werking bleedvalve

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Michiel
Berichten: 481
Lid geworden op: za 13 okt 2001 0:00
Locatie: Roosendaal

Wie weet er precies hoe een bleedvalve werkt; wat doet tie precies met de wastegate en wie weet ook hoe de wastegate nou eigenlijk werkt (waarom zitten er 2 aansluitingen op?)
Renault 5 GT Turbo 88; Raaaaaazend snel!!
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

en ook:
wie weet hoe de search funktie werkt. (na 240 posts :lol: )

in kort komt het hier op neer:

de wastegate opent een gaatje in de uitlaat waardoor de uitlaatgassen kunnen ontsnappen en niet eerst door de turbo hoeven. Hoe meer uitlaatgas door het gaatje gaat, hoe minder door de turbo gaat, hoe minder vuldruk die geeft.

De wastegate aktuator trekt met een veer de wastegate dicht. Er zit een drukkamertje in die de veerdruk tegenwerkt. Als de druk hoog wordt, wordt die sterker dan de veer en gaat de wastegate open.
Die stuurdruk sluit je aan ergens op een slimme plek waar er vuldruk heerst. Hiermee regel je dan hoeveel uitlaatgassen langs de turbo onsnappen en dus de vuldruk.

Er zit nog een 2e aansluiting op de wastegate aktuator. Hiermee wordt op een slimme manier wat kleine correcties aangebracht op het druk tegen veer-verhaal. Verders niet zo belangrijk.

De bleedvalve wordt gemonteerd in de stuurdrukleiding. De bleedvalve laat een gedeelte van de druk door. Stel de veer is zodanig afgesteld dat hij bij 0.5 opend. En als de bleedvalve zodanig is afgesteld dat hij 0.3 bar afblaast, dan zal de vuldruk 0.8 bar worden.

voor meer details: search naar cupcirquit enzo. :)
Laatst gewijzigd door robert op vr 12 jul 2002 10:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Michiel
Berichten: 481
Lid geworden op: za 13 okt 2001 0:00
Locatie: Roosendaal

Weet je hoe lang dat duurt??
Renault 5 GT Turbo 88; Raaaaaazend snel!!
edwinvr
Berichten: 758
Lid geworden op: di 26 mar 2002 0:00
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

van de site van improve tuning:

"Bleed-valve: de klep kan men aansluiten om dmv een draaiknop de druk van het turbo-systeem verhogen."

Er zijn vast wel meer sites waar uitleg opstaat, maar dit was ff het snelste wat ik kon vinden :wink:
Hoop dat het je iets helpt...
Michiel
Berichten: 481
Lid geworden op: za 13 okt 2001 0:00
Locatie: Roosendaal

Site had ik al bekeken; maar ik ben benieuwd wat de bleedvalve nou precies met de wastegate doet; bv: Meer lucht doorlaten daardoor wastegate open en daardoor hogere druk. Is de bleedvalve nou echt een luchtreduceerventiel (ongelijke druk aan beide kanten van de kraan) of gewoon een kraantje (gelijke druk maar alleen minder lucht). Ben benieuwd of iemand dit allemaal precies weet, want met de search functie weet ik het antwoord volgend jaar nog niet (zoveel topics).
Renault 5 GT Turbo 88; Raaaaaazend snel!!
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

volgens mij zijn de gangbare bleedvalves nix anders dan een instelbaar lekje. Dus een instelbare sproeier. Dus geen reduceerventiel.
De stuurdrukaansluiting heeft een sproeiertje bij de aansluiting op de carb. Met de verhouding sproeier en instelbare sproeier maak je dan een drukdeling.
Michiel
Berichten: 481
Lid geworden op: za 13 okt 2001 0:00
Locatie: Roosendaal

Dus eigenlijk zou je gewoon een simpel kraantje hiervoor kunnen gebruiken?
Renault 5 GT Turbo 88; Raaaaaazend snel!!
Anonymous

Ja, bedenk je wel het volgende:

- je moet je actuator circuit ff ombouwen naar cup specificaties. (overal te vinden hier op het forum)
- de lucht die je 'bleed' moet wel ergens heen, en je moet hem goed afstellen anders vliegt je koppakking eruit.

een bleed valve kost helemaal niet veel geld, dus ik zou er gewoon een kopen, bijvoorbeeld een waarmee je de druk van binnenuit kan afstellen. (ook wel in-car adjustable bleed valve genaamd)
Anonymous

Ploegah schreef:- je moet je actuator circuit ff ombouwen naar cup specificaties.
robert over de PM schreef:neeneeeneenennneeennenennene,n,nlrgho yf98y 081u la di#^$^%*&IUHGIKUGFtr76^&*(

zei ik al nee?
want dat slaat helemaal nergens op.

zie ook mijn verhaal van dat cupcirquit.
Ik dacht ik deel deze even :lol:
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

en ik dacht omdattie het niet meer zo heeft over zn eige tuningproject weegtie al 130 kg en laten we um dus maar eens niet boos maken. ;)
(volgende keer maar weer pm?)
Anonymous

:lol::lol::lol:

nee ik weeg nog geen 130 kilo

Maar misschien over drie weken ? (dan kom ik terug van vakantie)

Ik zal speciaal voor jullie vanavond eens een update plaatsen, ok ? :-D
Michiel
Berichten: 481
Lid geworden op: za 13 okt 2001 0:00
Locatie: Roosendaal

He Ploegah,

Mijn autotje is al voorzien van alle cupspecificaties; Heb jij ervaring met een bleedvalve; zoja werkt tie goed? Welk merk? En waar zou ik die dan kunnen kopen?
Renault 5 GT Turbo 88; Raaaaaazend snel!!
hitman
Berichten: 884
Lid geworden op: wo 10 jul 2002 17:56
Locatie: dieren(gld)

mijn tip: meer turbo druk: strakkere veer in in waste gate.
niet te strak anders kun je naar je blok fluiten haha
mijn clio zegt pssssjjt

a computer is like an airconditioning,it stops working when you open windows
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Jah er zijn tig-manieren om je druk op te voeren, je kan ook je veer strakker spannen, das nog makkelijker.

Bleedvalve's kun je ook makkelijk zelf maken (Michel S. is daar een voorstander van, zelf doen!) en tis nog goedkoper ook.
Michiel
Berichten: 481
Lid geworden op: za 13 okt 2001 0:00
Locatie: Roosendaal

Kun je dat ff uitleggen; bleedvalve zelf maken; ben nieuwsgierig (ben ook nog steeds nieuwsgierig of iemand een goed adres heeft waar je bleedvalve kan halen)
Renault 5 GT Turbo 88; Raaaaaazend snel!!
Tur'b'onaldo
Berichten: 13
Lid geworden op: do 27 jun 2002 9:36
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Michiel schreef:Dus eigenlijk zou je gewoon een simpel kraantje hiervoor kunnen gebruiken?
juist .....heb ik ook gedaan en werkt prettig ..voorral al sje ook een drukmetr erop zet ;-)
t-stukje op het slangetje en hoppa ;-)
m.v.g.
Tur'b'onaldo
Stienus
Berichten: 117
Lid geworden op: vr 9 aug 2002 10:23

Posted: Sat Jul 13, 2002 10:19 am

:D
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Ploegah schreef: - je moet je actuator circuit ff ombouwen naar cup specificaties. (overal te vinden hier op het forum)
- de lucht die je 'bleed' moet wel ergens heen
- en je moet hem goed afstellen anders vliegt je koppakking eruit.
Wil niet vervelend doen, maar 1 en 2 zijn niet echt dat je zegt van belang. iedereen zegt wel dat ie cup omgebouwd moet zijn, maar volgens mij is dit helemaal niet nodig, want bleeden van een standaard-setup werkt precies hetzelfde.
De gebleede lucht is verder gewoon lucht en bij mij blaast ie die regelrecht uit het kraantje, zonder slang of nix. Boeie? 't is maar lucht...


Maar inderdaad, zoek een simpel (zo simpel mogelijK!! (bij improve betaal je 75 euro :( voor zoiets) kraantje. Je kan met een t-stuk een slang naar binnen leggen en je kraan dus binnen zetten, kun je hem on-the-fly opschroeven. Ook leuk. Dan moet je wel een slang waar ie de lucht even van binnen naar buiten bleedt hebben anders stinkt 't zo.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Plaats reactie