Ontsteking probleem....?

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Mark G
Contacteer:

Onze GTT heeft weer wat voor...

Toen we vrijdag naar FNZN reden (samen met Gille, Kevin, Bart, ...) hadden we al wel wat problemen. Dit na ongeveer een 10 a 15km rijden.

Héél de tijd achter een bus die 50 ging, waar je 70 mocht rijden... Wist ik veel hoe snel we gingen, mijn snelheidsmeter deed het niet :lol:

Uiteindelijk die bus met z'n alle voorbij...
Even lekker turbo de hoogte in..
Een paar meter verder begonnen de problemen, inhouden, afslaan, enz...

Zo naar Roosendaal gesukkeld.. miserie..
Na het vreten en tetteren over koetjes en renaultjes terug naar huis..

Totaal GEEN problemen ondervonden.
Wel tegen 90 a 100km/h, en zonder het gebruik van de turbo...

Vandaag weer wat gaan karren, turbo druk niet hoger laten opkomen dan de helft... Geen problemen ondervonden.
Toen we bijna terug thuis waren heb ik de gas nogmaals goed ingestamp.. en ja.. na een aantal keren gebruik te maken van de Turbo was het zo ver...
Terug stoten, stotteren, afslaan...

Wat denk ik nu zelf, dat door het gebruik van de Turbo, de themp bij de ontsteking (die er vlak boven hangt) te hoog oploopt, en daardoor begint te falen.

Is dit het einde van de ontsteking die in zicht is?

Hij heeft er in het begin nooit last van gehad...
Snif...

Hints en tip?
Tom
Moderator
Car: MB

tip>> hang hem achter het schutbord (standaard bij phase2)
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Steven
Car: M536

Nouja als de vacuumvervroeger kapot zou zijn kan je em wel weggooien.

Maargoed bij vollast geeft ie problemen, dus dat zou betekenen dat de 'boost-sproeier' een probleem heeft.

Dus ik denk dat het ana je carberateur ligt, iemand anders moet dit ff bevestigen, ik ben ook nog maar een beginnend-GT rijder. (kep nog maar 2000 km ermee gereje :) )
Mark G
Contacteer:

Het is niet enkel bij vollast dat die problemen geeft, het is na het gebruik van de turbo.

Een paar keer lekker optrekken, dan terug relaxt tegen 50km/h rijden en de problemen beginnen.

Even langs de kant zetten, afkoelen en terug rijden zonder probleem (indien ik de turbo niet te intensief gebruik).

Dus dacht ik, turbo geeft warmte af, ontsteking laat het afweten vanaf een bepaalde temperatuur.
Maar omdat die het vroeger niet had dacht ik, jep..
dat zal een nieuwe moeten worden :(
Steven

Je kan van mij een goeie ontsteking lenen om ff te testen, helaas verkoop ik em niet. (sorry)

Propbeer em es in te pakken met alufolie, misschien dat het helpt.

Maar ik denk dat het toch je carburateur is.... (Misschien es ff goed cleanen en nieuwe pakkingen ertussen?)
gille
Contacteer:

probeer anders ook eens je opnamelement dat vlak boven je vliegwiel zet eens te veranderen kan ook dat die te warm word.
Mark G
Contacteer:

Voila, vandaag ff snel die 209 aan de andere kant gezet...

euh.. ff snel? dat was de bedoeling, maar het heeft best wel wat tijd gekost..
Ook het dash-board er even uitgehaald, contactjes proper gemaakt en lampjes vervangen.
Wat een mooie kerstboom nu :lol:
M'n snelheidsmeter doet het ook terug.. (handig :-))

Daarna het kleine stukje van bij mijn ouders naar huis gereden(5km), geen problemen gehad. Ook niet na hevig turbo gebruik.
Ik ben nog niet echt overtuigt dat het in orde is, wegens het korte stukje rijden, maar het ziet er goed uit...

Ik laat zeker nog iets weten en bedankt voor de tips!
Goof

Mark G schreef:Ook het dash-board er even uitgehaald,
Even??
Rudo

Tom schreef:tip>> hang hem achter het schutbord (standaard bij phase2)
Helaas is dit niet standaard bij alle phases 2.

Phase 2 is vanaf half '87, de ontsteking aan de andere zijde van het schutbord is vanaf ergens eind '88 of begin '89.
RickGT TURBO
Contacteer:

Rudo schreef:
Tom schreef:tip>> hang hem achter het schutbord (standaard bij phase2)
Helaas is dit niet standaard bij alle phases 2.

Phase 2 is vanaf half '87, de ontsteking aan de andere zijde van het schutbord is vanaf ergens eind '88 of begin '89.
Ook niet allemaal zelfs. Bij Renault waren ze niet zo consequent....
Bij mij bijvoorbeeld ('89) zat de 209 ontsteking boven de Turbo standaard. Is nu natuurlijk verplaatst :)
Drive it like you stole it
Rudo

Rick, het kan natuurlijk zijn dat jouw auto wat later op kenteken is gezet.

Net zoals je fases 1 hebt uit '88 terwijl ze maar tot juni '87 zijn geproduceerd.
Rudo

Maar om terug te komen op het onderwerp: het kan inderdaad géén kwaad om de ontsteking te verplaatsen, al ken ik legio voorbeelden van mensen die het nooit gedaan hebben en er ook nooit problemen mee hebben gehad. :)
Ben

ALs ik van uit Weesp naar Hilversum blaas 25 km en ik kom har dop een stoplicht aan rijden die op rood staat en ik trap hard me koppeling in en trap hardop me rem slaat hij af en dat alleen als het temp metertje op de 3de streep staat. Enig idee wat dat is?
RickGT TURBO
Contacteer:

Ben schreef:ALs ik van uit Weesp naar Hilversum blaas 25 km en ik kom har dop een stoplicht aan rijden die op rood staat en ik trap hard me koppeling in en trap hardop me rem slaat hij af en dat alleen als het temp metertje op de 3de streep staat. Enig idee wat dat is?
Te rijk afgesteld... dus verzuipen?
Start hij daarna gelijk zonder problemen?
Drive it like you stole it
Ben

Zonder problem weer starten en weg janken :) Soms lastig als je muziek hard staat, sta je voor t stoplicht wil je weg blazen sta je voor niets op je gas pedaal te trappen :)
Mark G
Contacteer:

Mark G schreef:Voila, vandaag ff snel die 209 aan de andere kant gezet...

euh.. ff snel? dat was de bedoeling, maar het heeft best wel wat tijd gekost..
Ook het dash-board er even uitgehaald, contactjes proper gemaakt en lampjes vervangen.
Wat een mooie kerstboom nu :lol:
M'n snelheidsmeter doet het ook terug.. (handig :-))

Daarna het kleine stukje van bij mijn ouders naar huis gereden(5km), geen problemen gehad. Ook niet na hevig turbo gebruik.
Ik ben nog niet echt overtuigt dat het in orde is, wegens het korte stukje rijden, maar het ziet er goed uit...

Ik laat zeker nog iets weten en bedankt voor de tips!
Het overzetten van de 209 heeft dus niks geholpen :(
Niet dat het kwaad kan, is dan ook geen zorg meer voor later...

Heb voor alle zekerheid nog even andere bougies gaan bestellen en een andere delco kap. Deze was half weggebrand..

Met een beetje geluk komt er vandaag of morgen een andere benzine-pomp onder en de pakking van de karbu zal ook vervangen worden.

Afwachten dus...
Anonymous

Volgens mij is het dat zwarte drukvaatje op je ontsteking. Bij mij was deze kapot gegaan omdat ik de slang er te graag af wilde (lekker lomp ploegah) Ik had toen precies het zelfde als jij, bij veel druk ging die kut lopen.

Toen heb ik een fietsventieltje erin gelijmd met de beste lijm die ik kon vinden, want ik vond die dingen veeeels te duur nieuw of tweedehands.

Daarna liep die weer als een speer.....
Mark G
Contacteer:

Dat 'zwarte drukvaatje' ziet er (langs buiten) nog relatief goed uit. Geen barstjes of dergelijke te bespeuren...
Bedankt voor de tip in ieder geval...

Heb net nog eens aan het testen geweest. Het probleem doet zich voor vooral in 4e en 5e.
Niet direct, pas na een aantal seconden.
Vanaf je boven de 3500 toeren komt, lijkt het wel of ie zonder benzine komt te zitten. Even terug rustig karren, en hop.. we kunnen weer eventjes optrekken..
tot..sputter..sputter...

In 1e keihard doortrekken naar 2 geeft geen problemen. 2 naar drie ook niet.
Vanaf 3e versnelling begint het meestal, net voor ik naar 4e wil gaan. Bij aardig wat toeren dus..

Begin ik te denken aan:

* Benzinepomp
* sproiers
* vuil (?)
Steven

Ben schreef:Zonder problem weer starten en weg janken :) Soms lastig als je muziek hard staat, sta je voor t stoplicht wil je weg blazen sta je voor niets op je gas pedaal te trappen :)
Misschien je stationair iets hoger zetten (1000 rpm), het kan zijn dattie je dynamo zoveel vermogen vraagt dat je motor afslaat(zie motor toerental als je fan aanslaat), maar dit lijkt me zeer onwaarschijnlijk.

Mijne loopt ooknie helemaal 100% op 900 toeren, maar niet zo belabbert dattie snel uitvalt. (hoewel met nat weer wil ie wel es moeilijk doen).
Michiel

He Mark,

Heb nog een 209 liggen, mag hem wel lenen om te kijken of het aan jouw ontsteking ligt. Woon in Roosendaal dus is behoorlijk vlak bij jou!!!
Laat maar horen!
Renault 5 GT Turbo 88; Raaaaaazend snel!!
Mark G
Contacteer:

Bedankt op voorhand!
Ik ga eerst nog even de nieuwe pakking plaatsen, en de dump valve monteren (deze fit enorm)..

Ik laat zeker iets weten...
Mark G
Contacteer:

Ik heb vandaag nog even de draadjes van de ontsteking veranderd (voorontsteking).

Dit heeft het probleem niet opgelost, maar hij loopt wel véél lekkerder.
Of deze nu niet of wel origineel zitten kan ik niet zeggen. Ik heb nergens een aanpassing gevonden, dus het zal wel origineel geweest zijn.
GTT__Geert

Ik heb ook een phase 2 en mijn ontsteking hangt ook nog aan de voorkant.. Ik wil deze eigenlijk ook achter het schotje plaatsen, zou iemand ff een fotootje kunnen maken.. dan kan ik ff kijken hoe jullie dat hebben gedaan??

Ik hoorde laatst van iemand, dat er ooit een brief vanuit de fabriek is gegaan om dit te doen omdat je anders je bobine naar de klote kan helpen.. nu weet ik dus niet of dat nou ook waar is...
don't be a fool, wrap your tool
Jeroen Lubking
Contacteer:

Mark G schreef:Dat 'zwarte drukvaatje' ziet er (langs buiten) nog relatief goed uit. Geen barstjes of dergelijke te bespeuren...
Bedankt voor de tip in ieder geval...

Heb net nog eens aan het testen geweest. Het probleem doet zich voor vooral in 4e en 5e.
Niet direct, pas na een aantal seconden.
Vanaf je boven de 3500 toeren komt, lijkt het wel of ie zonder benzine komt te zitten. Even terug rustig karren, en hop.. we kunnen weer eventjes optrekken..
tot..sputter..sputter...

In 1e keihard doortrekken naar 2 geeft geen problemen. 2 naar drie ook niet.
Vanaf 3e versnelling begint het meestal, net voor ik naar 4e wil gaan. Bij aardig wat toeren dus..

Begin ik te denken aan:

* Benzinepomp
* sproiers
* vuil (?)
Vervang je progesievebrandstofdrukregelaar deze zit rechts onderaan bij je kopschot op de kokerbalk gemonteerd.Er is hier al eens een topic over geweest!!En gelijk ff je brandstoffilter vervangen,waarschijnlijk zijn dan al je problemen voorbij!! :wink:
JL-Tuning bredeweg 180 Zevenhuizen
Tel:0629571950
mail: info@jltuning.nl
Plaats reactie