{Clio16V} handgeschakelde koelfan

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Mickael

Zoals het topic heet wil ik dus een hand geschakelde koelfan.

Ik weet dat er een aantal het hebben in een GTT, maar ik vroeg mij af of dit ook mogelijk is in een clio 16V.

Waarom ik dit wil is dat ik sinds ik een ander blok erin heb de temperatuur van zowel koelvloeistof als olie toch op de langere rit vrij hoog oploopt. Ik wil er dus zelf wat meer controle op.

Kan iemand mij vertellen of dit kan en hoe ik dit zou kunnen doen?
martin rs

eh gewoon een schakelaar tussen de stroomkabel die rechtstreeks op de accu staat en parralell geschakeld over de sensor??
Mickael

Ik ben niet bepaald technisch iets meer uitleg zou zeer op prijs gesteld worden.

Trouwens gaat die sensor dan niet over de zeik?
Stefijn

Mickael schreef: Waarom ik dit wil is dat ik sinds ik een ander blok erin heb de temperatuur van zowel koelvloeistof als olie toch op de langere rit vrij hoog oploopt. Ik wil er dus zelf wat meer controle op.
De reden dat GTT's dit hebben is omdat bij lage snelheden (stadsverkeer) de temperatuur SNEL oploopt, de fan schakelt dan automatisch aan bij hogere temperaturen, maar om het bij voorbaat binnen de perken te houden kun je dan zelf de fan inschakelen. Bij gebrek aan rijwind dus!

In JOUW situatie wil je dit doen bij langere ritten, maar dit is volkomen zinloos, aangezien je bij langere ritten gewoon rijwind hebt, en je denkt toch niet dat zo'n fan boven de 50km/h nog zin heeft?
Als jij niet voldoende koeling hebt bij zo'n rit is er gewoon iets anders aan de hand, nl. je koeling functioneert niet goed! Ik zou daar eerst maar eens naar kijken, handmatig activeren van de koelfan heeft geen enkele zin...
Laatst gewijzigd door Stefijn op di 21 mei 2002 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Mickael

Ik ben niet bepaald technisch iets meer uitleg zou zeer op prijs gesteld worden.

Trouwens gaat die sensor dan niet over de zeik?
martin rs

let op er is een sensor. en je koelvin zit aangesloten met twee draden. als je die op de accu doet gaat ie draaien. dus dat moet je overbruggen. maar eh waar woon je mischien kom ik wel ff langs om je te helpen
Stefijn

martin rs schreef:let op er is een sensor. en je koelvin zit aangesloten met twee draden. als je die op de accu doet gaat ie draaien. dus dat moet je overbruggen. maar eh waar woon je mischien kom ik wel ff langs om je te helpen
ehm hallo?
Mickael

:) ik ben geloof ik niet helemaal duidelijk.

Met een wat langere rit bedoel ik dus je gaat een eind rijden en vervolgens ga je ergens de stad in op zoek naar iets. bij het steeds weer optrekken en af remmen vindt ik dat ie te warm blijft (olie temp +110 graden en koelvloeistof net onder het strepje dat de fan aan slaat). Het kan best zijn dat ik een ander probleem heb, maar als ik voorlopig wat kosten kan besparen wil ik dat ff doen. Heb in nog geen jaar tijd motor,bak aandrijfassen enz enz vervangen en wil nog 'gewoon' ff rijden.
Stefijn

Ah, in DAT geval heeft het zin :) je creeert rijwind terwijl je stilstaat. Succes met aansluiten is echt pies of keek
Mickael

martin rs schreef:let op er is een sensor. en je koelvin zit aangesloten met twee draden. als je die op de accu doet gaat ie draaien. dus dat moet je overbruggen.
Waar zit die en hoe ziet die er ongeveer uit (weet ik waar ik naar moet gaan zoeken).

Het is erg moeilijk om ook maar wat te ontdekken alles zit zo dicht op elkaar :( en is dan wel erg fijn om te weten waar je naar zoekt. heb dit soort dingen nog niet eerder gedaan dus alles is voor mij nieuw.
Stefijn

Sensor niet nodig.

De koelfanmotor heeft 2 draden, een plus (rood?) en een min (zwart?). Het enige dat die sensor doet is stroom zetten op de plus. Dat belet je niet om op een andere manier stroom op die plus te zetten en zo de werking van die sensor te omzeilen / overrulen.

Dus: vergeet die sensor, vertak de plusdraad van de fanmotor en sluit op die vertakking de stroom-uit van je schakelaar aan.

Code: Selecteer alles

sensor
+ --                   |     |
    |                   |     |
    /-schakelaar---|     |
    |                   |     |
- --                   + fan -
Die sensor is eigenlijk ook alleen maar een schakelaar ,alleen dan niet bediend door je hand, maar door temperatuur :)
Mickael

Bedankt!! :) :) :)
Paskie

Hoi, je probleem komt me bekend voor :ik heb eerst 't thermokontakt vervangen (dat hielp dus niks)daarna heb ik 't hele koelsysteem gereinigd en gelijk de koelvloeistof vervangen voor nieuwe......(en in mijn geval heb ik gelijk gekozen voor een nieuwe thermostaat)
Hoppa gelijk van 't probleem af!!!

ps ik heb ook ergens gelezen dat (mocht je dat toch perse willen) je de schakelaar van de mistlampen ervoor kunt gebruiken(wil je er meer over weten ,er is een forum over, zou je ff moeten zoeken)

succes
en grtz Passkey
Michiel

Misschien makkelijker: op de sensor zitten 2 draden, het enige wat die sensor doet is geleiden zodra tie warm genoeg is; dus voor de sensor beide draden doorknippen: vervolgens bloksteentje pakken en op allebei de draden extra kabeltje toevoegen; zodra je deze 2 kabels met elkaar verbindt (met schakelaar) springt je fan aan:

Sensor
| |
| |
bloksteentjes
| | | |
| oude |
| |
doorverbinden met schakelaar

Je oude draden laat je gewoon lopen zoals ze liepen.
edit: spacing werkt niet helemaal correct!
Renault 5 GT Turbo 88; Raaaaaazend snel!!
Jasper16v

bij mij loopt de olie temp alleen echt hoog als ik over de snelweg blaas
gewoon stadsverkeer hangt ie rond de 80/90 gok ik zo
Anonymous

Heb het bij elke clio gedaan om bij weinig snelheid, stadsritjes, em continue te kunnen laten koelen en in geval van slecht contactje een warmloper voor te zijn. Denk dat je temp te warm wordt omdat:
1) je radiateur rot is
2)thermostaat rot is
3) motor rot is; veel wrijving
4) waterpomp rot is
5)electr waterpompje niet aangesloten is.

Wat je kunt doen is bijvoorbeel dje thermostaat eruit halen en het het binnenwerk eruit slopen. Is makkelijk in de zomer, water blijft doorstromen (ook gebruikt in de cup). Je kunt draadje doorverbinden vanaf de radiateur en met een schakelaartje handmatig te bedienen. Radiatuer keerjte eruit halen en helemaal schoon proberen te maken of gewoon een nieuwe halen. Aan de voorkant van de accu, onderin zit een electr waterpompje. Sommige mensen laten dit weg. Feit is dat je temp te hoog is. Oudere motoren hebben dit vaker.
Anonymous

Bloksteentjes, kroonsteentje raad ik niet aan, das troep zeker als er vocht enz bij komt. je hebt van die blauwe soort stekkertjes waar je een draadje bij een bestaande draad kan laten voegen.
clio_rally
Contacteer:

Mmm, is 80/90 graden een hoge olietemperatuur voor een Clio? Is voor meeste blokjes niet echt hoog ofzo....

Gijs
Robke
Car: Lexus IS250

als ik binnen de stad goed doorrijd, is de mijne ongeveer 100 graden.
op de snelweg bij blazen is hij meestal zo'n 110/120 graden.
clio_rally
Contacteer:

Kijk, dat zijn beter herkenbare temperaturen, dat krijg ik op de integrale ook, ongeveer dan...

Gijs
Jasper16v

dat haal ik ook
maar 80/90 haal ik bij gewoon rijden in de stad
als ik van stoplicht naar stoplicht sprint wordt het wel warmer :)
Robke
Car: Lexus IS250

nu moet ik even goed gaan denken, gewoon rijden hoe moet dat ook alweer??!! :lol: :lol: :D
jacco 16v

die olie tempratuuren zijn volgens mij heel normaal.
volgens mij heb ik de thermostaat dan ook kapot want bij mij staat de tempratuur meter bij normaal rijden of hard rijden ook bijna tegen het punt aan waarop de fan aanslaat.
hoef maar 5 min voor het stoplicht te moeten wachten of de fan slaat aan.
de radiateur kan het niet zijn er zit net een nieuwe in en ook nieuwe koelvloeistof en een helemaal doorgespoeld koelsysteem.
SEIZE SOUPAPES CABRIO
jacco 16v

ik weet niet of dat nog wat uitmaakt.
maar er zit een immitatie thermostaat in .
geen orgineel reno
SEIZE SOUPAPES CABRIO
clio_rally
Contacteer:

Vijf minuten is toch vrij lang? Als je motor al warm is, lijkt me het niet vreemd dat hij na vijf minuten zonder rijwind wat ventilatie gaat vragen...

Gijs
Mickael

Zeeuw schreef: 1) je radiateur rot is
is nagekeken toen mijn blok werd vervangen

2)thermostaat rot is
Is nieuw erin gegaan sinds toen pas 10.000 km gereden

3) motor rot is; veel wrijving
Is compleet gereviseerd

4) waterpomp rot is
Is er nieuw op gegaan

5)electr waterpompje niet aangesloten is.
Hoe kan ik dit checken??
Weet jij wat een radiateur kost??
jacco 16v

ja bij reno 405 gulden.
niet bij reno maar wel valeo vanaf 374 gulden
SEIZE SOUPAPES CABRIO
illuminator

Zie net in de catalogus van reichhard motorsport dat ze ook 75 graden thermostaten verkopen. origineel is toch 89 graden
Steven
Car: M536

Een nieuwe radiateur is toch de oplossing hoor Mickael, kijk ff wat het scheelde bij Tom toen.

Je kan ook nog even proberen met een reinigingsmiddel voor je koelsysteem (te halen bij de dealer en brezan) en dan moet je es zien hoeveel bruine troep er opeens naar buiten komt zetten.

Het beste lijkt mij dat je gewoon een nieuwe radiateur koopt, ik ben er wel achter gekomen dat je zeker niet moet gaan besparen op dit soort dingen.
Mickael

Steven (Fiets) schreef:Een nieuwe radiateur is toch de oplossing hoor Mickael, kijk ff wat het scheelde bij Tom toen.

Je kan ook nog even proberen met een reinigingsmiddel voor je koelsysteem (te halen bij de dealer en brezan) en dan moet je es zien hoeveel bruine troep er opeens naar buiten komt zetten.

Het beste lijkt mij dat je gewoon een nieuwe radiateur koopt, ik ben er wel achter gekomen dat je zeker niet moet gaan besparen op dit soort dingen.
He steven dit is al een ouder Topic. Mijn probleem heb ik het weekend na marum opgelost. Er is een andere radiateur ingegaan en (shit ben ik weer kwijt hoe dat nou heete) Termo ding vervangen.

Probleem opgelost.

Maar dat van die reiniger moet je toch echt pas doen als niets anders werkt. Ik heb er een nieuw blok inhangen en de kleur van de koelvloeistof was nog redelijk netjes groen. (is de juiste kleur).

Heb trouwens nog steeds niet een hand schakkeling gemaakt. :(
Steven
Car: M536

Owja, ik zie ut. Foutje :)

Ach als je em niet vertrouwt kun je beter een andere thempschakelaar kopen die eerder inschakelt, das beter dan zelf de hele tijd schakelen.

En over die reinigingsrotzooi, dat werkte bij mij erg goed omdat er dus allerlei prut in het blok zat omdat er ws. met water mee was gereden. (niet door mij) Maargoed het werkte wel, tuurlijk kan het nooit zoveel verschillen dat je temp opeens terugzakt naar de helft, maar het werkt wel.
Plaats reactie