Een opsomming waar je op moet letten voor je APK.
Niet heel precies maar geeft wel een idee en richtlijn waar op gelet wordt:
1 Koplampen
- Glas moet heel zijn.
- Reflector mag in de bovenste helft geen corrosie vertonen.
- Lampen moeten goed afgesteld zijn (lichtbeeld in orde). Koplampspoilers mogen geen afkeur zijn zolang het lichtbeeld niet verstoord wordt.
- Lampen moeten dezelfde kleur licht uitstralen
2 Banden
- Banden mogen geen scheuren of ernstige beschadigingen tot op het canvas hebben.
- Profiel moet minimaal 1,6mm diep zijn.
3 Koppeling
- Mag slippen, als er maar normaal mee te rijden is.
4 Vering
- Vering moet goed werken.
- Onderdelen van de vering moeten heel zijn en goed bevestigd zitten.
5 Uitlaatgassen
- CO-percentage (bij stationair toerental) moet aan de voorgeschreven waarde van de desbetreffende auto voldoen. U9=0,5%, S6 of B6=1,5%
6 Remsysteem (Hydraulisch gedeelte)
- Schakelaar voor laag vloeistofniveau hoeft er niet aanwezig te zijn, als je maar kunt zien hoeveel vloeistof er in zit, dus een redelijk helder tankje is goed genoeg.
- Remleidingen mogen niet lekken, beschadigd zijn of ernstig gecorrodeerd zijn.
- Remslangen mogen niet uitgedroofd of gescheurd tot op het canvas zijn.
7 Rembekrachtiger (indien gemonteerd)
- Rembekrachtiger moet goed werken.
8 Stuurwiel
- Er mogen geen breuken of scheuren in voorkomen
- Er mag geen speling in de bevestiging zijn.
9 Remmen
- Er moet voldoende remwerking zijn en de auto mag niet schreef trekken bij het remmen.
- Remvoeringen, remblokjes, remtrommel en remschijven dienen in goede staat te verkeren.
10 Wiellagers
- Voor- en achterwiellagers mogen geen overmatige en/of hoorbare speling vertonen.
11 Stuurinrichting
- Er mogen geen 'zware' punten in het stuurhuis zitten.
- Stuur en fuseekogels mogen een max speling hebben van 1mm, TOT 1mm is adviespunt en moet op het APK rapport vermeld worden.
- Er mogen geen onderdelen van het stangenstelsel verbogen, gescheurd of beschadigd zijn.
- De auto moet goed sporen.
- De spoorstangkogels mogen nagenoeg geen speling hebben en de spoorstangkogelrubbers alsmede de rubberbalgen van het stuurhuis dienen gaaf te zijn.
- De eventuele aanwezige stuurbekrachtiging mag lekken zolang het maar functioneert.
12 Schokdempers
- Mogen lekken, zolang ze maar werken, bij twijfel proefrit maken, lekkage moet ook als adviespunt op het APK rapport vermeld worden.
- De bevestiging dient deugdelijk te zijn.
13 Rempedaalrubber
- Het rubber mag niet versleten zijn en dient stroef te wezen.
14 Uitlaatsysteem
- Het uitlaatsysteem moet gasdicht zijn en goed dempen.
- De uitlaat moet goed bevestigd zitten.
- De uitlaatgassen mogn niet in de auto kunnen komen.
15 Handrem
- De handrem moet goed werken.
- De onderdelen van het remsysteem mogen geen ernstige slijtage, beschadigingen of corrosie vertonen.
16 Wielophanging
- Alle draaipunten, zoals fuseekogels en de lagering van de wieldraagarmen e.d., mogen niet te veel speling hebben.
- Alle rubber afdichtingen(o.a. die van de fuseekogels) moeten heel zijn.
17 Overige verlichting
- Remlichten: niet meer dan 2 stuks(3e remlicht dus uitgezonderd) die ongeveer op gelijke hoogte met de achterlichten moeten zitten.(niet op de hoedenplank). Het glas moet heel zijn en rood of oranje van kleur. De lampen moeten duidelijker steker licht uitstralen dan de achterlichten.
- Achterlichten: helder rood van kleur, glas moet heel zijn.
- Knipperlichten: moeten knipperen, maakt niet meer uit hoeveel keer per minuut. Glas moet heel zijn.
- Achteruittijlichten(niet verplicht): mogen alleen in werking zijn als de achteruitrijversnelling is ingeschakeld.
- Reflectoren(achter): Reflectoren achter moeten rood en heel zijn, goedgekeurd type niet nodig.
18 Brandstoftank en -leidingen
- Tank en leidingen behoren in goede staat te verkeren en mogen geen lekkage vertonen.
- De tank en de leidingen dienen goed bevestigd te zijn.
19 LPG-installatie
- Op het kentekenbewijs dient onder brandstof een G te staan i.p.v. een B.
- Alle onderdelen dienen goed te functioneren.
- De installatie dient geheel lekvrij te zijn.
20 Accu
- De accu dient stevig vast te zitten en mag niet lekken.
21 Claxon
- De claxon moet goed werken.
- Indien er meet gemonteerd zijn(of een luchthoorn) dienen deze tegelijkertijd te werken.
22 Ruitenwissers, ruitenwisserbladen, ruitensproeier.
- Ruitewissers dienen een voldoende veegoppervlak te hebben.
- Ruitenwisserbladen hoeven niet meer in goede staat (heel) te zijn zolang ze maar goed schoonmaken,dus stukje aan uiteinde los is geen afkeur meer.
- Ruitensproeier dient te werken.
23 Voorruitverwarming
- Voorruitverwarming is niet nodig, alleen kachelmotor is nodig. Verwarming van de lucht is niet meer noodzakelijk.
24 Spiegels
- De verplichte spiegels (linkerbuiten + binnen OF rechter) dienen aanwezig te zijn.
- De spiegels moeten heel zijn en mogen niet verweerd zijn.
25 Autogordels
- De autogordels voor dienen aanwezig te zijn en mogen niet beschadigd zijn.
- De gordels dienen degelijk bevestigd te zijn en de sluiting mag niet versleten zijn.
26 Aandrijfassen en motorsteunen
- Alle bevestingsbouten behoren aanwezig te zijn en behoren vast te zitten.
- Alle onderdelen moeten in goede staat zijn en mogen geen overmatige speling vertonen.
27 Carosserie
- Langs- of dwarsbalken van de bodem mogen niet in belangrijke mate vervormd, gescheurd of gebroken zijn.
- De bumpers dienen stevig bevestigd te zijn en mogen geen scherpe uitstekende dlen hebben.
- De spatborden dienen stevig bevestigd te zijn en mogen geen scherpe uitstekende delen hebben.
28 Roest aan de carrosserie
Algemene eisen:
a. Dragende delen moeten niet zo ver zijn doorgeroest dat de stijfheid van de carrosserie hierdoor gevaar loopt.
b. Spatborden en andere delen aan de buitenzijde van de carosserie mogen niet zo ver zijn doorgeroest dat er hierdoor scherpe randen ontstaan die gevaar op kunnen leveren voor de overige verkeersdeelnemers.
d. Deuren, scharnieren, deursloen en deurstijlen mogen geen overmatige verzwakking door roest vertonen.
e. De bodem van de carrosserie mag niet zo ver zijn doorgeroest dat deze onvoldoende steunt biedt aan de zitplaaten of aan de lading.
APK eisen 2002
Mijn 19 is vorige week ook voor de APK geweest.
Ik zei nog tegen die keurmeester(goede bekende)
Er zit geen kat. onder. Oh, maak je maar niet druk die zet ik er wel ff voor je onder. Nou die kerel mijn 19 keuren, alles was goed. Hij meldt de 19 af maar is vergeten de kat er onder te zetten. Nou je voeld de bui al hangen... ER KOMT EEN STEEK PROEF OP DEZE AUTO. Nou toen dacht hij ineens weer aan de kat. En je zag dat ie niet meer zo heel vrolijk was.
Maargoed, die kerel van RDW komt en keurd mijn 19 dus. Weer alles goed, hij zei niet eens wat van mijn uitlaat geluid
. Maar toen de 3 gas test. Die gast van de garage stond echt peentjes te zweten.
Nou die meter in de uitlaat en meten maar, de motor was trouwens steen koud. Het Co was 0.4 en op 3000 tpm was het 0.38. Dat had ik nooit verwacht, maar er was een iemand heel erg gelukkig. Je weet wel wie
Mijn 19 kan er dus weer een jaar tegen.
Mzzl...
Ik zei nog tegen die keurmeester(goede bekende)
Er zit geen kat. onder. Oh, maak je maar niet druk die zet ik er wel ff voor je onder. Nou die kerel mijn 19 keuren, alles was goed. Hij meldt de 19 af maar is vergeten de kat er onder te zetten. Nou je voeld de bui al hangen... ER KOMT EEN STEEK PROEF OP DEZE AUTO. Nou toen dacht hij ineens weer aan de kat. En je zag dat ie niet meer zo heel vrolijk was.
Maargoed, die kerel van RDW komt en keurd mijn 19 dus. Weer alles goed, hij zei niet eens wat van mijn uitlaat geluid

Nou die meter in de uitlaat en meten maar, de motor was trouwens steen koud. Het Co was 0.4 en op 3000 tpm was het 0.38. Dat had ik nooit verwacht, maar er was een iemand heel erg gelukkig. Je weet wel wie

Mijn 19 kan er dus weer een jaar tegen.
Mzzl...

Heb nog wel wat te doen zo te zien voor februari 2003 :/
zit een barst in door niet goed vastzittende motorkap
Kan deze wel goed werken bij een gtt? ik kan mijn wielen er niet mee blokkeren iig, ben ook niet.

1 Koplampen
- Glas moet heel zijn.
zit een barst in door niet goed vastzittende motorkap

15 Handrem
- De handrem moet goed werken.
Kan deze wel goed werken bij een gtt? ik kan mijn wielen er niet mee blokkeren iig, ben ook niet.
Reserve-Tank zit tijdelijk vast met een paar dikke ty-rips18 Brandstoftank en -leidingen
- De tank en de leidingen dienen goed bevestigd te zijn.
Werkt soms wel en soms niet21 Claxon
- De claxon moet goed werken.

NiX©
-
- Berichten: 6133
- Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
- Locatie: Heiloo
- Contacteer:
de koplampen mogen wel gebarsten zijn maar er mag geen groot gat in zitten
de achterlichten mogen ook gescheurd/gebarsten zijn
zolang er maar geen ander kleur licht uistraalt als de behorende kleur
dus je lanmp maf aan de zij of onder kant afgebrokkeld zijn zolang het maar geen wit licht uitstraalt
verders mogen er geen reparaties aan uitgevoerd zijn door te lijmen plakken of spuiten (dit geld ook voor de voorkant
na 31 dec. 1997 moeten de alarm lichten ook volledig werken
het mistachterlicht en het achteruitrijlicht moet het daatwerkelijk doen
de achterlichten mogen ook gescheurd/gebarsten zijn
zolang er maar geen ander kleur licht uistraalt als de behorende kleur
dus je lanmp maf aan de zij of onder kant afgebrokkeld zijn zolang het maar geen wit licht uitstraalt
verders mogen er geen reparaties aan uitgevoerd zijn door te lijmen plakken of spuiten (dit geld ook voor de voorkant
na 31 dec. 1997 moeten de alarm lichten ook volledig werken
het mistachterlicht en het achteruitrijlicht moet het daatwerkelijk doen
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break