werking bleedvalve
Wie weet er precies hoe een bleedvalve werkt; wat doet tie precies met de wastegate en wie weet ook hoe de wastegate nou eigenlijk werkt (waarom zitten er 2 aansluitingen op?)
Renault 5 GT Turbo 88; Raaaaaazend snel!!
en ook:
wie weet hoe de search funktie werkt. (na 240 posts
)
in kort komt het hier op neer:
de wastegate opent een gaatje in de uitlaat waardoor de uitlaatgassen kunnen ontsnappen en niet eerst door de turbo hoeven. Hoe meer uitlaatgas door het gaatje gaat, hoe minder door de turbo gaat, hoe minder vuldruk die geeft.
De wastegate aktuator trekt met een veer de wastegate dicht. Er zit een drukkamertje in die de veerdruk tegenwerkt. Als de druk hoog wordt, wordt die sterker dan de veer en gaat de wastegate open.
Die stuurdruk sluit je aan ergens op een slimme plek waar er vuldruk heerst. Hiermee regel je dan hoeveel uitlaatgassen langs de turbo onsnappen en dus de vuldruk.
Er zit nog een 2e aansluiting op de wastegate aktuator. Hiermee wordt op een slimme manier wat kleine correcties aangebracht op het druk tegen veer-verhaal. Verders niet zo belangrijk.
De bleedvalve wordt gemonteerd in de stuurdrukleiding. De bleedvalve laat een gedeelte van de druk door. Stel de veer is zodanig afgesteld dat hij bij 0.5 opend. En als de bleedvalve zodanig is afgesteld dat hij 0.3 bar afblaast, dan zal de vuldruk 0.8 bar worden.
voor meer details: search naar cupcirquit enzo.
wie weet hoe de search funktie werkt. (na 240 posts

in kort komt het hier op neer:
de wastegate opent een gaatje in de uitlaat waardoor de uitlaatgassen kunnen ontsnappen en niet eerst door de turbo hoeven. Hoe meer uitlaatgas door het gaatje gaat, hoe minder door de turbo gaat, hoe minder vuldruk die geeft.
De wastegate aktuator trekt met een veer de wastegate dicht. Er zit een drukkamertje in die de veerdruk tegenwerkt. Als de druk hoog wordt, wordt die sterker dan de veer en gaat de wastegate open.
Die stuurdruk sluit je aan ergens op een slimme plek waar er vuldruk heerst. Hiermee regel je dan hoeveel uitlaatgassen langs de turbo onsnappen en dus de vuldruk.
Er zit nog een 2e aansluiting op de wastegate aktuator. Hiermee wordt op een slimme manier wat kleine correcties aangebracht op het druk tegen veer-verhaal. Verders niet zo belangrijk.
De bleedvalve wordt gemonteerd in de stuurdrukleiding. De bleedvalve laat een gedeelte van de druk door. Stel de veer is zodanig afgesteld dat hij bij 0.5 opend. En als de bleedvalve zodanig is afgesteld dat hij 0.3 bar afblaast, dan zal de vuldruk 0.8 bar worden.
voor meer details: search naar cupcirquit enzo.

Laatst gewijzigd door robert op vr 12 jul 2002 10:07, 2 keer totaal gewijzigd.
van de site van improve tuning:
"Bleed-valve: de klep kan men aansluiten om dmv een draaiknop de druk van het turbo-systeem verhogen."
Er zijn vast wel meer sites waar uitleg opstaat, maar dit was ff het snelste wat ik kon vinden
Hoop dat het je iets helpt...
"Bleed-valve: de klep kan men aansluiten om dmv een draaiknop de druk van het turbo-systeem verhogen."
Er zijn vast wel meer sites waar uitleg opstaat, maar dit was ff het snelste wat ik kon vinden
Hoop dat het je iets helpt...
Site had ik al bekeken; maar ik ben benieuwd wat de bleedvalve nou precies met de wastegate doet; bv: Meer lucht doorlaten daardoor wastegate open en daardoor hogere druk. Is de bleedvalve nou echt een luchtreduceerventiel (ongelijke druk aan beide kanten van de kraan) of gewoon een kraantje (gelijke druk maar alleen minder lucht). Ben benieuwd of iemand dit allemaal precies weet, want met de search functie weet ik het antwoord volgend jaar nog niet (zoveel topics).
volgens mij zijn de gangbare bleedvalves nix anders dan een instelbaar lekje. Dus een instelbare sproeier. Dus geen reduceerventiel.
De stuurdrukaansluiting heeft een sproeiertje bij de aansluiting op de carb. Met de verhouding sproeier en instelbare sproeier maak je dan een drukdeling.
De stuurdrukaansluiting heeft een sproeiertje bij de aansluiting op de carb. Met de verhouding sproeier en instelbare sproeier maak je dan een drukdeling.
Ja, bedenk je wel het volgende:
- je moet je actuator circuit ff ombouwen naar cup specificaties. (overal te vinden hier op het forum)
- de lucht die je 'bleed' moet wel ergens heen, en je moet hem goed afstellen anders vliegt je koppakking eruit.
een bleed valve kost helemaal niet veel geld, dus ik zou er gewoon een kopen, bijvoorbeeld een waarmee je de druk van binnenuit kan afstellen. (ook wel in-car adjustable bleed valve genaamd)
- je moet je actuator circuit ff ombouwen naar cup specificaties. (overal te vinden hier op het forum)
- de lucht die je 'bleed' moet wel ergens heen, en je moet hem goed afstellen anders vliegt je koppakking eruit.
een bleed valve kost helemaal niet veel geld, dus ik zou er gewoon een kopen, bijvoorbeeld een waarmee je de druk van binnenuit kan afstellen. (ook wel in-car adjustable bleed valve genaamd)
Ploegah schreef:- je moet je actuator circuit ff ombouwen naar cup specificaties.
Ik dacht ik deel deze evenrobert over de PM schreef:neeneeeneenennneeennenennene,n,nlrgho yf98y 081u la di#^$^%*&IUHGIKUGFtr76^&*(
zei ik al nee?
want dat slaat helemaal nergens op.
zie ook mijn verhaal van dat cupcirquit.

nee ik weeg nog geen 130 kilo
Maar misschien over drie weken ? (dan kom ik terug van vakantie)
Ik zal speciaal voor jullie vanavond eens een update plaatsen, ok ? :-D
He Ploegah,
Mijn autotje is al voorzien van alle cupspecificaties; Heb jij ervaring met een bleedvalve; zoja werkt tie goed? Welk merk? En waar zou ik die dan kunnen kopen?
Mijn autotje is al voorzien van alle cupspecificaties; Heb jij ervaring met een bleedvalve; zoja werkt tie goed? Welk merk? En waar zou ik die dan kunnen kopen?
mijn tip: meer turbo druk: strakkere veer in in waste gate.
niet te strak anders kun je naar je blok fluiten haha
niet te strak anders kun je naar je blok fluiten haha
mijn clio zegt pssssjjt
a computer is like an airconditioning,it stops working when you open windows
a computer is like an airconditioning,it stops working when you open windows
Jah er zijn tig-manieren om je druk op te voeren, je kan ook je veer strakker spannen, das nog makkelijker.
Bleedvalve's kun je ook makkelijk zelf maken (Michel S. is daar een voorstander van, zelf doen!) en tis nog goedkoper ook.
Bleedvalve's kun je ook makkelijk zelf maken (Michel S. is daar een voorstander van, zelf doen!) en tis nog goedkoper ook.
-
- Contacteer:
juist .....heb ik ook gedaan en werkt prettig ..voorral al sje ook een drukmetr erop zetMichiel schreef:Dus eigenlijk zou je gewoon een simpel kraantje hiervoor kunnen gebruiken?

t-stukje op het slangetje en hoppa

m.v.g.
Tur'b'onaldo
Tur'b'onaldo
Wil niet vervelend doen, maar 1 en 2 zijn niet echt dat je zegt van belang. iedereen zegt wel dat ie cup omgebouwd moet zijn, maar volgens mij is dit helemaal niet nodig, want bleeden van een standaard-setup werkt precies hetzelfde.Ploegah schreef: - je moet je actuator circuit ff ombouwen naar cup specificaties. (overal te vinden hier op het forum)
- de lucht die je 'bleed' moet wel ergens heen
- en je moet hem goed afstellen anders vliegt je koppakking eruit.
De gebleede lucht is verder gewoon lucht en bij mij blaast ie die regelrecht uit het kraantje, zonder slang of nix. Boeie? 't is maar lucht...
Maar inderdaad, zoek een simpel (zo simpel mogelijK!! (bij improve betaal je 75 euro