Gordels achterin verplicht??

Vragen over je auto m.b.t. de NL wetgeving
Primair NL, maar alles is welkom.
Plaats reactie
Robke
Car: Lexus IS250

Ik heb weer eens een idee, op veler verzoek ga ik m'n achterbank eruithalen en het een beetje verbouwen (meer ICE! :) ).
Nu wilde ik dus weten of ze misschien met de APK moeilijk kunnen gaan doen omdat ik de achterbank en de gordels er dan uit haal. Het lijkt mij dat ze er niet moeilijk over doen, maar ze kunnen nog wel eens moeilijk doen bij APK.

Dus moeten de gordels achterin blijven zitten als er geen mogelijkheid meer is om achterin te kunnen zitten???
Chris
Erelid - Moderator - RvT

Als je de bank eruit haalt, dan is het geen probleem dacht ik. Trouwens wel beter inderdaad! :)
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
Robke

Chris schreef:Als je de bank eruit haalt, dan is het geen probleem dacht ik. Trouwens wel beter inderdaad! :)
Ja, luister ik toch een beetje naar je he?! :wink: :)
Patrick

robclio16V schreef:Ik heb weer eens een idee, op veler verzoek ga ik m'n achterbank eruithalen en het een beetje verbouwen (meer ICE! :) ).
Nu wilde ik dus weten of ze misschien met de APK moeilijk kunnen gaan doen omdat ik de achterbank en de gordels er dan uit haal. Het lijkt mij dat ze er niet moeilijk over doen, maar ze kunnen nog wel eens moeilijk doen bij APK.

Dus moeten de gordels achterin blijven zitten als er geen mogelijkheid meer is om achterin te kunnen zitten???
zover als ik weet is het wat er niet op zit hoeft het ook niet te doen,heb je dus geen zitmogelijkheid achter dan hoef je ook niet de benodigde veiligheidsvoorschriften na te leven daar er niemand kan zitten.
ook als je mistlampen hebt,dan moeten ze functioneren,heb je ze niet dan spreekt het voor zich.
maar ik kan er naast zitten! :wink:
5 GT TURBO '87, 5 GT TURBO '89, 5 GT TURBO EVO '87, E.B.S. GT TURBO '87
Steven
Car: M536

Rob, is die van jou in delen neerklabaar? Dan laat je alleen het linkerdeel zitten :D

heb je een mooi compromis, meer ruimte en als het moet toch 3 man erin.

Of het mooi is is weer wat anders ;)
Robke

Het is natuurlijk een idee, maar als er dan nog iemand achterin zou willen, schuur ik constant met m'n einddemper over de grond, dat is ook niet de bedoeling. :p
Patrick

robclio16V schreef:Het is natuurlijk een idee, maar als er dan nog iemand achterin zou willen, schuur ik constant met m'n einddemper over de grond, dat is ook niet de bedoeling. :p
als iemand mee wil dan koopt ie zich maar lekker zelf een auto :lol:
Steven

Wel vet geluid :D
Maus

Rob, is die van jou in delen neerklabaar? Dan laat je alleen het linkerdeel zitten

heb je een mooi compromis, meer ruimte en als het moet toch 3 man erin.

Of het mooi is is weer wat anders.
Ik heb laatst zoiets gelezen in een tijdschrift. Daar hadden ze van een BMW een driezitter gemaakt; degene die achterin zat, zat tussen de subs.
Laatst gewijzigd door Maus op za 10 aug 2002 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Steven

Het plekkie voor dove Oma dus :lol:
Patrick

Steven(ventieldopje) schreef:Het plekkie voor dove Oma dus :lol:
hahahaha,zijn wel meteen die ouwe botten gemasseerd :D
Robke

Ach, bij mij wilde er toch al niemand meer achterin zitten sinds ik die rolkooi erin heb zitten en ik kreeg ineens een leuk idee om met m'n subwoofer te doen, dus nu moet de bank wel weg.
Gijs V.

En het scheelt weer gewicht!..o nee, daar komen natuurlijk weer subs/versterkers in, die méér wegen dan de bank en gordels bijelkaar.. :D

Wel een vet idee..meer ice als die achterbank toch geen functie meer heeft voor jou!

Over het apk gebeuren..ik weet het dus niet zeker, maar als er geen achterbank in zit, zijn de gordels achterin ook niet meer verplicht. Of het wordt een probleem wordt met je kenteken:

Alleen als:
1)er op je kentekenbewijs een aantal zitplaatsen vermeld staat (zoals bij taxi's en bussen) dan moeten er evenveel gordels als zitplaatsen in zitten.
2)Tenzij je weer op dat kenteken hebt staan dat je er een vrijstelling voor hebt (touringcars hebben dat bijv. Die zijn alleen verplicht gordels te hebben daar waar er vóór een zitplaats niet nog een zitplaats is, een ruit of een trapgat bijvoorbeeld.)
3)Wagens vanaf een bepaald bouwjaar (ik weet niet meer welk bouwjaar, moet je opzoeken/vragen aan een apk-keurmeester) zijn niet meer verplicht gordels achterin te hebben.

Maar volgens mij vervalt het hele gordel-verhaal als je er überhaupt geen zitplaats meer in hebt achter..
Renault, créateur de GTT !!!
Marijn

NOG meer geluid joh? wel errug kewl! :D
dat wil ik dan nog wel een keer horen op een meeting. wanneer denk je dat het er in zit?
Robke

Marijn schreef:NOG meer geluid joh? wel errug kewl! :D
dat wil ik dan nog wel een keer horen op een meeting. wanneer denk je dat het er in zit?
Weet ik niet, ik denk over een week of 2-3. Lekker rustig aan doen en het hout moet nog gezaagd worden enzo.
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

geen bank geen gordels rob
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Robke

Bedankt allemaal, ik ga dus binnenkort m'n achterbank en gordels eruit halen, heb ik straks een mooie plek voor m'n 4-punts gordels! 8)
Anonymous

geen zit plaatsen ook geen gordels dus geen probleem met apk succes gr edwin
Snotpork

Mijn idee was ook om alleen de linker gedeelte van de achterbank neer te klappen en vol te bouwen met versterkers enzo. Zo heb je en een kofferbak waar wat in kan, en er kan nog iemand mee rijden.
Mijn auto is toen afgekeurd omdat ik dus de gordel verwijderd had (had net een lifehammer gekocht en uitgeprobeerd :D ) Die kerel van de garage zei dat als je een acherbank hebt, je ook gordels moet hebben, ook al kan je op een gedeelte van de achterbank zitten.

Omdat ik sinds kort 3-punts gordels aangeschaft heb, en nog een paar dingen die niet helemaal lukken naar mijn zin met die 'halve' achterbank idee, heb ik maar besloten om de hele bank er uit te gooien.
Van de week weer effe wezen vragen bij de garaage en is geen probleem voor de APK. Gordels konden in princiepe ook bliven zitten dacht ik. Maar..... geen achter bank, geen probleem. Wel achterbank (voor de helft volgebouwd ofniet) gordels verplicht.
5gt8vturbo

Snotpork schreef:Mijn idee was ook om alleen de linker gedeelte van de achterbank neer te klappen en vol te bouwen met versterkers enzo. Zo heb je en een kofferbak waar wat in kan, en er kan nog iemand mee rijden.
Mijn auto is toen afgekeurd omdat ik dus de gordel verwijderd had (had net een lifehammer gekocht en uitgeprobeerd :D ) Die kerel van de garage zei dat als je een acherbank hebt, je ook gordels moet hebben, ook al kan je op een gedeelte van de achterbank zitten.
das onzin gordels achterin zijn pas verplicht na een bepaald e datum of fabrieks geleverd geloof ik, als je een auto heb uit 1950 heb je nog geen eens gordels voorin en kan je er ook geen boete voor krijgen als je zonder gordel rijdt. hoe bedoel je scheve wet.
Plaats reactie