Heej Renault-vrienden!
Kan iemand mij uitleggen hoe een relais precies werkt en hoe je alle pinnen aan moet sluiten?
Ga er maar van uit dat ik een 100% dummy ben... Dan snap ik jullie uitleg misschien!! Haha!
Groetjes !!!!!
Werking relais
-
- Berichten: 165
- Lid geworden op: di 3 sep 2002 22:03
- Locatie: Uden
Rally is NOT a crime!
My only limit, is the limit of my car!
My only limit, is the limit of my car!
Een relais? hoe die werkt?
In een relais zit een electro magneet, als jij een schakelaar op een klein draadje hebt kun je de relais al in werking zetten. Is niet veel vermogen voor nodig. Maar een relais maakt door middel van die electromagneet nieuwe schakel contacten. Die Bijvoorbeeld veel meer vermogen kunnen schakelen.
Ik zal ff een tekeningetje maken naar wie kan ik die mailen?
In een relais zit een electro magneet, als jij een schakelaar op een klein draadje hebt kun je de relais al in werking zetten. Is niet veel vermogen voor nodig. Maar een relais maakt door middel van die electromagneet nieuwe schakel contacten. Die Bijvoorbeeld veel meer vermogen kunnen schakelen.
Ik zal ff een tekeningetje maken naar wie kan ik die mailen?
-
- Berichten: 2363
- Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
- Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE
Naar mij, ik zet m wel online zakraket@hotmail.com
ff zoeken op internet... Pff hoe moeilijk is dat nu...
[img]http://www.caometalektro.nl/kennisweb/r ... elaisf.gif[/img]
http://www.caometalektro.nl/kennisweb/r ... is1_1.html
10 seconden op google zoeken (relais+werking)
[img]http://www.caometalektro.nl/kennisweb/r ... elaisf.gif[/img]
http://www.caometalektro.nl/kennisweb/r ... is1_1.html
10 seconden op google zoeken (relais+werking)
Door spanning te zetten op de spoel, gaan contakten die normaal (NO) geopend zijn dicht en contakten die normaal gesloten(NC) zijn open.
Meestal zit bij een relais op de voet aan de ene kant twee aansluitingen voor de spoel en aan de andere kant de NO en NC kontakten.
Let wel je moet in dit geval wel een 12V - (gelijkspanningsrelais) nemen en geen 12V ~ (wisselspanning). Succes
Meestal zit bij een relais op de voet aan de ene kant twee aansluitingen voor de spoel en aan de andere kant de NO en NC kontakten.
Let wel je moet in dit geval wel een 12V - (gelijkspanningsrelais) nemen en geen 12V ~ (wisselspanning). Succes
Pin 85: +12V al dan niet geschakeld.
Pin 86: massa al dan niet geschakeld.
Pin 30: de door het relais door te verbinden draad.
Pin 87: de door het relais verbonden draad bij ingeschakeld relais.
Pin 87a: de door het relais veronden draad bij uitgeschakeld relais.
Pin 86: massa al dan niet geschakeld.
Pin 30: de door het relais door te verbinden draad.
Pin 87: de door het relais verbonden draad bij ingeschakeld relais.
Pin 87a: de door het relais veronden draad bij uitgeschakeld relais.
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
let er wel op dat er heeel veeel verschillende relais bestaan en dat er ook maar een maximaal vermogen geschakeld mag worden!! zo heb je ook relais met een opkomvertraging, afvalvertraging, of relais zoals een knipperlicht relais (blijft dus schakelen zolang hij een stuurpuls krijgt).
Niet alle relais zijn overigens mechanisch. Door gebruik te maken van een triac (of twee thyristoren) kun je een solid state relais samenstellen. Zo kun je een elektronisch relais maken zonder mechanische schakelende delen. Voordelen daarvan:
- geen mechanische slijtage
- geen geluid
- theoretisch onbeperkt aantal schakel momenten
- hoge schakel frequentie
Over "het relais" kun je wel een heel boek schrijven (en die zijn er ook
), dus niet dat er 1 type bestaat
Niet alle relais zijn overigens mechanisch. Door gebruik te maken van een triac (of twee thyristoren) kun je een solid state relais samenstellen. Zo kun je een elektronisch relais maken zonder mechanische schakelende delen. Voordelen daarvan:
- geen mechanische slijtage
- geen geluid
- theoretisch onbeperkt aantal schakel momenten
- hoge schakel frequentie
Over "het relais" kun je wel een heel boek schrijven (en die zijn er ook
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
-
- Berichten: 2363
- Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
- Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE
Ik zoek een relais dat ÓMSCHAKELT bij een spanningspuls en ook in die stand blijft staan, en bij een tegensignaal weer terugschakelt en daar blijft staan.
Dus níet 1 die bij continue spanning in een bepaalde stand blijft staan zolang de spanning er is.
Zie ook:
http://www.renault-tuning.com/en/forum/ ... highlight=
Bestaan die? Is dat misschien dat KACO-relais dat ik aanhaal?
Dus níet 1 die bij continue spanning in een bepaalde stand blijft staan zolang de spanning er is.
Zie ook:
http://www.renault-tuning.com/en/forum/ ... highlight=
Bestaan die? Is dat misschien dat KACO-relais dat ik aanhaal?
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
zo, daar ben ik weer.
Het relais dat jij zoekt is een bistabiel relais. Een bistabiel relais keert namelijk NIET automatisch terug in ruststand na het wegvallen van de schakel spanning. je hebt uitvoeringen met 1 en met 2 spoelen. Het verschil:
1 spoel: bij een relais met 1 spoel word er omgeschakeld door ompoling van de stuurspanning (lijkt me niet zo handig in de auto)
2 spoelen: bij een relais met 2 spoelen word en omgeschakeld door de tweede spoel te bekrachtigen (lees, een puls op aan te bieden).
Deze relais zijn in de normale vormen verkrijgbaar: 1x maak, 1x verbreek, 1x maak en 1x verbreek, 1x om, 2x om.
ik weet niet ofdat er bij jou in de buurt een display zit (in den bosch wel), maar over het algemeen hebben zij zeer veel kennis en een heeeeel ruim assortiment
Het relais dat jij zoekt is een bistabiel relais. Een bistabiel relais keert namelijk NIET automatisch terug in ruststand na het wegvallen van de schakel spanning. je hebt uitvoeringen met 1 en met 2 spoelen. Het verschil:
1 spoel: bij een relais met 1 spoel word er omgeschakeld door ompoling van de stuurspanning (lijkt me niet zo handig in de auto)
2 spoelen: bij een relais met 2 spoelen word en omgeschakeld door de tweede spoel te bekrachtigen (lees, een puls op aan te bieden).
Deze relais zijn in de normale vormen verkrijgbaar: 1x maak, 1x verbreek, 1x maak en 1x verbreek, 1x om, 2x om.
ik weet niet ofdat er bij jou in de buurt een display zit (in den bosch wel), maar over het algemeen hebben zij zeer veel kennis en een heeeeel ruim assortiment
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
-
- Berichten: 2363
- Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
- Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE
Bedankt
is zo een goed?
(zie mijn andere topic)

Overigens wordt ie aangestuurd door het relais van de centrale vergrendeling van mijn auto, die geeft een "open" signaal en een "sluit" signaal, en is bedoeld om mijn alarm aan en contactcircuit uit, of vice versa te schakelen.KACO-RELAIS 12V
Producteigenschappen:
"Volt 12 V=
Spoelweerstand 105 W"
Staand printplaatrelais met 2 omschakelcontacten en 2 spoelwikkelingen. Bijzonderheid: aanduiding van de schakelstand. De omschakeling kan ook met de hand worden uitgevoerd.Technische spec.: 2 omschakelcontacten die ieder met 10 A bij 230 V kunnen worden belast # 2 spoelwikkelingen # Contacten zilver-cadmiumoxyde # Spanningsbestendigheid spoelcontacten 4 kV # VDE 0110 # Afm. (lxbxh) 13 x 37,6 x 25,5 mm.
(zie mijn andere topic)
-
- Berichten: 2363
- Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
- Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE
ah
dit is interessant
http://www.esat.kuleuven.ac.be/elen/dow ... _engineer/
en dan: 3_hf2.pdf Hoofdstuck 2 - Relais met een Speciale Functie
Ik moet idd zo'n relais hebben, dank u wel

http://www.esat.kuleuven.ac.be/elen/dow ... _engineer/
en dan: 3_hf2.pdf Hoofdstuck 2 - Relais met een Speciale Functie
Ik moet idd zo'n relais hebben, dank u wel
