Heb jij een brandblusser in de auto?
De vraag is duidelijk: Vooral de GTT staat bekend om zijn brandbaarheid, maar ook voor andere auto's is het niet onverstandig om er eentje te hebben, al was het maar om je maatje "uit de brand" te helpen moct het gebeuren....
there is no spoon.
ja, sorry, moest ff wennen aan hoe die poll werktMerijn schreef:Uhm... Kun je er nog een antwoordoptie bij doen:
Nee, en ben ook niet van plan zo'n ding aan te schaffen

maar hij staat er nu bij
there is no spoon.
wat is een blusinstallatie eigenlijk?
vanaf 30 euro heb je al wat geloof ik ...
loopt op tot een fijne 2-kamer instalatie van S.P.A. met carbon behuizing en electronische activering
van vele honderden euro's
loopt op tot een fijne 2-kamer instalatie van S.P.A. met carbon behuizing en electronische activering

there is no spoon.
In de 21T heb ik niks van blus dinges.
In de Witte en de Blauwe had ik een 1 KG blusser liggen. Wel zo veilig. De Gele is voorzien van Blus instalatie. Die ga ik dus weer in orde maken. Moet er wel niemand zo lullig zijn en aan die hendel trekken als die ergens staat geparkeerd. Dan heb ik een probleem. Dan is de motorruimte en de binnenkant wit.
In de Witte en de Blauwe had ik een 1 KG blusser liggen. Wel zo veilig. De Gele is voorzien van Blus instalatie. Die ga ik dus weer in orde maken. Moet er wel niemand zo lullig zijn en aan die hendel trekken als die ergens staat geparkeerd. Dan heb ik een probleem. Dan is de motorruimte en de binnenkant wit.
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Michel, op je tank (binnen dus) in de hendel waar de kabels vastzitten zit een mogelijkheid tot het plaatsen van een borgpin. dan heb je dus geen probleem als iemand hem even wil testen op de parkeerplaats....
there is no spoon.
leuk detail... als je brandblusser los ligt is het bij een eventuele aanrijding weer een bijzonder gevaarlijk ding, wordt een soort projectiel dat mensen nogal eens voor hun hoofd geslingerd hebben gekregen ... 

there is no spoon.
-
Hij ligt nu nog onder mijn passagiersstoel. Moet nog steeds een keer netjes vast gemaakt worden, maar waar?!?!Tijn schreef:leuk detail... als je brandblusser los ligt is het bij een eventuele aanrijding weer een bijzonder gevaarlijk ding, wordt een soort projectiel dat mensen nogal eens voor hun hoofd geslingerd hebben gekregen ...
-
- Car: 5 GT Turbo
- Contacteer:
Die van mij zit met beugels vast tegen de middenconsole op de vloer dus van de passagier.
Daar zit genoeg ruimte om ook nog gewoon je benen kwijt te kunnen en hij ligt dan ok onder hand bereik.
maar eeeehhmmmm.... ik heb alleen geen idee of hij het wel doet....

Ik heb ook geen idee hoe lang dat ding er al in zit...
Hoe lang blijft zo'n ding goed??
Of zit er een "THT" datum op?
En ik raad toch echt aan zo'n ding in je auto (VOORAL GTT!!!) te hebben.
Want....
voorkomen is beter dan genezen, maar genezen is nog altijd beter dan LEVEND VERBRANDEN!!!
Zie ook alle topics over brandende en afgebrande/ontplofte gtt's...
mazzl.!
Daar zit genoeg ruimte om ook nog gewoon je benen kwijt te kunnen en hij ligt dan ok onder hand bereik.
maar eeeehhmmmm.... ik heb alleen geen idee of hij het wel doet....

Ik heb ook geen idee hoe lang dat ding er al in zit...
Hoe lang blijft zo'n ding goed??
Of zit er een "THT" datum op?
En ik raad toch echt aan zo'n ding in je auto (VOORAL GTT!!!) te hebben.
Want....
voorkomen is beter dan genezen, maar genezen is nog altijd beter dan LEVEND VERBRANDEN!!!

Zie ook alle topics over brandende en afgebrande/ontplofte gtt's...

mazzl.!
-
Officieel worden brandblussers gecontroleerd (om de zoveel jaar) en voorzien van een keurmerk, verzegeling en keuringsdatum. Maar deze regel geldt voor brandblusapparten in openbareruimtes (scholen, kantoren, etc).
Voor prive gebruik zijn hier volgens mij geen regels voor?!
Voor prive gebruik zijn hier volgens mij geen regels voor?!
aangezien een brandblusser niet verplicht is in de auto, zijn er geen regels voor, maar om de twee jaar moet hij normaal gesproken gekeurd worden. Dat is om te zorgen dat je zeker weet dat hij het doet, dus trek je eigen conclusies
Ik heb het helaas wel eens meegemaakt dat er eentje weigerde (in de garage) en dan sta je dus wel even raar te kijken. ...
Ik heb het helaas wel eens meegemaakt dat er eentje weigerde (in de garage) en dan sta je dus wel even raar te kijken. ...
there is no spoon.
stel je neemt een leuke poeder blusser van 2kg. Hoe lang kan je daar mee blussen? 6 seconden ofzo?
Daar krijg je volgens mij nix mee uit.
Ik heb een een brandweeroefening gehad, en met 5 kg poederblusser geprobeerd een motorruimte te blussen. Dat valt nog behoorlijk tegen.
Duzz toen heb ik mijn 1 kg blussertje maar eruitgehaald, inderdaad als projectiel deetie het wel, voor de rest was het schijnveiligheid.
Dus een enorme blusser of nix.
oja tijn: dat ding wat jij liet zien is dus enorm.
Ik heb een een brandweeroefening gehad, en met 5 kg poederblusser geprobeerd een motorruimte te blussen. Dat valt nog behoorlijk tegen.
Duzz toen heb ik mijn 1 kg blussertje maar eruitgehaald, inderdaad als projectiel deetie het wel, voor de rest was het schijnveiligheid.
mijn dubbelle haloninstalatie bedoel je ?
ja , dat komt er nog in ja ...

ja , dat komt er nog in ja ...
there is no spoon.
Klopt id jah! Ik heb met een BHV-cursus een brandje in een grote ton moten blussen! Met een 5kg co2 blusser, als je geluk had kon je daar maximaal 2 keer dat miniscule brandje mee blussen, dus das nie echt veel. Wat voor blussers liggen er vaak in auto's? Ook co2?robert schreef:stel je neemt een leuke poeder blusser van 2kg. Hoe lang kan je daar mee blussen? 6 seconden ofzo?
Dan moet je namelijk wel uitkijken, want dat spul is zo koud dat je er brandwonden van kunt krijgen!
autoblussers zijn over het algemeen poederblussers
there is no spoon.
meen je dat nou? Hij moet nog gevuld worden... ik zal het eens navragen... misschien verboden voor nieuwe verkoop? het zijn twee losse tanks, omdat het ene soort (voor buiten) het blussen overbodig maakt als je het ook binnen gebruikt...robert schreef:o ik dacht dat halon tegenwoordig verboden was.

there is no spoon.
-
- Contacteer:
na mijn ervaring vorig jaar waar zo'n kleintje me echt geholpen heeft, heb ik er een van 2kg altijd bij me 
-
en dan moet je type B/C hebben.Tijn schreef:autoblussers zijn over het algemeen poederblussers
-
- Contacteer:
ik heb er sinds 22 mei eentje
kwamen een psaar gasten van rtc aan de deur die gaven mij er een voor in de at
at is nog lang niet klaar dus zit ook nog geen blusser in
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Ik had een klein poederblussertje en dat gelijk bij aankoop van m'n auto gehaald; had em laatst dus ook nodig bij aanrijding, rechterflank aan de gort en de carb.koeler begon te roken; bijna vergeten altijd meteen accu losdraaien (met die handige groene knop op de aansluiting weetjewel) gelukkig een brandje van niks maar toch!
Sven 5 Alpine Turbo schreef:ik heb er sinds 22 mei eentje

Immer wieder die verdammte Holländer
-
- Car: Talisman sedan
- Contacteer:
Een paar maanden geleden is er zoŽn poederblusser lek geraakt in mŽn kofferbak!
Dat geeft pas een bende.........
Dat geeft pas een bende.........

Bij mij staat er ABC op ... weet iemand exact waar het voor staat ?Robert dB. schreef:en dan moet je type B/C hebben.Tijn schreef:autoblussers zijn over het algemeen poederblussers
there is no spoon.
-
ABC is goed hoor, dat zijn de brandklassen:Tijn schreef:Bij mij staat er ABC op ... weet iemand exact waar het voor staat ?Robert dB. schreef:en dan moet je type B/C hebben.Tijn schreef:autoblussers zijn over het algemeen poederblussers
- A: vastestoffen
- B: vloeistoffen
- C: gasbranden.
Met poederblussers kan ook onder spanning staande apparatuur worden geblust. Let wel, elektronische appatuur wat je blust met deze blusser loop gevolgschade op! Dus brandblussers alleen snel en doeltreffend gebruiken...
-
Beter zijn eigenlijk schuimblussers, hierbij treed geen gevolgschade op en zijn vrijwel overal inzetbaar.
Totslot heb je nog koolzuursneeuwblussers ook wel CO2 blussers genoemd. Deze zijn alleen geschikt voor vloeistofbranden (brandklass B) en branden in onder spanning staande apparatuur. Voordeel is dat er geen reststoffen worden achtergelaten. Bluscapaciteit is bij deze soort lager dan de andere blussers...vandaar dan sommige mensen denken, goh dies snel leeg.
Kijk dus eerst ff goed wat voor soort blusser je koopt!!
Totslot heb je nog koolzuursneeuwblussers ook wel CO2 blussers genoemd. Deze zijn alleen geschikt voor vloeistofbranden (brandklass B) en branden in onder spanning staande apparatuur. Voordeel is dat er geen reststoffen worden achtergelaten. Bluscapaciteit is bij deze soort lager dan de andere blussers...vandaar dan sommige mensen denken, goh dies snel leeg.
Kijk dus eerst ff goed wat voor soort blusser je koopt!!
-
Eventjes nog wat gegevens opgezocht:
Schuimblusser, 2 liter - 2,9 kg, heeft een spuitduur van 16 sec. en is het meest geschikt voor in de auto.
Poederblusser, inhoud 1 kg - gewicht 2 kg, heeft een spuitduur van 6,5 sec.
Poederblusser, inhoud 2 kg - gewicht 3,4 kg, heeft een spuitduur van 9 sec.
Aardige verschillen dus....
Schuimblusser, 2 liter - 2,9 kg, heeft een spuitduur van 16 sec. en is het meest geschikt voor in de auto.
Poederblusser, inhoud 1 kg - gewicht 2 kg, heeft een spuitduur van 6,5 sec.
Poederblusser, inhoud 2 kg - gewicht 3,4 kg, heeft een spuitduur van 9 sec.
Aardige verschillen dus....
Sinds mijn collega met zijn zwarte GTT een klein brandje had, dat uitgelopen is tot een compleet uitgebrande 5, heb ik een 2kg blusser tussen de stoelen staan..!
Als ik een beginnend brandje niet kan blussen, kun je net zo goed een brandweerwagen achter je aan slepen. Maar voorkomen is beter dan genezen..! Koop gewoon zo'n ding, niet zeiken over het gewicht, als het je gebeurd; een electrisch storinkie die bedrading laat fikken, kan je erger voorkomen!!!
Als ik een beginnend brandje niet kan blussen, kun je net zo goed een brandweerwagen achter je aan slepen. Maar voorkomen is beter dan genezen..! Koop gewoon zo'n ding, niet zeiken over het gewicht, als het je gebeurd; een electrisch storinkie die bedrading laat fikken, kan je erger voorkomen!!!
Renault, créateur de GTT !!!
-
Of een hitteschil die gaat fikken...iedere automobilist moet er gewoon eentje bij zich hebben.
-
Wij hebben thuis 2 poederblussers van 2kg staan.
1tje hiervan wilde ik in mijn autotje leggen...
alleen is poeder wel geschikt?
1tje hiervan wilde ik in mijn autotje leggen...
alleen is poeder wel geschikt?
some people are alive only because it's illegal to kill them