wat is er mis met mijn clio

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Plaats reactie
Ad van Haperen
Contacteer:

ik heb ff een vraag over mijn clio.
zoals sommige misschien wel weten heb ik daar een klein ongelukje mee gehad (zie ook hier: http://www.renault-tuning.com/en/forum/ ... php?t=5800 ) nu heb ik er al het een en ander aan vervangen maar nog ias hij verre van goed. ik heb er inmiddels een andere draagarm op gezet een andere veerpoot andere remschijven + blokken en hem 2 keer laten uitlijnen. maar nog steeds heb ik heel erg veel last tijdens het rijden van slingeren hij is dan echt niet onder controle te houden. dit is als ik over iets van een heuvel in een weg rijd en bij hogere snelheid. nu heb ik de vraag hoe kan dit en hoe kan ik dit verhelpen? mijn rechter veerpoot veert minder dan mijn linker maar volgens de garage kon het daar niet aan liggen. mijn stuur staat na TWEE keer uitlijnen nog steeds scheef naar rechts en als ik een beetje heftig rem (zodat de neus iets naar beneden gaat) gaat hij verder naar rechts terwijl ik toch rechtdoor blijf rijden. wat kan dit zijn?!?!?! ik weet het zelf echt namelijk niet meer. is toch gewoon mijn complete auto krom misschien? kan het aan de aandrijfas liggen? is het toch de vering dat de ene zwaarder veert dan de andere (wat ik blijf denken maar bij het remmen zou het stuur dan toch naar links moeten gaan als hij links soepeler veert? of snap ik dat weer verkeert?) Ik hoop dat iemand mij een goed advies kan geven anders ziet het er somber uit voor mij met mijn auto want dan zal hij toch weg moeten :(
-Ray-
Contacteer:

ik weet het niet zeker, maar ik denk dat de stijfheid uit je voortrein is. als je rijdt draaien de wielen naar voren, die willen ahw naar binnen. de hele constructie van de voortrein zorgt ervoor dat de hele boel netjes recht blijft, en als die een keer een tik heeft gehad blijft het kut met peren....
Immer wieder die verdammte Holländer
Eric H
Contacteer:

Heeft het niet met je stuurstang te maken...

Misschien een domme opmerking.
Maar ik denk dat je het meer in die richting moet zoeken dan in je ophanging.

Kijk je hele stuurinrichting eens na......

Veel succes, en geef het niet te snel op.
Ik kan me voorstellen dat je er een beetje moedeloos van wordt, maar bedenk je maar hoe goed je je voelt als je het probleem hebt opgelost.
Riël
Über-Spammer

Als je linker veer harder is dan je rechter kan ik me best voorstellen dat als ie rechts dieper ligt als links, hij niet helemaal rechtdoor meer gaat ... wat zei de garage?
Ad van Haperen
Contacteer:

nee het er is een andere veerpoot opgegaan (een tweedehands van de sloop van een clio 1.9 diesel lijkt mij veel zwaarder maar dat zouden gewoon dezelfde veren moeten zijn volgens de renault janssen garage in breda) maar die is op de rechterkant(bijrijderskant) gegaan en die veert gewoon zwaarder maar als ik rem gaat het stuur ook naar rechts (bijrijderskant) maak ik had het juist andersom verwacht als hij links erger veert zou het stuur toch naar links moeten lijkt mij. en wat zou het volegsn jullie in de stuurinrichting kunnen zijn want heb er echt de ballen verstand van voor de rest.
~thijs~
Contacteer:

Misschien heb ik het verkeerd begrepen, maar als je links een zwaardere veer hebt leunt de auto dus eigenlijk naar rechts, dus zou je afwijking naar rechts moeten zijn toch.
Ad van Haperen
Contacteer:

Thijs RSI schreef:Misschien heb ik het verkeerd begrepen, maar als je links een zwaardere veer hebt leunt de auto dus eigenlijk naar rechts, dus zou je afwijking naar rechts moeten zijn toch.
Ja sorry ben bang dat je het verkeerd begrepen heb (of ik zeg het gewoon krom kan ook hoor) maar in ieder geval als je mijn auto ziet vanaf de voorkant zie je er niets aan dus hij staat niet scheef ofzo. maar als je op de moterkap drukt gaat de bestuurderskant verder door de veren dan de bijrijderskant dus op de bijrijderskant zit de zwaardere veer! en bij het remmen gaat het stuur naar de bijrijderskant dus naar de kant met de zwaardere veer! hoop dat ik het nu duidelijk genoeg heb uitgelegt anders hoor ik het wel
~thijs~
Contacteer:

Nu begrijp ik je :) maar dat is inderdaad wel erug vaag
Ad van Haperen
Contacteer:

Thijs RSI schreef:Nu begrijp ik je :) maar dat is inderdaad wel erug vaag
gelukkig het is eindelijk duidelijk :D maar ik vind het ook echt vaag en weet ook echt niet wat ik er mee aanmoet want echt veel geld is hij niet meer waard (komt uit 92 met een km-stand van 216.000) dus daarom hoop ik er hier achter te kunnen komen wat het kan zijn.
~thijs~
Contacteer:

Maar is het dan geen optie om er twee nieuwe veren onder te zetten van eventueel een sloper, en die kilometerstand vin ik erug dapper :p
Ad van Haperen
Contacteer:

Thijs RSI schreef:Maar is het dan geen optie om er twee nieuwe veren onder te zetten van eventueel een sloper, en die kilometerstand vin ik erug dapper :p
ja das wel de bedoeling om die andere veerpoot ook nog te gaan halen maar als er hier iemadn is die zegt dat het dat niet is vind ik het zonde van mijn geld om dat allemaal te vervangen (want ik ben en blijf maar een arme 18 jarige student natuurlijk :lol: )en wat bedoel je met :"en die kilometerstand vin ik erug dapper :p"?????
~thijs~
Contacteer:

Hooliead schreef:
Thijs RSI schreef:Maar is het dan geen optie om er twee nieuwe veren onder te zetten van eventueel een sloper, en die kilometerstand vin ik erug dapper :p
ja das wel de bedoeling om die andere veerpoot ook nog te gaan halen maar als er hier iemadn is die zegt dat het dat niet is vind ik het zonde van mijn geld om dat allemaal te vervangen (want ik ben en blijf maar een arme 18 jarige student natuurlijk :lol: )en wat bedoel je met :"en die kilometerstand vin ik erug dapper :p"?????
Dat je best trots mag zijn op je kilometerstand, en nog een goed rijdende auto te hebben. (op dit probleempje na dan) :wink:
Ad van Haperen
Contacteer:

komt waarschijnlijk ook alleen maar omdat ik hem nog niet zo lang heb :D :lol: anders had hij al lang naast de andere sloop clio's gestaan denk ik haha
Ad van Haperen
Contacteer:

maar mocht het de stuurinrichting zijn hoe kom ik daar achter wat kan dat zijn en wat gaat zo'n "geintje" dan kosten?
Riël
Über-Spammer

Ik gok het toch op die veerpoot hoor, 2 verschillende karakteristieken kan gewoon niet strak blijven rijden!

Ruil hem met jouw goeie op de sloop, leg het die kerel uit ofzo, kost het je misschien nix.

en 216000 km maakt nix, als de auto goed is kan je er nog een hele tijd mee rijden!
Ad van Haperen
Contacteer:

Riël schreef:Ruil hem met jouw goeie op de sloop, leg het die kerel uit ofzo, kost het je misschien nix.
das inderdaad nog helemaal geen gek idee daar had ik nog niet aan gedacht
da-goof
Contacteer:

heb je er al eens aan gedacht dat het ipv je ophanging, vering of stuurinrichting ook je remmen kunnen zijn? het is namelijk zo weet ik sinds kort dat als een wagen uitgelijnd wordt, ze hem het liefste een heel klein beetje naar rechts willen laten trekken, als je dan namelijk achter het stuur in slaap valt, kun je in ieder geval niet vanzelf op de andere weghelft terechtkomen, maar altijd in de berm, sloot of vangrail en das altijd nog beter als frontaal op een ander. En stel dat je wagen rechts net wat harder remt om de een of andere reden, dan is je probleem ook verklaard, want natuurlijk duikt hij daar dan dieper en zal ie naar rechts trekken.
Robke
Car: Lexus IS250

Heb ik met m'n vorige wagen ook gehad, toen was m'n wiellager rot en je hoorde er niks aan.
Misschien dat je daar eens naar kunt kijken.
Hans R.

Het probleem van het verschil in de veren zit hem denk ik in dat ze niet even oud zijn.
Jouw veer is gewoon door gebruik slapper.

En bij het ongeluk is ook de rechter kant van je remmen stuk gegaan? schijf en klauw e.d.

Hoe is dat gerepareerd?
Als je alleen rechts een nieuwe schijf en blokken hebt gemonteerd, zal rechts beter remmen dan links.

En dat van het expres naar rechts trekken na het uitlijnen vind ik onzin.
Ten eerste als je wil zorgen dat de auto naar rechts gaat, dan moet je de wielen "verkeerd" zetten (als je het zo al voor elkkar krijg, dit weet ik niet zeker)

En ten tweede wil ik dat mijn auto gewoon recht remt, wat moet ik met een auto waarbij ik elke keer als ik voor een stoplicht rem het stuur met 2 handen vast moet houden.
En dan had de uitlijner dit vast wel gezegt.
Menno

't klinkt heel erg als rolstuur. Dit treed op als de stuurhuishoogte niet klopt met de positie van je fusees. Wanneer je wiel dan inveert, stuurt ie ook gelijk. Dit gebeurt dus bij optrekken, remmen , en over hobbels rijden.

Aangezien de stuurhuishoogte bij een clio niet stelbaar is, maar vast aan 't subframe zit, suggereeert 't dat je subframe krom is. (of toch 't stuurhuis niet lekker aan 't subframe zit )
Laatst gewijzigd door Menno op wo 14 aug 2002 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.
rev it like a rental
Ad van Haperen
Contacteer:

Menno schreef:'t klinkt heel erg als rolstuur. Dit treed op als de stuurhuishoogte niet klopt met de positie van je fusees. Wanneer je wiel dan inveert, stuurt ie ook gelijk. Dit gebeurt dus bij optrekken, remmen , en over hobbels rijden.

Aangezien de stuurhuishoogte bij een clio niet stelbaar is, maar vast aan 't subframe zit, suggereeert 't dat je subframe los zit. (of toch 't stuurhuis niet lekker aan 't subframe zit )
end at is met andere woorden? voor een leek zoals ik zou er net zo goed einde oefening voor deze clio kunnen staan of zie ik dat verkeerd?

in ieder geval allemaal erg bedankt voor de mogelijke oorzaken. een maat van me is namelijk automonteur en die kon er ook nie achter komen wat het was maar ik geef hem al deze opties en dan moet hij die allemaal maar eens naarkijen voor mij hopen dat er iets uitkomt.

mochten er nog mensen zijn met hun eigen (andere) mening laat hem ff achter aub hoe meer hoe beter namelijk!
Jeroentje

Is ie verlaagd? zo ja met wel merk veren? Ik heb dat zelfde probleem gehad met een 205 GTI 1.9 en na het monteren van Apex veren was het probleem geheel verholpen. succes
Ad van Haperen
Contacteer:

Jeroentje schreef:Is ie verlaagd? zo ja met wel merk veren? Ik heb dat zelfde probleem gehad met een 205 GTI 1.9 en na het monteren van Apex veren was het probleem geheel verholpen. succes

Eeh niet verlaagd ook goed? haha nee niet verlaagd dus dus dat kan het nie zijn. heb vandaag ff mee naar mijn vriendin gereden ff doorgetrapt naar de 170 en als ik dan een heuvelachtig iets pak dan slingert hij echt iets van een meter op en neer maar volgens mij is het toch echt de vering want de ene kant gaat gewoon lager (kan ook komen doordat hij stuurt maar dat verwacht ik niet)
robert

Menno schreef:'t klinkt heel erg als rolstuur.
Hooliead schreef:en dat is met andere woorden?
Menno schreef: Dit (sturen/-red) treed op als de stuurhuishoogte niet klopt met de positie van je fusees. Wanneer je wiel dan inveert, stuurt ie ook gelijk. Dit gebeurt dus bij optrekken, remmen , en over hobbels rijden.
herhaling: bij inveren stuurt je wiel een beetje in of uit. Dat komt door de geometrie (geometrie= hoe het in elkaar zit) van de stangen. links en rechts moet natuurlijk presies het tegenovergestelde doen.
Als je aan 1 kant meer inveert (das heet 'rollen' dus) dan stuurt links niet gelijk aan rechts en gaatie 1 kant op. rolstuur.
Dus ALLES wat verschillende invering links of rechts geeft, kan rolstuur geven.

veren, veerstijfheid inklemming veren, schokdempers, ALLES.

En natuurlijk moet de stuurgeometrie links en rechts hetzelfde zijn. dus stuurhuis netjes horizontaal ( :lol: ), maar ook stuur en stuurhuis netjes in het midden. Dus niet 1.5 slag naar de ene en 2.5 slag naar de andere kant ( :lol: )

Als er na een paar keer veren het stuur in de rechtuitstand steeds wat verschuifd zit er gewoon iets los in de wielophanging of het stuurhuis zelf bijvoorbeeld. logisch. zoekt & gij zult vinden.
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

dit is dus verkeerd omdat je 2 verschillende veerpoten hebt
en anders zou je toch ff naar de kogel speling moeten kijken
zowel fusee als stuurkogels
binnen en buiten dus
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Plaats reactie