zeer sterk roken 21 turbo
nou mensen hier mijn probleem,michel en ik hebben de pc van zijn auto overgezet naar de mijne daar hij een chipje heeft ingebouwd van onze menno.
hij wilde me ff laten proeven wat het dan voor een verschil geeft.
nu was het zo dat ik na warmrijden eens gas heb gegeven en de turbodruk uitsloeg naar 1,7 bar,en dit is dus teveel.
hebben na tests gezien dat er een buisje ontbrak van de amalvalve waardoor deze niet fatsoendelijk kon meten en daardoor de druk te hoog werdt.
na een beetje kloten hebben we het wat de druk betreft goed gekregen.
maar nu was het het geval dat de toeren niet onder de 1200 kwam en hier al de eerste vraag rees.
ben hiermee naar huis gereden een 15 km ver en constateerde toen een onmenselijke oliestank wat niet normaal was.
vandaag heb ik de auto gepakt en na ff te hebben gereden constateerde ik dat hij erg veel zoop,ik dacht al meteen wat fijn een chip maar dat hoeft voor mij ook niet.
na een poss te hebben gereden bleek dat ie wel erg veel deed verbruiken maar gaf via boordcomputer zuinig aan maar de liters verdwenen als sneeuw voor de zon.
bij michel aangekomen staat ie me toch een eind weg te roken dat nadraaien van de motor gewoon niet mogelijk is omdat de hele straat in rook stond.
we hebben toen een slangetje gevonden van op het spruitstuk dat loszat waardoor hij valse lucht trok en daardoor wel zeker het benzine mengsel niet juist meer was.
ik heb voor de zekerheid de olie vernieuwd die er eigenlijk pas 500 km in zat en die was zo dun als pis,dit klopt dus niet.
maar na vervangen van de olie rookt hij nog en wel bij gaslos,vooral als ik stop bij een stoplicht komt me gewoon een wolk voorbij.
het is gewoon om je voor te schamen.
bij rijden is het bijna niet te constateren hij rookt wel wat bij gas bij maar niet echt erg maar bij gas lossen dan komt de wolk weer.
we hebben ook mijn pc er weer ingezet en nu blijk ik nog maar 0,7 bar te hebben ipv 0,9 a 1,0 wat ik eerst had bij doorverbonden amalvalve.
heeft iemand enig idee wat hier loos kan zijn.
groeten pat.
nu was het zo dat ik na warmrijden eens gas heb gegeven en de turbodruk uitsloeg naar 1,7 bar,en dit is dus teveel.
hebben na tests gezien dat er een buisje ontbrak van de amalvalve waardoor deze niet fatsoendelijk kon meten en daardoor de druk te hoog werdt.
maar nu was het het geval dat de toeren niet onder de 1200 kwam en hier al de eerste vraag rees.
ben hiermee naar huis gereden een 15 km ver en constateerde toen een onmenselijke oliestank wat niet normaal was.
vandaag heb ik de auto gepakt en na ff te hebben gereden constateerde ik dat hij erg veel zoop,ik dacht al meteen wat fijn een chip maar dat hoeft voor mij ook niet.
na een poss te hebben gereden bleek dat ie wel erg veel deed verbruiken maar gaf via boordcomputer zuinig aan maar de liters verdwenen als sneeuw voor de zon.
bij michel aangekomen staat ie me toch een eind weg te roken dat nadraaien van de motor gewoon niet mogelijk is omdat de hele straat in rook stond.
we hebben toen een slangetje gevonden van op het spruitstuk dat loszat waardoor hij valse lucht trok en daardoor wel zeker het benzine mengsel niet juist meer was.
ik heb voor de zekerheid de olie vernieuwd die er eigenlijk pas 500 km in zat en die was zo dun als pis,dit klopt dus niet.
maar na vervangen van de olie rookt hij nog en wel bij gaslos,vooral als ik stop bij een stoplicht komt me gewoon een wolk voorbij.
bij rijden is het bijna niet te constateren hij rookt wel wat bij gas bij maar niet echt erg maar bij gas lossen dan komt de wolk weer.
we hebben ook mijn pc er weer ingezet en nu blijk ik nog maar 0,7 bar te hebben ipv 0,9 a 1,0 wat ik eerst had bij doorverbonden amalvalve.
groeten pat.
5 GT TURBO '87, 5 GT TURBO '89, 5 GT TURBO EVO '87, E.B.S. GT TURBO '87
HAPPY 21 TURBIE DRIVERpatrick 21TURBO schreef:nou mensen hier mijn probleem,michel en ik hebben de pc van zijn auto overgezet naar de mijne daar hij een chipje heeft ingebouwd van onze menno.
groeten pat.
veander dat zinnetje al maar eerst

wat kleur rook pat?????????
-
turbo kapoet?? of koppakking opgeblazen?? wat voor kleur rook?
is niet de koppakking want dat hebben we getest door druk op te pompen met pomp op vaatje.
kleur rook is blauw en bij stationair blauw grijzig.
kleur rook is blauw en bij stationair blauw grijzig.
-
blauwe rook is olie volgens mij..
zegt niks he doe je slang ff los en check op speling(koude motor )patrick 21TURBO schreef:turbo kapoet denk ik niet want voor omzteen van turbo heb ik nog mooi 1,2 gereden!!
-
en of er olie in de slangen zit
wat voor speling gille?gille (mountainbike) schreef:zegt niks he doe je slang ff los en check op speling(koude motor )patrick 21TURBO schreef:turbo kapoet denk ik niet want voor omzteen van turbo heb ik nog mooi 1,2 gereden!!
-
bij gas lossen kan olieverbruik via klepgeleiders zijn..., maar je turbo is nog steeds verdacht.. ook die dunne olie , was de olie warm , want dan is het dunner nl.
klinkt als over- over- over-matig veel benzine naar binne zeiken. zoveel dat ie d'r rottig van gaat lopen, erg veel van gaat verbruiken, en de olie erg verdund wordt met benzine. Check je kabelboom, en de diverse slangetjes eens ff erg goed!!
rev it like a rental
we denken zelf ook de klepstootrubbers maar ik wil het zeker weten voor we weer gaan proberen.
het is dunne olie en was idd warm,maar deze liep echt als water eruit.
turbo verdacht denk ik niet,hij was en is denk ik nog steeds okee,blijf erbij als het de turbo is dat ie niet zo sterk kan roken bij staionair.
bij gassen is het zo goed als niks vergeleken bij stilstaan.
denk eerder dat ik minder druk heb aan kapotte closed loup dumpvalve.
het is dunne olie en was idd warm,maar deze liep echt als water eruit.
turbo verdacht denk ik niet,hij was en is denk ik nog steeds okee,blijf erbij als het de turbo is dat ie niet zo sterk kan roken bij staionair.
bij gassen is het zo goed als niks vergeleken bij stilstaan.
denk eerder dat ik minder druk heb aan kapotte closed loup dumpvalve.
zoiets treed meestal langzamerhand in ,maar kan ook zijn met ineens meer power te krijgen dat alles wat veranderd ,en die lekkage aan de klephoedjes toch feller opgekomen is,maar ik vermoed toch ook de turbo.wat doet hij nu met de originele pjoeter???????kwestie olieverbruik,rookpluimen ,toerental??????Jan-Geert (Momentsleutel) schreef:bij gas lossen kan olieverbruik via klepgeleiders zijn..., maar je turbo is nog steeds verdacht.. ook die dunne olie , was de olie warm , want dan is het dunner nl.
he de MENNO alles kits kerel???Menno schreef:klinkt als over- over- over-matig veel benzine naar binne zeiken. zoveel dat ie d'r rottig van gaat lopen, erg veel van gaat verbruiken, en de olie erg verdund wordt met benzine. Check je kabelboom, en de diverse slangetjes eens ff erg goed!!
-
olie verdunt met benzine das nie goed voor de smering als da tzou zou zijn , en ja pis als olie... is nie goed.... geen cilinderbus gescheurd??
kan ook of een injektor die blijft spuiten(hahahah)Jan-Geert (Momentsleutel) schreef:olie verdunt met benzine das nie goed voor de smering als da tzou zou zijn , en ja pis als olie... is nie goed.... geen cilinderbus gescheurd??
we hebben zelf zeker het idee dat het dat is want door dat losgeschoten slangetje heeft ie zeker teveel binnen gekregen,heb ff de kleppendeksel ervan gehad en de olie rook ook naar benzine.Menno schreef:klinkt als over- over- over-matig veel benzine naar binne zeiken. zoveel dat ie d'r rottig van gaat lopen, erg veel van gaat verbruiken, en de olie erg verdund wordt met benzine. Check je kabelboom, en de diverse slangetjes eens ff erg goed!!
heb nu dus nieuwe olie erin maar het roken als aangegeven blijft.
maar die druk,is dat nu een defecte closed loup?
0,6 a 0,7 is niet leuk rijden.
dump valve kan natuurlijk scheuren, maar is 't niet zo dat ie gewoon niet meer druk opbouwt, omdat ie zo matig loopt? eerst je probleem oplossen, en dan pas druk maken over die max druk, ipv heel hard proberen om je blok om zeep te helpen! (zoals al gezegd: zo'n overmaat aan brandstof is errug slecht!)
rev it like a rental
nou daarom dus mijn vraag,wwat kan het probleem zijn,ik heb gewoon jouw chipje geprobeert menno maar is perongeluk het slangetje afgeschoten van het spruitstuk waardoor het overmatig benzineverbruik wel te verklaren is.
maar waarom nu nog zo dampen bij stationair,het is echt niet normaal zoveel.
eens ff goed gaan blazen op de snelweg dat alles eens goed gesmeerd en gekuist word ,'tzal dan wel beter zijn.patrick 21TURBO schreef:nou daarom dus mijn vraag,wwat kan het probleem zijn,ik heb gewoon jouw chipje geprobeert menno maar is perongeluk het slangetje afgeschoten van het spruitstuk waardoor het overmatig benzineverbruik wel te verklaren is.
btw hij loopt een ietsie pietsie onregelmatig maar niet heel erg.
voor nu alvast bedankt voor de aandacht guys
ik hoop op de ultieme tip waardoor ik weer gerust ken gaan blazen.
btw menno,als alles weer okee is dan blijf ik geinteresseerd in een chip.
voor nu mzzl.
voor nu alvast bedankt voor de aandacht guys
ik hoop op de ultieme tip waardoor ik weer gerust ken gaan blazen.
btw menno,als alles weer okee is dan blijf ik geinteresseerd in een chip.
voor nu mzzl.
OKee, zul;len we dan ook maar eens posten als starter van dit onheil.
Denk help patrick eens aan wat power, want hij vondt die rit in die van mij toen geweldig. Aangezien pat al op 0.9-1.0 reed, zou het effect niet super groot zijn met 1.1 bar, maar toch goed merkbaar. Tevens natuurlijk rekening houden met dat het en heel moet blijven en dat de benzinedruk standard is. Dus 1.1 is eigenlijk het max wat we durfden.
Computer omgewisseld en de amal valve weer aangekoppeld. Dan wordt het normaal gesproken standard naar 1.1 gezet.
Je raad het al, de vorige eigenaar had waarschijnlijk vanalles veranderd eraan en de veilige 1.1 bar, werdt een schrikbarende 1.5-1.7 bar(naar mijn horen 1 keer gebeurd. Dus ik denk niet dat dit permanent schade opleverd. want het is opbouwen geweest en direct de begrenzer inknallen.)
Daarna is patrick naar mij gekomen om de samen de druk toch maar eens goed te krijgen. Bleek er een nippel uit de amal valve te zijn waardoor die dus als een idioot deed bleeden.
Dus dat gefixed met mijn amal valve en een bleedvalve. Mooi op 1.1 bar gezet en Patrick is na het genot van een TAS SOP naar huis gegaan.
Toen was er nog niks aan de hand. Want we hebben toch een 4 liter weg-getest en hij rookte NADA. Niks dus.
Dag erna is patrick langsgekomen om het toch maar eens samen na te gaan kijken, want dat roken was niet meer normaal. Iedere auto wil wel eens roken, maar het lijkt wel of die met rooksignalen communiceerd. Echt dikke pluimen.
Hebben we gekeken en de olie zag er niet jovol uit. Dus die vervangen. Het moet net water zijn geweest. Dus die olie heeft het niet goed gehad.
Het hoge stationair lopen lag aan een slangetje. Dat hebben we of per ongeluk eraf getrokken, of is door die 1.7 bar eraf geschoten. Het slangetje is van een pot van de airco.
Dus dat prob opgelost. Nu nog het roken.
We hebben het koelsysteem eens onder druk gezet. Hij ging niet harder roken ervan. Ook stond er zelf al druk op het systeem van de warmte. Geen bellen of iets dergelijks zichtbaar. Koppakking is dus in orde als je het mij vraagt.
Wat kan het dan nog zijn.
Turbo, zuigerveren of klepsteel rubbertjes.
Turbo denk ik niet, anders had hij het gisteren tijdens het testen ook wel gedaan. Tevens is de speling normaal.
De zuigerveren lijken me ook sterk. want dan zou die toch wel enigzins rot moten lopen en zowiezo constant roken. deze rookt eigenlijk alleen maar als je effe gas geeft en dan het gas los laat. Dan komt er een wit/grijze wolk uit en daarna wat blauwe rook. Koelvloeistof is volgens mij niet veranderd.
Wat dan. Klepsteelrubbers denk ik zelf. Hoop het ook, want ik voel me echt super kut. Want tja, ik heb toch die computer erin gemikt en toen zijn de probs begonnen.
Dus alle tips zijn welkom, want jullie snappen natuurlijk wel dat ik die 21 van patrick weer in onberispte staat wil hebben zoals die was. en niet als een rookmachine die mijn naam rookt.
Wat betreft het benzine systeem. Denk het echt van niet. Want wat ik zo heb gemerkt en gehoord loopt die zoals die moet. Af en toe een kleine onregelmatigheid, maar dat kan wel eens het bekende prob zijn.
Dus hoe gaan we nu te werk????
Compressie meting?? Elleboog van de turbo eraf????
Help.
Denk help patrick eens aan wat power, want hij vondt die rit in die van mij toen geweldig. Aangezien pat al op 0.9-1.0 reed, zou het effect niet super groot zijn met 1.1 bar, maar toch goed merkbaar. Tevens natuurlijk rekening houden met dat het en heel moet blijven en dat de benzinedruk standard is. Dus 1.1 is eigenlijk het max wat we durfden.
Computer omgewisseld en de amal valve weer aangekoppeld. Dan wordt het normaal gesproken standard naar 1.1 gezet.
Je raad het al, de vorige eigenaar had waarschijnlijk vanalles veranderd eraan en de veilige 1.1 bar, werdt een schrikbarende 1.5-1.7 bar(naar mijn horen 1 keer gebeurd. Dus ik denk niet dat dit permanent schade opleverd. want het is opbouwen geweest en direct de begrenzer inknallen.)
Daarna is patrick naar mij gekomen om de samen de druk toch maar eens goed te krijgen. Bleek er een nippel uit de amal valve te zijn waardoor die dus als een idioot deed bleeden.
Dus dat gefixed met mijn amal valve en een bleedvalve. Mooi op 1.1 bar gezet en Patrick is na het genot van een TAS SOP naar huis gegaan.
Toen was er nog niks aan de hand. Want we hebben toch een 4 liter weg-getest en hij rookte NADA. Niks dus.
Dag erna is patrick langsgekomen om het toch maar eens samen na te gaan kijken, want dat roken was niet meer normaal. Iedere auto wil wel eens roken, maar het lijkt wel of die met rooksignalen communiceerd. Echt dikke pluimen.
Hebben we gekeken en de olie zag er niet jovol uit. Dus die vervangen. Het moet net water zijn geweest. Dus die olie heeft het niet goed gehad.
Het hoge stationair lopen lag aan een slangetje. Dat hebben we of per ongeluk eraf getrokken, of is door die 1.7 bar eraf geschoten. Het slangetje is van een pot van de airco.
Dus dat prob opgelost. Nu nog het roken.
We hebben het koelsysteem eens onder druk gezet. Hij ging niet harder roken ervan. Ook stond er zelf al druk op het systeem van de warmte. Geen bellen of iets dergelijks zichtbaar. Koppakking is dus in orde als je het mij vraagt.
Wat kan het dan nog zijn.
Turbo, zuigerveren of klepsteel rubbertjes.
Turbo denk ik niet, anders had hij het gisteren tijdens het testen ook wel gedaan. Tevens is de speling normaal.
De zuigerveren lijken me ook sterk. want dan zou die toch wel enigzins rot moten lopen en zowiezo constant roken. deze rookt eigenlijk alleen maar als je effe gas geeft en dan het gas los laat. Dan komt er een wit/grijze wolk uit en daarna wat blauwe rook. Koelvloeistof is volgens mij niet veranderd.
Wat dan. Klepsteelrubbers denk ik zelf. Hoop het ook, want ik voel me echt super kut. Want tja, ik heb toch die computer erin gemikt en toen zijn de probs begonnen.
Dus alle tips zijn welkom, want jullie snappen natuurlijk wel dat ik die 21 van patrick weer in onberispte staat wil hebben zoals die was. en niet als een rookmachine die mijn naam rookt.
Wat betreft het benzine systeem. Denk het echt van niet. Want wat ik zo heb gemerkt en gehoord loopt die zoals die moet. Af en toe een kleine onregelmatigheid, maar dat kan wel eens het bekende prob zijn.
Dus hoe gaan we nu te werk????
Compressie meting?? Elleboog van de turbo eraf????
Help.
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
wacht ff af,en kijk dan wat ie nog blijft roken.maar zoals pat gisteren al zei tegen me dat ie minder rookt,alleen dat hij nu zonder die chip en bleedgedoe maar op 0.6 draait,dus stel ik voor een nieuwe amalvalve te monteren,en alle slangen na kijken.
volgens mij was dat probleem gewoon een overvloed aan benzine ,kan zijn door dat slangetje op de spruitstuk.maar wacht eend ag af laat hem eerst alles eens properblazen(dus ff topsnelheid)
volgens mij was dat probleem gewoon een overvloed aan benzine ,kan zijn door dat slangetje op de spruitstuk.maar wacht eend ag af laat hem eerst alles eens properblazen(dus ff topsnelheid)
nou ik heb dus alle slangen gechecked en schoongemaakt en oliestank is nu duidlijk benzine stank.
hij stink dat het barst naar benzine en rookt als een tirelier wit/blauwe damp.
iemand ideeen?
iemand ideeen?
-
stuurt de computer ook de benzinedrukregelaar aan?Mischien moet je het daarin zoeken, ik weet het niet Pat, zeg maar wat. Of slechte verbranding door bougies, kapot? Vindt het wel k*t voor je, succes ermee.
patrick 21TURBO schreef:nou ik heb dus alle slangen gechecked en schoongemaakt en oliestank is nu duidlijk benzine stank.
iemand ideeen?
wit is water, blauw is olie, zwart is teveel benzine, Meet de compressie eens dan weet je al heel wat meer.
het is nu dus duidelijk blauwe rook,heb nieuwe bougies erin gedraaid maar begint weer blauw te dampen en hij stink gewoon ook naar benzinedamp.
ik ben nu gewoon aan het einde van mijn kennis en proberen en moet het nu met de gouden tip van iemand hier gaan doen.
is hier iets vreemds aan de hand of wat?
ik begrijp er niks van,heb em net kuod gestart en ff niks en na een minuutje begon het roken dus weer en wordt dus steeds erger,rara wat is het?
ik ben nu gewoon aan het einde van mijn kennis en proberen en moet het nu met de gouden tip van iemand hier gaan doen.
is hier iets vreemds aan de hand of wat?
ik begrijp er niks van,heb em net kuod gestart en ff niks en na een minuutje begon het roken dus weer en wordt dus steeds erger,rara wat is het?
blauwe damp is olie, dat kan volgens mij van de zuigerveren,klephoedjes(denk het niet) of van de turbo komen. Wanneer rookt de auto nu , bij gas of bij stationair of altijd.
Heb een soortgelijk probleem weleens bij een gt meegemaakt. Nu ben ik een leek op techn gebied maar wie weet... Probleem zat em toen in de carterventilatie. Doordat de ventilatie verstopt zat werd de olie gewoon langs boven eruit gemikt, met als gevolg, gigantische pluimen. Misschien heb je er wat aan.
Btw, je hebt de auto toch bij dealer gekocht, als ik me niet vergis? Kun je geen aanspraak maken op garantie??
Btw, je hebt de auto toch bij dealer gekocht, als ik me niet vergis? Kun je geen aanspraak maken op garantie??
Euh ik ben geen kenner!!
Maar heb aan iemand gevraagt die er veel verstand van zou hebben.
Hij had het erover dat misschien met druk in het carter te maken zou kunnen hebben.
Als je daar een te hoge druk hebt kan het zo zijn dat de turbo zijn "vuil" niet meer kwijt kan en dan gooit ie het overal eruit waar die kan. (bekend BMW probleem).
Hij zij dat je zou kunnen proberen in geval van aanwezig (niet bekend met renault) de carter ontluchting dicht te stoppen.
Waar je ook aan moet denk: als er olie in de uitlaat zit duurt dit ook wel een tijdje eer het eruit is. Zeker als je zegt dat hij het alleen doet als ie wat warmer is.
Ik hoop dat je hier wat mee kan, het zegt mij helemaal niets.
Maar heb aan iemand gevraagt die er veel verstand van zou hebben.
Hij had het erover dat misschien met druk in het carter te maken zou kunnen hebben.
Als je daar een te hoge druk hebt kan het zo zijn dat de turbo zijn "vuil" niet meer kwijt kan en dan gooit ie het overal eruit waar die kan. (bekend BMW probleem).
Hij zij dat je zou kunnen proberen in geval van aanwezig (niet bekend met renault) de carter ontluchting dicht te stoppen.
Waar je ook aan moet denk: als er olie in de uitlaat zit duurt dit ook wel een tijdje eer het eruit is. Zeker als je zegt dat hij het alleen doet als ie wat warmer is.
Ik hoop dat je hier wat mee kan, het zegt mij helemaal niets.