Gisteren bij de brandweer kwam er een agent langs die me vertelde dat als ik aangehouden zou worden met mijn uitlaat dat ik deel1+2 kwijt zou zijn + 400 euro boete en dan moet je ook nog eens je auto rdw laten keuren binnen 2 weken met een orginele uitlaat.. Ik vond het verhaal zelf nogal ongelovig maar het blijkt toch echt zo te zijn. Ik vroeg me af of iemand hier ervaring mee heeft op welke manier dan ook?
Ik heb er zelf een sebring uitlaat onder zitten.
Andere uitlaat verboden??
-
- Contacteer:
Lijkt me een onmogelijk verhaal. In het huidige apk regelement staat volgens mij alleen dat de uitlaat luchtdicht moet zijn. Ik hoorde gisteren van een bevriende garage-eigenaar dat in het nieuwe regelement zelfs niet meer vermeld wordt tot hover de uitlaat moet doorlopen. Hij heeft al een klant gehad met een lekke einddemper, waar hij de auto van mocht keuren zonder einddemper, omdat die er dus niet op hoeft. Als hij er wel op zit, moet hij luchtdicht zijn, nu heeft hij met dit verhaal zelfs een steekproef overleeft...
Gijs
Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
Ik heb me laten vertellen dat zolang je TUF goedgekeurde uitlaat gebruikt er niks kan gebeuren.
Ik heb de TUF certificaten van m'n sebring middendemper en einddemper daarom bij m'n auto-papieren gedaan.
Ik heb de TUF certificaten van m'n sebring middendemper en einddemper daarom bij m'n auto-papieren gedaan.
was het niet TUV?? 

Immer wieder die verdammte Holländer
klinkt in mijn oren als bull-shit.
Laatst heb ik ook zo een verhaal gehoord.
Ik was gaan kijken voor andere banden.
stnd is dat voor de 21t 195/55/15(thnx menno)
ik heb 195/50/15
ik wilde dus 195/45/15 erop hebben (lekker plat)
Zegt die vent tegen mij.
Dat mag niet. Ik zeg dat is nieuw. nee hoor, dat mag al jaren niet.
Als je je band veranderd, veranderd je rolomtrek.
Ik zeg, ja das algemeen bekend.
Dan klopt je km teller niet meer. Ik zeg, die kan ik wel eiken, dat is geen probleem.
Ja oke, zegt die. maar je remweg wordt een stuk langer. Ik zeg, een langere remweg dan met die banden wat ik nu heb kan eigenlijk niet.
Maar je hebt abs he. Ik zeg ja, dat zit erop.
Je ABS zal het ook niet meer doen omdat je rol omtrek veranderd. Ik zeg, dat klopt volgens mij niet. Abs meet zijn signaal op de krans van de as. En dus zal die geen probleem ermee mogen krijgen
Ja zegt die, dat hebben we hier al zo vaak gehad. ABS wat niet meer werkt. Ik zeg, daar hoef je je geen zorgen om te maken, dat fix ik wel.
Nou zegt die, en als je een ongeluk krijgt, keert de verzekering helemaal niks uit. Ik zeg, en hoezo niet??? Omdat je je banden hebt vervangen door iets wat niet in het boekje staat. Ik zeg dan zou ik ook geen grotere wielen mogen monteren. zolang de omtrek gelijk blijft wel. Ik zeg, er rijden zoveel mensen rond met plattere banden, of enorme sloffen erop, en die worden gewoon apk goed gekeurd. Dus het leukt me een beetje sterk. Toch is het zo zegt die.
Hij had dus geen banden voor mij.
vindt het een beetje ongeloofswaardig. Zeker met die uitlaat. Optieffen met die gast. Dat die ergens wat bankrovers gaat aanhouden ofzo.
ach ja.
mzzl
Laatst heb ik ook zo een verhaal gehoord.
Ik was gaan kijken voor andere banden.
stnd is dat voor de 21t 195/55/15(thnx menno)
ik heb 195/50/15
ik wilde dus 195/45/15 erop hebben (lekker plat)
Zegt die vent tegen mij.
Dat mag niet. Ik zeg dat is nieuw. nee hoor, dat mag al jaren niet.
Als je je band veranderd, veranderd je rolomtrek.
Ik zeg, ja das algemeen bekend.
Dan klopt je km teller niet meer. Ik zeg, die kan ik wel eiken, dat is geen probleem.
Ja oke, zegt die. maar je remweg wordt een stuk langer. Ik zeg, een langere remweg dan met die banden wat ik nu heb kan eigenlijk niet.
Maar je hebt abs he. Ik zeg ja, dat zit erop.
Je ABS zal het ook niet meer doen omdat je rol omtrek veranderd. Ik zeg, dat klopt volgens mij niet. Abs meet zijn signaal op de krans van de as. En dus zal die geen probleem ermee mogen krijgen
Ja zegt die, dat hebben we hier al zo vaak gehad. ABS wat niet meer werkt. Ik zeg, daar hoef je je geen zorgen om te maken, dat fix ik wel.
Nou zegt die, en als je een ongeluk krijgt, keert de verzekering helemaal niks uit. Ik zeg, en hoezo niet??? Omdat je je banden hebt vervangen door iets wat niet in het boekje staat. Ik zeg dan zou ik ook geen grotere wielen mogen monteren. zolang de omtrek gelijk blijft wel. Ik zeg, er rijden zoveel mensen rond met plattere banden, of enorme sloffen erop, en die worden gewoon apk goed gekeurd. Dus het leukt me een beetje sterk. Toch is het zo zegt die.
Hij had dus geen banden voor mij.
vindt het een beetje ongeloofswaardig. Zeker met die uitlaat. Optieffen met die gast. Dat die ergens wat bankrovers gaat aanhouden ofzo.
ach ja.
mzzl
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Dat is helaas niet helemaal waar. De apk eis is niet de enige eis waaraan je scheurijzer moet voldoen. Er is nl. ook nog zoiets als de typegoedkeuring verleend door onze "vrienden" van de RDW :-* . Ook moet je auto voldoen aan de algemene europese eisen (overkoepelend). In principe is het zo dat je vervangingsuitlaat niet meer geluidssterkte mag produceren als origineel en de uitlaatgastegendruk mag niet meer dan 25% hoger zijn (quote: AMT). Op de demper(s) moet een EU goedkeuringsnummer staan en moet aan de europese geluidseisen voldoen.clio_rally schreef:Lijkt me een onmogelijk verhaal. In het huidige apk regelement staat volgens mij alleen dat de uitlaat luchtdicht moet zijn. Ik hoorde gisteren van een bevriende garage-eigenaar dat in het nieuwe regelement zelfs niet meer vermeld wordt tot hover de uitlaat moet doorlopen. Hij heeft al een klant gehad met een lekke einddemper, waar hij de auto van mocht keuren zonder einddemper, omdat die er dus niet op hoeft. Als hij er wel op zit, moet hij luchtdicht zijn, nu heeft hij met dit verhaal zelfs een steekproef overleeft...
Gijs
Echt het fijne weet ik er niet vanaf, maar ik denk dat ze wel genoeg grond hebben om jouw het leven zuur te maken voor korte tijd

Ze kunnen wel met een mobiele controle emissie bekijken van autoŽs, en hiermee de uitschieters eruitvissen waarop aanhouding en controle volgt

Voor geluidsmetingen hetzelfde laken een pak. Ze weten alleen zelf niet op welke afstand ze moeten meten bij welk omgevingsgeluid, weerkaatsing, etc.
Misschien herinner je je brommertijd nog, waarin "motorcoppers" misdadigers op getunede snor/bromfietsen achtervolgden met levensgevaarlijke taferelen als gevolg.
Dit ipv de inbreker te pakken die de avond daarvoor je tv uit je huiskamer ontvreemde. Maar ja ze moeten wat om hun uren te maken

Na aanhouding wordt dan je kostbare bezit op een qua koeling volkomen ondeugdelijke en "waarschijnlijk" slecht geijkte rollenbank gemangeld. Waarna er daarna op 10cm van de uitlaatmond ff geluid gemeten wordt

Dacht je ervan af te zijn beginnen ze weer...
Laatst gewijzigd door speedline op za 1 jun 2002 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Contacteer:
in Belgie, ben je met de keuring inderdaad de L*l met dit soort dingen, hier in NL dus absoltuut niet, onzin.........anders kunnen tuningbedrijven ook niet bestaan 
was het maar zo makkelijk.Goof schreef:Ik lees hier een broodje aap verhaal
Gewoon ergens anders banden gaan halen, Michel, volgens mij mot ie je niet(en je geld dus ook niet
)
Ik wil namelijk best banden halen, maar geen nieuwe. Want dat kost weer klauwen vol met geld wat ik niet wil uitgeven eraan. Wil over een 2-3 maanden toch andere velgen hebben. Dus daar zit de clue.
Lukt het niet, dan koop ik alsnog 2x pirreli 195/45/15 nieuw voor voren. en achter laat ik dan de yokohama's zetten wat ik nog heb liggen. 215/45/15.
kist omlaag en scheuren maar.
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
ik kan me goed voorstellen dat bij abs auto's de rolomtrek van alle wielen HETZELFDE moet zijn.
Anders denktie dat het wiel met de grootste rolomtrek langzamer draait (wat ook zo is) en zal willen ingrijpen. (logisch toch? )
Anders denktie dat het wiel met de grootste rolomtrek langzamer draait (wat ook zo is) en zal willen ingrijpen. (logisch toch? )
is dat bij abs of bij traction control / esp...
there is no spoon.
Daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Maar 1 ding lijkt me stug. Dat die wil ingrijpen, want dat kan die toch niet. Je trapt immers niet op de rem. Maar volgens mij mag er ook een marginaal verschil zijn tussen de rol omtrek.robert schreef:ik kan me goed voorstellen dat bij abs auto's de rolomtrek van alle wielen HETZELFDE moet zijn.
een 8mm profielband heeft een grote omtrek dan een 2 mm
niet veel, maar toch iets. En bochten ook. Dan draait het ene wiel ook sneller als het andere. Dus er mag denk ik wel een verschil inzitten.
Hoeveel?? joost zal het weten.
mzzl
ja anderom kan ik me het ook voorstellen.
Als de wielen niet even snel draaien kan ik me voorstellen dat de systeem diagnose denkt dat hij pulsjes mist van de speed sensor van het langzaamste wiel.
edit: precies: de programmeur van zon systeem (joost dus) weet het.
Als de wielen niet even snel draaien kan ik me voorstellen dat de systeem diagnose denkt dat hij pulsjes mist van de speed sensor van het langzaamste wiel.
edit: precies: de programmeur van zon systeem (joost dus) weet het.
robert schreef:ik kan me goed voorstellen dat bij abs auto's de rolomtrek van alle wielen HETZELFDE moet zijn.
Nee is niet zo.
De abs meet verschil in wielsnelheid van links en rechts cq voor en achter en schuin etc. Als een wiel door het remmen harder draait als de ander, zal hij van het langzamere cq blokkerende wiel de rem ff loslaten. Dit gaat constant en wordt vaak gecontroleerd (zoveel keer per sec weet het niet precies). Hoe vaker hoe soepeler de werking. Ik heb een scorpio gehad met abs en die ging echt van tik tik tik tik tik en tegelijk piep piep piep die abs die was niet zo snel.
Je wielomtrek heeft hier geen moer mee te maken, al heb je tractorbanden eronder liggen.
Heeft iemand het nummer van joost 
Het gaat denk ik ook om de onderlinge snelheid. Maar denk dat die vent me gewoon wat nieuwe duurdere vanden wilde aansmeren.
Alleen viel me iets op. De 21 heeft een enkele remleding naar achteren lopen welke daar verdeeld wordt. Dus zodra er achter 1 wiel blokeerd zal effe de druk van beide eraf worden gehaald.
Abs doet het trouwens heel goed van die bak. En niet bepaald piep piep piep. Als je de rem helemaal in trapt tot de bodem dan hoor je eerder prprprprprprprpprprprppprpprprprprprppr, en dan sta ja stil en het pedaal komt mooi terug omhoog. Dat hou je niet naar onderen.
Wel leuk ja. Maar ik rem meestal net zo hard dat de abs niet ingrijpt. Ik meen, ABS is leuk en fijn, maar wat als je opeens geen ABS meer hebt, dan heb je toch mooi een probleem. Dan schiet je door. Niet echt ideaal. Dus daarom rem ik liever zelf tot het maximum.
mzzl

Het gaat denk ik ook om de onderlinge snelheid. Maar denk dat die vent me gewoon wat nieuwe duurdere vanden wilde aansmeren.
Alleen viel me iets op. De 21 heeft een enkele remleding naar achteren lopen welke daar verdeeld wordt. Dus zodra er achter 1 wiel blokeerd zal effe de druk van beide eraf worden gehaald.
Abs doet het trouwens heel goed van die bak. En niet bepaald piep piep piep. Als je de rem helemaal in trapt tot de bodem dan hoor je eerder prprprprprprprpprprprppprpprprprprprppr, en dan sta ja stil en het pedaal komt mooi terug omhoog. Dat hou je niet naar onderen.
Wel leuk ja. Maar ik rem meestal net zo hard dat de abs niet ingrijpt. Ik meen, ABS is leuk en fijn, maar wat als je opeens geen ABS meer hebt, dan heb je toch mooi een probleem. Dan schiet je door. Niet echt ideaal. Dus daarom rem ik liever zelf tot het maximum.
mzzl
-
- Contacteer:
Jongens,
Het ligt misschien aan mij, maar ik dacht altijd dat abs pas ingreep als een wiel blokkeerde. Een wiel draait of gewoon, of het staat nagenoeg stil, omdat de grens overschreden is. Dus een sensor meet met een goeie marge. Dus als wielen onderling verschillen door de wielomtrek maakt dit niks uit. Hij grijpt pas in als een van de wielen stilstaat. Bij traction controle heb je er wel last van, maar dan omgekeerd. Bij traction controle meet hij de snelheid van alle wielen en corrigeert het wiel dat te snel draait door hem af te remmen, waarbij de marges die gehanteerd worden vrij klein zijn.
Nou ja, ik probeer dus te zeggen dat het volgens mij niet uit moet maken wat de afrolomtrek van je wielen is, niet voor de abs tenminste.
Gijs
Het ligt misschien aan mij, maar ik dacht altijd dat abs pas ingreep als een wiel blokkeerde. Een wiel draait of gewoon, of het staat nagenoeg stil, omdat de grens overschreden is. Dus een sensor meet met een goeie marge. Dus als wielen onderling verschillen door de wielomtrek maakt dit niks uit. Hij grijpt pas in als een van de wielen stilstaat. Bij traction controle heb je er wel last van, maar dan omgekeerd. Bij traction controle meet hij de snelheid van alle wielen en corrigeert het wiel dat te snel draait door hem af te remmen, waarbij de marges die gehanteerd worden vrij klein zijn.
Nou ja, ik probeer dus te zeggen dat het volgens mij niet uit moet maken wat de afrolomtrek van je wielen is, niet voor de abs tenminste.
Gijs
Bezemer Rally Team
Ben bij joost geweest maar die was er niet.
Kom net terug van de banden pik. Heb nu achteren 195/45/15 erop en voren 195/50/15(banden zijn nog niet binnen voor voren).
En ik ben naar huis gereden en na 1 km ging het abs lampie branden. niet geheel frustrerend want dat deed het wel eens vaker. Effe opnieuw gestart en ben daarna naar huis gkomen met diversen rijstijlen. Opa stijl de bochtfanaat, en de snelheidsduivel. Lampje ging niet meer aan. Dus volgens mij maakt het de abs niet zoveel uit. Alleen dan als 1 wiel stilstaat en het andere heeft 200 KM/h erop.
Maar zodra joost er is weten we meer. Kunnen we ook eens vragen of het mogelijk is ABS ook uit te lezen. Want ja, dat diagnose lampje brand wel, maar daar heb je zo weinig aan. Wat is er aan de hand. Is er een stroomstoring, is de computer moe, ben je een wiel verloren, heeft de abs vakantie??? Dat zie je niet aan zo een lampie. Dus de vraag is of het ook uit te lezen is.
Ik heb geen idee.
mzzl
Kom net terug van de banden pik. Heb nu achteren 195/45/15 erop en voren 195/50/15(banden zijn nog niet binnen voor voren).
En ik ben naar huis gereden en na 1 km ging het abs lampie branden. niet geheel frustrerend want dat deed het wel eens vaker. Effe opnieuw gestart en ben daarna naar huis gkomen met diversen rijstijlen. Opa stijl de bochtfanaat, en de snelheidsduivel. Lampje ging niet meer aan. Dus volgens mij maakt het de abs niet zoveel uit. Alleen dan als 1 wiel stilstaat en het andere heeft 200 KM/h erop.
Maar zodra joost er is weten we meer. Kunnen we ook eens vragen of het mogelijk is ABS ook uit te lezen. Want ja, dat diagnose lampje brand wel, maar daar heb je zo weinig aan. Wat is er aan de hand. Is er een stroomstoring, is de computer moe, ben je een wiel verloren, heeft de abs vakantie??? Dat zie je niet aan zo een lampie. Dus de vraag is of het ook uit te lezen is.
Ik heb geen idee.
mzzl
Helaas wordt er over Anti Blokkeer remSystemen toch wat te simpel gedacht
Een verandering van wielgrootte en bandenmaat heeft wel degelijk invloed op het ABS systeem !
Dit is terug te voeren op de massatraagheidsmoment van het wiel !
Tijdens het remmen, maar ook gedurende het accelereren, is een laag massatraagheidsmoment een voordeel. Een stalen wiel maat 4.00 B13 met een band 145/70 R 13 weegt 10kg. Het massatraagheidsmoment van een dergelijk wiel is 0,355kgm². Ik bespaar je de formules. In de praktijk wordt er wel eens gewisseld naar 15". Ook in dit topic ! De keus valt op een lichtmetalen wiel 6Jx15 met een 205/60 VR15 band. Een dergelijk compleet wiel weegt maar liefst 18,5kg en heeft een massatraagheidsmoment van 0,944kgm². Dat is dus meer als het dubbele van de standaarduitvoering en moet in de meeste gevallen door de standaard remmen worden afgeremd. Relateer dit maar eens aan de kracht die een verkeerd gemonteerde balanceermassa van 10gram teweeg brengt. Overigens is het zo dat de wielen (vaak velgen genoemd) ongeveer 50% van de massa wiel+band voor hun rekening nemen, maar echter slecht ca. 25% van het massatraagheidsmoment. En dat is het gevolg van de kleinere traagheidsstraal van alleen het wiel.
Een grotere wielmassa (en zeker als er sprake is van een afwijkende wielbolling, ET-waarde, offset) is van invloed op de werking van het ABS. Met name op de afgifte van het wieltoerentalsignaal aan het regelapparaat van het ABS tengevolge van van de montagepositie van de wieltoerentalsensor. Een grotere wielmassa laat namelijk de verschillende ophangingscomponenten meer bewegen. Met name bij wielgeleidingsconstructies die gevoelig zijn voor veranderingen in de naloop komt dit duidelijk naar voren. Om kort te gaan: bij het bepalen van de montagepositie van de wieltoerentalsensor is rekening gehouden met een zekere verdraaiing van de wieldrager. Deze draaisnelheidsfout (de wieldrager draait bij een paniekberemming "even" met het wiel mee) zorgt voor een vertraging in de meting. Daarom wordt ook een component hoekversnelling van het wiel in de meting betrokken. Liggen deze waarden echter te ver uit elkaar, wat bij een (te) grote wielmassa en een daarvoor gevoelige ophanging gauw blijkt, dan kan het regelapparaat het niet meer bijbenen en zal het ABS niet juist functioneren... !!!

Een verandering van wielgrootte en bandenmaat heeft wel degelijk invloed op het ABS systeem !
Dit is terug te voeren op de massatraagheidsmoment van het wiel !
Tijdens het remmen, maar ook gedurende het accelereren, is een laag massatraagheidsmoment een voordeel. Een stalen wiel maat 4.00 B13 met een band 145/70 R 13 weegt 10kg. Het massatraagheidsmoment van een dergelijk wiel is 0,355kgm². Ik bespaar je de formules. In de praktijk wordt er wel eens gewisseld naar 15". Ook in dit topic ! De keus valt op een lichtmetalen wiel 6Jx15 met een 205/60 VR15 band. Een dergelijk compleet wiel weegt maar liefst 18,5kg en heeft een massatraagheidsmoment van 0,944kgm². Dat is dus meer als het dubbele van de standaarduitvoering en moet in de meeste gevallen door de standaard remmen worden afgeremd. Relateer dit maar eens aan de kracht die een verkeerd gemonteerde balanceermassa van 10gram teweeg brengt. Overigens is het zo dat de wielen (vaak velgen genoemd) ongeveer 50% van de massa wiel+band voor hun rekening nemen, maar echter slecht ca. 25% van het massatraagheidsmoment. En dat is het gevolg van de kleinere traagheidsstraal van alleen het wiel.
Een grotere wielmassa (en zeker als er sprake is van een afwijkende wielbolling, ET-waarde, offset) is van invloed op de werking van het ABS. Met name op de afgifte van het wieltoerentalsignaal aan het regelapparaat van het ABS tengevolge van van de montagepositie van de wieltoerentalsensor. Een grotere wielmassa laat namelijk de verschillende ophangingscomponenten meer bewegen. Met name bij wielgeleidingsconstructies die gevoelig zijn voor veranderingen in de naloop komt dit duidelijk naar voren. Om kort te gaan: bij het bepalen van de montagepositie van de wieltoerentalsensor is rekening gehouden met een zekere verdraaiing van de wieldrager. Deze draaisnelheidsfout (de wieldrager draait bij een paniekberemming "even" met het wiel mee) zorgt voor een vertraging in de meting. Daarom wordt ook een component hoekversnelling van het wiel in de meting betrokken. Liggen deze waarden echter te ver uit elkaar, wat bij een (te) grote wielmassa en een daarvoor gevoelige ophanging gauw blijkt, dan kan het regelapparaat het niet meer bijbenen en zal het ABS niet juist functioneren... !!!

Indien iemand weleens een duitse auto heeft ingevoerd en de Fahrzeugbrief geod bekeken heeft, zal ie waarschijnlijk gelezen hebben dat er in Duitsland ELKE vernadering tov origineel af fabriek, gemeld moet worden/ cq gekeurd moet worden bij de tuv. Verander je een velgmaat dan moet je daarvoor naar de keuring. Gordels, uitlaat enz enz, er moet een tuv goedkeuring bijzitten anders mag je het offcieel niet gebruiken. ik zou me zo voor kunnen stellen dat dit met bovenstaande te maken zou kunnen hebben.
Mbt de uitlaten kan ik me indenken dat bepaalde systemen niet goedgekeurd zijn. Heb tijdje terug bij Reichhard en DEvil gr.N uitlaatsysteem gekocht. Op de factuur stond nadrukkelijk dat er geen tuv goedkeuring op zat. In praktijk zul je er weinig last van hebben (misschien bij rdw wel). Vind het desondanks wel vreemd dat die zaken toch zomaar te koop zijn. Kan wel zo zijn dat je op een circuit wel gewoon gebruik kan maken van die uitlaat maar dit soort uitlaten zijn ook gewoon bij tuningsboer te bestellen dus dit insinueert niet dat het alleen voor professioneel gebruik is.
nog ff over die uitlaat...
Zou het dan betekenen dat ze dat ook kunnen maken als je zelf je originele uitlaat verbouwd?
RaSiT had zijn originele 16V uitlaat verbouwd door er twee eindpijpies op te lassen met grotere diameter dan t origineel en dit ben ik dus ook van plan op mijn 1.4. Maar zou dit betekenen dat dit ook moeilijkheden op kan leveren? Ook als hij compleet luchtdicht is?
Zou het dan betekenen dat ze dat ook kunnen maken als je zelf je originele uitlaat verbouwd?
RaSiT had zijn originele 16V uitlaat verbouwd door er twee eindpijpies op te lassen met grotere diameter dan t origineel en dit ben ik dus ook van plan op mijn 1.4. Maar zou dit betekenen dat dit ook moeilijkheden op kan leveren? Ook als hij compleet luchtdicht is?
-
- Car: renault 5 gt turbo
- Contacteer:
kan ik uit dit verhaal opmaken dat als je grotere (meestal zwaardere) velgen monteert (dan standaard) het ABS systeem er meteen maar uit kan gooien omdat het niet goed meer werkt??speedline schreef: Tijdens het remmen..... .......niet juist functioneren... !!!
Nee, niet direct ! Maar denk hier niet te lichtvaardig over ! Het kan zijn dat je met flink grotere en dus zwaardere velgen in de problemen geraakt. Maar jouw 16" SpeedlineŽs (ik neem aan dat je die hebt ?!) zijn van een "lichtgewicht" ontwerp (zo laag mogelijk onafgeveerd gewicht) en zullen dus denk ik geen problemen geven. Dus eerst proberen en dan pas maatregelen overwegen. En deze hoeven dan niet per se de activering van het ABS te zijn ! Ook kun je wielophanging stijver maken of de software evt. aanpassen.Johan de clio man schreef:kan ik uit dit verhaal opmaken dat als je grotere (meestal zwaardere) velgen monteert (dan standaard) het ABS systeem er meteen maar uit kan gooien omdat het niet goed meer werkt??speedline schreef: Tijdens het remmen..... .......niet juist functioneren... !!!
Ik neem ook aan dat fabrikanten voor een gedeelte rekening gehouden hebben met verandering van wielmaat. Alleen zit hier een grens aan. Meestal staat er wel wat over vermeld in het instructieboekje over de door de fabriek gehomologeerde velg en bandmaten. Je kunt dit soort problemen dus voorzien.
Wat ik probeerde te zeggen dat je wielveranderingen niet altijd ongestraft kunt doorvoeren. Ook moet je niet te lichtvaardig denken over ABS-techniek. Het is niet simpelweg remdruk verminderen op een blokkerend wiel maar eigenlijk een geavanceerd remmanagement. Nog niet te spreken over alle doorontwikkelingen: ABD, EBV, EBD, ESP, BAS, , SBC, etc.