Probleem met dimlicht

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Turbo-Peer

Misschien dat sommigen van jullie me kunnen helpen want ik weet het nie meer.

Een tijd geleden heb ik bij een maat van me de radio ingebouwd in m'n GTT, en toen ik diezelfde avond terug reed deed m'n dimlicht het nie meer.

Ik heb de pitjes er al uit gehad: waren goed
Alle zekeringen: ook goed
Bedrading doorgemeten: ook goed
En op het dashboard doet het lampje "dimlicht" het ook. Ook groot licht, stadslicht en knipperlicht werkt, dus ook geen massaprobleem.

Ik zit er zelf aan te denken dat het misschien toch met de schakelaar te maken heeft, maar dat weet ik nie zeker. En het lijkt me sterk dat het iets met de radio te maken heeft. Wel is 't raar dat de radio is afgezekerd op de zekering binnenlicht/infra-rood-ontvanger en niet op de zekering rechtsonder voor de radio zelf. Maar zoals ik al zei: alle zekeringen zijn goed dus...

Owja...heeft er iemand misschien het complete electrische schema van de R5GTT?...altijd handig om te hebben.
Renault 5 GT Turbo Bestel Phase II 89'er (project)
Renault 5 GT Turbo Phase I (sloop)
Audi 80 met GTI motor
Bart V

tja, waarschijnlijk werkt je radio nu ook voor contact. Als je hem op die zekering voor de radio zelf aansluit werkt je radio pas als je sleutel op de assecoires stand staat (aan te raden). Ik heb het ook meteen veranderd toen ik mn radio inbouwde.

Vreemd dat je dimlicht niet meer werkt, je kan proberen om de contactjes in de stekker van de schakelaar van je dimlichten door te verbinden, als je schakelaar stuk is zouden je lampen moeten gaan branden als je het zootje doorverbind.

Succes.
Turbo-Peer

Ik heb net nog even de motorkap opengetrokken en ik zag ineens dat de luchtslang op de turbo kapotgescheurd is :(
Nou heb ik net ff een maat van me opgebeld, die monteur is en nou zullen we morgenavond ff kijken naar die problemen met het dimlicht en die slang.
De iso-stekker van de radio-aansluiting zat ook vaag in elkaar (o.a. geen spanning, maar dat had een andere maat van me blijkbaar opgelost...toch ff navragen voor de zekerheid) (waarschijnlijk dankzij de vorige eigenaar dat de iso-stekker nie mer helemaal klopte :evil: )
Dalijk maar op m'n gemak naar huis want het wordt al donker
Audi 80 met GTI motor
Turbo-Peer

Kan het trouwens veel kwaad dat die slang eraf ligt (helemaal kapotgescheurd)?
Ik weet nie eens wanneer dat is gebeurd. Ik denk vanavond want vanmiddag heb ik nog flink onder de motorkap zitten kloten, dus dan was het me vast wel opgevallen. Maar het zou ook goed kunnen dat het al een tijdje zo is.

Owja...en de radio werkt ook pas als de contactsleutel in accessoire-stand staat, dus das geen punt.
En heeft niemand het electrische schema van de R5 GTT???
Audi 80 met GTI motor
Turbo-Peer

Tja...het dimlicht is nu gemaakt gelukkig.
Bleken het toch de pitjes te zijn. Die maat van me die monteur is, zei ook al: "je kunt nie altijd zien of de lamp kapot is." En ja hoor...waren het toch de 2 pitjes.
Het is me misschien nie opgevallen da 1 van de 2 pitjes kapot was, en toen ik daarna weer de schakelaar aan zette, dat toen de andere ook is gesprongen. Maja...het enige is nu nog de slang van het luchtfilterhuis naar de turbo, die is helemaal aan gort. Bij de slangklem helemaal rondom afgescheurd, en het zou goed kunnen dat dit al vanaf de koop zo was (ook al lijkt me da sterk omda ik vele malen boven de motorkap heb gehangen en me nix is opgevallen). Nu maar ff goed afgetaped om in elk geval op het werk te komen (alles beter dan ongefilterde lucht) en dan vrijdagmorgen maar ff snel een nieuwe slang kopen/bestellen.
Audi 80 met GTI motor
Plaats reactie