Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
mark -19- 16v

ik heb afgelopen zaterdag het gehele uitlaat systeem gekocht van een 19 16v fase 1.

het voornaamste ging het mij om de katalysator. en leuk werkje om hem vanaf de pijp te halen. maar goed hoij is er van af en ik kan er in kijken nu wil ik weten of hij nog goed is.

als ik er in kijk zie ik die vaste steen beetje geribbeld vaste stukken, met daar omheen gaas en demping material. als ik helemaal links kijk kan ik zo naar de ander kant kijken het is een opening van ongeveer 3 a 4 cm

als ik rammel hoor ik niks dus lijkt de kat nog goed te zijn omdat die steen nog mooi heel en ingewikkeld is?

klopt mijn theorie?
<b\>16V is a beat on a Runway<b>
Maus

On 2002-03-11 21:58, mark -19- 16v
wrote:
als ik rammel hoor ik niks
:lol:

Sorry, maar ik heb geen idee of je theorie juist is.
-----------------
Laat U het mij alstublieft weten indien u dit schrijven niet ontvangen hebt.
[ This message was edited by: Maus on 2002-03-11 22:03 ]
mark -19- 16v

ja dank je:smile:
Paanz

wrote:

als ik rammel hoor ik niks dus lijkt de kat nog goed te zijn omdat die steen nog mooi heel en ingewikkeld is?
:lol: Hoe kan iemand zo'n volzin bedenken zeg. dit vind ik echt een geweldige vraag. :lol:

A. Als ik rammel hoor ik rammelen.
B. Als ik rammel en nix hoor ben ik doof
C. Als ik rammel en nix hoor denk ik dat het niet goed is.

Een ingewikkelde steen is volgens mij het gevolg van een overdosis, een steen is wel zo simpel, die kan heel eenvoudig niet ingewikkeld zijn.

Enne, zo zijn er nog wel wat te verzinnen.

Maar ff serieus dan, als je wilt weten of een kat nog goed is moet je hem onder de auto hangen en een gas test uitlaten voeren. Alleen dan weetje zeker of ie goed is of niet.

Overigens, ik kan me niet voorstellen dat er een gat in hoort te zitten, dan zouden de uitlaatgassen toch door het gat verdwijnen zonder gekatalyseerd te zijn lijkt mij.

Mijn kat is ook kapot, komt denk ik door overdosis benzine (motor afspuiten, op 1 poot lopen, 3cyl voeden onverbrande benzine aan de kat) Maar, op de laatste brokjes steen die er in zitten komt ie wel door de viergastest
jetab
Contacteer:

Heb net ff in onze kat gekeken maar dat vond ie niet leuk... Mag wel eens een keer zijn tanden poetsen.

MIAAAAUUUWWW!

:lol: :lol: :lol:
jetab
Contacteer:

FF zonder gein, heb wel eens een katalysator van binnen gezien (verschillende tiepen) maar die hadden eigelijk allemaal een soort roosterwerk binnen in zitten. Verder geen (grote) gaten of dicht materiaal of wol of zo.... alleen een rasterwerk. Zeg maar soort vierkante profielen opelkaar gestapeld. De diameter van 1 zo'n gaatje is ca 1 a 2 mm, de hele katalysator zit vol met die gaatjes. Als je erin kijkt zie je dus iets van 100 van die vierkante gaatjes
robert

die kats heb je grofweg in 2 soorten:
zon geperforeerde steen (een 'monoliet' heet dat),
of een metaalkat.
Een metaalkat ziet er een beetje uit als een rolletje golfkarton, waar je van de zijkant opkijkt. Alleen niet van karton natuurlijk, maar van dun metaal. (alhoewel bij renault...)

Metaalkat is wat duurder, maar heeft minder weerstand. En is geloof ik eerder op bedrijfstemp, maar dat boeit natuurlijk niet..

Een kat gaat meestal kaduuk doordat hij veels te heet is geworden. Er zijn dan stukken vanaf gesmolten. En hoe dat eruitziet kan je je wel voortstellen. Als die stukken los onderin liggen dan rammeltie.

Als de monoliet of het golfkarton er strak uitziet heb je goeie kans dattie ok is.
Maarrr: als je veel benzine met lood getankt hebt kannie het ook wel eens slecht gaan doen, en dat kan je zo natuurlijk niet zien.

Volgende vraag is natuurlijk: hoeveel benzine met lood mag je dan tanken voor dattie kaduuk is.
Nou geen idee. Maar 1 keertje 'in geval van nood' een beetje op lood rijden schijnt nog niet zoveel uit te maken.
Maar als je r een gewoonte van maakt, dan bent u de *** bij de volgende apk.
mark -19- 16v

kijk met robert kan ik praten.

ik hjeb nu weer een beter gevoel dat ik een goede katalysator gekocht hebt.

nu nog die oude onder me wagen uit en hup co meten ben benieuwd
Marius

On 2002-03-12 09:25, robert
wrote:
Volgende vraag is natuurlijk: hoeveel benzine met lood mag je dan tanken voor dattie kaduuk is.
Nou geen idee. Maar 1 keertje 'in geval van nood' een beetje op lood rijden schijnt nog niet zoveel uit te maken.
Ik kan me vergissen, maar ik heb ergens eens een test gelezen waarbij men zeker 10.000 km (of 4537,80 Eurokilometer) met gelode benzine had getankt. De kat deed het daarna nog prima wonder boven wonder.
[ This message was edited by: Marius on 2002-03-12 16:34 ]
robert

On 2002-03-12 16:33, Marius
wrote:
De kat deed het daarna nog prima wonder boven wonder.
ik ken het verhaal ook, en vond het ook wonder boven wonder. Vandaar dat 1 keertje vast niet zo erg is.
Maarrr: er zijn veel verschillende kats. Niet alleen de maat natuurlijk, maar ook de platina en rhodium ofzo belading zoals dat heet. Men heeft nogal geexpirimenteerd met de 'aktieve' (tussen kwootjes want ze zijn per definitie niet aktief) bestanddelen.
Duzz de ene kat is de andere niet, en er zal ook wel verschil zijn in loodgevoeligheid.
Vandaar de liever wat voorzichtige benadering.

Trouwens niet alleen lood kan kwaad, ook toevoegingen uit de olie kunnen kwaad. Ik geloof vooral fosforverbindingen. Maar die zijn er tegenwoordig ook uit.

Het verhaal gaat ook dat je moet oppassen met kopervet bij montage aan de uitlaat.
Bv ook bij de lambda sensor.
---------------
maarr dikke kans dat die kat nog ok is.
spir@l
Car: 5 GT Turbo
Contacteer:

jetab>> Heb net ff in onze kat gekeken maar dat vond ie niet leuk... Mag wel eens een keer zijn tanden poetsen.

MIAAAAUUUWWW!
mark -19- 16v>>
als ik er in kijk zie ik die vaste steen beetje geribbeld vaste stukken, met daar omheen gaas en demping material. als ik helemaal links kijk kan ik zo naar de ander kant kijken het is een opening van ongeveer 3 a 4 cm

Mark>> Ik ben geen inwendige-katten-kenner, maar dat lijkt me niet goed!!! Ik zou toch maar effies langs een dieren arts gaan.....

:grin: :grin: :lol:

eerder.
-----------------
*Round and round it goes.
Where it will stop.......
nobody knows!*

[ This message was edited by: spir@l on 2002-03-13 01:35 ]
Menno

wrote:
met daar omheen gaas en demping material. als ik helemaal links kijk kan ik zo naar de ander kant kijken het is een opening van ongeveer 3 a 4 cm
klinkt toch alsof er een stuk uit de drager gebroken is. 't is gewoon open daaro?
robert

damm ;(, damm :cool: voor dit soort gevallen.
Die steen is vast'gekit' met staalwolachtig spul, de drager, en daar zit een gat in, wat je beschrijft.
Goeie kans dat de steen het wel doet, alleen er zit een lek omheen. Dus een gedeelte van het uitlaatgas wordt niet behandeld, en daar kan je toch weer apk last van krijgen.

Ik heb nog nooit gehoord van reparatiepogingen van zon gaatje. Kep het er net even over gehad met een collega dierenarts. We geven de volgende reparatiepoging de grootste kans:

Nodig: staalwol (gamma) en gungum uitlaat reparatiekouwgomachtig spul (automaterialenzaak)
Gungum is wel hittebestendig genoeg, maar is nog te bros. Het staalwol dient als wapening. Staalwol zelf blaas je eruit, en tis niet geloven er is ook een kans dat het gaat branden.

Kijk effe in het gat om te checken of de wand niet te glad is. We gaan hem vullen en de vulling moet blijven hangen daar. Als er ribbeltjes ofzo zitten is het al ok. Misschien kan je een klein deukje in het kathuis tikken.
Neem een pluk staalwol en kneed er gungum doorheen. Met een stokjeofzo pers je dat het gaatje in.
Goed tot 1 massa samenstampen.

goodluck, r
Plaats reactie