Clio16v nieuwe gevent. schijfremmen, welke van de deze twee.

Vragen en antwoorden m.b.t. het remsysteem
SandeR16v

Ik heb eens wat zitten zoeken op Internet en dit forum, en ben zo op 2 keuzes gekomen qua nieuwe schijfremmen voor de Clio16v Ph1.
Via stroevemotorsport.nl
de EBC Brakes
"VOOR" 259*21 € 239,- incl. blokken
"ACHTER" 238*8 € 255,- incl. blokken

en via Autosportcompany.nl
(TFS/2059) VOOR Euro 125.00
(TFS/2061) ACHTER? Euro 105.00
Remblokken
971C Competitieblokken: voor:67.50 achter:58.50
Road & Sportblokken: voor:30.00 achter:20.00

Het gaat in alle gevallen om gegroevde gevent. remschijven.
Weet iemand van jullie misschien wat ik precies kan verwachten van de competitie remblokken ??

Misschien iemand ervaring met 1 van deze produkten ?
Ik neem toch aan dat de diameter van deze schijven hetzelfde zijn als de originele?
Arjen

Ik heb een setje van EBC onder mijn 19. Schijven zijn even groot als standaard. Bij het remmen geven deze schijven veel lawaai. Kan op den duur irritant worden. Voordeel van de bijbehorende remblokken is dat ze weinig remstof geven en dat je dit ook makkelijk van je velgen af kunt halen.
SandeR16v

Dat lawaai lijkt me wel irritant ja, dat moet ik dus niet hebben :(

Ze maken nu alleen wat lawaai als het wat nat is geweest of als ik een tijdje niet gereden heb.
Marcel (mlg)
Contacteer:

zelf heb ik schijven van EBC voor + achter en EBC Greenstuff remblokken . Het remt super.Je hoort ze alleen een klein beetje zoemen als je hard remt . Maar dat heb je met alle gegroevde schijven .
Marcel (mlg)
Contacteer:

Dat geluid wat je hebt is oxydatie (schrijf ik het zo goed ? ) op de schijven . Dat geluid is waarschijnlijk alleen de eerst paar keer remmen en daarna ia het weg . Dat hebben alle auto's weleens last van .
clio_rally
Contacteer:

Zorg ervoor dat je niet de echte competition pads hebt, die moeten eerst opwarmen en daar heb je niks aan voor dagelijks gebruik. De green stuff is vrij goed...

Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl

" 'cause quitters never win and winners never quit..."
SandeR16v

Marcel (mlg) schreef:Dat geluid wat je hebt is oxydatie (schrijf ik het zo goed ? ) op de schijven . Dat geluid is waarschijnlijk alleen de eerst paar keer remmen en daarna ia het weg . Dat hebben alle auto's weleens last van .
Dat weet ik, dat doet ie altijd, maar na een paar keer remmen is het weg.

Maar wat vinden jullie, zijn die gevent. gegroevde remmen een goede keus ?

Je kunt de schijfremmen namelijk zeer goed zien, dus moet wel een leuke look hebben, en dat lijkt me dan wel ok :)
cliomaniac

wat een kutzooi zeg die ebc greenstuff ik heb ze ook voor en achter wat een kabaal zonder een goede vertraging ik heb zo'n spijt van die rotzooi gooi twee keer zoveel geld over de balk en koop movit's voor voor
if it isn't possible it is not impossible
cliomaniac

ik vraag me trouwens af hoe de groef gericht moet zijn van de schijf
SandeR16v

cliomaniac schreef:wat een kutzooi zeg die ebc greenstuff ik heb ze ook voor en achter wat een kabaal zonder een goede vertraging ik heb zo'n spijt van die rotzooi gooi twee keer zoveel geld over de balk en koop movit's voor voor
Heb je daar ook een linkje voor waar ik die kan bekijken en wat de prijs daarvan is ?

thnx
cliomaniac

Jasper16v

doet nix die site..

http://www.movit.de is er wel :)
clio_rally
Contacteer:

Movit, da's echt van een andere klasse, topspul. Je betaald voor een paar klauwen met schijven en leidingen al snel 2.500 euro, maar meer dan de moeite waard, echt een van de beste in het vak, respect....

Gijs
Bezemer Rally Team

SandeR16v

clio_rally schreef:Movit, da's echt van een andere klasse, topspul. Je betaald voor een paar klauwen met schijven en leidingen al snel 2.500 euro, maar meer dan de moeite waard, echt een van de beste in het vak, respect....

Gijs
:D

Das ook wel heel erg overdreven voor een clio.
speedline

SandeR16v schreef:
clio_rally schreef:Movit, da's echt van een andere klasse, topspul. Je betaald voor een paar klauwen met schijven en leidingen al snel 2.500 euro, maar meer dan de moeite waard, echt een van de beste in het vak, respect....

Gijs
:D

Das ook wel heel erg overdreven voor een clio.
€ 2000,- inclusief een set Speedline 16" velgen om de kleinste movít maat kwijt te kunnen komt naar mijn mening meer in de buurt... :D

De grootste en duurste sets gaan uiteraard voor veel meer over de toonbank. Maar de remmen moeten wel doseerbaar blijven :p

Ik vindt qua remmerij niks overdreven. Wat ik pas schandalig vindt zijn figuren (jij dus niet :) ) die besparen op banden en remmen-onderhoud en door amateuristische wijzigingen aan hun auto zichzelf en andere weggebruikers in gevaar brengen :evil:
Robert dB.

hmmm nu alvast maar beginnen met sparen. Gelukkig duurt het nog wel even voordat alles aan vervanging toe is :)
illuminator

gegroevd en geventileerd remt al beter dan de standaard schijven. dus denk dat als je de schijven van Autosportcompany.nl haalt dat een goeie keus is. En ze zijn ook mooi een stukje goedkoper dan die van stroeve.
turboman
Contacteer:

kep op mijn Clio RSi (1997) voor geventileerde schijfremmen en achter schrijfremmen. Weet verder niet welk merk en welk merk de blokken zijn, maar met ABS remt het supergoed
cliomaniac

met abs remt ie kei goed ????? en zonder abs niet dan. ik durf te beweren dat iemand die goed kan remmen sneller stil staat dan iemand die vol op de rem gaat staan met abs
turboman
Contacteer:

cliomaniac schreef:met abs remt ie kei goed ????? en zonder abs niet dan. ik durf te beweren dat iemand die goed kan remmen sneller stil staat dan iemand die vol op de rem gaat staan met abs
ach jee, toch altijd fijn om te weten dat er mensen zijn die ook hun eigen mening hebben.
Ik zeg alleen dat het voor mij persoonlijk goed remt.
Wat jij ervaart is jouw persoonlijke proces.
Matijs
Contacteer:

turboman schreef:
cliomaniac schreef:met abs remt ie kei goed ????? en zonder abs niet dan. ik durf te beweren dat iemand die goed kan remmen sneller stil staat dan iemand die vol op de rem gaat staan met abs
ach jee, toch altijd fijn om te weten dat er mensen zijn die ook hun eigen mening hebben.
Ik zeg alleen dat het voor mij persoonlijk goed remt.
Wat jij ervaart is jouw persoonlijke proces.
Cliomaniac komt een beetje hard uit de hoek, maar hij heeft wel gelijk. Als je netjes remt zonder ABS sta je sneller stil dan met ABS. Op een droge weg that is! ABS remt voluit minder hard dan een gewone rem op de grens. Probleem is dat je daar niet zo mee bezig bent als je een noodstop moet maken ;)
Marco16V
Contacteer:

Zonder ABS kun je makkelijker 'tegen het blokkeren aan remmen' (wat de maximale vertraging oplevert)
Maar trap je iets te ver door, blokkeren de wielen en is je remweg vele malen langer dan met ABS.
Clio Grand Prix 16V (404)
turboman
Contacteer:

kijk, met fatsoen komen we er wel ;o)
clio_rally
Contacteer:

Gegroefde remschijven zijn prima. Halen alleen al een stuk of drie wielomtrekken van je remafstand af door het sneller schoonmaken van het oppervlak. Daarnaast iets betere koeling. Pas op met geperforeerde schijven. Zijn namelijk erg goed voor de koeling, maar meeste (95%) van de schijven zijn later geboord. Dit levert zwakke plekken op waardoor je remschijven bij echt heftig gebruik kunnen scheuren. Porsche maakt ism Movit remschijven die gegoten worden met gaten erin. Dan heb je eigen de meest ideale schijf en een lege portemonnee...

Gijs
Bezemer Rally Team

speedline

Marco16V schreef:Zonder ABS kun je makkelijker 'tegen het blokkeren aan remmen' (wat de maximale vertraging oplevert)
Maar trap je iets te ver door, blokkeren de wielen en is je remweg vele malen langer dan met ABS.
Deze discussie is gebaseerd op grove fouten en vooroordelen.

Ten eerste is de doseerbaarheid van het remsysteem niet afhankelijk van het wel of niet aanwezige ABS.
De doseerbaarheid is puur afhankelijk van de opgelegde remdruk, de hoofdremcilinder diameter, het opzwellen van de remleidingen, het vervormen van de remklauw, de remzuiger diameter, de schijfdiameter en de frictiewaarde tussen schjf en blok bij oplopende temperatuur :evil:

De maximum haalbare remvertraging is hoofdzakelijk afhankelijk van de gewichtsverdeling over voor- en achteras van de auto en de maximale grip die de banden leveren. Hierbij ga ik er voor het gemak even van uit dat het remsysteem de benodigde kracht hiervoor kan leveren. In een aantal gevallen is dat helaas niet zo :-*

Oh ja, tijdens de verzekeringsdiscussie werdt er wat gepraat over remvertragingen. Het maximum voor normale personenauto ligt al gauw over 9m/s². En blijft dus niet steken op 7m/s². Misschien bij zeer slecht onderhoud... :-*

ABS systemen komen in 90% van de gevallen akelig dicht in de buurt van een ervaren piloot. Dit komt grotendeels door de ontwikkeling van ABS met uitgebreider en verfijnder sensortechniek. Dus ga er aub niet klakkeloos van uit dat je dit soort systemen kunt verbeteren. Zelfs F1 piloten hebben er in testomstandigheden de "voeten" vol aan :wink:

De nieuwste generatie elektro-hydraulische remsystemen van Mercedes Benz, het zogenaamde SBC (SensoTronic Brake Control), het eerste brake-by-wire systeem, is veruit superieur aan een menselijke dosering van de remmen.

Een auto van ca. 1700kg elektronisch gestuurd afremmen met een constante zeer snel opbouwende remvertraging van 10.5m/s² is zeer indrukwekkend. Opletten als je hier achter zit :D Dit systeem houdt sensorgestuurd zelfs de remmen droog tijdens vochtige omstandigheden door de blokken tegen de schijven aan te leggen. Ook bij gas lossen worden de blokken tegen de schijven aan gezet. De reactietijd wordt hiermee duidelijk verminderd 8)

[img]http://www.whnet.com/4x4/pix/1022.jpg[/img]

Dus remze... En experimenteren met remmen blijft niets anders dan het wijzigen van de frictiewaarden. Een ter zake kundige materiaalexpert kan jullie hier een hoop wijzer over maken, en misschien een hoop fabeltjes uit de wereld helpen. Misschien zelfs een aantal overtuigen dat originele blokken zo slecht nog niet zijn... :wink:
Gilles
Contacteer:

SandeR16v schreef:Ik heb eens wat zitten zoeken op Internet en dit forum, en ben zo op 2 keuzes gekomen qua nieuwe schijfremmen voor de Clio16v Ph1.
Via stroevemotorsport.nl
de EBC Brakes
"VOOR" 259*21 € 239,- incl. blokken
"ACHTER" 238*8 € 255,- incl. blokken

en via Autosportcompany.nl
(TFS/2059) VOOR Euro 125.00
(TFS/2061) ACHTER? Euro 105.00
Remblokken
971C Competitieblokken: voor:67.50 achter:58.50
Road & Sportblokken: voor:30.00 achter:20.00

Het gaat in alle gevallen om gegroevde gevent. remschijven.
Weet iemand van jullie misschien wat ik precies kan verwachten van de competitie remblokken ??

Misschien iemand ervaring met 1 van deze produkten ?
Ik neem toch aan dat de diameter van deze schijven hetzelfde zijn als de originele?
ja ik zat aan dit zelfde te denken, mijn schijven voor zijn aan vervanging toe, en achter kunnen ze nog wel ff door.
Nu wilde ik weten of iemand deze schijven al heeft geprobeerd?? (die van Autosportcompanie) (OMP schijven)
Link van Autosportcompany
Quadra 1992_____Willie 1996
R5GTT f1 1986Project info
Haas
Car: Megane RS

speedline schreef:De nieuwste generatie elektro-hydraulische remsystemen van Mercedes Benz, het zogenaamde SBC (SensoTronic Brake Control), het eerste brake-by-wire systeem, is veruit superieur aan een menselijke dosering van de remmen.

Een auto van ca. 1700kg elektronisch gestuurd afremmen met een constante zeer snel opbouwende remvertraging van 10.5m/s² is zeer indrukwekkend. Opletten als je hier achter zit :D Dit systeem houdt sensorgestuurd zelfs de remmen droog tijdens vochtige omstandigheden door de blokken tegen de schijven aan te leggen. Ook bij gas lossen worden de blokken tegen de schijven aan gezet. De reactietijd wordt hiermee duidelijk verminderd 8)
Dit systeem zit toch op een CLK?
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Nu we het toch over remmen hebben, heb ik wel een vraag.

Ik heb met een vriend van me wel eens een discussie gehad over het remmen 'op de motor'. Hij zegt dat hij sneller stilstaat als hij tijdens het remmen terugschakelt en de koppeling op laat komen. Ik zeg dat dat niet zou moeten kunnen, omdat er een maximale grip in de banden zit, voordat ze gaan blokkeren. Of je nou harder remt of de koppeling op laat komen heeft daar volgens mij niks mee te maken.

Wie heeft er gelijk?
Haas

als je remt met je koppeling in, rem je alleen via de banden zeg maar, dus alleen je frictie tussen band en wegdek.
Rem je ook op de motor af zeg maar, dan rem je dus en via je banden en de auto moet door de compressie van de motor heen drukken, dit remt dus ook nog eens.

Volgens mij heb jij dus ongelijk, sorry. Probeer maar een te remmen van een km of 80 met je koppeling, zet m in de twee en laat je kopppeling opkomen, dan merk je het verschil wel hoor :D
Haas

ps. Als je rijd en je trapt je koppeling in, zonder te remmen, zul je ook merken dat je auto minder vertraagd dan dat je je gas loslaat en je auto in de versnelling door laat rollen. De motor levert zeg maar een soort remkracht door de compressie...:D
Merijn
Über-Spammer

Klinkt aannemelijk, maar die compressie waar jij het over hebt, geeft vertraging die door de banden tot de echte vertraging moet leiden. Die banden hebben een maximum grip, daarna blokkeren je wielen. Lijkt mij! :)
Merijn
Über-Spammer

m.a.w. je kan ook gewoon harder op je rem trappen, dat zou hetzelfde effect moeten geven.
clio_rally
Contacteer:

Helaas, weer ongelijk. Het maakt niet uit hoe je afremt, mij part blokkeer je de hele aandrijflijn, de banden hebben nu eenmaal een maximale grip, daar kun je niet overheen, heel simpel. Dit gaat alleen op als je remmen niet goed genoeg zijn om ooit je wielen te laten blokkeren. Dan kun je nog extra bijremmen op de motor. In principe kun je echter bijna elke wagen laten blokkeren en gaat het dus niet op...

Gijs
Bezemer Rally Team

Haas

tuurlijk, als je maximaal remt, ligt t helemaal aan je banden, dat is namelijk het enige contact tussen auto en omgeving. Maar denk niet dat je banden gaan blokkeren van je motor, alleen van je rem...Je koppeling zorgt er namelijk voor dat je banden niet blokkeren, je koppeling gaat dan slippen volgens mij...
Merijn
Über-Spammer

Dan heb ik naar mijn mening dus wel gelijk. :)
Plaats reactie