Alles wat te maken heeft met plaatwerkerij en het interieur
GT Turbo Tom

Iemand ooit zelf zijn auto gespoten? Is dit te doen en hoe? En kun je de bumpers gewoon meespuiten of moeten die anders behandeld worden?
Dirk (CRX)

Bumpers zijn van kunststof dus die moeten eerst in de speciale hechtingsprimer.. en als ze nu niet al in kleur zijn moet je ze eerst ook behandelen zodat ze 100% glad worden ipv dat kunststof nu.. oftewel, werk voor de echte spuitert!
Menno

ja, zie blauwe 4tje in de gallery
rev it like a rental
clio_rally
Contacteer:

Ja, net de complete rallybak (Clio 2.0 16 2001) gespoten, van binnen en buiten. Viel allemaal reuze mee. Je wordt er vrij snel handig in. Bumper e.d. zijn vrij makkelijk als ze nieuw zijn, dan zijn ze al spuitklaar. Maar oude gewoon schuren en spuiten, no problemo...

Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl

" 'cause quitters never win and winners never quit..."
GT Turbo Tom

Hoe moet ik het aanpakken dan? Met schuren enz enz?
Armando

Ga je m in een andere kleur spuiten??
clio_rally
Contacteer:

Ok, eerst een ding realiseren. Een auto spuiten bestaat maar voor 10% (max) uit spuiten. De rest van de tijd is schuren en afplakken. Wat wij doen is eerst 'grof' schuren, ik geloof met 400. Wij schuren nat (ja, gewoon water erover), dan loopt het papier niet zo snel vol. Hier ben je wel een tijdje zoet mee.
Nou ja, de rest hangt af van de kleur enzo, blauw over blauw is natuurlijk vrij simpel. wij spuiten wit over metallic rood, is wat moeilijker. Dus we zetten hem in de spuitplamuur. Je hebt ook gewone grondverf enzo, maar dit vinden we het lekkerst. We nemen dus spuitplamuur (twee componenten) en spuiten alles lekker mooi, geen druiperssss.....
Vervolgens droogt dit spul echt een een kwartier en ga je weer mooi alles nat schuren met je 400 papier. Nu weer met water, want je schuurt er best veel af, die plamuur is vrij dik. Zorg dat je alles mooi egaal schuurt, belangrijk. Dan als je alles gedaan hebt, ga je fijn schuren, weer met water. Een papiertje 600 of misschien zelfs 1000, en weer netjes schuren. Als je het goed doet gaat hij na het fijne paier bijna glimmen, zo mooi heb je hem eigenlijk gepolijst.
Nou, dan ben je redelijk het mannetje. We gaan spuiten. Je spuit lekker je auto-tje. Meeste lak moet even drogen. Als je dan alles gehad hebt, en de wagen is nog nat, doen je het nog een keer. Het zogenaamde nat-in-nat spuiten. En al naar gelang hoe mooi je het wilt hebben, kun je daarna altijd nog een keer schuren, en weer spuiten, enz, enz....
Wij hebben hem een keer nat-in-nat gespoten. Toen was alles gedekt en vonden wij het wel goed voor een rally-auto. Ik geef het een 7 op 10, netjes, maar niet foutloos. Ik denk dat alleen een ervaren oog de foutjes ziet, maar ja, daar hebben we voor gekozen, geen zin om er een showroom lak op te gooien, lekker snel klaar. Nou ja, dat was hem, vragen?

Gijs
Bezemer Rally Team

clio_rally
Contacteer:

PS: Spuiten is net als alle andere auto-zooi, iedereen weet het beter en heeft zij eigen methode. Dit werkt goed bij ons en wij hebben al een hoop gespoten, iemand anders vindt dit misschien niks.

Gijs
Bezemer Rally Team

GT Turbo Tom

Ok Gijs alvast harstikke bedankt voor je informatie. Maar de lak die ik gebruik moet die al gemengt zijn met verharder, vernis? Oftewel moet ik hem bij de garage laten maken? En is de omgevingstemperatuur ook erg van belang? (heb gehoord dat een spuitcabine altijd redelijk warm is). Wil hem blauw metalic maken en hij is nu zilvergrijs, dus dat moet mogelijk zijn toch?
[ This message was edited by: GT Turbo Tom on 2002-03-20 23:33 ]
Menno

ook erg belangrijk:
zorg dat je voldoende ruimte om je auto hebt, en tevens erg goed licht. Dat zijn de dingen waar 't bij mij fout gegaan is.
turboman
Contacteer:

Tis wel te doen, maar wel met beleid en geduld......... goede de juiste kleuren gebruiken (zit verschil tussen kleur 455 (bijvoorbeeld) van merk a en 455 van merk B......... tis niet iets wat je even op een regenachtige zondag moet doen.... beter een week en goed resultaat dan een haastklusje (mensen overschatten dat snel).

Persoonlijk zou ik gewoon die bumper naar een goed en goedkoop adres brengen (gemiddele 150 euro voor een bumper), heb je perfect resultaat en BLIJVEND !
Visscher
Contacteer:

hoi,

Als je je 5je echt mooi wil hebben, raad ik je toch echt aan om het spuit werk niet zelf te doen.
Het schuren zou ik dan weer wel zelf doen, en het strak maken misschien... Ligt eraan hoe goed je hem wil hebben natuurlijk...

suc6
GT Turbo Tom

Ik wil toch echt proberen het zelf te doen. Mijn pa heeft thuis compleet materiaal om te spuiten en in de garage thuis is plek genoeg en de boel goed verlichten is ook geen probleem. Het enige wat me nog ophoudt is de voorbumper. De is niet goed, ben al een tijdje op zoek naar een andere maar geloof dat ik niet de enige ben :grin:
clio_rally
Contacteer:

Geen dank. Wij hebben een standaard kleur wit bij de automaterialen zaak gehaald, niks met verharder, gewoon spuiten, droogde als een gek. En je spuit inderdaad het beste in een ruime, goed verlichte ruimte. Verder is goede ventilatie bij een hoge temperatuur ook erg fijn. Wij hebben een goed alternatief genomen voor de rallybak, buiten spuiten. We waren toch aan de wagen bezig, dus zodra het warm en droog was hebben we hem naar buiten gerold en hem gespoten. Qua licht is dit niet te overtreffen, alleen wat meer risico met vuiltjes, daarom spuiten we normaal binnen.
En ja, spuiten is een kunstje, maar wel een die je vrij snel leert. Oefen natuurlijk wat voordat je voor het echie gaat, maar het is goed te doen...

Gijs
GT Turbo Tom

Heb al eens geoefend, moest 1 deur al eens spuiten en vond hem zelf verrekte goed al zeg ik het zelf. Alleen een auto is een veel groter oppervlak. Moet ik banen spuiten over de hele auto of steeds stuk voor stuk? En de spuitafstand? Maar de bumpers en kappen moeten dus eerst met een hechtprimer? Geloof wel als ik bij de spuiterij blauwe metallic lak haal dat er al verharder enz in zit.
GT Turbo Tom

ps dus gewoon goed ventileren? En de temperatuur? Weet iemand hoe warm je spuitcabine moet zijn?
clio_rally
Contacteer:

Dat van die verharder bedoelde ik inderdaad, die zit er al bij. Verder hoeft de ruimte niet enorm heet te zijn, gewoon een goede kamertemperatuur voldoet al snel. Verder is het lekker om zoveel mogelijk in banen te spuiten. Met name het dak is hierbij lastig, moet je goed van boven bij kunnen, zodat je lange banen kan spuiten. De spuitafstand is natuurlijk verschillend per persoon/verf/spuit, dat moet je voor jezelf eerst even goed instellen op een proefstukje. Verder van tevoren kijken wat de knelpunten zijn, zorgen dat je alles in de handigste volgorde spuit....

Gijs
Bezemer Rally Team

GT Turbo Tom

Ok, wilde eigenlijk met spuiten bij het dak beginnen en dan rondom gaan werken. Maar als bv de eerste x het niet helemaal glad uitvalt, kan ik het weer licht opschuren met 600/1000 en dan weer met lak spuiten? of moet ik dan eerst weer primer gebruiken?
clio_rally
Contacteer:

Bij het dak beginnen is wel ok. Je moet zorgen dat je het de eerste keer strak spuit. Als je dat niet doet wordt het moeilik om het daarna nog strak te krijgen, da's echt k#t...

Gijs
Bezemer Rally Team

GT Turbo Tom

Je bedoeld dus dat ik zeker moet zorgen dat de spuitplamuur spiegelglad is? spuiten gaat me redelijk af, ben banger voor het glad maken. En het moment uitkiezen dat de lak nog nat is om de e x te spuiten. ben bang dat ik te vroeg begin en lopers krijg. Zal in ieder geval als ik ga beginnen iets laten weten en voor foto's zorgen van de vorderingen. ps begin denk met de bumpers n kappen
[ This message was edited by: GT Turbo Tom on 2002-03-21 10:45 ]
clio_rally
Contacteer:

Je moet zorgen dat je dus alles spiegelglad schuurt na de plamuur, zodat je de echt lak op een strakke ondergrond spuit. Verder is het een beetje op gevoel de tweede keer nat-in-nat, ook wij doen het gewoon een beetje op de gok...

Gijs
Bezemer Rally Team

robert

tipje:

- EERST OEFENEN op een ouwe deur ofzo. Tijdens het spuiten van de auto moet je niet meer gaan kloten met de spuitinstelling of de dikte van de lak.
Met de dikte van de lak, spuitafstand en temperatuur in de ruimte kan je aardig de mist ingaan.
Oefen ook het spuiten van een hoekje of rand (zoals hieronder) en aansluitend een groot vlak.
Zorg voor goed licht, in de weerspiegeling van de lak kan je zien wat er gebeurt.

EERST OEFENEN voordat je de zaak op je auto verprutst.

- na het spuiten van de spuitplamuur (wit/geel) ga je met een spuitbus matzwart heel grofjes over alle te schuren oppervlakken.
Als je nu de spuitplamuur glad gaat schuren kan je precies zien waar de diepe krassen en putjes nog zitten. Die zijn namelijk nog zwart.

- Bij kleurlaag spuiten: eerst alle hoeken en gaten waar je lastig bijkomt doen.
Dan een hechtlaag op de grote vlakken. Een hechtlaag heeft plm 75% dekking. Je ziet nog de onderlaag een beetje. Je kan hierdoor de laag goed overal evendik opbrengen
Daarna de hoeken en gaten dekkend.
Daarna de grote vlakken dekkend. Bovenaan beginnen. Spuiten tot je denkt: nog 1 keertje, dan trekt hij strak, maar die laatste keer dus NIET doen.
Niet meer bijwerken, dat wordt alleen maar slechter.

- afplakspul eraftrekken als de lak nog nat is.

[ This message was edited by: robert on 2002-03-21 17:47 ]
GT Turbo Tom

Dus eerst de moeilijke plaatsen en dan daarna pas op de grote plaatsen de hechtlaag spuiten?
En dan pas op de grote plaatsen de lak? Ok, ik word hier steeds wijzer van!! Dat van die matte zwarte lak is inderdaad een goede tip, mijn pa had het al over zoiets gr tom
clio_rally
Contacteer:

Hij heeft inderdaad gelijk, eerst de lastige plekjes doen, daarna de vlakken....

Gijs

PS: Dat van de spuitbus is inderdaad een goede tip. Is ook handig bij het eventuele uitdeuken/plamuren van kleine onevenheden. Wij spuiten die dan een mooi glimmende kleur (rood merallic) na het plamuren, zodat je elke klein bobbeltje ziet in het juiste licht.
Bezemer Rally Team

illuminator

IK ben vandaag even hier in de buurt naar een schadebedrijf geweest. Ik wou graag een 0,5 liter metallic blue voor mijn spoiler. Die man zegt tegen mij dat die lak die hij heeft zelf niet te spuiten is. Moet onder speciale temperatuur en zo. Ik weet niet meer precies hoe die lak heet.
Er waren haast geen bedrijven meer zegt hij die lak hebben om zelf te kunnen spuiten met de compressor. Is dit zo?
robert

het wordt indeed steeds moeilijker om aan de gouwe ouwe 2k lak te komen.

tis tegenwoordig veelal een lak op waterbasis waar een blanke laklaag overheen moet.
Ik heb geen ervaring met waterbasis spul, maar makkelijker zal het er vast niet op worden.
illuminator

Dat is wel minder dan. Ik ga hier en daar nog wel eens informeren. En anders laat ik hem daar denk ik maar spuiten. De kosten zouden dan 75 euro zijn. Moet ik wel de spoiler glad aanleveren en met de primer er op.
Merijn.V
Contacteer:

illuminator schreef:IK ben vandaag even hier in de buurt naar een schadebedrijf geweest. Ik wou graag een 0,5 liter metallic blue voor mijn spoiler. Die man zegt tegen mij dat die lak die hij heeft zelf niet te spuiten is. Moet onder speciale temperatuur en zo. Ik weet niet meer precies hoe die lak heet.
Er waren haast geen bedrijven meer zegt hij die lak hebben om zelf te kunnen spuiten met de compressor. Is dit zo?
Dat is gewoon gelul.
Mijn broertje deed erg veel spuitwerk, alle typen zijn te krijgen, maar je moet gewoon ff naar een goede verfhandel zoeken.

En je goed laten voorlichten want als je de verkeerde type lagen over elkaar zet, dan vreet het elkaar op.

Waarom laat je jouw kleur niet in een spuitbus mengen, dan kan jezelf spuiten. Tenzij je het budget wel hebt, want van de professionele spuiter mag je meer verwachten.

Doe ik ook altijd. Ik laat 2 spuitbussen in mijn kleur mengen en dan pak ik het plaatdeel wat ik doen moet.

Standaardbus blanke lak erbij voor hetzelfde type verf en gaan met die banaan.
Laatst gewijzigd door Merijn.V op za 20 jul 2002 12:21, 1 keer totaal gewijzigd.
robert

yep.
let wel dat je de primer gebruikt die bij de te spuiten lak past.
Merijn.V
Contacteer:

robert schreef:yep.
let wel dat je de primer gebruikt die bij de te spuiten lak past.
Anders krijg je hele mooi rupsen, ze bewegen ook echt, je wordt er alleen niet blij van :(
illuminator

Je kan dus ook de kleur laten mengen en die dan in spuitbus verkrijgen. Er zitten hier in de buurt wel wat verfbedrijven maar die kunnen helaas geen kleur in de spuitbus zetten. Maar ze verkopen ook geen echte autolak. Heb je misschien namen van bedrijven of zo die dat doen? Die kleur laat je die maken op kleurnummer. of houd je de kleur ook nog bij de auto zelf? voor eventuele lichte verschillen en verweering.
Merijn.V
Contacteer:

illuminator schreef:Je kan dus ook de kleur laten mengen en die dan in spuitbus verkrijgen. Er zitten hier in de buurt wel wat verfbedrijven maar die kunnen helaas geen kleur in de spuitbus zetten. Maar ze verkopen ook geen echte autolak. Heb je misschien namen van bedrijven of zo die dat doen? Die kleur laat je die maken op kleurnummer. of houd je de kleur ook nog bij de auto zelf? voor eventuele lichte verschillen en verweering.
Je hebt niet toevallig Williams blue nodig he?

Bij ons in Dordrecht zit bijv. Van Gemert daar kun je laten mengen op kleurnummer voor verfen, rollen, spuiten, spuitbus (klein of groot) en lakstifje.

Kleurverschillen bij metallic heb je altijd. Kleur is afhankelijk van: spuitrichting, spuitafstand, spuitdruk, etc, etc. Daarom bij het professionele werk als je deurtje gespoten moet worden, nevelen ze altijd een aantal aangrenzende vlakken mee om het kleurverschil te minimaliseren.

Het beste kun je je gewoon aan kleurnummers houden, dat is het zekerste.
illuminator

Het kleurnummer is r449. Je hebt nog een spuitbus staan zie ik. Die heb je op dat kleurnummer laten maken?
ik zat net even op autolakken.nl te kijken.
In apeldoorn zit een bedrijf die ook verf van hun verkoopt. ze hebben ook de 2k lakken. Ga daar maandag maar effe naar toe.
Merijn.V
Contacteer:

illuminator schreef:Het kleurnummer is r449. Je hebt nog een spuitbus staan zie ik. Die heb je op dat kleurnummer laten maken?
ik zat net even op autolakken.nl te kijken.
In apeldoorn zit een bedrijf die ook verf van hun verkoopt. ze hebben ook de 2k lakken. Ga daar maandag maar effe naar toe.
Klopt. Op kleurnummer Williamsblue van de eerste genummerde serie Willies.

Maar inderdaad ga naar die verfhandel en laat je uitgebreid en goed voorlichten. De meeste autolak-verfhandels kunnen spuitbussen leveren. Op die manier kun je zelf een verfsysteem uitkiezen en toch een betrekkelijk hoge kwaliteit spuitwerk afleveren met zeer beperkte middelen.
martin rs

ik spuit ook in de cabine. een maat van mij doet dit vaak. van hem heb ik veel geleerd. kleuren wil goed maar metallic is erg moeilijk. mischien wil hij je wel helpen. hij spuit wel met compressor das wel makkelijk.
Plaats reactie