Hallo!
Ik heb iets raars: Na het starten van de auto gaat de pomp even aan. deze gaat ook weer uit. Alle lampjes gaan ook normaal uit. Maar zogauw ik wegrij gaat het ABS lampje knipperen. (tenminste ik hoor een relais knipperen, het lampje zal wel losgehaald zijn neem ik aan) Remmen gaat dan ook vaak even heel moeilijk. Maar na een meter of 50 gaat het relais uit, en remt de auto normaal. Ook bij hele lage snelheid, bv filerijden gaat het relais knipperen en remt ie heel slecht. Wanneer ik weer harder ga rijden dan gaat het relais weer uit en remt ie ook weer normaal.
Rara hoe kan dit?
Verder heb ik nog het idee dat soms het ABS wel werkt als je heel hard remt, en soms dan blokkeren de wielen gewoon.
Bij stilstand op de rem drukken, en na een aantal keer gaat de pomp even aan, daarna weer uit.
Ook kan ik de handremkabels zo spannen dat ie niet meer vrijloopt, maar dan nog kan ik de achterwielen niet blokkeren als ik de handrem volledig aantrek.
Misschien heeft dit met elkaar te maken, ik weet het niet.
Heeft iemand oplossingen? het liefst spoedig want mijn motorblok ligt er nu bijna uit, dan kan ik er mooi bij.
Groeten!!
Vreemde dingen die remmen
Dat van die handrem is in ieder geval niet gek. Daar is een handrem niet voor gemaakt
Rallyauto's hebben een speciale hydraulische handrem om de achterwielen te kunnen blokkeren.
-
- Moderator
- Car: Megane
Matijs schreef:Dat van die handrem is in ieder geval niet gek. Daar is een handrem niet voor gemaaktRallyauto's hebben een speciale hydraulische handrem om de achterwielen te kunnen blokkeren.

dat 'tikken' van 't ABS zijn waarschijnlijk ingrijpacties. 't systeem heeft (ten onrechte) een blokkerend wiel gedetecteerd.
Vaak is de oorzaak een vuil/verroest target (vertanding op de naven). Kijk ze allemaal ff na, en maak ze schoon.
Bij deze storing is 't vaak ook zo dat vanaf een bepaalde snelheid (meestal vrij hoog, bv 160 ofzo) het systeem de wielsignalen helemaal niet meer kan lezen, en zichzelf uitschakelt (inc brandend lampje).
Vaak is de oorzaak een vuil/verroest target (vertanding op de naven). Kijk ze allemaal ff na, en maak ze schoon.
Bij deze storing is 't vaak ook zo dat vanaf een bepaalde snelheid (meestal vrij hoog, bv 160 ofzo) het systeem de wielsignalen helemaal niet meer kan lezen, en zichzelf uitschakelt (inc brandend lampje).
rev it like a rental
tja...
ik heb eens even gekeken, nu blijkt dat bij mijn rechter voorwiel het sensorsnoer is doorgeknipt en weggestopt zodat het niet opviel....
zouden alle problemen hierdoor komen?
Ik neem toch aan dat ie dan op zich wel goed zou moeten als de rest wel goed is?
En hoe kan het dan dat ie als ie langzaam rijd alleen maar dat relais aanstuurd?
En hoe kan ik die sensor eraf halen? er zit een M6 boutje bovenin, maar daarna wil ie nog niet los, of zou ik iets meer kracht moeten gebruiken?
ik heb eens even gekeken, nu blijkt dat bij mijn rechter voorwiel het sensorsnoer is doorgeknipt en weggestopt zodat het niet opviel....
zouden alle problemen hierdoor komen?
Ik neem toch aan dat ie dan op zich wel goed zou moeten als de rest wel goed is?
En hoe kan het dan dat ie als ie langzaam rijd alleen maar dat relais aanstuurd?
En hoe kan ik die sensor eraf halen? er zit een M6 boutje bovenin, maar daarna wil ie nog niet los, of zou ik iets meer kracht moeten gebruiken?
Als je je contact aanzet, moeten al je controlelampjes gaan branden, ook die van je ABS.
Dus als het lampje van je ABS niet brandt als je het contact aanzet, zou ik eerst dat eens even nakijken.
Bij mij blijft het lampje zo'n 4-5 seconden branden en dan gaat hij uit, is er iets mis met de ABS, dan gaat het lampje na een aantal meters rijden, branden.
Dus als het lampje van je ABS niet brandt als je het contact aanzet, zou ik eerst dat eens even nakijken.
Bij mij blijft het lampje zo'n 4-5 seconden branden en dan gaat hij uit, is er iets mis met de ABS, dan gaat het lampje na een aantal meters rijden, branden.
-
- Car: renault 5 gt turbo
- Contacteer:
die abs heb ik ook gehad toen ik mijn clio kocht. er was inderdaad dat kabeltje kapot gegaan. en als ik reed ging het abs lampje aan. de abs werkte dan dus ook niet. ik heb het laten repareren. ze hebben er toen een nieuwe kabel in gezet en toen werkte alles weer goed
Ik gebruik even dit oude topic.
Ik heb het volgende probleem met de auto!!
Bij het remmen blokeerd rechts voor redelijk snel en links voor niet.
Dus heeft links voor meer remdruk dan rechts.
Bij het remmen zelf is ie niet echt nerveus maar bij het sturen heel zweeferig.
Rechts voor zit ook een hele vreemde dong(vreemd geluid) dremper rijd.
Iemdand een idee wat het kan zijn??
Ik heb het volgende probleem met de auto!!
Bij het remmen blokeerd rechts voor redelijk snel en links voor niet.
Dus heeft links voor meer remdruk dan rechts.
Bij het remmen zelf is ie niet echt nerveus maar bij het sturen heel zweeferig.
Rechts voor zit ook een hele vreemde dong(vreemd geluid) dremper rijd.
Iemdand een idee wat het kan zijn??
kan ook zijn dat je rechts minder wieldruk hebt. Met gelijke remdruk blokkerd hij rechts dan eerder.
tuurlijk is rechts vaak minder wieldruk, want de linkerkant van de auto is vaak wat zwaarder (je zit links)
je kan het ook nog wat verergeren door fout aan de torsiestaven te klieren, op het oog staat de auto "cool verlaagd" recht, maar de wieldrukken kloppen niet meer.
als je remklauw links vast zit kan dat ook, maar dan zou hij bij het remmen ook erg opzij trekken, en dat zeg je niet.
kan ook zijn dat de schokdemper rechts veel slechter is dan links. Daar krijg je bumpsteer van, als je over een slechte weg rijdt heb je de hele wegbreedte nodig en dat voelt heel zoekerig aan.
tuurlijk is rechts vaak minder wieldruk, want de linkerkant van de auto is vaak wat zwaarder (je zit links)
je kan het ook nog wat verergeren door fout aan de torsiestaven te klieren, op het oog staat de auto "cool verlaagd" recht, maar de wieldrukken kloppen niet meer.
als je remklauw links vast zit kan dat ook, maar dan zou hij bij het remmen ook erg opzij trekken, en dat zeg je niet.
kan ook zijn dat de schokdemper rechts veel slechter is dan links. Daar krijg je bumpsteer van, als je over een slechte weg rijdt heb je de hele wegbreedte nodig en dat voelt heel zoekerig aan.
kan ook zijn dat de effective rem gedeelte op je wielen verschillind zijn.
Kijk maar eens goed naar de schijven Blank metaal daar reemt hij goed op. dat donkere stuk niet.
Bij mijn gtt is aan een schijf de achterkant helemaar zwart. viel me later op.
Voor jouw auto ff naar de brezan 2 nieuwe remschijven halen met 4 nieuwe remblokjes..
ben je voor minder dan 100 euro klaar inclusief een bus rem reiniger en een tube kopervet.
Kijk maar eens goed naar de schijven Blank metaal daar reemt hij goed op. dat donkere stuk niet.
Bij mijn gtt is aan een schijf de achterkant helemaar zwart. viel me later op.
Voor jouw auto ff naar de brezan 2 nieuwe remschijven halen met 4 nieuwe remblokjes..
ben je voor minder dan 100 euro klaar inclusief een bus rem reiniger en een tube kopervet.
Hoe is het nu mij jouw rem avontuur?robert schreef:kan ook zijn dat je rechts minder wieldruk hebt. Met gelijke remdruk blokkerd hij rechts dan eerder.
Al op volledige sterkte?