turbodruk en zuinigheid
Ik ga as zat op vakantie. Nu heb ik voor mijn GT een bleedvalve (on board adjustable) gehaald. Het is sowieso beter om op lagere druk te rijden en ik heb ook het idee dat dit zuiniger is. Kan iemand daar iets over zeggen (zuinigheid in relatie tot turbodruk)? Is er bv een minimale druk die nodig is? Als ik de turbodruk omlaag gooi mag toch dat asje dat de wastgate ingaat niet roteren?
Renault 5 GT Turbo 88; Raaaaaazend snel!!
het asje roteert zodra de ingestelde druk wordt bereikt.
mja op vakantie zo ik zelf niet op hele hoge druk willen rijden, je wilt nl. wel weer probleemloos in nl terugkomen.
Het verbruik regel je zelf met het voetje. Als je je voet niet kan beheersen dan is het wel een idee de druk te verlagen. Komt op het zelfde neer namelijk.
Als de carb zo is afgesteld dat hij veel begint te verrijken bij hoge last, dan moet je geen hoge last draaien.
mja op vakantie zo ik zelf niet op hele hoge druk willen rijden, je wilt nl. wel weer probleemloos in nl terugkomen.
Het verbruik regel je zelf met het voetje. Als je je voet niet kan beheersen dan is het wel een idee de druk te verlagen. Komt op het zelfde neer namelijk.
Als de carb zo is afgesteld dat hij veel begint te verrijken bij hoge last, dan moet je geen hoge last draaien.
Maar om de turbodruk terug te draaien (dus dat tie zonder bleedvalve dus lager is) moet je toch dat asje dat de wastegate ingaat terugdraaien door dat stangetje dat met borgveertje geborgt zit te roteren?
Maar het verbruik hangt dus eigenlijk niet af van de druk want er zit toch een vaste sproeier in (omdat jij zegt dat dat alleen van mijn rechtervoet afhangt)? Of zeg ik nou iets heel doms??
Maar het verbruik hangt dus eigenlijk niet af van de druk want er zit toch een vaste sproeier in (omdat jij zegt dat dat alleen van mijn rechtervoet afhangt)? Of zeg ik nou iets heel doms??
die turbodruk telt zekers mee met je verbruik.
Als je die hoge turbodruk werkelijk gebruikt, is 't logisch dat 't verbruik omhaag gaat, maar daar krijg je ook pk's van
Als je echter half gas rijdt, draait de turbo toch mee. De geleverde druk hou je met de gasklep weer tegen. De turbo zorgt zo onnodig voor extra weerstand in de uitlaat, en zorgt tevens dat de inlaatlucht verwarmd wordt. Samen zorgt 't voor een hoger verbruik.
Tis daarom gunstiger dat de waste gate open staat als je geen turbodruk nodig hebt.
Als je die hoge turbodruk werkelijk gebruikt, is 't logisch dat 't verbruik omhaag gaat, maar daar krijg je ook pk's van

Als je echter half gas rijdt, draait de turbo toch mee. De geleverde druk hou je met de gasklep weer tegen. De turbo zorgt zo onnodig voor extra weerstand in de uitlaat, en zorgt tevens dat de inlaatlucht verwarmd wordt. Samen zorgt 't voor een hoger verbruik.
Tis daarom gunstiger dat de waste gate open staat als je geen turbodruk nodig hebt.

rev it like a rental
ik snap denk ik wat je bedoelt.
als je om de druk te verlagen het actuator stangetje langer maakt, dan ontspan je de veer in de actuator, dat klopt. Dus de extra lengte gaat het actuatortje in.Al die tijd is de wastegate (want de motor is uit, en de ingestelde druk is dus niet bereikt) gewoon dicht, en dus draait het asje van het wastegateklepje niet.
als je het stangetje verlengt en het asje draait wel dan is er wat mis, klopt.
ik denk dat je je niet zo druk moet maken om verbruik. Je rijdt lange ritten en dus valt het verbruik wel mee. Je moet gewoon niet volop gaan planken. Ook om zeker weten de zaak heel te houden. Als je toch ernstig zorgen maakt over verbruik, dan moet je maar met een diesel op pad gaan.
als je om de druk te verlagen het actuator stangetje langer maakt, dan ontspan je de veer in de actuator, dat klopt. Dus de extra lengte gaat het actuatortje in.Al die tijd is de wastegate (want de motor is uit, en de ingestelde druk is dus niet bereikt) gewoon dicht, en dus draait het asje van het wastegateklepje niet.
als je het stangetje verlengt en het asje draait wel dan is er wat mis, klopt.
ik denk dat je je niet zo druk moet maken om verbruik. Je rijdt lange ritten en dus valt het verbruik wel mee. Je moet gewoon niet volop gaan planken. Ook om zeker weten de zaak heel te houden. Als je toch ernstig zorgen maakt over verbruik, dan moet je maar met een diesel op pad gaan.
ah menno is in da house.
ja de wastegate helemaal openzetten helpt ook wel (I do
, het scheelt plm 3-4% verbruik bij 110 konstant).
Het is inderdaad wat zuiniger om vollast 0.3 bar te rijden, dan met halfgas ook 0.3 bar (halfgas omdat hij afgesteld is op 0.6 bar bijvoorbeeld)
Indeed het is het zuinigst om de wastegate gewoon helemaal open te hebben. Maar dan kan je beter een andere auto pakken.
ja de wastegate helemaal openzetten helpt ook wel (I do

Het is inderdaad wat zuiniger om vollast 0.3 bar te rijden, dan met halfgas ook 0.3 bar (halfgas omdat hij afgesteld is op 0.6 bar bijvoorbeeld)
Indeed het is het zuinigst om de wastegate gewoon helemaal open te hebben. Maar dan kan je beter een andere auto pakken.
Ik begin het denk ik een beetje te snappen; Om de turbodruk te verlagen moet ik dus het asje uit de wastegate verlengen; daardoor duurt het langer voordat de klep in de turbo (uitlaat gedeelte) open gaat waardoor de turbo minder druk opbouwt aan de inlaatzijde.
Maar hoe kun je dan je wastegate 'open' zetten? Bij mij (volgens cup specs) zit er maar 1 slangetje op en die gaat via mijn bleedvalve naar de carburateur (eigenlijk andersom).
En Robert heb jij hem dus als je bleedvalve dicht is op 0.6 bar staan? Hoe hoog kan tie dan als je bleedvalve 'open' staat? De maximale druk die de turbo kan opbouwen (+/- 1.5 bar) of is tie dan ook lager?
Maar hoe kun je dan je wastegate 'open' zetten? Bij mij (volgens cup specs) zit er maar 1 slangetje op en die gaat via mijn bleedvalve naar de carburateur (eigenlijk andersom).
En Robert heb jij hem dus als je bleedvalve dicht is op 0.6 bar staan? Hoe hoog kan tie dan als je bleedvalve 'open' staat? De maximale druk die de turbo kan opbouwen (+/- 1.5 bar) of is tie dan ook lager?
hola wacht effe, dan snap ik het weer.
een asje draait. een stangetje duwt/trekt.
zo, dus het asje kan je niet verlengen. en je kan em ook niet verstellen ofzo.
het stangetje wel.
zie je, je kan het stangetje verlengen terwijl het asje niet draait.
sollie hoor, anders kan ik je niet volgen.
neeeeeee, de 0.3 en 0.6 is slechts voorbeeld.
jaaaaaaa, ik kan met mijn ecu & diverse tovernarij de wastegate wel naar wens opentrekken, duzz ik kan melden dat als je dat voor elkaar zou krijgen je 3-4% bespaard. (conclusie: 3%= achter de komma besparing, dont worrie de moeite dus)
een asje draait. een stangetje duwt/trekt.
zo, dus het asje kan je niet verlengen. en je kan em ook niet verstellen ofzo.
het stangetje wel.
zie je, je kan het stangetje verlengen terwijl het asje niet draait.
sollie hoor, anders kan ik je niet volgen.
neeeeeee, de 0.3 en 0.6 is slechts voorbeeld.
jaaaaaaa, ik kan met mijn ecu & diverse tovernarij de wastegate wel naar wens opentrekken, duzz ik kan melden dat als je dat voor elkaar zou krijgen je 3-4% bespaard. (conclusie: 3%= achter de komma besparing, dont worrie de moeite dus)
Aah we komen er wel; ik moet dus het actuatorstangetje langer maken om de turbodruk te verlagen en dan mag het actuatorstangetje die uit de actuator komt toch niet verdraaid worden (die vast zit aan veer van de actuator)??
Edit:En als ik daardoor bij bv 120 km/h maar 0.6 bar heb ipv ruim 0.8 dan moet mijn bakkie toch wel zuiniger zijn?
Maar hoe werkt dan een bleedvalve; de carburateur zuigt aan de actuator; daardoor gaat het stangetje er verder uit en de wategate open -> turbo meer blazen; maar die bleedvalve zorgt er toch juist voor dat er lucht weglekt? Er wordt dus minder hard gezogen aan de actuator en dus zou ik zeggen dat het stangetje er minder ver uit komt en dus de wastegate minder ver open!?
Edit:En als ik daardoor bij bv 120 km/h maar 0.6 bar heb ipv ruim 0.8 dan moet mijn bakkie toch wel zuiniger zijn?
Maar hoe werkt dan een bleedvalve; de carburateur zuigt aan de actuator; daardoor gaat het stangetje er verder uit en de wategate open -> turbo meer blazen; maar die bleedvalve zorgt er toch juist voor dat er lucht weglekt? Er wordt dus minder hard gezogen aan de actuator en dus zou ik zeggen dat het stangetje er minder ver uit komt en dus de wastegate minder ver open!?
Laatst gewijzigd door Michiel op di 23 jul 2002 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.
De carburateur blaast. De vuldruk staat op het slangetje en de beeldvalve laat hiervan een deel weglopen.
Edit: dus bleedvalve dicht-> druk zoals ingesteld met het stangetje van de wastegate, hoe verder je de bleedvalve open draait hoe meer druk er 'wegloopt' en hoe hoger de turbodruk wordt (omdat de wastegate later dicht gaat).
Edit: dus bleedvalve dicht-> druk zoals ingesteld met het stangetje van de wastegate, hoe verder je de bleedvalve open draait hoe meer druk er 'wegloopt' en hoe hoger de turbodruk wordt (omdat de wastegate later dicht gaat).
Laatst gewijzigd door Matijs op di 23 jul 2002 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Wastegate dicht = alle uitlaatgassen gaan langs het turbinewiel -> turbodruk neemt toe.
Wastegate open = een deel van de uitlaatgassen gaat direct de uitlaat in zonder langs het turbinewiel te gaan -> turbodruk stijgt minder/blijft gelijk/neemt af (hangt af van de heersende druk en hoever de wastegate open staat)
Wastegate open = een deel van de uitlaatgassen gaat direct de uitlaat in zonder langs het turbinewiel te gaan -> turbodruk stijgt minder/blijft gelijk/neemt af (hangt af van de heersende druk en hoever de wastegate open staat)
-
- Car: 5 GT Turbo
- Contacteer:
jongens mag ik jullie bij deze dan ook effies bedanken.
Ik heb deze topic effies "stilletjes" meegekeken, en ik snap er (al)weer een stuk meer van.
Het hele verhaal van de aansturing (en werking) van actuator, wastegate icm bleedvalve (en dus hoeveelheid turbodruk!) is mij weer een STUK duidelijker.
Maar effe een beetje on-topic...
Zou je dan ook op diezelfde slang (die naar de actuator gaat vanaf carb) de aansluiting van een drukmeter kunnen plaatsen?
Thank you for enlighting me.
Ik heb deze topic effies "stilletjes" meegekeken, en ik snap er (al)weer een stuk meer van.
Het hele verhaal van de aansturing (en werking) van actuator, wastegate icm bleedvalve (en dus hoeveelheid turbodruk!) is mij weer een STUK duidelijker.
Maar effe een beetje on-topic...
Zou je dan ook op diezelfde slang (die naar de actuator gaat vanaf carb) de aansluiting van een drukmeter kunnen plaatsen?
effe voor de idee-vorming:
als je 120 rijdt heb je ongeveer 0.7 a 0.8 bar absoluut onder de smoorklep. (dus 0.2 a 0.3 bar onderdruk, als je dat makkelijker vindt)
De turbo probeert al wat druk te leveren, alleen omdat jij em niet genoeg uitlaatgas geeft lukt em dat nog niet zo. In dat geval heb ik bij mij (T3 dus) gemeten dat de turbo al ongeveer ongeveer 0.1 bar overdruk staat te persen. Als hij meer druk zou gaan persen, dan zou er ook weer meer langs de smoorklep de motor ingaan, daar gaat hij harder van lopen, het effect is dat jij de smoorklep weer dichter doet, want je wou tenslotte 120 rijden en geen 140.
Het maakt niet uit welke wastegate of bleedvalve of dat je wastgate helemaal dichtlast, hij komt bij 120 konstant niet boven 0.1 bar vuldruk.
De T2 is wat vinniger in het opkomen (dat is dus druk kunnen leveren met weinig aanbod van uitlaatgas), daar zal de druk alwel wat hoger zijn, maar meer dan 0.2 bar geloof ik nooit. (meten, meten!)
Duzz voor het verbruik bij 120 konstant maakt het niet uit of je de maximale vuldruk op 0.4 of 0.6 of 1.0 bar instelt. De wastegate blijft gewoon dicht omdat die druk niet gehaald wordt.
als je 120 rijdt heb je ongeveer 0.7 a 0.8 bar absoluut onder de smoorklep. (dus 0.2 a 0.3 bar onderdruk, als je dat makkelijker vindt)
De turbo probeert al wat druk te leveren, alleen omdat jij em niet genoeg uitlaatgas geeft lukt em dat nog niet zo. In dat geval heb ik bij mij (T3 dus) gemeten dat de turbo al ongeveer ongeveer 0.1 bar overdruk staat te persen. Als hij meer druk zou gaan persen, dan zou er ook weer meer langs de smoorklep de motor ingaan, daar gaat hij harder van lopen, het effect is dat jij de smoorklep weer dichter doet, want je wou tenslotte 120 rijden en geen 140.
Het maakt niet uit welke wastegate of bleedvalve of dat je wastgate helemaal dichtlast, hij komt bij 120 konstant niet boven 0.1 bar vuldruk.
De T2 is wat vinniger in het opkomen (dat is dus druk kunnen leveren met weinig aanbod van uitlaatgas), daar zal de druk alwel wat hoger zijn, maar meer dan 0.2 bar geloof ik nooit. (meten, meten!)
Duzz voor het verbruik bij 120 konstant maakt het niet uit of je de maximale vuldruk op 0.4 of 0.6 of 1.0 bar instelt. De wastegate blijft gewoon dicht omdat die druk niet gehaald wordt.
indeed.Michiel schreef:Aah we komen er wel; ik moet dus het actuatorstangetje...
ik moet het even aanvullen.
een asje heet een asje omdat hij in de normale werking draait. (of er zitten lagers op zodat er iets omheen draait, kan ook)
turbo-as, fietswiel-as
een stangetje heet een stangetje omdat hij in de normale werking trekt of drukt.
stoterstang, drijfstang, actuator stang.
maar: die stang mag best verstelbaar zijn in lengte, bij voorbeeld met een schroefdraad. en dat die verstelactie nu een draaiende beweging is, ok.
Maar nu is het toevallig ook nog zo dat het wastegate stangetje het best kan verstellen door het gedeelte wat het actuatortje ingaat stil te houden, en het gedeelte met het oogje te verdraaien.
En om het !makkelijker te maken; als je de wastegate stang te ver verlengt dan verdraait het wastegate asje, snappie.
arg-gargel. het is in 5 sec te laten zien, maar via forum - arg

-
Meester Robert, ik moet plassen 

CRX ICE'ed with JL-Audio & Boston Acoustics & Hifonics Zeus
Aah ik moet zeggen nu begint het allemaal duidelijk te worden!! Tijn (zeeuw) zei al dat jij (Robert) er bereveel verstand van had en ik sluit me volledig bij hem aan!!
quote:
En om het !makkelijker te maken; als je de wastegate stang te ver verlengt dan verdraait het wastegate asje, snappie.
Maar het is dus niet mogelijk om de turbodruk veel lager dan origineel te zetten? Want als je het actuatorstangetje maar lang genoeg maakt zal de wastegate 'open' blijven staan en nooit meer dicht gaan?
quote:
Maar het is dus niet mogelijk om de turbodruk veel lager dan origineel te zetten? Want als je het actuatorstangetje maar lang genoeg maakt zal de wastegate 'open' blijven staan en nooit meer dicht gaan?
Volgens mij bedoeld ie SCHOOLmeester Robertrobert schreef:nablijven en 20 stokslagen! ehhm stangslagen?Dirk (CRX) schreef:Meester Robert, ik moet plassen

jawel!Michiel schreef: Maar het is dus niet mogelijk om de turbodruk veel lager dan origineel te zetten?
je kan em wel lager zetten. Als je het stangetje langer maakt ontspan je de wastegate-veer. Daardoor levert hij minder kracht en is het makkelijker voor de vuldruk hier tegenin te drukken. De veer kan je zo ver onspannen tot met membraam tegen de tegenoverliggende wand van de actuator aankomt. Als je het stangetje nog langer maakt ga je de wastegate al een stukje open zetten, dus al wat opening zonder dat er vuldruk op staat. Hierdoor gaat de druk zeker omlaag.
Tot je em helemaal open zet, dan heb je geen druk meer, maar ook een futloze auto. Die bij 120 konstant dus iets zuiniger is.
-
Misschien had ik JUF moeten zeggen 

sprintje getrokken ?robert schreef:jammer, had graag les gegeven aan een honda rijder.Marinus16V schreef: Volgens mij bedoeld ie SCHOOLmeester Robert

there is no spoon.
leer dan maar de japanse taal,want iets anders verstaan die hondarijders nierobert schreef:jammer, had graag les gegeven aan een honda rijder.Marinus16V schreef: Volgens mij bedoeld ie SCHOOLmeester Robert

[img]http://www.renault-tuning.nl/smilies/finger.gif[/img]robert schreef:
ja, jij ook nablijven.
eerst vinger omhoog voordat je aan de beurt bent.
there is no spoon.
-
whahahahhahahahha ik pis bijna in mijn broek hiero 

Tuurlijk. Hij zit standaard geloof ik op een drukslang die naar de benzinedrukregelaar gaat he? Ik weet alleen niet of de bleedvalve misschien invloed heeft op de druk die hij aangeeft...spir@l schreef: Zou je dan ook op diezelfde slang (die naar de actuator gaat vanaf carb) de aansluiting van een drukmeter kunnen plaatsen?
Dat hangt er dan weer van af of een bleedvalve een luchtreduceerventiel is of iets anders(?), maar daar heb ik geen verstand van. Misschien iemand anders?
had het daar laatst met menno over en toen kwamen we tot de conclusie dat je hem beter op dezelfde slang als de ontsteking kan zetten. onder de gasklep meten dus. (de actuator is na de venturi maar boven de gasklep.
Je moet dan wel een turbodrukmeter hebben die vacuum aankan.
there is no spoon.
-
- Contacteer:
Hey Robert,
een bleed valve; heet zo een ding in een compressor onderdelenshop ook een bleedvalve? Of is daar een oer nederlandse naam voor?
een bleed valve; heet zo een ding in een compressor onderdelenshop ook een bleedvalve? Of is daar een oer nederlandse naam voor?
Drive it like you stole it
Hmm,goeie tip!Tijn schreef:had het daar laatst met menno over en toen kwamen we tot de conclusie dat je hem beter op dezelfde slang als de ontsteking kan zetten. onder de gasklep meten dus. (de actuator is na de venturi maar boven de gasklep.