uitlaat brult te hard

Vragen over je auto m.b.t. de NL wetgeving
Primair NL, maar alles is welkom.
Marcel dLC

Je maakt het mee hoor....

Vanmiddag rijdt mijn broertje in mijn 19 op de A27 ter hoogte van nieuwendijk als er een politiebusje achter hem rijdt en er een bordje "stop politie" omhoog gaat.....
Gestopt dus, begint die agent te mekkeren dat de uitlaat teveel lawaai maakt. Hij moest hem weer even starten, maar er werd geen meting ofzo verricht.
Uiteindelijke resultaat: Boete van 86 euro voor "uitlaat voldoet niet aan de eisen van geluidsproductie" ---->> Er is geen meting of iets verricht!! :( Ook wist hij niet te melden wat de wettelijke eis dan was.....moet ik de politie zo echt nog serieus nemen????
Mag ie uiteindelijk weg met de melding "als ik je nog een keer zie en het is niet opgelost dan mag je naar het RDW" hufters...

Dus de vraag: wat is precies de wettelijke eis voor geluidsproductie van de uitlaat, en mag een agent een boete daarvoor uitdelen zonder ook maar iets te meten, lijk me toch niet.

ik ga natuurlijk een bezwaarschrift schrijven en dan zien we wel wat het wordt.

Marcel

[img]http://www.madkow-online.com/images/boete.jpg[/img]
Laatst gewijzigd door Marcel dLC op wo 18 sep 2002 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.
jeroen.k

Hmmmm, denk dat ik toch maar voor de Peco ga! :lol:

O ja, en zonder meting mag die agent niks natuurlijk!
RO 16v

Geen meting geen bekeuring!!! Wettelijke eis is dacht ik 91 db. Heb laatst het zelfde gehad agent zei dat de uitlaat teveel geluid leverde. Ik had gelukkig nog een db-meter in de auto liggen dus zei tegen de agent wat de eis was, wist hij niet maar ik ongeveer wel. Dus effe meten bij bijna plank gas had ik 86 db en de agent was meteen stil en reed droevig weer weg. :D
Marcel dLC

O ja....het gaat dus om een Peco BB2, geen middendemper en een open luchtfilter
Maik (WOOFER)
Über-Spammer

Euh zo ver ik weet..

Kan je deze bekeuring via een brief zo kwijtschelden.

Ze hebben geen gemeten bewijs...
dus het briefje is vlut.
Ron RS

Ze denken waarshijnlijk "wie schrijft die blijft"
RO 16v

Nog een keertje dan. GEEN METING GEEN BEKEURING. Als de agent geen cijfertjes heeft hoe weet hij dan dat de uitlaat teveel geluid maakt, op zijn gehoor afgaan. :lol: Die agenten van tegenwoordig denken dat ze beter zijn dan de meetapparaten. :-*
Mrtn
Car: R5GTT

Hoe haalt ie het in z'n (lege) hoofd om een boete uit te schrijven zonder aantoonbaar bewijs te weerleggen. Leren ze dan helemaal nix daar op de politieschool :evil:

en duidelijk schrijven ken die knuppel ook al niet.

neerknuppelen dus :D
Mrtn = Maarten
bruno @af
Contacteer:

RO 16v schreef:Ik had gelukkig nog een db-meter in de auto liggen
Never leave home without it ... :lol: :lol:
Marcel dLC

Tja...die had ik net even niet in de auto liggen.... :p
jeroen.k

Mischien dat de importeur van Pecohierom gestopt is? :p
kreeg teveel schadeclaims van klanten die een boete hadden gehad! :lol:
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Wat een grappenmaker! :D

Simpel briefje opstellen en niet betalen, da's 1 ding dat zeker is.

Succes!
Marcel dLC

psies, denk dat ze me moeten gaan neerknuppelen voordat ze geld van me gaan krijgen >-) >-)
Mickael

Dit is toch echt niet te geloven wat een stel ......piep piep piep. :-* :-* :-*

En ondertussen wordt een auto van een vriend van mij gejat en daar doe ze dus niets aan. ja je KAN een afspraak maken om aangifte te doen.

Dit is echt niet normaal, ze pakken alleen de mensen die ze durven, want voor boeven zijn ze bang. :-* :-* :-* :-*
Nick (germanstyle)

Ik heb precies dezelfde PECO uitlaat gehad op mijn Twingo vanaf kat, helemaal open middendemper en einddemper.

Maakte een super geluid, maar kwam gewoon door de APK (drie jaar lang zelfs)

De uitlaat was behoorlijk luid.

Trouwens dit zijn wel de uitlaten die SK-Tuning verkoopt als Gruppe N auspuff.
Laatst gewijzigd door Nick (germanstyle) op wo 18 sep 2002 14:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Merijn.V
Contacteer:

Marcel dLC schreef:Je maakt het mee hoor....

Vanmiddag rijdt mijn broertje in mijn 19 op de A27 ter hoogte van nieuwendijk als er een politiebusje achter hem rijdt en er een bordje "stop politie" omhoog gaat.....
Gestopt dus, begint die agent te mekkeren dat de uitlaat teveel lawaai maakt. Hij moest hem weer even starten, maar er werd geen meting ofzo verricht.
Uiteindelijke resultaat: Boete van 86 euro voor "uitlaat voldoet niet aan de eisen van geluidsproductie" ---->> Er is geen meting of iets verricht!! :( Ook wist hij niet te melden wat de wettelijke eis dan was.....moet ik de politie zo echt nog serieus nemen????
Mag ie uiteindelijk weg met de melding "als ik je nog een keer zie en het is niet opgelost dan mag je naar het RDW" hufters...

Dus de vraag: wat is precies de wettelijke eis voor geluidsproductie van de uitlaat, en mag een agent een boete daarvoor uitdelen zonder ook maar iets te meten, lijk me toch niet.

Marcel

Achterberg heeft mij daarvoor gewaarschuwd bij het monteren van de Sebringer. Dus ik had altijd de TUF-keuringspapieren bij me.

Dat brengt me bij je bezwaarschrift, is het een tuf-gekeurde uitlaat? Dan hebben ze geen poot om op te staan zonder meeting.

Met een meeting, heb jij een case tegen de fabrikant van de sportuitlaat.
Anonymous

BLijft wel de case dat die vent op zijn gevoel gaat bekeuren, hoe kan hij nu ooit hardmaken dat de uitlaat teveel geluid maakt. Meten = weten. Tuv geldt volgens mij voor duitsland en hier niet, kan me vergissen.
Nick (germanstyle)

En TUV in duitsland heeft ook andere meetmetohodes dacht ik (val me er niet over aan)

En het aantal decibel dat wettelijk mag is daar ook wat hoger dacht ik. Lag bij 95Db.
jeroen.k

Marinus16V schreef:
Marcel dLC schreef:Je maakt het mee hoor....

Marcel

Achterberg heeft mij daarvoor gewaarschuwd bij het monteren van de Sebringer. Dus ik had altijd de TUF-keuringspapieren bij me.

Dat brengt me bij je bezwaarschrift, is het een tuf-gekeurde uitlaat? Dan hebben ze geen poot om op te staan zonder meeting.

Met een meeting, heb jij een case tegen de fabrikant van de sportuitlaat.
toe maar een hele meeting organiseren om jou een boete te geven? :lol:
-Ray-
Contacteer:

bah
bah
driewerf bah :-* :-* :-*
Immer wieder die verdammte Holländer
Wouter.

Uitlaat teveel herrie? Daar hebben ze mijn nog nooit voor aan de kant gezet, terwijl ik met mijn 16v alleen een pijp recht van voor naar achter onder de auto had hangen. Maar feitnummer N 110 C : Het niet voldoen aan de eisen gesteld ten aanzien van luchtverontreiniging, geluidsproductie, geluidsniveau, uitlaatgassen of het stationaire mengels, kan dus eigelijk niet dat ze je een bon geven voor iets wat ze niet zeker weten, ik zou dus een mooi brief maken om inberoep tegaan. Dan gewoon erin zetten dat ze niks hebben gemeten en dat je een goedgekeurt uitlaatsysteem onder de auto hebt, niet je bon al betalen. Bij mij was het gelukt om een gedeelte van het sanctiebedrag terug tekrijgen, ik reed met blauwe stads- en dimlicht, en die was echt blauw en dat mocht weer niet (wist ik wel) ook gewoon €86, heb nu €46 terug gekregen en laat het erbij. Succes met je beklag brief.
turboman
Contacteer:

Marcel dLC schreef:O ja....het gaat dus om een Peco BB2, geen middendemper en een open luchtfilter
Dat is inderdaad vrij hard... ik had een BB4, zonder tussendemper, met open luchtfilter, was ERG hard !! Maar nooit in die 6 jaar een bekeuring voor gekregen slechts 1 waarschuwing van 1 motormuis, die het nadat ik inhaalde het pas bemerkte
Tom
Moderator
Car: MB

ik denk niet dat ik wil weten wat de resultaten van mijn lege (Devil) pijp zijn. Je mag er eigenlijk ook niet mee de weg op, dus dat zal wel niet voor niks zijn :lol: :lol:
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Turbo-Peer

Tja...die bekeuring is natuurlijk gewoon errug :-*

Dit is voor de politie DE manier om makkelijk aan geld te komen als mensen niet in beroep gaan :evil:

De enige oplossing: Maak altijd bezwaar!
Renault 5 GT Turbo Bestel Phase II 89'er (project)
Renault 5 GT Turbo Phase I (sloop)
Audi 80 met GTI motor
Floris
Contacteer:

Daar gaan we weer...

Artikel 5.2.11 van het VOERTUIGREGELEMENT zegt het volgende:
1. Personenauto's met een verbrandingsmotor moeten zijn voorzien van een uitlaatsysteem dat over de gehele lengte gasdicht is, met uitzondering van de afwateringsgaatjes.
2. Het uitlaatsysteem moet deugdelijk zijn bevestigd.
3. Personenauto's moeten blijven behoren tot een goedgekeurd type als bedoeld in artikel 2 van het Besluit typekeuring motorrijtuigen luchtverontreiniging (Stb. 1990, 393). Aan deze eis wordt niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport.
4. Personenauto's moeten blijven behoren tot een goedgekeurd type als bedoeld in artikel 2 van het Besluit geluidproduktie motorvoertuigen (Stb. 1981, 741). Aan deze eis wordt niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport.
5. Personenauto's mogen in de nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem geen hoger geluidsniveau produceren dan de waarde die voor het voertuig is vermeld in het kentekenregister, vermeerderd met 2 dB(A). Het geluidsniveau van de uitlaat wordt vastgesteld op een door Onze Minister en Onze Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer tezamen aangegeven wijze. Aan deze eis wordt niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport.6. De uitlaatgassen van personenauto's met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking mogen bij stationair toerental en op bedrijfstemperatuur zijnde motor:
a. niet meer dan 4,5% vol koolmonoxyde bevatten indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1973 doch voor 1 oktober 1986;
b. niet meer dan 3,5% vol koolmonoxyde bevatten indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 september 1986;
c. niet meer dan 1,5% vol koolmonoxyde bevatten indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1973 en het voertuig blijkens een aantekening op het voor het voertuig afgegeven kentekenbewijs wordt gevoed door een al dan niet tot vloeistof verdicht gas;
d. niet meer dan 0,5% vol koolmonoxyde bevatten indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1985 en het voertuig is uitgerust met een brandstofdoseringssysteem dat de mengverhouding van lucht en brandstof voortdurend aanpast aan het zuurstofgehalte van de uitlaatgassen.
7. De afstelling van het stationaire mengsel van personenauto's met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking die in gebruik zijn genomen na 31 december 1979, met uitzondering van personenauto's die zijn uitgerust met een brandstofdoseringssysteem dat de mengverhouding van lucht en brandstof voortdurend aanpast aan het zuurstofgehalte van de uitlaatgassen, dient zodanig te zijn dat een door Onze Minister voor het desbetreffende type motorrijtuig aangewezen gehalte aan koolmonoxyde van de uitlaatgassen, uitgedrukt in % vol, bij het bij die aanwijzing aangegeven stationaire toerental, niet wordt overschreden. Bij de meting van het gehalte koolmonoxyde moeten de eventueel aangewezen bijzondere meetvoorschriften in acht worden genomen. Deze eis wordt alleen getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport en bij elke keuring ten behoeve van de afgifte of teruggave van een kentekenbewijs.
8. De in het zevende lid bedoelde controle van de afstelling van het stationaire mengsel vindt bij personenauto's die worden gevoed door een al dan niet tot vloeistof verdicht gas en die in gebruik zijn genomen:
a. na 31 december 1993, of
b. na 31 december 1990 doch vóór 1 januari 1994, indien aan de typeaanduiding op het voor het voertuig afgegeven kentekenbewijs de aanduiding S6, K6, S9, K9, U9, N9, E2 of N2 is toegevoegd,
plaats aan de hand van de afstel- en controlegegevens, vermeld op het op het voertuig aangebrachte symbool, bedoeld in artikel 3a, tweede lid, van het Besluit typekeuring motorrijtuigen luchtverontreiniging, dan wel aan de hand van de gegevens vermeld in het kentekenregister.
9. Bij personenauto's die zijn uitgerust met een brandstofdoseringssysteem dat de mengverhouding van lucht en brandstof voortdurend aanpast aan het zuurstofgehalte van de uitlaatgassen, dient het brandstofdoseringssysteem goed te werken. De goede werking ervan wordt beoordeeld aan de hand van het gehalte koolmonoxyde van de uitlaatgassen, alsmede aan de hand van een op grond van de samenstelling van de uitlaatgassen berekende lucht-brandstofverhouding. Deze beoordeling vindt plaats op een door Onze Minister en Onze Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer tezamen aangegeven wijze.
10. De uitlaatgassen van personenauto's met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking mogen niet meer dan een door Onze Minister en Onze Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer tezamen aangegeven gehalte koolwaterstoffen bevatten, waarbij de eventueel aangewezen bijzondere meetvoorschriften in acht worden genomen. Het toegestane gehalte kan verschillend zijn afhankelijk van de datum van ingebruikneming van het voertuig en van de daarop toegepaste uitlaatgasnabehandelingstechniek.
11
Met ingang van 1 januari 1997 is in werking getreden artikel 5.2.11, elfde lid, voor zover het personenauto's met compressie-ontsteking betreft die in gebruik zijn genomen na 31 december 1979, met dien verstande dat artikel 5.2.11, dertiende lid, voor zover het betrekking heeft op het symbool bedoeld in het elfde lid niet in werking treedt, Stb. 1996, 527.
. De uitlaatgassen van personenauto's met een verbrandingsmotor met compressie-ontsteking die in gebruik zijn genomen na 31 december 1979 mogen niet meer dan een door Onze Minister en Onze Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer tezamen aangegeven hoeveelheid roet bevatten, waarbij de eventueel aangewezen bijzondere meetvoorschriften in acht worden genomen.
12. Bij personenauto's met een verbrandingsmoter met elektrische ontsteking die in gebruik zijn genomen na 30 september 1986 en die zijn voorzien van een emissiebestrijdingssysteem, moeten de door Onze Minister aangegeven onderdelen van dit systeem aanwezig zijn.
13. Het in het achtste lid bedoelde symbool moet op het voertuig aanwezig zijn en moeten goed leesbaar zijn.

Jammer joh, je komt er niet onderuit! :p :(
Marcel dLC

Die agent heeft toch niks gemeten, dus kan hij toch ook niet weten of de grens wordt overschreden????
Uitlaat is verder natuurlijk wel gasdicht en deugdelijk bevestigd enzo.
Floris
Contacteer:

Het komt erop neer dat je auto gekoppeld is aan het kentekenregister. In het kentekenregister staat vermeld wat de hoogst toegestane geluidsweergave mag zijn voor een bepaalde auto (merk+type). Wanneer deze overschreden wordt (en dat moet ook wel duidelijk zijn) krijg je hier een boete voor. Voor dit soort metingen hoeft er geen gebruik gemaakt te worden van een apparaat. Ze weten heus wel wat hard en te-hard is. Kijk dat deze 86 Euro is, vind ik persoonlijk een beetje te veel. :evil: maarja... wie ben ik? :D
Anonymous

dus conclusie > iedere sportuitlaat is verboden ?

(want 2 db erbij heb je zo)
Jesper16v
Contacteer:

Ploegah schreef:dus conclusie > iedere sportuitlaat is verboden ?

(want 2 db erbij heb je zo)
Als het max. geluid is vastgesteld zullen ze vast wel een bepaald Db hebben vastgesteld wat zowieso niet uit je originele demper komt (als deze nog goed is natuurlijk :p )
Floris
Contacteer:

heel officieel wel, maar we moeten ook niet gaan mierenn##ken he? :D
Marcel dLC

Ik ga gewoon een bezwaarschrift schrijven en dan zie ik wel wat het wordt....
Michel S.
Contacteer:

sorry hoor, maar de nederlandse wetgeving zuigt. Zou betekenen dat je auto ten alle tijden orgineel moet blijven en zowiezo geen slijtage mag krijgen. Want wees eerlijk een orginele uitlaat wat 1 maand uit is, zal niet hetzelfde klinken als 1 die 5 jaar is. Een uitlaat en motor slijt ook waardoor er toch altijd meer of ander geluid uit gaat komen.
Dus ik blijf bij het standpunt, bezwaar indienen en niet betalen. Want ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik heb EN geen DB op mijn kenteken staan, En ik kan nog altijd niet met mijn gehoor bepalen hoeveel DB het is.

Dus geen GEIJKTE meeting.

Gewoon bezwaar indienen.

stelletje hufters. Ga boeven vangen
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Floris
Contacteer:

JAjajajajajajajajaaaaaaaaaaaa.....bla bla...
Maik (WOOFER)
Über-Spammer

LoL :lol:

je word genaait waar je bij staat..

mzzz matig... :evil:
jeroen.k

Idd, gewoon bezwaar indienen dat er geen officiele meting is gedaan en de agent sowieso nooit heeft kunnen constateren dat het geluid enkel van de uitlaat komt (open luchtfilter maakt ook lawaai). Er kan zoveel in de wet staan, maar deze boet valt volgens mij gewoon onder het begrip "vormfout"!!!
Plaats reactie