetje errug R4Freak. Vertel eerst ff wat voor verdampertje e.d. je er in hebt zitten. Is 't oud, of redelijk jong?

En over dat verbruik, ik haalde altijd keurig 1 op 7 met m'n 4jte :smile::smile::smile: nix mis mee toch?
rev it like a rental
Arjen

1 op 7 ja, met de rijstijl van Arie Vatanen.

heb zon oud verdampertje erin met stat. stelschoef en een schroef op de andere drooggasleiding. 1 op 7??? ik rij 1 op 10 /11!!!!
On 2001-06-26 21:50, Menno wrote:
Redelijke kans dat ik wel met een zinnig antwoord kan komen, ben ook een beetje errug R4Freak. Vertel eerst ff wat voor verdampertje e.d. je er in hebt zitten. Is 't oud, of redelijk jong?

En over dat verbruik, ik haalde altijd keurig 1 op 7 met m'n 4jte :smile::smile::smile: nix mis mee toch?
Menno

ach ja, die 1 op zeven is ook met een 1400Turbo, altijd volle patat rijden. Origineel haalde ik ook zoiets van 1 op 11a12.

Moet nog ff wat andere dingen doen, zal vanavond wel ff een afstelverhaaltje tikken, ok?

-----------------
happy turbo'ing
Laatst gewijzigd door Menno op di 26 jun 2001 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.

is goed lekker slapen :smile: hihi
Menno

en vanavond wordt morgen,
rev it like a rental

[jah joh is goed rustig aan!!!
Menno

OK, daar istie dan:

eerst ff 't standaardgeneuzel, dat alles OK moet zijn voordat je begint. Dus klepspeling en ontsteking moeten goed staan, bougies OK. Dit zijn ook dingen die zeker invloed hebben op 't verbruik, dus de moeite van 't controleren wel waard. Ik ben zelf altijd erg voorbarig met nieuwe bougies: die dingen kosten maar een paar piek, en hij gaat er zo lekker van starten en lopen.

Dan 't echte afstellen:
Je begint met de hoofdafstelling: dat is die grote schroef in je gasslang. Geef gas, totdat de motor ongeveer 3000 toeren draait. (op 't gehoor, je hebt denk ik geen toerenteller). Je hand nu niet meer bewegen, gewoon in deze stand houden de carburateur.

Nu ga je de hoofdafstelschroef indraaien, totdat je hoort dat 't toerental in begint te zakken.

Vanaf dat punt draai 'm weer verder open, totdat je 't toerental niet meer verder stijgt. Je hebt nu de afstelling gevonden die 't maximale vermogen geeft.

Voor een zuinig verbruik moet de hoofdafstelling weer wat verder in geschroefd. Doorgaans is dit een of anderhalve slag, maar als je echt zuinig wilt,zou je hier echt ff een beetje uitgebreid naar kunnen zoeken. Bijvoorbeeld door te beginnen met 1 slag terug, er een tijdje mee rijden, eventueel verbruik meten, en dan weer een half slagje terug, enz. enz.

Je moet niet zover terug gaan dat ie in begint te houden/niet gladjes meer rijdt, dan weet je zeker dat je te ver bent gegaan. Ik denk dat je met 1 a 1,5 slag terug al aardig in de buurt zit.

Dit was de hoofdafstelling, nu nog 't stationair, die bepaalt ook hoofdzakelijk 't starten. Dit is ongeveer 't zelfde principe. Stel eerst op de carburateur, op benzine, 't stationaire toerental af. Nu ga je met je stationaire schroef op de verdamper wederom op zoek naar 't max. toerental. Als je dit gevonden hebt, mag je hier ook weer een slagje terug. Niet zozeer voor 't verbruik, maar wel om de CO uitstoot een beetje binnen de perken te houden.
Als je 't toerental nu nog te hoog of te laag vindt, mag je 'm op de carburateur nog iets bijstellen.

Voor een goede start is 't ook wel hulpzaam als je er een tijdrelais in hebt zitten, die bij op contact zetten alvast de afsluiteres ff open zet, heb je dat?

Succes.
rev it like a rental

thanx nee ik heb niet zon relais, hoe kan je dat erop zetten , ps het is gelukt (had wat extra documentatie gevonden :smile: weet je trouwens nog wat leuke dingen om op zon ding te zetten qua styling?? hoe kan ik trouwens een plaatje hierbij zetten??
Menno

Gaaf dat 't weer werkt. Zo'n relais is alleen zinvol als je echt problemen hebt met starten. Je kunt 't beste ff naar een inbouwstation in de buurt gaan, daar kan je ze kopen, en kunnen ze je vertellen hoe aan te sluiten.

Qua R4 opleuken: wat ik zelf wel leuk vind staan zijn "snelle wielen" verder valt er weinig aan 't uiterlijk de doen. Gelukkig is dit ook niet nodig, want ze zijn al zo prachtig!!!.

Nuttige accesoire vind ik wel een paar degelijke stoelen, want de originele vind ik niet echt super. Bij mij zitten er nu Recaro's in.
rev it like a rental

heb er al lm velgen onder, maar zoek nog 2 goede stoelen weet jij nog een paar??? groetjes jg (ook zoek ik nog plaatwerk (spatboren , motorkap + binnenkant motorkap liefst wit
Plaats reactie