Ontluchtingsnippel afgebroken, Wat nu??

Vragen en antwoorden m.b.t. het remsysteem
Plaats reactie
Hagen
Berichten: 574
Lid geworden op: zo 25 mar 2001 0:00
Locatie: harderwijk
Contacteer:

Was vanavond even bezig om bij mijn nieuwe torsie de remklauwen gangbaar te maken.
Nu wilde ik de ontluchtingsnippels verwijderen, waarvan er al een afgebroken was, maar nu is de tweede ook naar de klote.
Nu heb ik een kant uitgeboord en opgetapt tot m6,
maar nu komt het probleem: in de andere klauw is het tapsetje afgebroken en krijg dat dingetje er met geen mogelijkheid meer uit :evil:
Is het een optie om die kant gewoon dicht te lassen en de remklauw op een andere manier met olie te vullen en te ontluchten?
Graag ideeen :)

groeten.
ps het moet voor Automania af
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Welke remklauw is het?

ik heb nog eentje voor rechtsachter liggen.
Hagen
Berichten: 574
Lid geworden op: zo 25 mar 2001 0:00
Locatie: harderwijk
Contacteer:

Helaas het is linksachter, maar ik heb nog wel twee andere klauwen, maar die zitten nog op de auto.
Die kan ik dus ook nog gaan gebruiken, maar ik vroeg me af of je die andere klauw nog kon gebruiken, anders moet ik het zaakje weer verwisselen.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ik heb vanmiddag toevallig nog ff zitten kijken, gezien ik ook nog een brugje moet verwisselen.

Als je de bevestiging van de remslangen/stangen op het midden van de achterbrug kan vervangen door iets waardoor je ze er gewoon op- en af kan halen zonder dat je de hele klauw eraf moet halen. Hoe haal jij anders die brug eraf, en hoe doe je dat met de handremkabels?

Enige vraag is hoe je het weer bevestigd natuurlijk....

Afijn ontluchten zonder nippels lijkt me erg moeilijk.
Anonymous

Gefeliciteerd, dit had ik dus ook bij het vervangen van de achterbrug.

resultaat was dat ik 2 andere remklauwen bij vd Tol heb gehaald.

Je kan ze namelijk wel uitboren maar de ontluchtingsnuppels zijn konisch, dit krijg je niet makkelijk geboord, hij blijft na uitboren toch lekken (het is trouwens een M7, geen M6) er komt een flinke druk op te staan.

Wat misschien wel lukt is een kleinere linkse tap gebruiken om de afgebroken nippel er uit te krijgen, maar meestal zit het gewoon te vast..

Remmen zijn heel belangrijk en je moet ze echt goed kunnen ontluchten, safety first! Lucht in je systeem kan fataal zijn, gewoon het zekere voor het onzekere nemen en de andere remklauwen monteren (ook een uurtje werk :) )
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Bij mij zitten er gewoon 2 M8 bouten ingedraaid? En nee dat heeft de vorige eigenaar gedaan.

Tack, krijg ik misschien nog antwoord op me meel? Of nog steeds druk met je tentamens... (kan ik me voorstellen, die periode zit ik ook in :-* )
Anonymous

M8 bouten kan je er in draaien, meestal laten ze er dan eerst een klein kogeltje invallen wat de konische opening op vangt en daarna een M8 bout met er in draaien, je kan dan echter het systeem niet goed meer ontluchten...

Ik kijk zo ff naar de mail.
martijn.p
Berichten: 500
Lid geworden op: di 21 aug 2001 0:00
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Heb exact hetzelfde gehad. De garage heeft er toen schroefdraad ingetapt, die inderdaad gingen lekken. Het remvermogen ging er hierdoor dus niet op vooruit. :(
Uiteindelijk heb ik dus toch een nieuwe klauw er op moeten zetten.
GTTprutser
Berichten: 331
Lid geworden op: do 11 jul 2002 21:16
Locatie: Assen

Hallo :p

Ik heb precies hetzelfde gehad met BEIDE achterklauwen :evil: :evil: .
En kon op de sloop geen goede GTT klauwen vinden.
Maar ik kwam er achter dat de achterklauwen van een
Clio 16V precies hetzelfde zijn en ook nog nieuwer!

Succes! 8)
Getting as fast as i can in a renault powerd brick on wheels.
Visscher
Berichten: 387
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

GTTprutser schreef:Hallo :p

Ik heb precies hetzelfde gehad met BEIDE achterklauwen :evil: :evil: .
En kon op de sloop geen goede GTT klauwen vinden.
Maar ik kwam er achter dat de achterklauwen van een
Clio 16V precies hetzelfde zijn en ook nog nieuwer!

Succes! 8)
Als ze dan ook het zelfde zijn als van een 1916v heb ik er nog 2 liggen...
GTTprutser
Berichten: 331
Lid geworden op: do 11 jul 2002 21:16
Locatie: Assen

Grote kans dat R1916V klauwen ook hetzelfde
zijn!
Ik zou zeggen Kijk :p en Vergelijk :wink:
Ik heb met mijn oude klauwen ook nog zitten boren.
Maar ja :lol:
Aluminium he!
Getting as fast as i can in a renault powerd brick on wheels.
Visscher
Berichten: 387
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

GTTprutser schreef:Grote kans dat R1916V klauwen ook hetzelfde
zijn!
Ik zou zeggen Kijk :p en Vergelijk :wink:
Ik heb met mijn oude klauwen ook nog zitten boren.
Maar ja :lol:
Aluminium he!
Ik heb geen 5 gtt dus kan ze moeilijk vergelijken. Er zijn wellicht mensen hier op het forum die het wel weten....
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Hmm is wel interxant, misschien heb ik dan wel interesse.

Wat zijn de diameters van de achterschijven van een GT en een clio16v? En die van een 19?

Valt daar ook iets van uit te wisselen, net als met de voorschijven van een clio16v op een GTT?
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Is het niet mogelijk om met bv. een (heel) dun bijteltje de tap (door 'm er scheef op te zetten) tegen de klok in terug te tikken, wel voorzichtig dan natuurlijk.
Als dat lukt ken je misschien opnieuw tappen
Mrtn = Maarten
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Remklauwen van een 16V en GTT zijn in veel gevallen WEL hetzelfde, de gaten komen overeen, dus de plaatsing is geen probleem.
Het enige waar je op moet letten is of de schrijfdikte hetzelfde is. (als je gaat mixen)
Gebruik je een compleet setje van bv een 16V, dan is dit te plaatsen op een GTT
Mrtn = Maarten
Plaats reactie