U9

Vragen over je auto m.b.t. de NL wetgeving
Primair NL, maar alles is welkom.
Plaats reactie
alexgt

even een klein vaagje met U9 op het kentekenbewijs wel of niet verplichte kat onder je auto voor de apk de auto is van 89
Anonymous

U9 houdt in dat de auto aan de U9 norm voldoet, met andere woorden, er zit een katalysator onder en die moet er onder zitten als de auto APK gekeurd wordt.
alexgt

nou dat is snel.
:( dat is dan weer lekker ... dus dat ding moet er onder blijven hangen. Bedank voor het snellen antw
marco

he alweer iemand uit maastricht :D
cool en welcome op de site
greetz marco
Patrick

ja iemand uit maastricht,hij moet gewoon naar de mac komen aanstaande donderdag :wink:
Super 5 Devil

Ik heb een Super 5 U9 zonder catalysator en die hoort er ook niet onder ook!

Of je dr één hebt weet je zo: kijken aan de onderzijde van de auto en als je geen verstand hebt van zoiets, dan gewoon een keer extreem blazen met je wagentje en dan ruiken... rotte eieren geur betekent dat je een cat hebt en die moet met de APK dan ook eronder zitten.
Rally is NOT a crime!
My only limit, is the limit of my car!
jeroen.k

Super 5 Devil schreef:Ik heb een Super 5 U9 zonder catalysator en die hoort er ook niet onder ook!

Of je dr één hebt weet je zo: kijken aan de onderzijde van de auto en als je geen verstand hebt van zoiets, dan gewoon een keer extreem blazen met je wagentje en dan ruiken... rotte eieren geur betekent dat je een cat hebt en die moet met de APK dan ook eronder zitten.
Je kunt ook gewoon kijken of er (ongeveer onder de voorstoelen) een "vierkante" pot onder je auto hangt, dit is een stuk makkelijker. Je ziet zo het verschil tussen een kat en een demper of je nu verstand van auto's heb of niet!
Serge1916V

Ik weet niet of dat wel klopt hoor!!!
Want ik heb een 19 16V U9(staat op het keuringsrapport)
En er zit geen Kat onder, ik heb een OMP uitlaat eronder gelegd en heb een flens laten lassen aan de uitlaat zodat dit als katvervanger dient en de mijne is gewoon gekeurd, en ik had nog wel een steekproef!! Dat staat op het keuringsrapport!!!!
Ik zal eens proberen of ik dat kan inscannen en dan online zetten. Doe ik vanavond als ik thuis ben......ben nu aant werk :D
jeroen.k

Als jouw 16v een phase2 is moet er iig een kat onder zitten en heb je gewoon geluk gehad! Je zegt zelf al dat er origineel een kat onder zat (katvervanger gelast), dus die is officieel gewoon verplicht! En de toevoeging U9, E2, K6 en weet ik veel wat allemaal betekent allemaal dat er een kat onder hoort (alleen de emissie eisen zijn per toevoeging anders) doie anders ff een search, onderwerp is tijdje terug namelijk aan bod geweest en exact uitgelegd!
Serge1916V

Het kan niet dat ik geluk heb gehad want ik had al pech dat ik een steekproef had van de RDW!!
Dus die auto is door de RDW zelf nog een keer gekeurd.
Ze vertelden ook dat een kat niet verplicht is mits je een niet te hoge uitstoot hebt.
De meeste auto's waar standaard een kat onder zit moet je wel een kat onder houden want die kan je eigenlijk niet onder de toegestane hoeveelheid uitstoot houden. :)

Grtzz
jeroen.k

Serge1916V schreef:Het kan niet dat ik geluk heb gehad want ik had al pech dat ik een steekproef had van de RDW!!
Dus die auto is door de RDW zelf nog een keer gekeurd.
Ze vertelden ook dat een kat niet verplicht is mits je een niet te hoge uitstoot hebt.
De meeste auto's waar standaard een kat onder zit moet je wel een kat onder houden want die kan je eigenlijk niet onder de toegestane hoeveelheid uitstoot houden. :)

Grtzz
Zelfs die steekproef zegt niks. Mijn auto heeft bij de keuring (toen ik hem kocht) ook een steekproef RDW gehad (was ik dus blij mee) ze hebben idd wel de defecte kat gevonden en de band die op was (gelukkig voor mij), maar verder hebben ze een hoop niet gevonden, waar ik dus minder blij mee was! (defect wiel-lager, aandrijfas, verrotte ruitenwissers, ruitensproeierinstallatie die het niet goed deed, loshangende achtergordel) verders nog een verrotte dynamo, maar das geen apk keur punt.

Ik had natuurlijk ook zelf beter moeten kijken, maar ja...van je fouten leer je :)
Serge1916V

Dat is echt mooi genaaid ja!!
Als ze een goede steekproef nemen dan zouden ze alles moeten vinden.
Maar ik denk dat er altijd wel dingen zijn waarvan je niet kan zien dat ie kapot zijn en als je er dan nog ff mee doorrijdt dan ineens merk je dat die vervangen moet worden.
Maar ze hebben de uitstoot ook gemeten en die was 0,3
Dus ruim genoeg want je mag t/m 0,5 met kat.
Ik had zonder kat 0,3 :)
Auto moet je ook altijd eerst goed warmrijden en goed doortrappen voordat je die meting doet.
Want er kan altijd vocht en troep in je uitlaat zitten als ie nog koud is. 8)

Grtzz
jeroen.k

Serge1916V schreef:Dat is echt mooi genaaid ja!!
Als ze een goede steekproef nemen dan zouden ze alles moeten vinden.
Maar ik denk dat er altijd wel dingen zijn waarvan je niet kan zien dat ie kapot zijn en als je er dan nog ff mee doorrijdt dan ineens merk je dat die vervangen moet worden.
Maar ze hebben de uitstoot ook gemeten en die was 0,3
Dus ruim genoeg want je mag t/m 0,5 met kat.
Ik had zonder kat 0,3 :)
Auto moet je ook altijd eerst goed warmrijden en goed doortrappen voordat je die meting doet.
Want er kan altijd vocht en troep in je uitlaat zitten als ie nog koud is. 8)

Grtzz
meting moet je sowieso doen als die warm is, want als die koud is werkt de lamda-sonde niet en je kat ook niet. Dan is je CO iig te hoog.
Plaats reactie