Aansluiten olietemperatuurmeter equus

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

Heb gisteren mijn Olietemperatuurmeter van equus ontvangen + de oliepeilstoksensor.
Alleen ik mis wat dingen geloof ik...

Er staat bij dat er nog een of andere adapter nodig is.
En kabels...
Wie heeft zo'n ding onlangs aangesloten? Kan iemand me vertellen wat voor kabels ik moet gebruiken?

Groeten

Chris
some people are alive only because it's illegal to kill them
Michiel
Berichten: 481
Lid geworden op: za 13 okt 2001 0:00
Locatie: Roosendaal

Chris, metertje aansluiten is zo gebeurt; het metertje zelf heeft 3 aansluitpunten (en 2 voor het lampje) een plus een min en 1 voor de sensor. Pak een plus waar alleen stroom opstaat als je contact aan is! De sensor (peilstok) heeft 2 aansluitingen; 1 leg je aan je carosserie en 1 gaat door naar de aansluiting op je meterje.
Dan werkt je metertje al; alleen lampie ff aansluiten op een plus die alleen stroom krijgt als je lampen aanstaan (bv van verlichting sigarettenaansteker en meestal blauw draadje) en klaar is Chrisie!!!!!!

Su6
Renault 5 GT Turbo 88; Raaaaaazend snel!!
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

Hier staat dat ik nog een of andere adapter (moer ofzo???) moet hebben die ik onder de sensor ergenss vast moet schroeven...?
some people are alive only because it's illegal to kill them
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Ik heb dat ding ook. Je moet een schroef waar weer schroefdraad inzit bestellen, anders past de sensor niet in de carterplug. Die draai je inmekaar en dan zet je 'm in je carter. Ding kost ongeveer 12,50 eur.

Wat je ook kan doen is een gat in je carterpan maken, en schroefdraad erin tappen, en daar de sensor in schroeven. Aan de binnenkant een bout erop ofzo, en zorgen dat ut goed oliedicht is. Ik heb gehoord dat dit sowieso beter is, omdat die sensor anders best ver onder je blok uitsteekt (2cm ofzo) en er kabeltjes hangen. Komt snel iets aan.
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

En die schroef, waar moet ik die bestellen?
some people are alive only because it's illegal to kill them
catrinus
Berichten: 4451
Lid geworden op: za 2 jun 2001 0:00
Locatie: Sappemeer

Die kun je bij zo`n beetje alle automaterialen zaken halen.
There will be plenty of time to rest when your dead
Michiel
Berichten: 481
Lid geworden op: za 13 okt 2001 0:00
Locatie: Roosendaal

alleen die moer heb jij helemaal niet nodig; want bij jou zit de sensor aan de peilstok. Ik heb trouwens slechte ervaringen met sensor in de carterpan; is 1 van de laagste punten (gevaarlijk als tie al verlaagd is) en wordt gekoeld door rijwind
Renault 5 GT Turbo 88; Raaaaaazend snel!!
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

Oh, fijn, ik had hem al bijna gekocht :)

dus die schroef die er bij zit, die hoef ik niet te gebruiken en is dus alleen te gebruiken als je hem in de carterpan doet.....?

Moet ik speciale bekabeling gebruiken?

thnx
some people are alive only because it's illegal to kill them
Michiel
Berichten: 481
Lid geworden op: za 13 okt 2001 0:00
Locatie: Roosendaal

elke kabel voldoet; neem niet de dikke; zijn zo moeilijk weg te werken
Renault 5 GT Turbo 88; Raaaaaazend snel!!
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

Heb zojuist even een kabel gekocht, wel halve cm dik, maar wel soepel dus...

Ga het strax eens proberen, jullie horen wel of t gelukt is :)
some people are alive only because it's illegal to kill them
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Keb inderdaad niet goed gelezen, jij hebt al een oliepeilstok sensor, deze vervangt de sensor die je er normaal bijkrijgt!

Sorry ! :)
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

Heb gisteravond even gekeken, de kabels naar het interieur toe (naar het metertje) moet ik hiervoor een gaatje boren in het (?) ijzer tussen interieur en motor?
some people are alive only because it's illegal to kill them
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

nee dat is niet nodig. Ik stelde deze vraag zelf ook vorige week (voor mijn versterker voeding, dus dat kabeltje van jou is no problem :wink: ), maar ongeveer in het midden van de auto achter de kachel ventilater zit een doorvoering waar een bundel kabels door heen loopt. Als je voorzochtig het rubber daar los haalt kun je de kabel doorvoeren. Je vind hem dan onder in de buurt van je pedalen. Werk de kabel netjes weg (en zorg dat hij nergens klemt of vast komt te zitten bij pedaal bewegingen!!) en maak daarna het afdekrubbertje weer netjes dicht. Dat zou het moeten zijn
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

Michiel schreef:Chris, metertje aansluiten is zo gebeurt; het metertje zelf heeft 3 aansluitpunten (en 2 voor het lampje) een plus een min en 1 voor de sensor. Pak een plus waar alleen stroom opstaat als je contact aan is! De sensor (peilstok) heeft 2 aansluitingen; 1 leg je aan je carosserie en 1 gaat door naar de aansluiting op je meterje.
Dan werkt je metertje al; alleen lampie ff aansluiten op een plus die alleen stroom krijgt als je lampen aanstaan (bv van verlichting sigarettenaansteker en meestal blauw draadje) en klaar is Chrisie!!!!!!

Su6
Waar vind ik een plus waar alleen stroom opstaat als het contact aan is...?

Olie peilen hoe doen jullie dat nou eigenlijk met zo'n peilstoksensor? Dit is wel lastig opzich...
some people are alive only because it's illegal to kill them
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Volgens mij is de radio spanning standaard geschakeld bij een GTT (bij mijn phase 2 wel iig). Daar zou je dus die schakelbare voeding bijv. vandaan kunnen halen (en met een multimeter kom je ook een eind :wink: ). Ik weet niet precies hoe die stok vastzit, maar als hij net zo vast zit als een peilstok (beetje geklemd dus) dan denk ik dat je ze even om moet wisselen bij een koude motor om zo even te peilen.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Michiel
Berichten: 481
Lid geworden op: za 13 okt 2001 0:00
Locatie: Roosendaal

Kunt idd beste plus van je radio aanhouden; olie peilen: kunt op de nieuwe stok streepjes zetten die overeenkomen met het niveau van de oude, maar werkt niet zo goed, ik heb daarom gewoon de originele stok in mijn motorruimte liggen.
Renault 5 GT Turbo 88; Raaaaaazend snel!!
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

Ok, heb hem strax aangesloten, en hij doet t! :).

Nu moet ik eigenlijk zo'n verlengde console hebben want ik heb eigenlijk geen plek om hem neer te stoppen, maarja...
some people are alive only because it's illegal to kill them
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

ik heb gisteren eens even in de conrad gids zitten bladeren en zag daar de nodige (equus) meters, zowel digitaal als analoog. Nu lijkt het mij best handig om een olietemp metertje te hebben maar ik heb geen verlengde console in de GTT.

Zijn er dus digitale metertjes in de handel met een klein rechthoekig display? of zou het verstandiger zijn om eens een verlengde console aan te schaffen (kosten?? )
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Plaats reactie