Ik ben van plan om binnenkort een uitschakelvertraging op mijn GTT te bouwen. Dus....met lopende motor, knopje indrukken, dan kontakt eraf, sluitel eruit, auto op slot......na een minuut.....motor gaat uit.
Ik heb inmiddels al een werkend electrisch schema opgesteld, maar ik vraag me af of anderen hier al ervaring mee hebben?
Zo ja hebben jullie nog suggesties, tips, evt. complete systeempjes ergen te koop.
Ik heb inmiddels al een werkend electrisch schema opgesteld, maar ik vraag me af of anderen hier al ervaring mee hebben?
Zo ja hebben jullie nog suggesties, tips, evt. complete systeempjes ergen te koop.
bestel maar een paar dynamo's voor je dat projekt op poten zet
-
Ik geloof dat HANS R dat al werkend in zijn auto heeft.. of wor ik nu gestoord?
Nee, temp sensor werkt niet goed.... je moet er gewoon een tijd vertraging in zetten. Moet niet zo moeilijk zijn. Je kan die tijdvertragers zo kopen bij een electro winkel (of misschien een bouwpakketje) Dit zet je tussen het contact en ontsteking. Dan moet het volgens mij werken.
Alleen wel afleren dat als ik mijn auto parkeer altijd de auto in de 1 zet.... zal dan lastig zijn! Moet dan aanleren om 'm op de handrem te zetten.
Alleen wel afleren dat als ik mijn auto parkeer altijd de auto in de 1 zet.... zal dan lastig zijn! Moet dan aanleren om 'm op de handrem te zetten.
Waarom niet? Soms heb je rustig gecruist en lijkt me best irritant als je blok weer na blijft lopen, terwijl het niet nodig is. Of als je 'm ff start en weer af wil zetten, om wat voor reden dan ook.On 2002-03-20 00:31, jetab
wrote:
Nee, temp sensor werkt niet goed....
Daarom maak je er ook een schakelaar tussen! Lees maar helemaal bovenaan. Dus schakelaar aan = gebruik maken van vertraging en schakelaar uit = niet gebruik maken van vertraging.
Als je met temp-sensor werk, bijvoorbeeld olie 50 graden DAN als je rustig gereden hebt dan is de olie bijvoorbeeld 49 graden, vertraging werkt niet als je flink doorgereden hebt dan is de temp 60 graden motor blijft misschien wel 20 minuten doorlopen (misschioen overdreven maar het zijn voorbeelden) En als je rustig gereden hebt maar net de laatste straat ff de turbo gebruikt?? de vertraging slaat niet aan of misschien maar 10 seconden?? Nee zo temp sensor werkt niet perfect.... Gewoon standaard 1 minuut vertraging en eventueel met schakelaar aansluiten zodat je de vertraging wel of niet wilt gebruiken.
Als je met temp-sensor werk, bijvoorbeeld olie 50 graden DAN als je rustig gereden hebt dan is de olie bijvoorbeeld 49 graden, vertraging werkt niet als je flink doorgereden hebt dan is de temp 60 graden motor blijft misschien wel 20 minuten doorlopen (misschioen overdreven maar het zijn voorbeelden) En als je rustig gereden hebt maar net de laatste straat ff de turbo gebruikt?? de vertraging slaat niet aan of misschien maar 10 seconden?? Nee zo temp sensor werkt niet perfect.... Gewoon standaard 1 minuut vertraging en eventueel met schakelaar aansluiten zodat je de vertraging wel of niet wilt gebruiken.
Nehhhh, gewoon standaard TIJD vertraging. Is echt het beste.... gewoon 1 minuut of zo, of eventueel een potmeter op het dashboard dat je zelf ff kan draaien om de tijd in te stellen
btw. jobbedoes.... leuk ideetje, denk dat ik zelf ook zoiets ga maken.... 

En ja, er zijn complete setjes zo te koop.
S
nder
S
Ik zou dat toch niet in mijn auto willen hebben. Je motor een hele minuut laten draaien zonder dat je erbij bent. Ik meen, je vertragings contact houdt echt niet je metertjes in de gaten. Wat is als je olie pomp kapot gaat en het lampje gaat branden. Ik zou hem meteen uitzetten. Jou vertraging reuteld nog een minuut door.
Nee dank je wel.
Beter is idee is om een elektrische waterpomp van de 21T te pakken en een vertragings relais van 5 minuten en 1 van 20 minuten.
Op 5 minuten laat je de rad. fan gaan als het nodig is, en 20 minuten de elektrische waterpomp wat het water een 20 minuten door de turbo laat stromen.
Daar kan hooguit het relais blijven hangen en je accu leegtrekken.
En het werkt goed, anders zou het niet standard in de 21T zitten en bij heel veel diesels.
mzzzl
-----------------
Michel S formerly known as Mclain
[ This message was edited by: Michel S. on 2002-03-20 09:06 ]
Nee dank je wel.
Beter is idee is om een elektrische waterpomp van de 21T te pakken en een vertragings relais van 5 minuten en 1 van 20 minuten.
Op 5 minuten laat je de rad. fan gaan als het nodig is, en 20 minuten de elektrische waterpomp wat het water een 20 minuten door de turbo laat stromen.
Daar kan hooguit het relais blijven hangen en je accu leegtrekken.
En het werkt goed, anders zou het niet standard in de 21T zitten en bij heel veel diesels.
mzzzl
-----------------
Michel S formerly known as Mclain
[ This message was edited by: Michel S. on 2002-03-20 09:06 ]
wel leuk, d'r zijn ook standaard setjes voor te koop, maar erg duur. Beter: zelf maken.
Alle genoemde bezwaren zijn een beetje flauw hoor.
- je kleunt je auto toch niet in een versnelling als de motor draait?
-dynamo's? de motor draait gewoon.
- je zou wel een temperatuur kunnen gebruiken om 't zaakje in te schakelen, om 't uit te schakelen is idd een minder idee.
- diefstalgevoeligheid: zorg dat ie afslaat als je (nadat je zelf bent uitgestapt) de deur open doet.
- je kan 't oliedrukcontrolelampje gebruiken om 'm af te laten staan in geval van oliestoring.
Verders leuk plan, ik heb alleen wel eens gehoord dat 't verboden zou zijn, maar ja, lb.
[ This message was edited by: Menno on 2002-03-20 08:36 ]
Alle genoemde bezwaren zijn een beetje flauw hoor.
- je kleunt je auto toch niet in een versnelling als de motor draait?
-dynamo's? de motor draait gewoon.
- je zou wel een temperatuur kunnen gebruiken om 't zaakje in te schakelen, om 't uit te schakelen is idd een minder idee.
- diefstalgevoeligheid: zorg dat ie afslaat als je (nadat je zelf bent uitgestapt) de deur open doet.
- je kan 't oliedrukcontrolelampje gebruiken om 'm af te laten staan in geval van oliestoring.
Verders leuk plan, ik heb alleen wel eens gehoord dat 't verboden zou zijn, maar ja, lb.
[ This message was edited by: Menno on 2002-03-20 08:36 ]
Wat Menno zegt ja. Met een oliecontrollelampje, dat die afslaat wanneer je de deur open doet, en misschien nog wel een paar beveiligingen ertussen. Dan zou ik mijn auto wel een minuut laten reutelen.
Maar toch blijf ik liever zelf een seconde of 40 erin zitten en laat de elektriche pomp de rest doen.(in de blauwe GTT dan)
Mzzl
Maar toch blijf ik liever zelf een seconde of 40 erin zitten en laat de elektriche pomp de rest doen.(in de blauwe GTT dan)
Mzzl
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
ok dan ik denk dat ik het toch maar ga installeren, maar dan wel met die extra beveiliging d.m.v. het olielampje. Daar had ik zelf nog niet aan gedacht. Tnx
Trouwens iemand zei dat er ook zulke setjes te koop zijn, kun je mij vertellen waar dan, dan kan ik die vergelijken met het systeem dat ik zelf bedacht heb.
Trouwens iemand zei dat er ook zulke setjes te koop zijn, kun je mij vertellen waar dan, dan kan ik die vergelijken met het systeem dat ik zelf bedacht heb.
-
Ik ben eruit, heb effe in de gallery gekeken, maar het is Hans M die dat heeft.. (klein letterdetailOn 2002-03-20 08:21, Hans R.
wrote:huh?? Ik weet van niksOn 2002-03-19 23:44, JBL-GT-Turbo
wrote:
Ik geloof dat HANS R dat al werkend in zijn auto heeft.. of wor ik nu gestoord?
Eindelijk het bewijs....Dirk is gestoord![]()

Ik geloof dat die gasten zelfs een site hebben, is hier wel eens genoemt...On 2002-03-20 09:45, Menno
wrote:
d'r zijn van die merken die zich vooral richten op japanners, apexi, hks enzovoort. Volgen mij leveren die "turbo-timers".
ja menno wat betreft die dynamo je kontakt staat toch uit terwijl de motor blijft voortdraaien verbrand je de spoel toch van de dynamo of ben ik nu mis
<!-- BBCode Start --><A HREF="http://apexi-usa.com" TARGET="_blank">APEXI</A><!-- BBCode End -->On 2002-03-20 10:06, Martijn T.
wrote:Ik geloof dat die gasten zelfs een site hebben, is hier wel eens genoemt...On 2002-03-20 09:45, Menno
wrote:
d'r zijn van die merken die zich vooral richten op japanners, apexi, hks enzovoort. Volgen mij leveren die "turbo-timers".
en
<!-- BBCode Start --><A HREF="http://www.hksusa.com" TARGET="_blank">HKS</A><!-- BBCode End -->
-----------------
It's nice to be important, but it's more important to be NICE.

[ This message was edited by: Matthijs on 2002-03-20 10:52 ]
van de A'PEXi site:
"To prevent potential theft while running, the handbrake safety feature shuts off the vehicle when the handbrake is released without the ignition key."
"To prevent potential theft while running, the handbrake safety feature shuts off the vehicle when the handbrake is released without the ignition key."
InderdaadOn 2002-03-20 12:46, robert
wrote:
zon uitschakel vertraging lijkt me wel leuk als extraatje, maar je moet toch de laatste minuut rustig aan doen vanwege de onderdelen in/aan het blok zelf.
volgens mij is het met een GT hetbeste om gewon de laatste 5 minuiten zeer rustig te rijden. Daarna gelijk je motor uitschakelen. Dan is je turbo koel en je de rest van het blok ook als je hem afzet.
Simpel op te lossen door met ene drukknopje een relais aan te sturen waarmee je een kringloopje maakt wat het circuit in stand houd. (snappu?On 2002-03-20 17:24, GTI1-G60
wrote:
Het mag volgens mij niet voor de APK.
En in een noodsituatie (brand,ongeval) moet je de motor direct uit kunnen zetten.

Dus dat je eerst een knopje moet indrukken, voordat je je contact uitzet.
Beetje wazige omschrijving

On 2002-03-20 17:32, Stevie
wrote:Simpel op te lossen door met ene drukknopje een relais aan te sturen waarmee je een kringloopje maakt wat het circuit in stand houd. (snappu?On 2002-03-20 17:24, GTI1-G60
wrote:
Het mag volgens mij niet voor de APK.
En in een noodsituatie (brand,ongeval) moet je de motor direct uit kunnen zetten.
)
Dus dat je eerst een knopje moet indrukken, voordat je je contact uitzet.
Beetje wazige omschrijving![]()
Klinkt als de sleutel tot betrouwbaarheid......
Clifford heeft alarmsystemen waar dit bij in zit gebouwd,dus knoppie op afstandbediening indrukken,sleutel eruit en hij blijft doorlopen,je kunt hem dan vanuit huis uitzetten,ook starten op afstand kan,al lijkt mij dat bij een GT wat lastig.Hendrik heeft dit systeem ook in z'n Williams.
Als je zelf iets wilt maken kan dat ook met een relais die je bedient met een knop zoals hier al werd gemeld,je neemt dan een relais met afvalvertraging,is wel zo goedkoop.
Als je zelf iets wilt maken kan dat ook met een relais die je bedient met een knop zoals hier al werd gemeld,je neemt dan een relais met afvalvertraging,is wel zo goedkoop.
Door Renault wordt bij een 5GTT aanbevolen de motor minimaal 30 seconden stationair te laten draaien om de turbo tot "stationair" toerental terug te laten vallen.
Dat dit ook dient om warmtespanningen te vermijden en verkoling van olie tegen te gaan is aan de "klant" niet besteed. Sommige atmospherische motoren van Renault hebben daartoe een off-line voorziening met een elektrische waterpomp.
Bij Mercedes Benz (toch een van de beste motorenbouwers
V12 mwoeaahh !) adviseren ze de klant om de motor minimaal 2 minuten stationair te laten draaien na zware belasting of rijden in de bergen e.d. !
De zgn. turbo timers zijn goed ontwikkelde en functionerende mits ze met kwaliteits elektra aangesloten worden !
Groeten Speedline
Dat dit ook dient om warmtespanningen te vermijden en verkoling van olie tegen te gaan is aan de "klant" niet besteed. Sommige atmospherische motoren van Renault hebben daartoe een off-line voorziening met een elektrische waterpomp.
Bij Mercedes Benz (toch een van de beste motorenbouwers

De zgn. turbo timers zijn goed ontwikkelde en functionerende mits ze met kwaliteits elektra aangesloten worden !
Groeten Speedline

-
- Moderator
- Car: MB
wel een leuke topic deze. Ik denk dat het geheel bij zeer nauw kloppende (met alle beveiligingen die je je maar voor kunt stellen) elektronika vrij goed kan werken. Ik zou zo'n systeem echter zelf nooit in mijn auto willen. Lijkt me niet zo'n fijn gevoel
En zeg nou zelf. Hoe lang is een minuutje?? Als autoliefhebbers zijnde vinden wij het toch helemaal niet erg om een minuutje langer in de GTT te blijven zitten.
Je haalt je Cd'tje er op je gemak uit en daarna de radio (ook je gemak, je hebt immers een minuutje
) en dan ben je al een heel eind.
Tja, en dat je daarbij de buren "lastigvalt" als je snachts thuiskomt :-* :-*

En zeg nou zelf. Hoe lang is een minuutje?? Als autoliefhebbers zijnde vinden wij het toch helemaal niet erg om een minuutje langer in de GTT te blijven zitten.

Tja, en dat je daarbij de buren "lastigvalt" als je snachts thuiskomt :-* :-*