Geventileerde schijven i.p.v gewone

Vragen en antwoorden m.b.t. het remsysteem
Plaats reactie
Bart V

Zoals julie weten ben heb ik binnenkort een andere motor in mn 19, meer vermogen betekent ook dat je (eugenlijk) betere remmen moer hebben vind ik. De 19 standaard met de 1.7 MPI (TXE) heeft standaard geventileerde schijven voor. Mijn schijven die ik nu heb zijn echt helemaal versleten, ik wacht tot me blokken op zijn en dan vervang ik het hele zooitje. Maar nou wil ik graag geventileerde schijven voor i.p.v gewone, maar gaat dit passen op klauwen waar altijd gewone schijven op zaten??? en maakt het kwa remkracht veel uit i.v.m betere koeling van de schijven?? en scheelt het veel in prijs???

Mazzel
clio_rally
Contacteer:

Nou ja, koeling is natuurlijk veel beter. Je zult later last hebben van fading, en dat is natuurlijk altijd goed. Verder kun je ook meteen gegroefde/doorboorde schijven nemen. De schroeven halen een paar rotaties van je wiel aan remafstand eraf en de gaten zorgen voor nog meer koeling. Verder verglazen je blokjes niet zo snel. Ik zit weer in de Sandtler gids te bladeren en door heb je voor de R19 verschillende types. Achter hebben ze alleen ongeventileerde schijven, 22 euro per stuk. Voor hebben ze deze ook geventileerd (groot maatje: R19 1.8i/1.8i 16v/1.9TD, ik weet niet of deze dus bij jou passen, maar de kleine schijven voor de overige modellen zijn zo'n 20% goedkoper) voor 35 euro, gegroefd/doorboord en geventileerd is 70 euro (groot maatje), dezelfde, maar dan warmtebehandeld (sterker), 103 euro, dan nog de warmtebehandelde geventileerde dubbelgegroevde, ook 103 euro en de geventileerde warmtebehandelde normale, 93 euro. Nou ja, het is een soort indicatie van wat er mogelijk is. Zelf vind ik gegroefde erg mooi, ook omdat ze een klein stukje van je remweg afhalen. Verder zijn de gaatjes leuk voor de koeling, maar ja, je schijven scheuren wel wat sneller, da's jammer. Of je moet gaan zoeken naar de schijven die (volgens mij maakt Brembo die voor hen) Porsche gebruikt. Deze zijn speciaal met gaten gemaakt, deze zijn er dus niet later ingeboord. Zo zijn ze toch enorm sterk, maar ja, wordt wat ingewikkeld denk ik....

Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl

" 'cause quitters never win and winners never quit..."
Anonymous

Je zou eigenlijk de complete voorwielophanging van een 16V moeten monteren, dan krijg je ook een betere wegligging.
speedline

De groeven op de schijf zijn aangebracht om snel "schoonschrapen" van de remschijf door het remblok mogelijk te maken. Zo kan het blok razendsnel een water-, olie-, of vuil-film van de schijf verwijderen om een optimale vertraging mogelijk te maken.

"Geventileerde en doorboorde schijven". Deze dubbele schijven met gaten zijn ontwikkeld om het koeloppervlak te maximaliseren zonder het werkend oppervlak al te veel aan te tasten. Deze ontwikkelingen vergroten dus het warmte dissiperend (verwerkend) vermogen. Je kunt dus meer en harder remmen in een kortere tijd.

Voor de maximale remkracht zijn primair verantwoordelijk:
* schijfdiameter
* werkzaam schijfoppervlak
* werkzaam remblokoppervlak
* remdruk (weer afhankelijk van pedaalkracht, hoofdremcilinderdruk, bekrachtigingswaarde, en het aantal en oppervlak remzuigers)
* wrijvingscoefficiënt tussen blok en schijf

Vergeet de achteras ook niet indien je besluit om de ombouw naar 16v specificatie door te voeren. Bouw dus alles over ! Subframe, "snel" stuurhuis, draagarmen, Mc Pherson veerpoten, fusees, remmen, achteras, dempers, etc :D Maar de ophanging is al een zeer goed begin !

Je wegligging en remvermogen zullen er enorm op vooruitgaan t.o.v. de standaard chassis afstelling. Bouw nu nog de sportstoelen uit een 16v of vergelijkbare uitvoering over en je hebt het compleet.

Als je hierna er nog een F7P of nog beter een F7R :cool: in lepelt heb je in principe een 16v (zie het brandstofsysteem, versnellingsbak en de koeling niet over het hoofd :wink: !!!) of 2.0 16v !

En een 19 haalt door de betere stroomlijn een hogere topsnelheid en een lager verbruik op kruis-snelheid.
clio_rally
Contacteer:

Inderdaad, daarom zijn groefjes zo fijn.... lekker snelle reactie....

Gijs
Bezemer Rally Team

Bart V

speedline schreef:De groeven op de schijf zijn aangebracht om snel "schoonschrapen" van de remschijf door het remblok mogelijk te maken. Zo kan het blok razendsnel een water-, olie-, of vuil-film van de schijf verwijderen om een optimale vertraging mogelijk te maken.

"Geventileerde en doorboorde schijven". Deze dubbele schijven met gaten zijn ontwikkeld om het koeloppervlak te maximaliseren zonder het werkend oppervlak al te veel aan te tasten. Deze ontwikkelingen vergroten dus het warmte dissiperend (verwerkend) vermogen. Je kunt dus meer en harder remmen in een kortere tijd.

Voor de maximale remkracht zijn primair verantwoordelijk:
* schijfdiameter
* werkzaam schijfoppervlak
* werkzaam remblokoppervlak
* remdruk (weer afhankelijk van pedaalkracht, hoofdremcilinderdruk, bekrachtigingswaarde, en het aantal en oppervlak remzuigers)
* wrijvingscoefficiënt tussen blok en schijf

Vergeet de achteras ook niet indien je besluit om de ombouw naar 16v specificatie door te voeren. Bouw dus alles over ! Subframe, "snel" stuurhuis, draagarmen, Mc Pherson veerpoten, fusees, remmen, achteras, dempers, etc :D Maar de ophanging is al een zeer goed begin !

Je wegligging en remvermogen zullen er enorm op vooruitgaan t.o.v. de standaard chassis afstelling. Bouw nu nog de sportstoelen uit een 16v of vergelijkbare uitvoering over en je hebt het compleet.

Als je hierna er nog een F7P of nog beter een F7R :cool: in lepelt heb je in principe een 16v (zie het brandstofsysteem, versnellingsbak en de koeling niet over het hoofd :wink: !!!) of 2.0 16v !

En een 19 haalt door de betere stroomlijn een hogere topsnelheid en een lager verbruik op kruis-snelheid.
:-D Deze student is al blij als ie zn 1.7 kan financieren (eum sponseringen kunnen op het bekende rekekingnummer gestort worden natuurlijk) Maar om nou die hele auto om te bouwen naar een 16V vind ik gekkenwerk, kan je dr beter 1 kopen. Ik gooi gewoon die 1.7 erin en dan vind ik het prima, de remmetjes moet ik nog even bekijken, die laat ik origineel denk ik, want geventileerde schijven zijn dikker, en ik ben bang dat die niet tussen me standaard klauwen gaan passen, en dan word het wel een erg dure grap.

Mazzel
Anonymous

Ha leuk een topic over remmen, ben er zelf ook mee bezig:

Op speed een offerte aangevraagd bij EBC brakes voor de clio 16v aan de voorkant.

schijven 103.iets /stuk geperforeerd en gegroefd, blokken 63.iets /set. Dit is de green conversion, een remblok dat het wat hogere temperaturen kan verdragen dan zijn standaard broertje.

Ik moet toch nieuwe schijven plus blokken hebben, en volgens veban zou dat ong 400 gulden gaan kosten met standaard spul, dus voor 200 gulden extra heb ik deze.

Iemand anders nog een goed alternatief ?
clio_rally
Contacteer:

Welke remblokjes heb je het dan exact over? Waar je mee op moet passen zijn natuurlijk de blokjes die op moeten warmen. Die gaan inderdaad door op hogere temperaturen, maar ja, daar heb je weinig aan als ze 's morgens koud zijn en jij eerst je remmen moet laten opwarmen...
Verder maakt EBC best leuk spul....

Gijs
Bezemer Rally Team

Robke
Car: Lexus IS250

Ik heb ook al van een aantal mensen gehoord dat die "greenstuff" remblokken van EBC niet echt goed zijn. Ze stoffen vrijwel niet, dus je velgen worden niet meer zwart, maar er komt wel ander spul vanaf dat weer in kan vreten op je velgen of zijn dat dan gewoon goedkope/slechte velgen?
Anonymous

clio_rally schreef:Welke remblokjes heb je het dan exact over? Waar je mee op moet passen zijn natuurlijk de blokjes die op moeten warmen. Die gaan inderdaad door op hogere temperaturen, maar ja, daar heb je weinig aan als ze 's morgens koud zijn en jij eerst je remmen moet laten opwarmen...
Dat was ook mijn angst maar dat is niet het geval.

Ze hebben drie soorten

groen - voor normaal gebruik en voor lichte auto's op het circuit (remt ook als tie koud is, kan tot 600 graden ipv standaard blokken tot 400).
rood - voor lichte/zware auto's op het circuit (deze remmen dus bijna niet als ze koud zijn)
zwart - zware auto's circuit, extreme bla bla (remt pas boven 200 graden en begint echt te werken boven 500 ofzo, levensgevaarlijk op de weg dus)

Ik ga dus voor de groene.
clio_rally
Contacteer:

Hehe, ben een beetje dom....ik had over het stukje green conversion in je eerste post heengelezen. Ik ken de verschillende soorten blokjes van EBC en it de rest van je post was ik een beetje bang dat je de rode had gekozen, dommedomme ik....

Gijs
Bezemer Rally Team

martin rs

kijk ff op http://www.autosportcompany.nl die hebben dat liggen en met de prijzen erbij op internet. ze bezorgen ook aan huis das wel oke. ik heb zelf gegroefde remschijven erop en niet geperforeeerd. ben bezig mijn auto rallyklaar te maken en mocht niet geperforeerde schijven heben. het koelt alleen beter maar het remvermogen merk je weinig van het ligt ook aan je cylinders en je blokken dat verkopen ze ook op die ene pagina en natuurlijk welke band je onder je auto hebt.

martin
clio_rally
Contacteer:

Wat voor 'n rally's ben je van plan te gaan rijden, als ik vragen mag? Ook in een Clio2 Sport?

Gijs
Bezemer Rally Team

Plaats reactie