Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Plaats reactie
Job-turbo
Berichten: 2129
Lid geworden op: wo 7 mar 2001 0:00
Locatie: Dr88
Contacteer:

Hallo

Weet iemand ook hoe ik kan controleren of mijn turbo helemaal standaard is of niet?

BVD

JOB
Anonymous

Gas erop en kijken waar de Turbo indicator naar toe gaat ? :wink:

niet moeilijker maken dan dat het al is.

Luc
Anonymous

Meestal zit er gele lak op het waste gate asje en word er een deukje als een soort borg in het asje geslagen.
Als dat er allemaal is weet je dat de turbo in ieder geval standaard is.
Maar ja er zijn ook nog andere manieren om meer druk uit je turbo te krijgen zonder aan de turbo te schroeven :wink:
-----------------
Just look on my page http://www.marcoboerdam.myweb.nl give up your car and take a look by links / FASTCHIP :smile:
Laatst gewijzigd door Anonymous op do 19 apr 2001 19:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Anonymous

wat was het nou ook al weer.
asje korter = meer druk
asje langer = minder druk
klopt dit ?
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Stangetje korter = meer turbodruk
Met een korter stangetje zet je de veer in je wastegate onder grotere voorspanning. Pas als de turbodruk op 't membraan sterker is dan de veer in de wastegatecapsule, gaat 't geheel bewegen, en de waste-gate open.
rev it like a rental
Anonymous

en hoe korter het asje .............
hoe meer benzine er in de cilinders moet....
Dus denk ook eens aan de sproeier bezetting.
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Maar 't apparaat heeft natuurlijk wel een carburateur, dus hoe meer lucht er door heen gaat(hoge druk) hoe meer brandstof er meegezogen wordt. Alleen omdat dit niet lineair is mag er best een grotere sproeier in.
rev it like a rental
Anonymous

Maar je hebt ook maar twee neus gaten en op een gegeven moment gaat er ook niet meer lucht door dan jij wil :lol:
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Ik zou zeggen, gewoon harder zuigen.

Maaruh, toch maar ff een iets serieusere benadering?:
Als je turbodruk gaat verhogen gebeuren er 2 dingen:
1- Het drukverschil over de carburateur (ook over de inlaatkleppen) wordt steeds groter. Dit zorgt ervoor dat de lucht steeds sneller gaat stromen, en dat er daardoor meer naar binnen gaat.

2- De absolute druk gaat omhoog, de lucht krijgt een hogere dichtheid, er gaat bij dezelfde volumeflow dus meer massa naar binnen (lekker lekker)

Punt 1 kent echter zijn beperking, namelijk wanneer de geluidssnelheid bereikt wordt. De lucht kan dan niet meer sneller stromen, en de maximale volumeflow is bereikt.(geen idee of je deze sonic-conditie bereikt bij een carburateur)
Het verhogen van de druk heeft dan echter nog steeds een verhoging van de massaflow tot gevolg.

Conclusie: hoe klein die neusgaten ook zijn, er kan altijd meer doorheen.
-----------------
R21 Turbo & R4 Alpine Turbo owner
Laatst gewijzigd door Menno op do 19 apr 2001 23:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Anonymous

Nou oke als je er zo over denk.
Ik heb aandelen in renault 5GT zuigers :lol:
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

zuigers zijn leuk, maar ik vind zo'n hobbel in je kap, in de vorm van een cilinderkop ook wel geinig.............
(heb met m'n 4'tje wel al een deuk in de vorm van een intercooler............)
rev it like a rental
Plaats reactie