quick shift
-
- Contacteer:
Heeft iemand ervaring met een quickshift systeem...
Ik verlies momenteel de meeste tijd met schakelen. En alvorens ik nog meer aan vermogen wil doen moet ik ook wat aan m'n schakelsysteem doen.
Hoe werkt quickshift? Is dat de helebak vervangen (neem aan van wel)?
Ik verlies momenteel de meeste tijd met schakelen. En alvorens ik nog meer aan vermogen wil doen moet ik ook wat aan m'n schakelsysteem doen.
Hoe werkt quickshift? Is dat de helebak vervangen (neem aan van wel)?
-
- Über-Spammer
Dat is overschakkelen zonder koppeling...
(weet niet over er helemaal geen koppeling is, maar je hoeft hem niet in de drukken)...
(weet niet over er helemaal geen koppeling is, maar je hoeft hem niet in de drukken)...
En zo'n ding is uiteraard erg onderhoudsgevoelig, je kan toch beter es oefenen op sneller schakelen Rick!
En je kan altijd zo'n pook nemen die je schakelweg verkort.
Rick, waarom wil je ALLES tegelijk? En alles meteen het snelste van het snelste?
Ik ken de bak nu vrij aardig na een km-tje of 1500, maar ik kan nog echwel optimaler gaan schakelen.
Rick, waarom wil je ALLES tegelijk? En alles meteen het snelste van het snelste?
Ik ken de bak nu vrij aardig na een km-tje of 1500, maar ik kan nog echwel optimaler gaan schakelen.
-
- Über-Spammer
sorry, maar de snelste word hij toch niet..
dan moet hij nog wel 30.000 gulden spenderen..
het is een fijt maar het moet wel leuk blijven.
dan moet hij nog wel 30.000 gulden spenderen..
het is een fijt maar het moet wel leuk blijven.
-
- Contacteer:
Zo'n pook die je schakelweg verkort heet ook wel Quickshift
, het is heel simpel. Je kunt het vrij simpel zelf klussen. Ik heb het zelf nooit gedaan, maar een paar integrale vriendjes wel en ik denk dat ik er ook maar aan ga. Ff uitzoeken, maar je moet alleen wat kleine dingetjes aan je pook veranderen. Je kunt het ook voor vrij weinig kant-en-klaar kopen. Die dingen waar ze met de wrc mee rijden kun je wel vergeten. Daar kun je minstens een Clio V6 van kopen, zo duur zijn die....
Gijs

Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
-
- Über-Spammer
je kan ook zo'n vormpje kopen waarin je schakelpook beweegd.
-
wat Gijs ookal zei, het is een soort pook verlenging die de beweging van verzet naar verzet korter moet maken, ten einde sneller te kunnen schakelen..
Ik denk alleen dat het probleem niet in de versnellingspook zit maar meer in jou Rick..
ik kan nl. precies evensnel schakelen als het toerental valt.. wil ik sneller gaan dan hapt de bak effe.. dus wil ik sneller gaan, moet er bij mij een lichter vliegwiel in
Oefen eerst nog maar es een tijdje met een andere drukgroep + koppeling en een goeie warme motor, het lukt vanzelf sneller..
suc6
P.S. dat schakel systeem in de WRC werkt d.m.v. het onderbreken van de ontsteking zodat het toerental NOG sneller zakt zodat hij aangekomen is bij het toerental v/d volgende versnelling zodat je ZONDER koppelen meteen naar de volgende versnelling kunt... Dat en er zit een rechte vertanding in de bak die meer krachten kan hebben maar ook meer geluid maakt..
Dus, conclusie, practise makes perfect
Ik denk alleen dat het probleem niet in de versnellingspook zit maar meer in jou Rick..

Oefen eerst nog maar es een tijdje met een andere drukgroep + koppeling en een goeie warme motor, het lukt vanzelf sneller..
suc6
P.S. dat schakel systeem in de WRC werkt d.m.v. het onderbreken van de ontsteking zodat het toerental NOG sneller zakt zodat hij aangekomen is bij het toerental v/d volgende versnelling zodat je ZONDER koppelen meteen naar de volgende versnelling kunt... Dat en er zit een rechte vertanding in de bak die meer krachten kan hebben maar ook meer geluid maakt..

CRX ICE'ed with JL-Audio & Boston Acoustics & Hifonics Zeus
-
- Contacteer:
Das waar. Oefenen doet ik wel hoorSteven schreef:En zo'n ding is uiteraard erg onderhoudsgevoelig, je kan toch beter es oefenen op sneller schakelen Rick!

Maar ik ben er gewoon in geinterresseerd.. Wil niet zeggen dat ik dat zomaar d'r in zou hangen. (maar ben wel al bezig met een ander projectje en daar zou het mischien kunnen gebeuren... maar zo ver zijn we nog niet)
-
- Contacteer:
Dat zekers te weten. 99% ligt het bij de chauffeur..JBL-GT-Turbo schreef:
Ik denk alleen dat het probleem niet in de versnellingspook zit maar meer in jou Rick..ik kan nl. precies evensnel schakelen als het toerental valt.. wil ik sneller gaan dan hapt de bak effe.. dus wil ik sneller gaan, moet er bij mij een lichter vliegwiel in
![]()

Maar ik vind het wel rete interressant...
Dat van de WRC wist ik niet. Onsteking onderbreking kicke....
Die kleine modificaties is niet iets wat ik in m'n rode Turbotje zou doen. Maar wel mischien ergens anders.
Kunnen jullie daar wat meer over uitleggen?
-
je weet het principe van een vliegwiel? hoe lichter c.q. kleiner dit wiel is hoe minder weerstand de motor heeft zonder bak erachter dus hoe sneller hij terugvalt en klimt in toeren.. nadeel hiervan is echter dat het wel veel moeilijker wordt om rustig te schakelen zonder tussengas te geven..
ALs je op het optimale punt gewoon gas loslaat en schakelt, dus zeg op het punt waar het maximale koppel begint, kun je dus zonder koppeliing schakelen. Gaat ie er vanzelf in en uit.
Bij quick shift denk ik meer aan een schakelweg-verkorting door middel van een ander ingekort schakelmechanisme. Hierbij kan de pooklengte in het interieur gehandhaafd blijven (of liever nog iets langer, minder afstand stuurwiel-pook voor rechterhand). Dit kun je bij renault heel makkelijk zelf maken door de lengte bolgewricht-bus onder de bodem in te korten. Bij de meeste oudere RenaultŽs kan een revisie van het schakelsysteem geen kwaad (eerste winst !).
Bij een Clio coupe is al een speciaal schakelmechanisme gemonteerd. Dit bestond verder uit een sterkere schakelstang, verbeterde lagering dmv hardere bussen een een schakelweg-verkorting op de bakbediening zelf.
Een sequentiële bak is een "normale" transmissie waarin de schakelstangen bediend worden door een overbrenging die ongeveer volgens het "worm en rol" principe werkt. Nu kun je net als bij een motorfiets met een lineaire opeenvolgende (= sequential = sequentiëel) beweging de versnelling inleggen. Dit kan met een tussenliggende neutraalstand zijn maar ook met een neutraalstand tussen de 1 en R.
Ofdat er wel of niet ontkoppeld wordt moet je loszien van de bakbediening. Het gaat erbij schakelen zonder ontkoppelen om dat de belasting van de bak gaat en er "onbelast" geschakeld kan worden.
In alle gevallen moet er ivm de levensduur bij (on)gesynchroniseerde of dockringbakken ontkoppeld worden bij terugschakelen.
Opschakelen zonder gebruik van het koppelingspedaal is in de rallysport gemeengoed. In de wegracerij is het meestal afhankelijk van de klasse.
Bij een Clio of Mégane Maxi kun je een 6 of 7-bak bestellen met naar keuze manuele of sequentiële bediening. Je kunt bij alle 2 de bakken en alle 2 bedieningsvormen volgas opschakelen zonder ontkoppelen. En idd een dergelijke bak zal je rond de 20k lichter maken
! Voor een WRC met speciaal centraal differentieel en enorm ingaand koppel op de bak met een factor 3 vermenigvuldigen
!
Het is dan preciezer en duurzamer om met een stukje elektronica de ontsteking te onderbreken omdat een dergelijke voorzienig al aanwezig is of noodzakelijk is ! Plus het voordeel van een altijd volledig geopende gasklep en de bijbehorende snellere respons (voor nadelen lees topic http://www.renault-tuning.com/en/forum/ ... 20#1109320
Bij een gewone gesynchroniseerde bak in een personenauto kun je zonder kraken op- en terugschakelen. Het gaat er hierom het toerental van de motor wat (meestal) gelijk is aan dat van de primaire as af te stemmen op het toerental van de secundaire as.
Indien je wilt opschakelen = met minder gasklepopening uit versnelling trekken - gasklep DICHT/ motortoerental OMLAAG - op juiste motortoerental tegen synchromesh "aanleggen" - versnelling inschakelen - gasklep langzaam openen.
Met terugschakelen = met minder gasklepopening uit versnelling trekken - gasklep OPEN/ toerental OMHOOG - op juiste motortoerental tegen synchromesh "aanleggen" - versnelling inschakelen - gasklep langzaam openen.
In de praktijk komt het neer op "gevoel". Een beetje monteur heeft wel eens een auto zonder koppelingsbediening naar de werkplaats gereden
Bij bedrijfswagens zijn er versnellingsbakken die door het toerental van de motor, primaire- en secundaire as te meten zonder te ontkoppelen schakelen. Hierbij wordt met de EDC brandstofpomp heel precies het toerental en de belasting geregeld. Dit is het geval bij ScaniaŽs opticruise en VolvoŽs i-shift.
Bij de wat oudere amerikaanse vrachtwagens (big rigs, eighteen weelers) wordt in een groot aantal gevallen gebruik gemaakt van een Alisson of Fuller transmissie welke 4 ongesynchroniseerde basisversnellingen heeft met de mogelijkheid per versnelling drie splitter overbrengingen in te schakelen. Bij deze bak is het de BEDOELING dat er zonder te ontkoppelen geschakeld wordt.
Deze bak was bij ons eigen DAF ook leverbaar !
Bij deze bak was er voor het razendsnel opschakelen met de splitter een speciale voorziening in de vorm van een vliegwielrem (wordt geactiveerd door het verder, voorbij een weerstand, intrappen van het koppelingspedaal.
Een lichter vliegwiel kan dus zijn vruchten afwerpen !
In alle gevallen moet er uiteraard ontkoppeld worden bij inleggen van de wegrijversnelling.
Tenslotte nog een tip voor het kraakvrij inleggen van de achteruit: eerst een vooruitversnelling inleggen en daarna razendsnel de achteruit !
Groeten Speedline
Bij een Clio coupe is al een speciaal schakelmechanisme gemonteerd. Dit bestond verder uit een sterkere schakelstang, verbeterde lagering dmv hardere bussen een een schakelweg-verkorting op de bakbediening zelf.
Een sequentiële bak is een "normale" transmissie waarin de schakelstangen bediend worden door een overbrenging die ongeveer volgens het "worm en rol" principe werkt. Nu kun je net als bij een motorfiets met een lineaire opeenvolgende (= sequential = sequentiëel) beweging de versnelling inleggen. Dit kan met een tussenliggende neutraalstand zijn maar ook met een neutraalstand tussen de 1 en R.
Ofdat er wel of niet ontkoppeld wordt moet je loszien van de bakbediening. Het gaat erbij schakelen zonder ontkoppelen om dat de belasting van de bak gaat en er "onbelast" geschakeld kan worden.
In alle gevallen moet er ivm de levensduur bij (on)gesynchroniseerde of dockringbakken ontkoppeld worden bij terugschakelen.
Opschakelen zonder gebruik van het koppelingspedaal is in de rallysport gemeengoed. In de wegracerij is het meestal afhankelijk van de klasse.
Bij een Clio of Mégane Maxi kun je een 6 of 7-bak bestellen met naar keuze manuele of sequentiële bediening. Je kunt bij alle 2 de bakken en alle 2 bedieningsvormen volgas opschakelen zonder ontkoppelen. En idd een dergelijke bak zal je rond de 20k lichter maken

Het is dan preciezer en duurzamer om met een stukje elektronica de ontsteking te onderbreken omdat een dergelijke voorzienig al aanwezig is of noodzakelijk is ! Plus het voordeel van een altijd volledig geopende gasklep en de bijbehorende snellere respons (voor nadelen lees topic http://www.renault-tuning.com/en/forum/ ... 20#1109320
Bij een gewone gesynchroniseerde bak in een personenauto kun je zonder kraken op- en terugschakelen. Het gaat er hierom het toerental van de motor wat (meestal) gelijk is aan dat van de primaire as af te stemmen op het toerental van de secundaire as.
Indien je wilt opschakelen = met minder gasklepopening uit versnelling trekken - gasklep DICHT/ motortoerental OMLAAG - op juiste motortoerental tegen synchromesh "aanleggen" - versnelling inschakelen - gasklep langzaam openen.
Met terugschakelen = met minder gasklepopening uit versnelling trekken - gasklep OPEN/ toerental OMHOOG - op juiste motortoerental tegen synchromesh "aanleggen" - versnelling inschakelen - gasklep langzaam openen.
In de praktijk komt het neer op "gevoel". Een beetje monteur heeft wel eens een auto zonder koppelingsbediening naar de werkplaats gereden

Bij bedrijfswagens zijn er versnellingsbakken die door het toerental van de motor, primaire- en secundaire as te meten zonder te ontkoppelen schakelen. Hierbij wordt met de EDC brandstofpomp heel precies het toerental en de belasting geregeld. Dit is het geval bij ScaniaŽs opticruise en VolvoŽs i-shift.
Bij de wat oudere amerikaanse vrachtwagens (big rigs, eighteen weelers) wordt in een groot aantal gevallen gebruik gemaakt van een Alisson of Fuller transmissie welke 4 ongesynchroniseerde basisversnellingen heeft met de mogelijkheid per versnelling drie splitter overbrengingen in te schakelen. Bij deze bak is het de BEDOELING dat er zonder te ontkoppelen geschakeld wordt.
Deze bak was bij ons eigen DAF ook leverbaar !
Bij deze bak was er voor het razendsnel opschakelen met de splitter een speciale voorziening in de vorm van een vliegwielrem (wordt geactiveerd door het verder, voorbij een weerstand, intrappen van het koppelingspedaal.
Een lichter vliegwiel kan dus zijn vruchten afwerpen !
In alle gevallen moet er uiteraard ontkoppeld worden bij inleggen van de wegrijversnelling.
Tenslotte nog een tip voor het kraakvrij inleggen van de achteruit: eerst een vooruitversnelling inleggen en daarna razendsnel de achteruit !
Groeten Speedline

Die schakelweg verkorting die Reichard verkoopt is simpelweg de verkorte schakelhevel van een Clio 16v coupe. Gewoon lekker zelf bestellen bij de Renault dealer. Past op elke JB en JC bak. En zit er binnen no-time onder.
Bestelnummer:
77 11 150 457
Bestelnummer:
77 11 150 457
Dit past dus ook op een GT !speedline schreef:Die schakelweg verkorting die Reichard verkoopt is simpelweg de verkorte schakelhevel van een Clio 16v coupe. Gewoon lekker zelf bestellen bij de Renault dealer. Past op elke JB en JC bak. En zit er binnen no-time onder.
Ook was er voor de Clio 16v coupe een versterkte schakelstang.
Verder zijn er voor het schakelmechanisme, onder de pook in de auto, twee versterkte bolgewricht-helften te krijgen:
Allemaal onderdelen voor een betere schakelprecisie en duurzaamheid !
Laatst gewijzigd door speedline op vr 10 dec 2004 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Dit is wat ik zocht.Tankxspeedline schreef:Dit past dus ook op een GT !speedline schreef:Die schakelweg verkorting die Reichard verkoopt is simpelweg de verkorte schakelhevel van een Clio 16v coupe. Gewoon lekker zelf bestellen bij de Renault dealer. Past op elke JB en JC bak. En zit er binnen no-time onder.
Bestelnummer:
77 11 150 457
Ook was er voor de Clio 16v coupe een versterkte schakelstang met bestelnummer:
77 11 126 602
Verder zijn er voor het schakelmechanisme, onder de pook in de auto, twee versterkte bolgewricht-helften te krijgen:
77 11 126 145
Wat zijn de kosten van al dit leuks? en die schakel stang past ook op een gtt?speedline schreef:Dit past dus ook op een GT !speedline schreef:Die schakelweg verkorting die Reichard verkoopt is simpelweg de verkorte schakelhevel van een Clio 16v coupe. Gewoon lekker zelf bestellen bij de Renault dealer. Past op elke JB en JC bak. En zit er binnen no-time onder.
Bestelnummer:
77 11 150 457
77 11 126 602
77 11 126 145
-
- Contacteer:
Thanks Speedline!speedline schreef:Dit past dus ook op een GT !speedline schreef:Die schakelweg verkorting die Reichard verkoopt is simpelweg de verkorte schakelhevel van een Clio 16v coupe. Gewoon lekker zelf bestellen bij de Renault dealer. Past op elke JB en JC bak. En zit er binnen no-time onder.
Bestelnummer:
77 11 150 457
77 11 126 602
77 11 126 145
Ze staan in de bestelling momenteel

Drive it like you stole it
mijn broer heeft een 106 gti met quickshift maar ik vind het niet fijn schakelen(of je moet er eventjes aan wennen) schiet ie bijna vanzelf naar de volgende versnelling toe. gaat er zeg maar voorhangen en hoef je hem alleen maar te drukken naar voor of achter.
Het ging mij om de schakel stang Steven.. Is die het zelfde voor een clio en een 5????Steven (Fiets) schreef:Pfff lezen...
er staat in de bovenste quote toch dat het voor elke JB/JC bak is...
lezen is een kunst he...

Zag laatst een twingo te koop staan bij ons in de buurt en die koppelde zelf. Dus je schakelt wel maar hij koppelt. Weet iemand hoe dat in zijn werking gaat bij de Renault??? Of is dat door een speciaal bedrijf later in gebouwd???
S
nder
S

Laatst gewijzigd door Sander op vr 9 mei 2003 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je het netjes doet, tijdens stevig vertragen, kun je, met een goede dockbox, ook zonder koppeling terugschakelen;speedline schreef:In alle gevallen moet er ivm de levensduur bij (on)gesynchroniseerde of dockringbakken ontkoppeld worden bij terugschakelen.
In alle kitcars & wrc's en andere wagens met een sequentiële bakbediening is dat de gebruikelijke manier.
Slijtage ? in het WRC wordt elke bak na elke wedstrijd toch volledig gereviseerd; in mijn golf moesten de dockringen na zo'n 800 km vervangen worden.
Overigens ga ik in de RS wel met koppeling terugschakelen, maar dat is omdat ik nog niet zeker weet wat ik aan die Sadev bak heb.
Dat is een Twingo Easy. De "ziekenhuis"-versnellingsbak...Sander schreef:Zag laatst een twingo te koop staan bij ons in de buurt en die koppelde zelf. Dus je schakelt wel maar hij koppelt. Weet iemand hoe dat in zijn werking gaat bij de Renault??? Of is dat door een speciaal bedrijf later in gebouwd???
Snder
Dit is een normale handgeschakelde transmissie met geautomatiseerde koppelingsbediening.
Hierbij wordt elektrohydraulisch de koppeling bediend. Dit wordt aangestuurd door een regelcomputer. Een sensor in de versnellingspook geeft aan wanneer de bestuurder van versnelling wil wisselen. Dan wordt er razendsnel ontkoppeld. Het systeem is uiteraard voorzien van allerlei beveiligingen. Dit soort systemen moet ivm dichtgetimmerde wetgeving hufter

De opvolger hiervan is de quickshift transmissie. Dit is een gerobotiseerd schakelende versnellingsbak met geautomatiseerde koppelingsbediening.
Ik heb de naam "slowshit" al horen circuleren...

Dit is dus de volgende logische stap.
Grtz,
Zzpeedie...

-
- Contacteer:
Al dat WRC-spul kost echt een vermogen!
Dit is dan een mogelijke oplossing naar het snellere schakelen (30%). Dit is een short-shift systeem, wat de schakelweg verkort.
Kijk maar op:
http://www.needforspeed.co.uk/pages/sbv ... eNo=811000
Al met al komt zo'n kitje wel op 300 euro.
Dit is dan een mogelijke oplossing naar het snellere schakelen (30%). Dit is een short-shift systeem, wat de schakelweg verkort.
Kijk maar op:
http://www.needforspeed.co.uk/pages/sbv ... eNo=811000
Al met al komt zo'n kitje wel op 300 euro.
Ik heb nog wat F7R onderdelen liggen
Heet dit ook niet gewoon "SHORTSHIFT"
Is niet voor elke auto leverbaar hoor. Meestal voor de wat nieuwere auto's...
Is niet voor elke auto leverbaar hoor. Meestal voor de wat nieuwere auto's...
Renault Twingo
Planning september: Ramen blinderen, andere spiegels
Planning oktober/november: Spoilerpakketje van CarTrend
Planning september: Ramen blinderen, andere spiegels
Planning oktober/november: Spoilerpakketje van CarTrend
Is gewoon een kortere schakelpook!
S
nder
S

Quickshift is niets meer dan een soort electronische automaat met handbediening. Zie de Renault site
http://www.renault.nl/nieuws/nieuws_det ... &newsid=94
Wel grappig om te kijken of je dat in een GTT zou kunnen proppen, verdubbel je direct je kabelboom weer. Alleen jammer dat ze er zo'n lelijke pook bijdoen (plastic dildo ofzo), terwijl de poken van Reno meestal wel goed in de hand lagen (al is die van de GTT niet super ergonomisch).
http://www.renault.nl/nieuws/nieuws_det ... &newsid=94
Wel grappig om te kijken of je dat in een GTT zou kunnen proppen, verdubbel je direct je kabelboom weer. Alleen jammer dat ze er zo'n lelijke pook bijdoen (plastic dildo ofzo), terwijl de poken van Reno meestal wel goed in de hand lagen (al is die van de GTT niet super ergonomisch).