RDW zuigt(of ze weten het zelf niet eens)

Vragen over je auto m.b.t. de NL wetgeving
Primair NL, maar alles is welkom.
Michel S.
Contacteer:

Het people. Ik had eens een mailtje gestuurd naar de RDW voor die gele auto. Dit had ik hun gestuurd:
-------------------------
Beste RDW,

Ik heb een aantal vragen waar ik geen concreet antwoord op kan krijgen en ik hoop dat jullie mij daarin kunnen helpen.

Ik ben samen met een vriend van mij een Renault 5 GT Turbo aan het afbouwen om hem later weer helemaal nieuw op te bouwen om rally mee te rijden. Het wordt een zogenaamde group A. Hier worden diversen delen van de auto aangepast om de veiligheid van het voertuig te bevorderen.

Nu staat op het kentekenbewijs van de auto uitsluitend voor race-doeleinden of iets in die trand. Wij willen de auto dus zowel als prive op de weg hebben als voor te rallyén. Het is ons dus ook duidelijk dat de auto aan zowel de nederlandse verkeerseissen moet voldoen als ook aan de minimale eissen van de FIA.
Hier loopt het een beetje spaak en komen we niet echt eruit wat nou wel en niet mag. De volgende vragen zitten wij mee.

1. De handrem. Deze willen wij voor de rally doeleinden vervangen door een hydraulische handrem, maar wel met blokeringspal. Zodat de handrem dus gewoon vast kan worden gezet zoals dat normaal ook is, maar dan wel hydraulisch. Wat zijn de regels met betrekking tot handrem.

2. De benzinetank. Aangezien de benzinetank onder de auto hangt en van kunstof is, leverd dit toch een beetje een gevaar op bij rally rijden. De oplosing hiervoor is een speciale rally tank te instaleren. Dit is een aluminium tank die achter in het koffer wordt gemonteerd. De tank heeft een Fia goedkeuring en voldoet dus aan de rally eissen. echter hoor ik van sommige dat je niet zomaar de tank in de auto mag plaatsen. Dit mag wel, mits deze volledig afgesloten is van de bestuurders/passagiers ruimte. Hoe zit dit in elkaar, en wat wordt bedoelt met afsluiten. Is een bak eromheen met hittewerende beschermingsstof erin voldoende? Of zijn er nog andere dingen?

3. Remleidingen. De remleidingen zijn normaal koperen en van vaste vorm. Aangezien het voertuig nogal wat te verduren krijgt moeten we de meeste orginele spullen moeten vervangen door hoogwaardigere onderdelen. Zo ook de remleidingen. Deze willen wij laten maken van flexibele leiding met een RVS ommanteling eromheen. Deze slangen zijn van Luchtvaardkwaliteit zoals dat mooi wordt gezegd. De leidingen hebben hogere eissen als de orginele leidingen en dragen dus bij aan de algemene veiligheid. Mogen deze leidingen gebruikt worden? En de plaatsing ervan. Voor de achterremmen willen wij een centrale leiding naar achteren laten lopen en daar splitsen naar de beide remmen achter. Wel komt er een bedienbare remdruk regelaar in de cockpit om de remdruk achter af te kunnen regelen. Ook de handrem wordt op dit circuit aangesloten. Is dit volgens de voorschriften?

4. De benzine ledingen. Deze zullen bij de aluminium tank ook door de cockpit lopen. Maar met enkele voorschriften. Ze zijn uit 1 stuk en worden slechts door doorlooptules onderbroken. Dat wil zeggen dat de leiding in de cockpit uit 1 stuk bestaat. En dat wanneer die door de carroserrie gaat, dat dit gebeurd door middel van een speciale tule die daarvoor bestemd is. Ook is de benzine leiding minimaal 30 cm van de stroomkabels verwijderd.

5. Accu. De accu zal niet onder de motorkap komen waar die normaal is geplaatst. De Accu komt ook in de cockpit. Maar wordt wel een in afgesloten bak gemonteerd. Tevens is de accu niet een gewone accu, maar een veiligere Gelaccu. Deze zijn gevuld met een soort gel en zijn veiliger dan de normale galvanische accus met vloeibaar zuur erin.

6. Schutbord. Bij de auto zit onder de motorkap een soort schutbord. Dit is ervoor om de motorruimte te scheiden van de achteliggende ruimte. IN deze ruimte zit normaal de accu, de krik en de ventilator en dus ook luchtaanvoer voor de aanjager binnen. Dit schutbord is inmiddels verwijderd door de vorige eigenaar. Is dit schutbord verplicht. Zo ja, om welke reden en zou hetom de reden gaan van verse lucht en geen lucht van de motorruimte, is het dan toegestaan om een eigen gemaakt schutbord om de ventilator te plaatsen zodat deze lucht van buiten pakt zoals dat voorheen is geweest?

7. Veiligheid. Voor de veiligheid in en tijdens de rally zijn er een paar dingen ingrijpend veranderd. De standard stoelen zijn vervangen door vaste kuipstoelen. Rugleuning is dus niet instelbaar. de positie van de stoel wel.
Tevens is de standard 3 punts gorden vervangen door een 6 punts gordel.
Ook is er een rolkooi in geplaatst welke geschroefd is aan de carroserrie. De remschijven en blokken zijn van een hogere kwaliteit om een kortere remweg en een betere rem te krijgen. Ook de schokdempers dragen bij voor een beter contact met de weg en diversen andere aanpassingen die het voertuig een betere wegligging, of andere positieve eigenschappen geven. Is hier nog een restrictie aan???(de motor is hetzelfde. Hier zijn geen modificaties aangebracht.

9. Op het kenteken staat dus uitsluitend voor race-doeleinden. Bij BPM staat 0000,00 dacht ik. Als ik een nieuw kenteken wil hebben zodat ik de auto ook op de weg kan gebruiken, wat moet ik dan allemaal betalen.
BPM hoeft niet volgens mij omdat er al een kenteken is uitgegeven voor de auto. Maar waar moet ik dan nog allemaal op rekenen.

10 de laatste vraag tot nu toe. Stel ik heb de auto klaar en ik ga op RDW keuring. Mijn auto wordt op 4 punten afgekeurd. Moet ik dan die punten oplossen en weer een nieuwe keuring aanvragen en wordt die dan weer helemaal gekeurd, of is het net als bij APK dat je zoveel tijd hebt om de punten op te lossen en dat je dan maar 1 keuring hoeft te betalen.

ik hoop dat u mij de weg wijs kunt maken door mijn vragen te beantwoorden. Ik heb het kenteken ingevuld zodat u kunt zien over welke auto het gaat.

Alvast bedankt,
Michel Schmets
------------------
krijg ik een bericht terug dat de vragen van die technische aard zijn dat ze zijn doorgestuurd naar de daarvoor bestemde afdeling.
Dus effe wachten en toenet verscheen er dit:
-----------------------------

Geachte heer Schmets,

In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

De tekst op uw kenteken staat niet voor niets vermeld, uw auto voldoet namelijk niet meer aan de permanente eisen. Als u toch met uw voertuig over de openbare weg wilt gaan rijden moet u de auto in oorspronkelijke staat terug brengen. Een rally voertuig hoort niet op de openbare weg thuis.
Wat u graag zou willen is dus niet mogelijk.

Ik vertrouw erop u hiermee van dienst te zijn.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW
-----------------------
Wat heb ik hier nou aan??? Orginele staat terug brengen?? Hallo, er zijn vaste regels opgesteld en ik vraag of bepaalde aanpassingen binnen die regels vallen. Want ja, orgineel heeft die geen rolkooi erin nee. Maar betekend dat dat alle auto's met andere remmen, andere uitlaat, andere stoelen, andere motor, andere gordels of wat dan ook meteen rally auto's zijn??
Group N is bevoorbeeld niet meer en niet minder dan een orginele GTT met alleen fia kooi, fia steoelen en fia gordels. Misschien nog een brandblusser, maar dan heb je het al ver gehad. Je mag er bijna niks mee. Dus ja, ik vindt het echt een ruk mail wat ik heb terug gekregen. Heb nogmaals een mail terug gekregen dat ik graag de eissen wilde weten voor een normaal kenteken. Dus niet orginele staat, maar minimale eissen. Dat wil ik weten. Meer niet.
stelletje lulhoofden daar.

moest dit effe kwijt.
Ik vraag info, en krijg te horen dat wat ik wil niet mogelijk is. ba ba
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Janine

Dit is een beetje vaag....
Een auto mag niet aan een rally deelnemen als hij niet is voorzien van kenteken/apk/etc.... maar volgens de RDW mag een rallywagen niet op de weg?????
Lijkt me lastig om een auto dan te voorzien van kenteken en dergelijke.... of niet dan....
Een beetje vreemd is best lekker
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

:lol: Wat een eikels, zeg!
-Ray-
Contacteer:

ga de RDW maar eens bellen wat het kost om een auto opnieuw op kenteken te krijgen :(

ik heb de hele RDW aan de lijn gehad, en geloof ook nog eens 36 keuringsstations, heb 84 verschillende bedragen gehoord en na een halfuur bellen en vooral wachten met verschillende super-irritante muziekies heb ik de hoorn er maar op geflikkerd.

wat betreft jouw verhaal michel: nederland is gewoon vastgepind op regeltjes, en die suffe ambtenaren leven die gewoon na. er wordt niet verder gekeken dan dat ze hoeven. argh :evil:
Immer wieder die verdammte Holländer
Marco16V
Contacteer:

Een rally auto moet inderdaad APK goedgekeurd zijn.
Dus zou je zeggen dat die ook voldoet aan de eisen van de RDW. En met een goedgekeurde rally auto mag je gewoon over straat rijden!!!!!

Volgens mij begrijpen ze het niet helemaal daar in veendam. :-* :-*
Clio Grand Prix 16V (404)
Michel S.
Contacteer:

Janine schreef:Dit is een beetje vaag....
Een auto mag niet aan een rally deelnemen als hij niet is voorzien van kenteken/apk/etc.... maar volgens de RDW mag een rallywagen niet op de weg?????
Lijkt me lastig om een auto dan te voorzien van kenteken en dergelijke.... of niet dan....
Ik heb een kenteken erop hoor. Maar daar staat uitdrukkelijk op dat ik niet ermee mag deelnemen in het verkeer en dat die uitsluitend is voor racedoeleinden.
Maar ik wil zowel op de weg met dat ding als een rally. Als ik dan hier en daar wat moet veranderen vindt ik niet erg. En volgens mij kan het best. maar deze pipo doet zich de moeite niet eens om het uit te leggen. Kan ik best irri van worden van die mensen.

maar ja, kijken wat ik terug krijg.
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Anonymous

Zeker vaag.

Maar, no disrespect, je brief staat vol taalfouten. Dit ziet er erg onprofessioneel uit en ik denk dat dit ook een van de redenen is dat je zo'n kort antwoord hebt gekregen van een of andere half tamme idioot daar.
Anonymous

Als je nog eens wat aan ze stuurt, stuur het dan eerst ff naar mij dan maak ik er wel een nette brief van voor je.

Met een brief bereik je ook veel meer dan met een mailtje denk ik.
Janine

Michel, Tijn rijdt ook rally en dat doet ie met een Clio Williams.... staat op kenteken, mag je ook mee de weg op... moet ook wel, want op de verbindingsroutes tussen de proeven in, dien je je te houden aan de verkeersregels. Dus ook het hebben van APK, kenteken, verzekering, etc.....
Snap dus echt niet waar de RDW het over heeft....
Een beetje vreemd is best lekker
Michel S.
Contacteer:

Ploegah schreef:Zeker vaag.

Maar, no disrespect, je brief staat vol taalfouten. Dit ziet er erg onprofessioneel uit en ik denk dat dit ook een van de redenen is dat je zo'n kort antwoord hebt gekregen van een of andere half tamme idioot daar.
Staat zeer zeker vol met taalfouten. Ik had haast en wilde nog snel even dat weg sturen. Maar om nou dan te gaan zeggen van, het ziet er niet proffi uit dus nemen we het niet serieus vind ik dan weer irri. Ik heb ook vaak mensen moeten helpen aan de balie, en de ene kwam beter over dan de andere. Maar om nou dan nou te gaan zeggen van, jij ziet niet slim uit, of je komt niet slim en geintresseerd over dus ik ga jou geen info geven, dat vind ik echt bot. Je bent een instelling waar mensen met vragen komen. Het minste wat je kunt doen is proberen die vragen te beantwoorden.

Ik heb nogmaals een mailtje gestuurd, helpt dat niet, stel ik een brief op en stuur ik het per post.

Maar het ene probleem zal waarschijnlijk zijn dat ze de boeken erbij moeten pakken, en ja dat zou zonde zijn van de tijd die je kunt koffie drinken. Tenminste zo denk ik over die gasten. Zeker nadat ik dezelfde verhalen hoor van andere mensen over de RDW enzo.
Maar als ik hulp nodig heb met de brief, meld ik me effe bij jou.

groetjes

oh ja, nog een opmerking van mijn persoonlijke kant. Met een brief bereik je meer dan met een mail. Dat klopt ook wel, maar ik vindt gewone post(hardcopy echt :-* :-* :-* . Ze raken altijd kwijt, en het is zo traag als dikke stront door een rietje.
Mail is digitaal(ik heb dus altijd een kopietje hier in mijn box wat lekker makkelijk te vinden is), het is lekker snel. En het komt 98% van de tijd aan. Komt die niet aan krijg je 98% van de tijd een bericht terug. Dus ik ben liever een digitale man.
Laatst gewijzigd door Michel S. op di 13 aug 2002 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.
robert

Het zou kunnen zijn dat, omdat er geen bpm voor de auto betaald is, je hem niet als vervoer mag gebruiken. Dit is dan met "alleen voor race" in het kenteken opgenomen.
Natuurlijk, omdat hij op stukken openbare weg komt, moet hij wel aan alle veiligheids (en bovendien apk) eisen blijven voldoen.

Dus het zou alleen een fiscaal (bpm) verhaal kunnen zijn, geen technisch verhaal. Maar ik snap HELEMAAL NIET waarom je geen gewone gekentekende auto als basis neemt. Makkelijker kan je het niet maken!

en: geen slapende honden wakker maken!
Michel S.
Contacteer:

robert schreef:Het zou kunnen zijn dat, omdat er geen bpm voor de auto betaald is, je hem niet als vervoer mag gebruiken. Dit is dan met "alleen voor race" in het kenteken opgenomen.
Natuurlijk, omdat hij op stukken openbare weg komt, moet hij wel aan alle veiligheids (en bovendien apk) eisen blijven voldoen.

Dus het zou alleen een fiscaal (bpm) verhaal kunnen zijn, geen technisch verhaal. Maar ik snap HELEMAAL NIET waarom je geen gewone gekentekende auto als basis neemt. Makkelijker kan je het niet maken!

en: geen slapende honden wakker maken!
Waarom ik geen gekentekende auto als basis pak.

Om diversen reden niet. Deze is al half geprepped. Dus rolkooi (voorbereidingen)enzo zit er al in. Ook is de kas al helemaal doorgelast. Verder moet ik anders een gekentekende auto kopen. Deze heb ik al.

Deze auto heeft geen bietak meer eronder. Gekentekende auto wel. Dit mag niet voor de rally. Dus dat moet eronder uit. Zonde van de tijd.

En dan nog het laatste. Deze zit heel goed in de lak. Dus spuiten hoef ik niet. en hij is zo hard als maar wat. Bij een gekentekende auto is er een kans dat ik de eerste 4 weken bezig ben om de auto zo te krijgen zoals deze als is.

En ik bouw deze liever op als orgineel en bouw hem daarna om. Dan een goede GTT ervoor te pakken en die tot het laatste te strippen en dan weer opbouwen. Houdt niet zo van afbreken.
Anonymous

Je hebt gelijk hoor, ze moeten je vraag gewoon normaal in behandeling nemen. Papier = kut en het is traag als dikke stront door een rietje.

Als je echt wat wil bereiken heeft het alleen wel zin om het zo aan te pakken.
Riël
Über-Spammer

Kun je je kenteken niet wegflikkeren, zeggen dat je zelf een auto hebt gebouwd op basis van een gtturbo, en een kompleet nieuw kenteken aanvragen? Hier kun je de auto zelfs een eigen naam geven geloof ik, zeg 'Michel-mobiel' op je kenteken :D de auto moet dan wel aan alle RDW eisen voor Wegverkeer voldoen! Vraag ze daarnaar, en vertel nix van het oude kenteken van de auto. Schors het, sloop het, weet ik wat...

Ik neem aan dat dat mogelijk is.
Michel S.
Contacteer:

Riël schreef:Kun je je kenteken niet wegflikkeren, zeggen dat je zelf een auto hebt gebouwd op basis van een gtturbo, en een kompleet nieuw kenteken aanvragen? Hier kun je de auto zelfs een eigen naam geven geloof ik, zeg 'Michel-mobiel' op je kenteken :D de auto moet dan wel aan alle RDW eisen voor Wegverkeer voldoen! Vraag ze daarnaar, en vertel nix van het oude kenteken van de auto. Schors het, sloop het, weet ik wat...

Ik neem aan dat dat mogelijk is.
Dat is zeker mogelijk. Probleem is echter dat het een 1600 euro kost om te kijken of het allemaal wel klopt. En kan zijn dat ze elk onderdeel appart gaan pakken. Kosten kunnen dan oplopen tot 6000-8000 euro ofzo. En dan is het nog beter en goedkoper om een kapotte GTT te kopen met gewoon kenteken.

groetjes
Riël
Über-Spammer

Dat kut geld weer ... :evil:

succes ermee in elk geval!
robert

ik snap je technische logica wel.
Maar helaas helaas krijg je hoe dan ook te maken met de rdw wetjes. Was er niet laatst iemand met 1 tikfoutje in zn papieren? hij kon de zaak gaan slopen. Bezin eer....enz. Niet blind zijn voor jou zon lullig detail. En ALS je het al lukt, dan heb je een nieuwe auto gebouwd, (nietes -> wellis, voor de rdw wel) en loop je leeg aan BPM.

kortom: koop een kromme gtt, en kat de nummers over.
makkelijker kan je het niet maken. wel veeeel moeilijker.

Hoe bekender je jezelf maakt aan die gasten met je pogingen, hoe moeilijker het wordt. Ha daar heb je em weer, hee- nu een ander kenteken erop? hoe kan dat?
Matijs
Contacteer:

Dat kenteken staat toch in de computer? Zodra zij het nummer van de auto invoeren zien ze toch dat er al een kenteken op zit?
robert

robert schreef:
kortom: koop een kromme gtt, en kat de nummers over.
... en ga niet naar de rdw natuurlijk. Je hebt toch gewoon die kromme kar 'gerepareerd. nou kenteken, nummers + alle papieren zijn in orde.

makkelijker kan je het niet maken. wel veeeel moeilijker
clio_rally
Contacteer:

Mm, alles even snel doorgelezen. Ik zou zeggen, omkatten. Gewoon doen, zal jou roesten. Verder zou ik niet al teveel vragen gaan stellen aan de rdw, ze weten het namelijk niet en dan hebben ze er geen zin in. Enige belangrijk ding in je mail is volgens mij de tank, de rest boeit voor geen meter. Ik zou dus lekker alleen dit even navragen en vervolgens lekker naar de keuring gaan, weet je een hoop meer. Verder kun je ook altijd de tank laten zitten, keuren, en daarna pas de tank doen, want je krijgt hem daar heus wel mee door de apk en verder checken ze toch niks. WAt boeit het nou of je er andere remleidingen opzet? Da's niet nuttig om te vragen...

Dus mijn tips:
-Omkatten, anders
-Niet moeilijk doen, tank navragen en laten keuren.

Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl

" 'cause quitters never win and winners never quit..."
Michel S.
Contacteer:

clio_rally schreef:Mm, alles even snel doorgelezen. Ik zou zeggen, omkatten. Gewoon doen, zal jou roesten. Verder zou ik niet al teveel vragen gaan stellen aan de rdw, ze weten het namelijk niet en dan hebben ze er geen zin in. Enige belangrijk ding in je mail is volgens mij de tank, de rest boeit voor geen meter. Ik zou dus lekker alleen dit even navragen en vervolgens lekker naar de keuring gaan, weet je een hoop meer. Verder kun je ook altijd de tank laten zitten, keuren, en daarna pas de tank doen, want je krijgt hem daar heus wel mee door de apk en verder checken ze toch niks. WAt boeit het nou of je er andere remleidingen opzet? Da's niet nuttig om te vragen...

Dus mijn tips:
-Omkatten, anders
-Niet moeilijk doen, tank navragen en laten keuren.

Gijs
Omkatten ben ik geen voorstander van. maar als er niks anders op zit, dan gaat dat gebeuren. Heb geen zin in dat gezeik van hun altijd.

Moet ik wel een slechte kar op de kop kunnen tikken met gewone papieren. Maar hoe gaat omkatten in zijn werk? Wordt het chassis nummer eruit gehaald en een nieuw erin gezet. Of wordt het gewoon opnieuw erin getikt?

Want eerlijk gezegd heb ik geen zin in dat gezeik. Wil gewoon keuren en rijden. Klaar.

Dus als ze moeilijk gaan doen, dan zoek ik een GTT wat gaaaaaar is.
clio_rally
Contacteer:

Omkatten? Kan ik dat hier uitleggen? Je zit al redelijk goed... Even logisch nadenken en je bent er...
ze doen het er gewoon om :lol:

Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl

" 'cause quitters never win and winners never quit..."
robert

kijk normaal is het jatten&katten. :( Daarom heeft katten een slechte naam. Maar je jat van niemand, dus er toch nix aan de hand. En er is keurig PBM betaald voor de slechte gtt. je restaureerd em gewoon 'grondig' ;).
Je mag toch gewoon alle delen van een auto afslijpen en netjes er weer aan lassen? En wie bepaald dan waar de grens ligt? Wat mag je niet vervangen, of niet tegelijk vervangen?. Je haalt helemaal niet een stuk plaat met nummers uit een auto. Je vervangt gewoon alle plaat en chassis delen behalve dat stuk genummerde plaat. Want dat was nog goed namelijk. :lol: Dat de meeste plaatdelen al in elkaar zitten is logisch, want je gebruikt een race carosserietje als donor.

snappie?
Michel S.
Contacteer:

robert schreef:kijk normaal is het jatten&katten. :( Daarom heeft katten een slechte naam. Maar je jat van niemand, dus er toch nix aan de hand. En er is keurig PBM betaald voor de slechte gtt. je restaureerd em gewoon 'grondig' ;).
Je mag toch gewoon alle delen van een auto afslijpen en netjes er weer aan lassen? En wie bepaald dan waar de grens ligt? Wat mag je niet vervangen, of niet tegelijk vervangen?. Je haalt helemaal niet een stuk plaat met nummers uit een auto. Je vervangt gewoon alle plaat en chassis delen behalve dat stuk genummerde plaat. Want dat was nog goed namelijk. :lol: Dat de meeste plaatdelen al in elkaar zitten is logisch, want je gebruikt een race carosserietje als donor.

snappie?
Ikke is al stiekum aan het kijken voor een donor GTT. De rally carroserie is namelijk super hard, behalve bij het chassisnummer. Daar is die rot. Dus ik zoek een stukje plaat met nummer om mijn onderdelen omheen te zetten.

Dus effe zoeken he
Arjen

Het zijn inderdaad een stelletje kuikens daaro bij de RDW. Ik had ze een mailtje gestuurd met de vraag wat ik allemaal uit moet bouwen wanneer ik mijn auto van LPG op benzine wil hebben. En hoe ik weer een B'tje op mijn kenteken krijg. Zal toch wel vaker voorkomen lijkt me zo. Krijg ik het volgend antwoord:

Uw vraag is dusdanig technisch van aard, dat wij uw e-mail voor verdere
beantwoording door hebben gestuurd naar onze technische afdeling. De
afhandelingstermijn is ongeveer 5 werkdagen.

Al moet ik wel toegeven dat ze heel snel reageren: binnen 1 dag.
catrinus

[offtopic]Trouwens bij de rdw werkt ook een renault liefhebber. Hij en zijn vrouw hebben een 5 gtt bleu sport en een r19 16v chamade phase2[/offtopic]
There will be plenty of time to rest when your dead
~thijs~
Contacteer:

Arjen schreef:Het zijn inderdaad een stelletje kuikens daaro bij de RDW. Ik had ze een mailtje gestuurd met de vraag wat ik allemaal uit moet bouwen wanneer ik mijn auto van LPG op benzine wil hebben. En hoe ik weer een B'tje op mijn kenteken krijg. Zal toch wel vaker voorkomen lijkt me zo. Krijg ik het volgend antwoord:

Uw vraag is dusdanig technisch van aard, dat wij uw e-mail voor verdere
beantwoording door hebben gestuurd naar onze technische afdeling. De
afhandelingstermijn is ongeveer 5 werkdagen.

Al moet ik wel toegeven dat ze heel snel reageren: binnen 1 dag.
Ik zou dan liever hebben dat ze er wat langer over doen en een fatsoenlijk antwoord geven dan dat ze binnen 1 dag komen met zo'n slap verhaaltje
Tijn
Contacteer:

robert schreef:Was er niet laatst iemand met 1 tikfoutje in zn papieren? hij kon de zaak gaan slopen.
Detail: Die had een tikfoutje in zijn chassisnummer.... niet op de papieren maar in de koets ...
there is no spoon.
Tijn
Contacteer:

robert schreef:kijk normaal is het jatten&katten. :( Daarom heeft katten een slechte naam. Maar je jat van niemand, dus er toch nix aan de hand. En er is keurig PBM betaald voor de slechte gtt. je restaureerd em gewoon 'grondig' ;).

snappie?
Het is zelfs mogelijk om dit LEGAAL te doen. volgens mij op basis van de volgende regels:
Sinds 1 juli 1999 is de RDW de enige instantie die het voertuigidentificatienummer (VIN) of chassisnummer in voertuigen mag slaan.

Het VIN moet worden ingeslagen als het:
door roest geheel of gedeeltelijk onleesbaar is geworden
door schade geheel of gedeeltelijk onleesbaar is geworden
is veranderd of verwijderd
niet is ingeslagen.
Voor het inslaan van het VIN maakt u een afspraak met een RDW keuringsstation.

Voordat het VIN wordt ingeslagen vindt altijd een identiteitsonderzoek plaats. De RDW kan de inslag weigeren als de identiteit van het voertuig niet kan worden vastgesteld. In dit geval wordt er geen kentekenbewijs afgegeven.

Een door de RDW ingeslagen VIN is herkenbaar aan de RDW sluittekens en het speciale lettertype. Het VIN wordt altijd ingeslagen op een andere plaats dan gebruikelijk bij het betreffende voertuig. Het eventueel nog aanwezige (deel van het) oorspronkelijke VIN wordt leesbaar doorgehaald. De afwijkende plaats van het VIN wordt op het kentekenbewijs vermeld.
there is no spoon.
Michel S.
Contacteer:

Tijn schreef:

snappie?
Het is zelfs mogelijk om dit LEGAAL te doen. volgens mij op basis van de volgende regels:
Sinds 1 juli 1999 is de RDW de enige instantie die het voertuigidentificatienummer (VIN) of chassisnummer in voertuigen mag slaan.

Het VIN moet worden ingeslagen als het:
door roest geheel of gedeeltelijk onleesbaar is geworden
door schade geheel of gedeeltelijk onleesbaar is geworden
is veranderd of verwijderd
niet is ingeslagen.
Voor het inslaan van het VIN maakt u een afspraak met een RDW keuringsstation.

Voordat het VIN wordt ingeslagen vindt altijd een identiteitsonderzoek plaats. De RDW kan de inslag weigeren als de identiteit van het voertuig niet kan worden vastgesteld. In dit geval wordt er geen kentekenbewijs afgegeven.

Een door de RDW ingeslagen VIN is herkenbaar aan de RDW sluittekens en het speciale lettertype. Het VIN wordt altijd ingeslagen op een andere plaats dan gebruikelijk bij het betreffende voertuig. Het eventueel nog aanwezige (deel van het) oorspronkelijke VIN wordt leesbaar doorgehaald. De afwijkende plaats van het VIN wordt op het kentekenbewijs vermeld.
hoe wil ik dat legaal doen dan? Als ik het nummer omzet zullen ze dit waarschijnlijk kunnen zien. Dus dan krijg ik al trammeland. Laat ik het nummer nou weghalen, dan zit ik met het probleem dat het voertuig niet meer identificeerbaar is en inslaan dus kunnen weigeren. Enigste mogelijkheid wat ik zie is een kas kopen met diversen nummers hetzelfd als die van mij. Dan de verschillende nummer weghalen en dan naar de RDW. Nummer is gedeeltelijk niet leesbaar door werkzaamheden. Mag ik een nieuw nummer??

dat kan natuurlijk ook maar dat lijkt me erg link. Blijf het liefst weg bij de RDW.
Riël
Über-Spammer

Als je een nieuw nummer erin zet, is de enige die er ff naar kijkt de apk-keurmeester, die checkt of het klopt met je kenteken. Bij de rdw hoef je dan niet te zijn. Als je het netjes doet ziet ie dat helemaal niet.
Michel S.
Contacteer:

diegene die mijn topic verplaatst heeft Thanx. Was effe vergeten dat we een nieuw onderdeel hebben. Wetgeving. Goed gedaan :)
Michel S.
Contacteer:

nu wordt het helemaal te gek. En ik kan bevestien dat de mensen met het grootste mondwerk de wereld regeren.

Ik heb ja een reply geschreven aan de RWD.
Hier heb ik ingeschreven dat een rally auto eigenlijk niks verschilt met een gewone op diversen kleine aanpassingen na, die ik weer straatwaardig maak.
Krijg ik een mail terug.
------------------------------------------------
Geachte heer Schmets,

In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

Aangezien ik uit uw email opmaak dat uw voertuig nauwelijks verschilt met dat van een 'gewone' uitvoering, kunt u uw kentekenbewijs deel 1 opsturen naar onderstaand adres. In een begeleidend schrijven vermeldt u dat de vermelding 'uitsluitend voor rally gebruik' verwijderd moet worden.
-------------------------------
Brief is al onderweg.

Toch nog niet zo een slechte gasten, als ze meewerken dan en verder kijken als hun neus lang is :)
Anonymous

hahahaha

wat een grap, beter dat dit goed gaat ben je gelijk van alle gezeik af.
Michel S.
Contacteer:

Ploegah schreef:hahahaha

wat een grap, beter dat dit goed gaat ben je gelijk van alle gezeik af.
jij zegt het 8)

kan ik met de rally bak naar de meetings komen :)
Plaats reactie