malende geluiden

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Anonymous

Geachte lezers,

Sedert ongeveer 1 week hoor ik malende geluiden uit het vooronder komen. Dit geluid treedt op bij ongeveer 80 km/h, en alleen als ik geen gas geef of de koppeling intrap. Dus bij een nul-belasting. Volgens de dealer was er een wiellager defect, de dealer heeft het lager rechtsvoor vervangen. Inderdaad lijkt er verbetering te zijn opgetreden, maar als ik na een uur met 120 op de snelweg te hebben gereden weer de provinciale weg opga, treden de malende geluiden weer op. Het is dus geen brommen oid maar echt een geluid alsof je twee stenen tegen elkaar aan schuurt. Verder bemerkt ik daarbij een trilling in het stuur. Het zou zo kunnen zijn dat ook het andere wiellager defect is, maar omdat het voor mijn gehoor uit het midden van de auto komt, en alleen als de auto lang gereden heeft, denk ik ook aan de versnellingsbak, of het oliepijl daarvan.

Wie komt dit bekend voor ?

Bij voorbaat dank

Theo
Hans R.

Wat voor auto is het?

Als je het geluid weer hoort, kun je een paar dingen gaan proberen om er achter te komen wat het is.

Zet hem b.v. in zijn vrij en laat hem ff vrij rollen, of trap lichtjes op de rem.

Draai om de beurt een zijraam open en luister of het aan 1 kant beter te horen is.

Stuur lichtjes heen en weer en luister of het geluid dan harder of zachter wordt.

Ik denk niet dat het een wiellager is, want zo'n lager weet echt niet op at voor soort weg jij rijd.
Dus als hij stuk is dan hoor je hem bijna altijd.
Anonymous

Ik was vergeten te vermelden dat het gaat om een renault clio diesel (1.9) uit 1991. Mbt remmen en sturen : bij het remmen verdwijnt het geluid evenals bij gasgeven. Bij sturen verandert het geluid. Op de snelweg staat de aandrijving altijd onder belasting, en hoor je dus niets. Het feit dat ik alleen na een lange rit op de snelweg, en vervolgens op de provinciale weg wel iets hoor bij ontkoppelen of geen gasgeven komt denk ik omdat er dan iets warm is gedraaid.
Het raampje links/rechts opendraaien heb ik nog niet geprobeerd.

Vriendelijke groet
Theo
catrinus

Draai je wielbouten eens aan. Als je die los hebt zitten dan heb je dezelfde problemen.
There will be plenty of time to rest when your dead
Plaats reactie