{Clio16V} handgeschakelde koelfan
Zoals het topic heet wil ik dus een hand geschakelde koelfan.
Ik weet dat er een aantal het hebben in een GTT, maar ik vroeg mij af of dit ook mogelijk is in een clio 16V.
Waarom ik dit wil is dat ik sinds ik een ander blok erin heb de temperatuur van zowel koelvloeistof als olie toch op de langere rit vrij hoog oploopt. Ik wil er dus zelf wat meer controle op.
Kan iemand mij vertellen of dit kan en hoe ik dit zou kunnen doen?
Ik weet dat er een aantal het hebben in een GTT, maar ik vroeg mij af of dit ook mogelijk is in een clio 16V.
Waarom ik dit wil is dat ik sinds ik een ander blok erin heb de temperatuur van zowel koelvloeistof als olie toch op de langere rit vrij hoog oploopt. Ik wil er dus zelf wat meer controle op.
Kan iemand mij vertellen of dit kan en hoe ik dit zou kunnen doen?
-
- Berichten: 2363
- Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
- Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE
De reden dat GTT's dit hebben is omdat bij lage snelheden (stadsverkeer) de temperatuur SNEL oploopt, de fan schakelt dan automatisch aan bij hogere temperaturen, maar om het bij voorbaat binnen de perken te houden kun je dan zelf de fan inschakelen. Bij gebrek aan rijwind dus!Mickael schreef: Waarom ik dit wil is dat ik sinds ik een ander blok erin heb de temperatuur van zowel koelvloeistof als olie toch op de langere rit vrij hoog oploopt. Ik wil er dus zelf wat meer controle op.
In JOUW situatie wil je dit doen bij langere ritten, maar dit is volkomen zinloos, aangezien je bij langere ritten gewoon rijwind hebt, en je denkt toch niet dat zo'n fan boven de 50km/h nog zin heeft?
Als jij niet voldoende koeling hebt bij zo'n rit is er gewoon iets anders aan de hand, nl. je koeling functioneert niet goed! Ik zou daar eerst maar eens naar kijken, handmatig activeren van de koelfan heeft geen enkele zin...
Laatst gewijzigd door Stefijn op di 21 mei 2002 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 2363
- Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
- Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE
ehm hallo?martin rs schreef:let op er is een sensor. en je koelvin zit aangesloten met twee draden. als je die op de accu doet gaat ie draaien. dus dat moet je overbruggen. maar eh waar woon je mischien kom ik wel ff langs om je te helpen

Met een wat langere rit bedoel ik dus je gaat een eind rijden en vervolgens ga je ergens de stad in op zoek naar iets. bij het steeds weer optrekken en af remmen vindt ik dat ie te warm blijft (olie temp +110 graden en koelvloeistof net onder het strepje dat de fan aan slaat). Het kan best zijn dat ik een ander probleem heb, maar als ik voorlopig wat kosten kan besparen wil ik dat ff doen. Heb in nog geen jaar tijd motor,bak aandrijfassen enz enz vervangen en wil nog 'gewoon' ff rijden.
Waar zit die en hoe ziet die er ongeveer uit (weet ik waar ik naar moet gaan zoeken).martin rs schreef:let op er is een sensor. en je koelvin zit aangesloten met twee draden. als je die op de accu doet gaat ie draaien. dus dat moet je overbruggen.
Het is erg moeilijk om ook maar wat te ontdekken alles zit zo dicht op elkaar

-
- Berichten: 2363
- Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
- Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE
Sensor niet nodig.
De koelfanmotor heeft 2 draden, een plus (rood?) en een min (zwart?). Het enige dat die sensor doet is stroom zetten op de plus. Dat belet je niet om op een andere manier stroom op die plus te zetten en zo de werking van die sensor te omzeilen / overrulen.
Dus: vergeet die sensor, vertak de plusdraad van de fanmotor en sluit op die vertakking de stroom-uit van je schakelaar aan.
Die sensor is eigenlijk ook alleen maar een schakelaar ,alleen dan niet bediend door je hand, maar door temperatuur 
De koelfanmotor heeft 2 draden, een plus (rood?) en een min (zwart?). Het enige dat die sensor doet is stroom zetten op de plus. Dat belet je niet om op een andere manier stroom op die plus te zetten en zo de werking van die sensor te omzeilen / overrulen.
Dus: vergeet die sensor, vertak de plusdraad van de fanmotor en sluit op die vertakking de stroom-uit van je schakelaar aan.
Code: Selecteer alles
sensor
+ -- | |
| | |
/-schakelaar---| |
| | |
- -- + fan -

Hoi, je probleem komt me bekend voor :ik heb eerst 't thermokontakt vervangen (dat hielp dus niks)daarna heb ik 't hele koelsysteem gereinigd en gelijk de koelvloeistof vervangen voor nieuwe......(en in mijn geval heb ik gelijk gekozen voor een nieuwe thermostaat)
Hoppa gelijk van 't probleem af!!!
ps ik heb ook ergens gelezen dat (mocht je dat toch perse willen) je de schakelaar van de mistlampen ervoor kunt gebruiken(wil je er meer over weten ,er is een forum over, zou je ff moeten zoeken)
succes
en grtz Passkey
Hoppa gelijk van 't probleem af!!!
ps ik heb ook ergens gelezen dat (mocht je dat toch perse willen) je de schakelaar van de mistlampen ervoor kunt gebruiken(wil je er meer over weten ,er is een forum over, zou je ff moeten zoeken)
succes
en grtz Passkey
Misschien makkelijker: op de sensor zitten 2 draden, het enige wat die sensor doet is geleiden zodra tie warm genoeg is; dus voor de sensor beide draden doorknippen: vervolgens bloksteentje pakken en op allebei de draden extra kabeltje toevoegen; zodra je deze 2 kabels met elkaar verbindt (met schakelaar) springt je fan aan:
Sensor
| |
| |
bloksteentjes
| | | |
| oude |
| |
doorverbinden met schakelaar
Je oude draden laat je gewoon lopen zoals ze liepen.
edit: spacing werkt niet helemaal correct!
Sensor
| |
| |
bloksteentjes
| | | |
| oude |
| |
doorverbinden met schakelaar
Je oude draden laat je gewoon lopen zoals ze liepen.
edit: spacing werkt niet helemaal correct!
Renault 5 GT Turbo 88; Raaaaaazend snel!!
Heb het bij elke clio gedaan om bij weinig snelheid, stadsritjes, em continue te kunnen laten koelen en in geval van slecht contactje een warmloper voor te zijn. Denk dat je temp te warm wordt omdat:
1) je radiateur rot is
2)thermostaat rot is
3) motor rot is; veel wrijving
4) waterpomp rot is
5)electr waterpompje niet aangesloten is.
Wat je kunt doen is bijvoorbeel dje thermostaat eruit halen en het het binnenwerk eruit slopen. Is makkelijk in de zomer, water blijft doorstromen (ook gebruikt in de cup). Je kunt draadje doorverbinden vanaf de radiateur en met een schakelaartje handmatig te bedienen. Radiatuer keerjte eruit halen en helemaal schoon proberen te maken of gewoon een nieuwe halen. Aan de voorkant van de accu, onderin zit een electr waterpompje. Sommige mensen laten dit weg. Feit is dat je temp te hoog is. Oudere motoren hebben dit vaker.
1) je radiateur rot is
2)thermostaat rot is
3) motor rot is; veel wrijving
4) waterpomp rot is
5)electr waterpompje niet aangesloten is.
Wat je kunt doen is bijvoorbeel dje thermostaat eruit halen en het het binnenwerk eruit slopen. Is makkelijk in de zomer, water blijft doorstromen (ook gebruikt in de cup). Je kunt draadje doorverbinden vanaf de radiateur en met een schakelaartje handmatig te bedienen. Radiatuer keerjte eruit halen en helemaal schoon proberen te maken of gewoon een nieuwe halen. Aan de voorkant van de accu, onderin zit een electr waterpompje. Sommige mensen laten dit weg. Feit is dat je temp te hoog is. Oudere motoren hebben dit vaker.
Bloksteentjes, kroonsteentje raad ik niet aan, das troep zeker als er vocht enz bij komt. je hebt van die blauwe soort stekkertjes waar je een draadje bij een bestaande draad kan laten voegen.
-
- Berichten: 1324
- Lid geworden op: do 7 mar 2002 0:00
- Locatie: Delft
- Contacteer:
Mmm, is 80/90 graden een hoge olietemperatuur voor een Clio? Is voor meeste blokjes niet echt hoog ofzo....
Gijs
Gijs
-
- Berichten: 1324
- Lid geworden op: do 7 mar 2002 0:00
- Locatie: Delft
- Contacteer:
Kijk, dat zijn beter herkenbare temperaturen, dat krijg ik op de integrale ook, ongeveer dan...
Gijs
Gijs
die olie tempratuuren zijn volgens mij heel normaal.
volgens mij heb ik de thermostaat dan ook kapot want bij mij staat de tempratuur meter bij normaal rijden of hard rijden ook bijna tegen het punt aan waarop de fan aanslaat.
hoef maar 5 min voor het stoplicht te moeten wachten of de fan slaat aan.
de radiateur kan het niet zijn er zit net een nieuwe in en ook nieuwe koelvloeistof en een helemaal doorgespoeld koelsysteem.
volgens mij heb ik de thermostaat dan ook kapot want bij mij staat de tempratuur meter bij normaal rijden of hard rijden ook bijna tegen het punt aan waarop de fan aanslaat.
hoef maar 5 min voor het stoplicht te moeten wachten of de fan slaat aan.
de radiateur kan het niet zijn er zit net een nieuwe in en ook nieuwe koelvloeistof en een helemaal doorgespoeld koelsysteem.
SEIZE SOUPAPES CABRIO
-
- Berichten: 1324
- Lid geworden op: do 7 mar 2002 0:00
- Locatie: Delft
- Contacteer:
Vijf minuten is toch vrij lang? Als je motor al warm is, lijkt me het niet vreemd dat hij na vijf minuten zonder rijwind wat ventilatie gaat vragen...
Gijs
Gijs
Weet jij wat een radiateur kost??Zeeuw schreef: 1) je radiateur rot is
is nagekeken toen mijn blok werd vervangen
2)thermostaat rot is
Is nieuw erin gegaan sinds toen pas 10.000 km gereden
3) motor rot is; veel wrijving
Is compleet gereviseerd
4) waterpomp rot is
Is er nieuw op gegaan
5)electr waterpompje niet aangesloten is.
Hoe kan ik dit checken??
-
- Berichten: 410
- Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
- Locatie: Vaassen
Zie net in de catalogus van reichhard motorsport dat ze ook 75 graden thermostaten verkopen. origineel is toch 89 graden
Een nieuwe radiateur is toch de oplossing hoor Mickael, kijk ff wat het scheelde bij Tom toen.
Je kan ook nog even proberen met een reinigingsmiddel voor je koelsysteem (te halen bij de dealer en brezan) en dan moet je es zien hoeveel bruine troep er opeens naar buiten komt zetten.
Het beste lijkt mij dat je gewoon een nieuwe radiateur koopt, ik ben er wel achter gekomen dat je zeker niet moet gaan besparen op dit soort dingen.
Je kan ook nog even proberen met een reinigingsmiddel voor je koelsysteem (te halen bij de dealer en brezan) en dan moet je es zien hoeveel bruine troep er opeens naar buiten komt zetten.
Het beste lijkt mij dat je gewoon een nieuwe radiateur koopt, ik ben er wel achter gekomen dat je zeker niet moet gaan besparen op dit soort dingen.
He steven dit is al een ouder Topic. Mijn probleem heb ik het weekend na marum opgelost. Er is een andere radiateur ingegaan en (shit ben ik weer kwijt hoe dat nou heete) Termo ding vervangen.Steven (Fiets) schreef:Een nieuwe radiateur is toch de oplossing hoor Mickael, kijk ff wat het scheelde bij Tom toen.
Je kan ook nog even proberen met een reinigingsmiddel voor je koelsysteem (te halen bij de dealer en brezan) en dan moet je es zien hoeveel bruine troep er opeens naar buiten komt zetten.
Het beste lijkt mij dat je gewoon een nieuwe radiateur koopt, ik ben er wel achter gekomen dat je zeker niet moet gaan besparen op dit soort dingen.
Probleem opgelost.
Maar dat van die reiniger moet je toch echt pas doen als niets anders werkt. Ik heb er een nieuw blok inhangen en de kleur van de koelvloeistof was nog redelijk netjes groen. (is de juiste kleur).
Heb trouwens nog steeds niet een hand schakkeling gemaakt.

Owja, ik zie ut. Foutje 
Ach als je em niet vertrouwt kun je beter een andere thempschakelaar kopen die eerder inschakelt, das beter dan zelf de hele tijd schakelen.
En over die reinigingsrotzooi, dat werkte bij mij erg goed omdat er dus allerlei prut in het blok zat omdat er ws. met water mee was gereden. (niet door mij) Maargoed het werkte wel, tuurlijk kan het nooit zoveel verschillen dat je temp opeens terugzakt naar de helft, maar het werkt wel.

Ach als je em niet vertrouwt kun je beter een andere thempschakelaar kopen die eerder inschakelt, das beter dan zelf de hele tijd schakelen.
En over die reinigingsrotzooi, dat werkte bij mij erg goed omdat er dus allerlei prut in het blok zat omdat er ws. met water mee was gereden. (niet door mij) Maargoed het werkte wel, tuurlijk kan het nooit zoveel verschillen dat je temp opeens terugzakt naar de helft, maar het werkt wel.