willibak onder GTT of R5dieselbak onder GTT?

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
limburgio
Berichten: 511
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Locatie: paal-beringen

ik hebwat rondgebeld met sommige gtt tuners hier in België, namelijk reapers uit st truiden en first motors uit houthalen, daar heb ik wat informatie achterhaald voor een korte bak onder mijn gtt te plaatsen of te wel mijn bak aanpassen, daar kreeg ik tehoren dat bijna elke cupversie op circuit EN rallyversies ervan rijden met een, hou u vast, :lol: :lol: :lol: DIESELversnellingsbak :lol: :lol: :lol: rijden, plaats die eronder en je hebt zo een korte bak die trouwens nog heel stevig is ook, nu vraag ik me af of een willibak eronder beter is of niet, desondanks de hogere kosten indien deze stukgaat of moet gereviseerd worden :( . doet het nu zoveel verschil in optrekken? snelheid is niet zo heel belangrijk
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ik dacht dat dieselbakken juist langer waren omdat ze minder toeren draaiden?

Vind dit een beetje vaag verhaal...
limburgio
Berichten: 511
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Locatie: paal-beringen

ik weet het niet, bij een diesel moet je ook sneller schakelen he, dat vertelden ze me, en die kerels hebben circuit EN rally gereden dus, nog iemand?
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Jah de 1 van een diesel is altijd korter, maar de rest lijkt mij juist langer.

Nouja ben benieuwd, ik ben geen bakkenspecialist.
clio_rally
Berichten: 1324
Lid geworden op: do 7 mar 2002 0:00
Locatie: Delft
Contacteer:

Hmm, volgens mij doen heel veel mensen dit. Wij zijn ook op zoek naar een dieselbak voor de ClioRS, kunnen het koppel lekker makkelijk hebben en zijn korter...

Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl


" 'cause quitters never win and winners never quit..."
Michiel
Berichten: 481
Lid geworden op: za 13 okt 2001 0:00
Locatie: Roosendaal

Maar wil je eigenlijk wel een kortere bak?? Bij mijn GTT kan ik in zijn 1 amper met turbodruk rijden of mijn bandjes spinnen in het rond en zijn 2 jaag je er ook zo doorheen.
Hiervoor had ik een VR6 en reed ik gemakkelijk 110 in zijn 2 (en bijna 180 in zijn 3) en bij mijn GTT ben ik al wat blij als ik 100 in zijn 2 haal!!!
Renault 5 GT Turbo 88; Raaaaaazend snel!!
clio_rally
Berichten: 1324
Lid geworden op: do 7 mar 2002 0:00
Locatie: Delft
Contacteer:

Nou ja, in de rallywagen wil je zeker een kortere bak. Wat hebben wij aan een top van 230/240, helemaal niks. Lekker een top van 180/190 is goed genoeg en dan beschik je in elke versnelling over net wat meer power...

Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl


" 'cause quitters never win and winners never quit..."
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

hmm, raar. Een diesel heeft een veel langere bak, omdat zo'n motor al bij een laag toerental koppel levert, en 't maximum toerental laag ligt
rev it like a rental
Michiel
Berichten: 481
Lid geworden op: za 13 okt 2001 0:00
Locatie: Roosendaal

Dat klinkt voor mij veel logischer (minder schakelen); Maar misschien zijn alleen de 1 en 2 langer en de rest wat korter?
Renault 5 GT Turbo 88; Raaaaaazend snel!!
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Menno schreef:hmm, raar. Een diesel heeft een veel langere bak, omdat zo'n motor al bij een laag toerental koppel levert, en 't maximum toerental laag ligt
Psies, dat dacht ik ook. Deden ze bij 205-je sook altijd om een hogere top te halen: dieselbak erin.
clio_rally
Berichten: 1324
Lid geworden op: do 7 mar 2002 0:00
Locatie: Delft
Contacteer:

Je hebt ook gelijk, diesel heeft lagere overbrengingsverhouding. Maar stel je wilt je bak korter maken, kun je bijvoorbeeld alleen de eindoverbrenging veranderen. Komen dan alleen wel grotere krachten op je bak en weg issie. Dus nemen veel mensen een dieselbak, die meer aankan, en veranderen vervolgens de eindoverbrenging...

Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl


" 'cause quitters never win and winners never quit..."
Michel S.
Berichten: 2932
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: Gulpen
Contacteer:

Als je kortere gangen wilt hebben moet je toch gewoon een 16V bak pakken. Deze heeft door zijn hoog toerental en power boven in kortere gangen dan de GTT. Tenminste dat dacht ik. Een Clio trek je wel door tot 7200 RPM. Bij een GTT moet je lef hebben om dat te doen, en hij trekt het niet in zijn 5.

Ik heb hier nog een bak liggen wat ze op het circuit gebruikte.
1,2,3,4 van een Clio 16V erin en de 5 van de GTT. Zo had je toch nog een goede top snelheid, maar de overbrengingen kwamen zo veel beter uit. Want bij bochtig werk kwam je niet in de 5, dus dan wilde je ze lekker kort en dicht bij elkaar hebben. Terwijl op een recht stuk je een langere 5 wilde om hem langer in het power gebied te hebben.
Wekre volgens hem perfect. Reden met 1.2 bar en bak heeft het overleefd. Nu is die dan kapot, maar niet omdat er teveel kracht op kwam, maar een verdwaalde drijfstang kwam de weg vragen aan de bak. Gevolg een Gat van jawelste.
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Michiel
Berichten: 481
Lid geworden op: za 13 okt 2001 0:00
Locatie: Roosendaal

En die bak is dus helemaal naar de filestijnen? Of is het binnenwerk nog helemaal goed??
Renault 5 GT Turbo 88; Raaaaaazend snel!!
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

clio_rally schreef:Hmm, volgens mij doen heel veel mensen dit. Wij zijn ook op zoek naar een dieselbak voor de ClioRS, kunnen het koppel lekker makkelijk hebben en zijn korter...

Gijs
Voor een RS is gewoon een korte eindoverbrenging in het dif bijgehomologeerd toch ? staat in het renault-sport onderdelenboek van de gr. N RS
there is no spoon.
Arjen
Berichten: 4102
Lid geworden op: di 30 jan 2001 0:00
Locatie: Tremelo, Plopsaland

Wel eens aan een bak van een 11 turbo gedacht ?
Maarten GTT
Berichten: 854
Lid geworden op: za 20 okt 2001 0:00
Locatie: Oudenbosch ( NL )

hej jongens ik vondt dit wel een interesant onderwerp. Ik had er wel oor naar, zo'n dieselbak in een 5. Topsnelheid zoek ik niet in een 5gtt, in de sprints is ie juist "master".
Wie heeft hier meer info over?! of ervaring?

grtzz
----------------------------------------------------
Rij nooit sneller als je beschermengel vliegen kan!!

2x Renault 5GTT phII / Renault Clio Williams / Renault 21 TQ / Renault 5 SD
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Ik rij nu dus met 2 auto's, een 1.7 monopoint met de bak die erop hoorde (uit een 19) en een 1.7 turbo met GTTbak.

Nu rij ik op de snelweg met de GTT bak bijna 500 toeren meer dan de 1.7 mono met bijbehorende bak.

Dus hogere brandstofkosten zonder dat ik een onzuinige rijstijl heb :(

conclusie dus eigenlijk zover ik 'm begrijp in mijn geval; met de GTTbak valt sneller op te trekken dan met de GTXbak maar de top van de GTXbak ligt weer hoger?
Mrtn = Maarten
Gilles
Berichten: 453
Lid geworden op: do 4 okt 2001 0:00
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

hmmmz, das mooi om te weten idd, maar ben toch wel erg nieuwschierig hoe dat nu zit met die dieselbak, hij lijkt mij sterker uitgevoerd, en als ze die dieselbak op het circui gebruiken moeten er voordelen aan zitten, ik wil weten welke voordelen dit zijn.......


grtzzz
Quadra 1992_____Willie 1996
R5GTT f1 1986Project info
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Tip zoek een set tandwielen voor de 5e versnelling die gunstiger is dan ;)

Die kun je denk ik zo vervangen zonder dat het blok er uit moet.

En dat diesel verhaal. diesel maakt minder toeren dan een benzine motor en daarom zijn die versnellingen langer tov. een benzine motor >-)
Dr.Turbostein
Berichten: 120
Lid geworden op: ma 1 sep 2003 17:07
Locatie: Belgenland

ik rij met een bak met korte verhoudingen en het is leuk in de kleine wegen maar de autosnelweg....ZUIPEN
En een top van 160km/u
Plaats reactie