Wie weet waar en voor hoeveel.
Denk aan je kop van je motor en het inlaat spruitstuk en je versnellings bak. ga zo maar verder
Anodiseren van aluminium is dat er een hard laagje op komt met een kleurtje. Demk maar aan een koelblokje van een pc dat mooi blauw is ofzo.
Ik heb hier wel eens iets overgevolg op gathering.tweakers.net maar ik weet het fijne er niet van en wie het kan doen.
Aluminium anodiseren.
Niet ieder soort alu kan je anodiseren. Vooral de gietbare soorten zijn lastig, omdat daar veel koper door zit (vergroot de gietbaarheid). Anodiseren is een galvanisch proces(=werkt op electriciteit) en dat gaat slechter als er allerlei "vervuiling" van andere metalen door zit. Als je een alu onderdeel laat anodiseren mogen er ook geen boutjes of pennetjes ofzo meer inzitten. Anodiseren is niet zo makkelijk!
Als je zelf onderdeeltjes fabriekt van lasbaar of verspaanbaar alu is dat meestal wel te anodiseren.
Geanodiseerde alu boutjes kan je zo kopen bij de tuningshop. Demon tweeks bv. Trek uw knip wel open.
alu onderdelen hou je mooi door:
stralen, zo snel mogelijk daarna DUN spuiten met washprimer, evt gaatjes vullen met plamuur, DUN spuiten met velgenkleurtje, en dan 2K blanke lak erover. DUN is heel belangrijk, het moet netaan dekkend zijn. Ik heb alle alu onder mijn motorkap zo gedaan.
Als je zelf onderdeeltjes fabriekt van lasbaar of verspaanbaar alu is dat meestal wel te anodiseren.
Geanodiseerde alu boutjes kan je zo kopen bij de tuningshop. Demon tweeks bv. Trek uw knip wel open.
alu onderdelen hou je mooi door:
stralen, zo snel mogelijk daarna DUN spuiten met washprimer, evt gaatjes vullen met plamuur, DUN spuiten met velgenkleurtje, en dan 2K blanke lak erover. DUN is heel belangrijk, het moet netaan dekkend zijn. Ik heb alle alu onder mijn motorkap zo gedaan.
Washprimer is een primer met een etsende werking. Etsen is chemisch het metalen oppervlak 'schoonbijten'. Dat geeft een hele goeie hechting. Ik doe het altijd op plekjes waar roest altijd begint, zoals op drempels en onder het raamrubber enzo. Het werkt natuurlijk alleen op kaal metaal.
Alu heeft direct na het stralen een dun oxydelaagje. gewone lakken hechten hier niet zo goed op. Die washprimer etst dat oxydelaagje weg, en is prima geschikt als eerste onderlaag.
Je krijgt het als 2 componentenspul, verharder en de primer zelf. Het mooie is dat als je het gemengde spul goed luchtdicht afsluit (jampotje) je het jaren kan bewaren! Het bezinkt wel na verloop van tijd, maar met goed schudden en roeren komt het wel goed.
Spuiten met een verfspuit is natuurlijk het mooiste, maar kwasten kan ook. Is natuurlijk niet zo mooi, want er onstaan streepjes. Je moet het wel heel dun opbrengen, gewoon nog half doorzichtig.
De laklagen daarna ook heel dun. hoe dunner hoe beter. liefst in 3 dunne nevellaagjes, en op het laatste netaan dekkend. Blanke lak lekker gewoon dekkend.
Dikke laklagen hebben de neiging eraf te springen bij beschadiging.
Alu heeft direct na het stralen een dun oxydelaagje. gewone lakken hechten hier niet zo goed op. Die washprimer etst dat oxydelaagje weg, en is prima geschikt als eerste onderlaag.
Je krijgt het als 2 componentenspul, verharder en de primer zelf. Het mooie is dat als je het gemengde spul goed luchtdicht afsluit (jampotje) je het jaren kan bewaren! Het bezinkt wel na verloop van tijd, maar met goed schudden en roeren komt het wel goed.
Spuiten met een verfspuit is natuurlijk het mooiste, maar kwasten kan ook. Is natuurlijk niet zo mooi, want er onstaan streepjes. Je moet het wel heel dun opbrengen, gewoon nog half doorzichtig.
De laklagen daarna ook heel dun. hoe dunner hoe beter. liefst in 3 dunne nevellaagjes, en op het laatste netaan dekkend. Blanke lak lekker gewoon dekkend.
Dikke laklagen hebben de neiging eraf te springen bij beschadiging.