Dumpvalve als olie spuit :(

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Erix
Contacteer:

Heb gisteren mijn nieuwste aanwinst geinstalleerd, een mooie Grp A dump-valve. De test rit was gelijk het ritje naar Roosendaal voor F.N.Z.N. en dit was niet het leukste ritje wat ik heb gehad. Alles werkte gewoon maar toen ik in Roosendaal aankwam kwam er blauwe rook onder de motorkap vandaan. Als de dump-valve opengaat en de druk afvoert komt er blijkbaar een zooi olie mee dus hele blokje was bedekt.

Nu blaast mijn turbo dus olie mee.... Wat is er mis met de turbo en is dit nog simpel te fixen of wordt het een nieuwe turbo voor mij?
catrinus

Dit komt waarschijnlijk van je carterontluchting. Die kan dit veroorzaken. Ik heb het ook gehad maar heb toen de carterontluchting verbouwd. Sinds dien no problem.
There will be plenty of time to rest when your dead
Erix
Contacteer:

Carterontluchting? Ik snap het verband niet helemaal. Hoe kan die olie dan ooit bij die dump-valve komen?
catrinus

Nou je carterontluchting zit aangesloten op dat bochtje van de luchtfilter naar de turbo toe. Als er carterdamp komt dan zal dat voor de turbo verschijnen. De turbo blaast de carterdamp door de inlaatslang naar de carburateur toe zodat het meeverbrand kan worden met de brandstof. Je dump-valve zit in de inlaatslang gemonteerd. Die carterdamp komt langs de dumpvalve maar, als jij met volle druk rijd(of iets minder) en je schakeld over dan verdwijnd die inlaatlucht met carterdamp door je dumpvalve heen. Carterdamp is eigelijk oliedamp maar als het neerslaat word alles vet en op de duur zal het olieplasjes vormen als er meer damp op 1 plaats word geblazen. Dus dit kan best je probleem zijn.
There will be plenty of time to rest when your dead
Erix
Contacteer:

Owkeej, ik snap hem. Je hebt van die kleine filtertjes voor de carterontluchting, dus die zou ik dan kunnen plaatsen in plaats van deze aan te sluiten op die drukslang van de intercooler naar de carberateur.
Rob

Erix schreef:Heb gisteren mijn nieuwste aanwinst geinstalleerd, een mooie Grp A dump-valve
Waar heb je die gekocht? Bij improve tuning? of ergens waar ze je niet oplichten? :evil:
Jeroen V
Contacteer:

ik was eigenlijk van plan om een bailey's dumpvalve te gaan bestellen bij improve, waar kan ik hem dan beter bestellen? Er zit trouwens al zo'n stille dumpvalve op, heb ik nu eigenlijk ook een aansluitingssetje nodig?
Rob

Jeroen V schreef:ik was eigenlijk van plan om een bailey's dumpvalve te gaan bestellen bij improve,
Dat was ik ook van plan, dus ik hun een meeltje gestuurd etc, moest ik naast de dumpvalve ook nog een aansluitset erbij kopen a 62.50 euro's.
Dit terwijl marco nog geen jaar geleden precies dezelfde had besteld, maar hij geen ansluitset hoefde te kopen, en hierdoor +/- 100 Gulden minder kwijt was.
Dus als iemand ergens weet waar ze me niet dit soort truckjes proberen en ook nog eens een dumpvalve verkopen, dan hoor ik dit graag
Jeroen V
Contacteer:

ik weet het al, ik ga naar biesheuvel
Anonymous

je kan ook even informeren bij de auto sportcompanie
Gunther

Ik heb juist een dumpvalve gekocht bij bb performance in Engeland http://www.bbperformancetuning.co.uk/pr ... d=0&id=190 Naar het schijnt een zeer luide valve, heb ze nog nie gemonteerd, maar vraag maar eens aan Mark G, heeft ze wel al op z'n vijf staan!! :wink: . Met verzendingskosten erbij, was ze nog goedkoper als dat ik ze hier in Belgie zou kopen.
Hoge bomen vangen...geen konijnen
RickGT TURBO
Contacteer:

Ik zou het volgende doen.

Eerst alle slangen los maken naar de dumpvalve toe.
Je luchtfilterhuis er uit halen etc etc.

Je dan alles... maar dan ook alles goed schoonmaken van binnen.
Tegelijkertijd in je turbo inlaat mondje kijken of dat vies is.
Is dat niet vies dan zal de olie lekkage heel erg mee vallen.
Wat ik verwacht eigenlijk. Want voorheen had je dat nog niet toch? Of pluimde je uitlaat erg met optrekken?

Zit er olie op de turbo dan pak je een doekje en maak je dat een beetje schoon.

Tevens haal je de intercooler er uit en pak je 1 a 2 flessen was benzine. (kan je bij elke buurt super kopen). Dan pak je een haardroger en laat je die een tijdje warme lucht er in blazen tot de klep opengaat. Daar giet je dan die 1 a 2 flessen was benzine in. Wel zorgen dat er nergens vuur is :)
Dan goed schudden en alle troep er uit laten lopen. Zal heel veel troep zijn!!!!!

Dan wacht je een uurtje tot alles er goed uit verdampt is en dan zet je vervolgens alles er weer op. En ga je de motor stationair laten lopen tot hij bedrijfs temp is. Je zal dan een beetje gas moeten geven om de temp wat meer op te voeren. Dan zal er een heleboel rook van de rest olie in het motorruim gaan komen. Dat lekker laten verdampen met de motorkap open. Neem er even de tijd voor...

Daarna ga je een test ritje maken. En kijken na een paar keer turbo belasting wat er gebeurt.

Natuurlijk als er wel heel veel drap in de turbo zit dan doe je dit allemaal niet. Maar loop je eerst alles na waar het kan lekken.
Want anders heb je gevaar dat de turbo geen olie genoeg op de draaiende deeltjes krijgt.

Laat even weten hoe en wat er is gebeurt?
Drive it like you stole it
Erix
Contacteer:

Dank je Rick, nette uitleg waar ik wat aan heb :)

Zal van de week eens kijken, moet namelijk toch gashuis en kleppendeksel pakkingen vervangen.

thx!
Michel S.
Contacteer:

Rob aka hajong schreef:
Jeroen V schreef:ik was eigenlijk van plan om een bailey's dumpvalve te gaan bestellen bij improve,
Dat was ik ook van plan, dus ik hun een meeltje gestuurd etc, moest ik naast de dumpvalve ook nog een aansluitset erbij kopen a 62.50 euro's.
Dit terwijl marco nog geen jaar geleden precies dezelfde had besteld, maar hij geen ansluitset hoefde te kopen, en hierdoor +/- 100 Gulden minder kwijt was.
Dus als iemand ergens weet waar ze me niet dit soort truckjes proberen en ook nog eens een dumpvalve verkopen, dan hoor ik dit graag
Wat truukjes?? Wat voor trucje is het dan??? Mag jij mij wel eens vertellen. Bij een dumpvalve zul je ten alle tijden een manier moeten hebben om hem aan te sluiten. Dit kan of via een aansluitset, of je haalt de klep van je carburateur koeling eraf en sluit hem daarop aan.

Heeft niks met trucjes te maken. Is gewoon hoe je het ding aan wil sluiten.

en niet voor het 1 of het ander, als je vindt dat improve tuning je oplicht met deze info, dan heb je denk ik nog niet lang genoeg een turbo. Dan piep je na een jaartje of 3 wel anders. Dan weet je welk bedrijf je kunt vertrouwen en waar je weg moet blijven.
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
turborap

Ik ben het helemaal eens met Michel, zonder aansluitset geen dumpvalve, tenzij je zelf iets maakt. Improve tuning afkatten om de prijs zie ik ook niet zitten. Als hij te duur is dan moet je hem niet kopen!
Dan nog ff over die olie; daar heb/had ik geen last van. Die troep KAN zich verzamelen in je intercooler zoals Rick al zei. Feit is wel dat die olie er zit en dat er dus ergens iets aan het slijten is (turbo of zuigerveren)
Als je nog lang wilt rijden in die GTT zou ik toch eens kijken of en wanneer die rookt (moet ie eigenlijk wel doen met die olie). Als ie echt niet rookt is er niets aan de hand, dan zal een vorige eigenaar dat al verholpen hebben en komt die olie nu vrij door het abrupte aflaten van de druk door de dumpvalve.
RickGT TURBO
Contacteer:

"Als hij te duur is dan moet je hem niet kopen"

Daar ben ik het wel mee eens met deze statement...
Tom
Moderator
Car: MB

ik denk dat er gewoon een menings verschil is opgetreden in dit geval. Mischien dat Rob al een aansluit set had en in dit geval wees Frans (van improve) hem er op dat je ook een aansluit set nodig hebt om hem (je raad het al) aan te sluiten.

Ik heb inmiddels een paar keer bij improve gekocht en daardoor ook de nodige mailtjes naar improve gestuurd en ik heb alleen positieve ervaringen!!! Ze antwoorden altijd en geven een goed en duidelijk advies (althans dat is mijn mening)
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Anonymous

Jaman, die gozer van improve is een toffe peer indd!!
Alleen jammer dat ze met een giro nummer werken. Duurt eeuwen met overmaken.

Ennehhhh als je iets doet voor je auto doe et dan goed zeg ik zo... Geen mierenneukerij wel? :p
RickGT TURBO
Contacteer:

Het lijkt me eerder dat Frans vroeger alleen de dumpvalve verkocht. Maar omdat hij extra service wilde geven hij ook een aansluit setje in het assortiment opheeft genomen.

Oftewel Frans doet iets extra's om het z'n klanten makelijker te maken.
Michel S.
Contacteer:

precies. Frans is een toffe en relaxte Gast. Alleen heeft die het nu een beetje drukker dan hij zelf zou willen.
Ik weet niet hoeveel ik bij hem heb besteld maar het was altijd positief. En het fijne is het gratis goede advies. Hoeveel winkels ken jij wat iets voor je willen uitzoeken zonder er een prijskaart aan te hangen of lelijk te gaan kijekn als je het niet koopt?
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Rob

Nee mensen, ik denk dat jullie het niet helemaal snappen.
Ik ben zeker niet ontevreden met improve-tuning (de witte knipperlampjes waren sneller binnen dan ik dacht en goede service)

MAAR, zoals ik al eerder schreef, heeft marco nog geen jaar geleden een Baily gr A zuigerdumpvalve besteld, maar hoefde GEEN aparte aansluitset te kopen. Hierdoor kom hij ongeveer 100 GULDEN goedkoper uit dan als ik het nu koop (incl. aansluitset) dit is iets wat ik niet snap. En volgens mij komt het niet door de euro dat je nu een aparte aansluitset moet bestellen.
Marco had me nml de bon van zijn dumpvalve laten zien.
Michel S.
Contacteer:

Rob aka hajong schreef:Nee mensen, ik denk dat jullie het niet helemaal snappen.
Ik ben zeker niet ontevreden met improve-tuning (de witte knipperlampjes waren sneller binnen dan ik dacht en goede service)

MAAR, zoals ik al eerder schreef, heeft marco nog geen jaar geleden een Baily gr A zuigerdumpvalve besteld, maar hoefde GEEN aparte aansluitset te kopen. Hierdoor kom hij ongeveer 100 GULDEN goedkoper uit dan als ik het nu koop (incl. aansluitset) dit is iets wat ik niet snap. En volgens mij komt het niet door de euro dat je nu een aparte aansluitset moet bestellen.
Marco had me nml de bon van zijn dumpvalve laten zien.
Dus marco kreeg het aansluitset erbij en jij moet het appart kopen. Beetje lullig, maar wie zegt dat het zo moet zijn geweest. Denk dat het eerder een foutje is in voordeel van Marco, dus ik denk niet dat je daar zo een bombarie om mag maken.

Ben er trouwens wel van overtuigd dat als het geen fout was van Frans, dat het verschil komt door de euro.
Vindt je het te duur, dan moet je verder zoeken en niet het bedrijf door de slijk halen.
Volgens mij krijg j ehet niet eens goedkoper, of je moet goede contacten hebben.
Tom
Moderator
Car: MB

even een vraagje. Waar heeft Marco zijn aansluitset vandaan??? Van improve??
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Anonymous

Waarom sturen degene die er nog steeds niet over uit zijn niet gewoon een mailtje naar improve en stellen ze gewoon daar de vraag waarom het volgens hun duurder is geworden.....
Plaats reactie