Stuurbekrachtiging R5 Baccara

Topic voor alles over wegligging (verlagen, spoorverbreders, velgen, banden, etc)
Plaats reactie
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Mijn Baccaraatje krijgt steeds meer last van speling in het stuur. Na het gebruikelijke vervangen van stuurkogel en fuseekogel bleek het stuurhuis in de bevestiging wat te kunnen bewegen. Ook is speling voelbaar als je de stuurstang met de hand probeert te bewegen.

Ik heb hier al ergens gelezen dat iemand anders ook al eens een los stuurhuis had. Kon het alleen niet meer vinden. Ben erg benieuwd naar de oplossing hiervoor.
En die speling in het huis, is dat normaal? Voor zover ik weet hoort de stuurbekrachtiging dit te compenseren bij draaiende motor. Is er iemand die ervaring heeft met stuurbekrachtiging reviseren/repareren? En zou het stuurhuis van een Clio I ook passen, is op het oog hetzelfde namelijk.
Overigens wordt de speling erger als je het uitspoor verminderd. Dat is nu plm. 5mm, veel te veel, maar na aanpassing was de speling levensgevaarlijk... De speling is bij gasgeven minder dan bij gasloslaten.

Veel vragen weer, hopelijk weet iemand het antwoord. Alvast bedankt!

Grtz, Martijn
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Abel
Über-Spammer

Hmm alle stuur kogels ook al goed aan getrokken om te kijken of er speling opzit?

Til 1 voorwiel van de grond en probeer eens het wiel heen en weer te bewegen. (stuur beweging.) en kijk ook naar de stuur.

Check wel als je de wiel kunt bewegen dat de andere niet exact mee beweegt. Als dit niet het geval is dan moet je eens gaan kijken of je ergens de speling kunt localiseren.

Kun de de part nr. niet achterhalen? en gaan vergelijken met die van een clio?
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Abel schreef:Hmm alle stuur kogels ook al goed aan getrokken om te kijken of er speling opzit?

Til 1 voorwiel van de grond en probeer eens het wiel heen en weer te bewegen. (stuur beweging.) en kijk ook naar de stuur.

Check wel als je de wiel kunt bewegen dat de andere niet exact mee beweegt. Als dit niet het geval is dan moet je eens gaan kijken of je ergens de speling kunt localiseren.

Kun de de part nr. niet achterhalen? en gaan vergelijken met die van een clio?
De kogels zijn allemaal gecontroleerd. Met zŽn tweeen hebben we toen gezocht: als je het stuur wat heen en weer draait zie je het stuurhuis bewegen. Dit ga ik proberen te verhelpen met een nieuw rubber tussen de bevestiging en het huis. Dat is nl. niet helemaal heel meer. En dan heel goed vastzetten. Hopelijk is dat daarvoor voldoende.
Als je aan de stuurstangen duwt, voel je ietsjes speling. Ook bij draaiende motor en dan zou dat niet mogen. Tenminste, er is mij verteld dat de stuurbekrachtiging evt. speling corrigeert?!

Volgens Renault is het een ander onderdeel. Maar dat is het sowieso, een Clio-onderdeel heeft volgens mij nooit hetzelfde nummer als die van een R5, toch? Ik kan misschien op de sloop eens nameten hoe de boutgaten zitten. Hopelijk heeft Renault dit stuurhuis niet alleen op een R5 Baccara toegepast, dat zou ook erg duur zijn, speciaal voor 1 type auto zoŽn stuurhuis maken.

Bedankt voor je reactie!

Grtn Martijn
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Plaats reactie