[UPDATE] Nieuwe plaatjes Mclain's Phase I project

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Michel S.
Contacteer:

Dit is een ouder topic wat is doorgegaan. Dus gewoon naar onderen scrollen!!!!

Hey People. Ik heb een discussie met iemand over wat voor rijbewijs je nodig hebt om een auto te vervoeren.

Dit is de situatie.

Trekkend voertuig: R21 Turbo
Gewicht 1175 Kilo.
maximaal gewicht geremde aanhanger 1100 Kilo

Te vervoeren auto.
R5 GTT Phase I 840 Kilo

trailer dubbel asser 200 kilo ofzo.????

Welk rijbewijs heb ik hiervoor nodig.

ik zeg B, hij zegt BE

Redenatie.

Rijbewijs b mag je tot 3500 kilo rijden. Dus de combinatie mag maximaal 3500 kilo zijn.

Daar kom ik niet aan.

Tevens mag de combi van de trailer en opgeladen voertuig niet hoger liggen dan de ledige massa van het trekkend voertuig. Dat zit dus ook wel snor.
Daarbij moet je ook nog rekening houden met het maximale gewicht wat je mag trekken(geremd).
Dat is 1100 Kilo voor de 21. Dus als de combi onder de 1100 kilo blijft(denk het wel), dan mag het.

Hij blijft erbij dat het persee BE moet zijn omdat je zowiezo geen dubbel-asser mag rijden. en niet boven de 750 kilo mag trekken.

Maar wat klopt nu??
Laatst gewijzigd door Michel S. op zo 8 sep 2002 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Marcel dLC

Staat mij ook iets bij dat je maximaal 750 kg mag trekken, maar zeker weten doe ik het niet.
Als je dit al mag trekken met alleen B, waar zou je dan dat E rijbewijs nog voor nodig hebben?? :D
illuminator

je moet ook E hebben. Bij B mag de aanhanger + te vervoeren onderdelen niet meer dan 750 kg zijn.
Menno

Jongens, lees gewoon ff je rijbewijs, zo moeilijk is 't niet (ok, ik heb d'r ook al eens een krat bier om verloren :) )

De aanhanger(massa+laadvermogen) mag dus ten hoogste 750 kilo zijn, of, als ie zwaarder is, niet zwaarder dan 't trekkend voertuig. De combi mag niet zwaarder zijn dan 3500kg.

Met de getallen die McLain noemt zou 't dus mogen, maarrrrr:

Een auto-ambulance weegt geen 200 kilo, maar al gauw zo'n 4 a 500 kg. Tevens moet je ook 't laadvermogen meenemen, en dat maakt 't totaal dus al gauw op zo'n 1500 a 2000 kg. Dit is dus duidelijk meer dan de massa van 't trekkend voertuig, en je mag er dus niet mee rijden met alleen je stempeltje B.

En degene die 't aantal assen erbij verzint als zijnde relevant heeft een erg dikke duim. Al rij je er mee van Schiermonnikoog naar Assen..... :lol: [/b]
rev it like a rental
Anonymous

Meeno heeft gelijk.

Alleen staat dat tegenwoordig niet meer op de rijbewijzen.

een autoambulance weegt naar mijn weten 300 kilo, maar misschien heeft menno er een met hydraulische kiepbak ofzo. ;-)
Michel S.
Contacteer:

Hmmm, dus mijn beredenering was goed, alleen de berekening :D

Ik weet bij god niet wat aanhangers wegen, dat blijkt nu wel weer.

Met andere woorden, het kan dus niet aangezien de trailer wat zwaarder is dan verwacht. Nu kan het wel met een dikkere auto ervoor, maar ja, hoe groter zwaarder en dikker, hoe meer het gaat zuipen.

Het is gewoon behoorlijk shit. Die auto moet ik halen in folkel. bij de vliegbasis. Maar ja, ding heeft wel verzekering en wegenbelasting, maar geen APK. Dus met een trekstang mag ook niet. Want dat was wel makkelijker en goedkoper geweest.

kijken wat we erop kunnen verzinnen
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Menno

Een kennis van me sprak ooit de legendarische woorden:

"Je kunt beter rijden zonder APK, dan zonder auto"
rev it like a rental
Anonymous

Menno schreef:Een kennis van me sprak ooit de legendarische woorden:

hahahaha

en zo is het :-)

rij er met ze tweeen heen met een auto en rij met twee auto's terug.

sim-pel
Michel S.
Contacteer:

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

daar heeft die 100% gelijk in.

Ik zou persoonlijk zeggen van, kom ik rij wel naar huis zonder APK. Zou niet de eerste keer zijn dat ik zonder APK reed. Maar het is toch effe 140 km rijden.

maar denk dat ik zometeen eens bel of die nog loopt. Dan rij ik met 2 man op en kom ik af met de GTT. En anders straks ofzo.

ik zie wel.
Zodra ik een volvo in mijn spiegel zie, sein ik die voor me dat die gas moet geven en hem afleiden :P
Anonymous

Ach, wanneer checken ze nu je APK ?

(OK behalve als je naar de FNB gaat)
Sander
Contacteer:

Menno schreef:Een kennis van me sprak ooit de legendarische woorden:

"Je hebt geen rijbewijs nodig om auto te rijden, maar een auto!"

S :lol: nder
-Ray-
Contacteer:

Ploegah schreef:Ach, wanneer checken ze nu je APK ?

(OK behalve als je naar de FNB gaat)
argh :(
Immer wieder die verdammte Holländer
illuminator

Menno heeft inderdaad gelijk.
het staat ook op http://www.rijbewijs.nl

Wanneer heb ik een BE-rijbewijs nodig?

Antwoord:
Om met een aanhangwagen te rijden hebt u niet altijd een BE-rijbewijs nodig. Uw rijbewijs B volstaat zolang de aanhangwagen inclusief laadvermogen niet meer weegt dan 750 kg.

In bepaalde gevallen is het toegestaan een aanhangwagen van meer dan 750 kg te trekken met alleen rijbewijs B. Dan gelden daarvoor wel twee voorwaarden:

> de aanhangwagen mag inclusief laadvermogen niet meer zijn de ledige massa van het trekkende motorvoertuig;
> én de toegestane maximum massa van de totale combinatie mag niet meer dan 3500 kg zijn.

In alle andere gevallen is een BE-rijbewijs verplicht.
Tijn
Contacteer:

illuminator schreef:Menno heeft inderdaad gelijk.
het staat ook op http://www.rijbewijs.nl

Wanneer heb ik een BE-rijbewijs nodig?

Antwoord:
Om met een aanhangwagen te rijden hebt u niet altijd een BE-rijbewijs nodig. Uw rijbewijs B volstaat zolang de aanhangwagen inclusief laadvermogen niet meer weegt dan 750 kg.
Wellicht ten overvloede:
het gaat om laadvermogen. Je mag dus ook niet met een lege trailer rijden, ook al weegt die geen 750 kg.
there is no spoon.
clio_rally
Contacteer:

En daarom, beste heren, moet je je autotrailer altijd voor minder op het kenteken laten zetten. Onze trailer voor de clio rs mag 2500 kg hebben. Wij hebben hem echter laten herkeuren voor slechts 1200 kg. Dat betekent dat hij nu een maximaal laadvermogen heeft van 1200 kg, terwijl hij technisch gezien meer kan hebben. Voordeel is echter dat er nu een wagen van 1200+300 (massa trailer) voor mag hangen, wat in combinatie onder 3500 kg uitkomt en dus mag op je B rijbewijs :lol:

Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl

" 'cause quitters never win and winners never quit..."
Mrtn
Car: R5GTT

Knuppels, er staat max. gewicht aanhanger 1100 kg.
De auto weegt 1175kg, dit is dus zwaarder dan de aanhanger die door deze auto getrokken gaat worden.

De regels zijn; - De aanhanger mag max. 750 kg wegen
bij een gewicht van een auto die
lager is als deze opgegeven 750kg.

- De aanhanger mag meer wegen dan
750kg, mits
* de auto zwaarder weegt als de
max. laadvermogen van de
aanhanger en samen niet de 3500
kg overschrijden.

Bij Gille het geval; max.gewicht aanhanger:1100kg
gewicht auto :1175kg
opgeteld :2275kg
= niet meer dan :3500kg

Met deze combinatie is ALLEEN B voldoende.
Mrtn = Maarten
Maik (WOOFER)
Über-Spammer

iemand anders nog een mening?
Menno

Mrtn schreef:Knuppels, er staat max. gewicht aanhanger 1100 kg.
De auto weegt 1175kg, dit is dus zwaarder dan de aanhanger die door deze auto getrokken gaat worden.

De regels zijn; - De aanhanger mag max. 750 kg wegen
bij een gewicht van een auto die
lager is als deze opgegeven 750kg.

- De aanhanger mag meer wegen dan
750kg, mits
* de auto zwaarder weegt als de
max. laadvermogen van de
aanhanger en samen niet de 3500
kg overschrijden.

Bij Gille het geval; max.gewicht aanhanger:1100kg
gewicht auto :1175kg
opgeteld :2275kg
= niet meer dan :3500kg

Met deze combinatie is ALLEEN B voldoende.
knuppel? is dat zo iemand die niet goed leest dat dat max gewicht+laadvermogen van 1100 kg niet klopt maar eigenlijk een kilootje of 1500-2000 zou moeten zijn en dat 't feestje dan dus niet mag?

btw, in dat land van gille mag volgens mij gewoon alles, daarom dat McLain de vraag stelde.
rev it like a rental
speedline

)Ik zal ook nog ff knuppelen.

De regel is: massa auto + laadvermogen ! + massa aanhangwagen + laadvermogen < 3500kg. Je mag altijd een aanhanger van 750 kg totaalgewicht rijden met B mits je auto dit mag trekken en het totaalcombinatiegewicht of GCW de 3500kg niet overschrijdt. Enige uitzondering is als het trekkend voertuig een gvw heeft van 3500kg. Dan mag je dus met 4250kg over de weg.

De KLPD kijkt niet naar belading (wel hoe deze is vastgezet :wink: ) maar telt gewoon de gvwŽs bij elkaar op. Geen BE en overschrijden van de 3,5ton GCW ? Geen probleem meneer, dat is dan €195,- alstublieft, tsjakkaa :D (uit eigen ervaring :-* , daarna toch maar papieren gehaald) en laten staan natuurlijk :evil:

De aanhanger + belading mag bij B niet zwaarder zijn als het leeggewicht van de auto. En dus idd het leeggewicht, knuppels, knuppels, knuppels, ik met mijn grote mond :lol:

GVW = gross vehicle weight
GCW = gross combination weight

Het maximaal trekgewicht van de auto moet altijd het gvw van de aanhanger te boven gaan. Anders ben je ook in overtreding en in principe niet verzekerd.

Aan de BE categorie is geen lage gewichtslimiet vastgesteld, al geldt hier natuurlijk wel de wettelijke maximum asdruk en de 50 ton maximaal.

Dus in dit geval mag de 21T de aanhangwagen waarschijnlijk niet trekken vanwege een te laag trekgewicht. Blijft het gewicht onder de 1175 kun je volstaan met een B rijbewijs.
Laatst gewijzigd door speedline op vr 30 aug 2002 0:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Menno

speedline schreef:)Ik zal ook nog ff knuppelen.
dat kan je wel zeggen ja........
speedline schreef:
De aanhanger + belading mag bij B niet zwaarder zijn als het trekvermogen van de auto. En dus niet het leeggewicht, knuppels :lol: Dat wordt alleen aangeraden door slechte autobladen en de AN "spaak in je Wiel"B...
leuk dat je een nieuwe term introduceert, trekvermogen. Is dat in kWM ofzo?

Ik weet niet in welke bananenrepubliek jij over een rechte streep hebt gelopen, maar op mijn rijbewijs staat toch echt dat leeg gewicht + laadvermogen niet hoger mag zijn dan leeg gewicht trekkend voertuig

Heb ik geen ANWC voor nodig :)
rev it like a rental
Hans (-=Sleepie=-)
Contacteer:

de eenheid van trekvermogen moet je volgens mij aan je vriendin vragen :D
Project 2004 - Willy gaat weer rijden ! En ... een GTT of toch een S4 ??
Kijk ook eens op http://www.clio-williams.com
Riël
Über-Spammer

Denk ik vergelijkbaar met rpm, niet? dus da's 1/s...
Mrtn

Knuppel vind ik gewoon een grappig woord, word nix mee bedoeld ofzo.

Maar er staat duidelijk; maximaal gewicht geremde aanhanger 1100 Kilo.

Net als met een caravan bijvoorbeeld, max 1200kg.
Dat ken je 'm wel volstouwen tot 1500kg (wat dom is), maar als je auto gewoon 1300kg weegt, mag jem alsnog trekkenmet B, want autogewicht>max.caravangewicht (op papier) en samen niet meer als 3500kg.
Bij controle zal je dus een fikse boete krijgen omdat je je caravan te zwaar hebt beladen.

Gille mag dus max 1100 kg trekken (die kar mag inclusief z'n eigen gewicht niet meer als 1100 kg wegen)
Als die kar bijvoorbeeld 400 kg weegt, dan mag ie er niet meer als 700kg opzetten.

Het gaat erom wat er op de papieren staat, als je je gewoon hieraan houdt is er nix aan de hand.
Ga je te ver zal je voor je overbelading een boete krijgen.
Mrtn = Maarten
Menno

:lol: knuppel :lol:

je verhaal klopt. Die 1100 kg is volgens mij echter het opgegeven gewicht wat de 21T max mag trekken.
En ik beweerde dus dat een auto-ambulance inc laadvermogen in werkelijkheid zwaarder is, en dat 't dan niet meer mag.
rev it like a rental
jeroen.k

Mrtn schreef:Knuppel vind ik gewoon een grappig woord, word nix mee bedoeld ofzo.

Maar er staat duidelijk; maximaal gewicht geremde aanhanger 1100 Kilo.

Net als met een caravan bijvoorbeeld, max 1200kg.
Dat ken je 'm wel volstouwen tot 1500kg (wat dom is), maar als je auto gewoon 1300kg weegt, mag jem alsnog trekkenmet B, want autogewicht>max.caravangewicht (op papier) en samen niet meer als 3500kg.
Bij controle zal je dus een fikse boete krijgen omdat je je caravan te zwaar hebt beladen.

Gille mag dus max 1100 kg trekken (die kar mag inclusief z'n eigen gewicht niet meer als 1100 kg wegen)
Als die kar bijvoorbeeld 400 kg weegt, dan mag ie er niet meer als 700kg opzetten.

Het gaat erom wat er op de papieren staat, als je je gewoon hieraan houdt is er nix aan de hand.
Ga je te ver zal je voor je overbelading een boete krijgen.
en ut is nie Gille die de vraag stelt 9zoals net ook al vermeld) Michel S stelt de vraag! :lol:
Maus

speedline schreef:
Aan de BE categorie is geen lage gewichtslimiet vastgesteld, al geldt hier natuurlijk wel de wettelijke maximum asdruk en de 50 ton maximaal.
Ik dacht dat je met BE tot max. 8 ton totaalgewicht mag rijden. Komt het totaalgewicht hierboven, maar blijft 't onder de 12 ton, dan moet je C of CE hebben. Kom je boven de 12 ton uit, dan moet je nog ff 't chauffeursdiploma erbij halen.
speedline

Een chauffeursdiploma van de Contactgroep Chauffeurs VakBekwaamheid CCVB is verplicht boven 7500kg. En een enkeling had gelijk met gvw aanhanger mag niet groter zijn dan LEEGgewicht auto.
En met het BE rijbewijs geldt ook het maximum van 50ton. Alleen is dit onmogelijk te halen omdat het trekkend voertuig nooit zwaarder mag zijn als 3500kg gvw omdat het de B categorie betreft.
Mrtn

Sjeesus, stom van me :(

Michel bedoelde ik natuurlijk, maar Michel, je mag wel met deze combinatie rijden enkel met B. :)
Mrtn = Maarten
Michel S.
Contacteer:

OKee update.

Lang leven de trekstang :P

We hebben het monstertje gewoon aan de stang gehangen. Mensen waren wel af en toe dom aan het kijken, aangezien ik heel kort op de 21 reed. Maar dat werdt later dus bekend waarom.

Had het ding ook op eigen kracht kunnen rijden denk ik, maar dit was makkelijker. En zuiniger.

De rit is een 285 KM geweest(heen en terug) en we vertrokken met 64 liter in de tank. nu zit er nog 42 in.
Dus we hebben ons ook nog gedragen.

Enigste probleem was toen Luc het vermogen los liet van de 21. Toen begon hij te dansen :lol:

Maar ding is thuis. Zal binnenkort eens wat fotokes maken.

greetz en dank u allen voor de info :wink:
Mrtn

Dus je hebt gewoon dat bakkie aan de trekhaak vastgebonden?? géén ambulance dus.
Is ook een manier natuurlijk.

We zijn benieuwd naar de foto's :D
Mrtn = Maarten
Michel S.
Contacteer:

ikheb nog geen nieuwe plaatjes. Wel een paar oude.

[img]http://212.120.120.12/lucgtt/luc1.jpg[/img]
[img]http://212.120.120.12/lucgtt/luc2.jpg[/img]
[img]http://212.120.120.12/lucgtt/luc3.jpg[/img]
[img]http://212.120.120.12/lucgtt/luc4.jpg[/img]
[img]http://212.120.120.12/lucgtt/luc5.jpg[/img]

Meer geupdate plaatjes volgen nog. Ben nu aan de auto bezig. Schoonmaken en schade inschatten.

greetz
Michel S.
Contacteer:

Okee poeple. ik heb de naam van het topic veranderd en het gaat in principe ook niet meer om het rijbewijs. Maar ik heb geen zin om een nieuw topic te openen voor de auto.

Ik heb dus nieuwe plaatjes.
Ik ga ze niet online mikken als plaatjes, maar gewoon een linkie met pagina waarop je moet klikken. Dat houdt het wat overzichtelijker en je hoeft niet 20.000 keer te scrollen.

hier gaat die dan
http://212.120.120.12/lucgtt/

Enjoy. Laat maar horen wat jullie vinden.

Kan iemand het topic misschien verplaatsen. Want wetgeving is geweest. Topics zijn inhoudt/onderwerp is veranderd. Of ik moet een seintje krijgen om een nieuw topic te openenen.

groetjes
Patrick RS
Moderator
Car: Megane

Ziet er zeer netjes uit :p
Riël
Über-Spammer

Mooi man, zien we 'm ook es op de TNM?
marco

michel heb jij nou de gt van luc gekocht???????
is wel weer een leuk projecie,have fun
:wink: greetz marco
Plaats reactie