Mijn turbodrukmeter komt niet veel hoger dan +/- de helft van de meter. Hij raakt dus nog lang niet het rode gebied! Mijn vraag is of deze meter in het dashbord betrouwbaar genoeg is om de waste gate af te stellen. Iemand evt. andere ideën?
Die meter in je tellerbak is absoluut niet betrouwbaar. Het verschild per auto soms erg veel. Daar komt bij dat er geen mooie schaalverdeling op staat. Als ik jouw was had ik gewoon een losse turbodruk meter gekocht.
-
- Contacteer:
Hoi, ik wil eigenlijk geen nieuw topic aanmaken over een turbo-drukmeter,
omdat er al genoeg over zijn, maar ik had hierover dus wel en vraagje,
Ik heb er dus juist 1 geplaatst in m'n gt.
Als de motor gewoon stationair draait staat de meter op -0.7 bar.
Als ik een beetje gas geef dan gaat hij naar de 0 bar.
Als ik terug schakel gaat hij zelfs tot -0.9 bar!
Is dit normaal?
en nog een vraagje,
ik heb dus een T-stukje tussen de originele bedrading gezet,
dus bij de aansluiting van de dump-valve,
nu was ik aan het denken, kan dit eigenlijk no nauwkeurig werken?
met zo veel aftakkingen bedoel ik dan.
thanx, kevin
Is dit normaal?
en nog een vraagje,
thanx, kevin
Dat van die -0.7 en -0.9 dat is normaal. Er heerst een vacium in je inlaat spruitstuk. Maar als de turbo in komt moet hij boven de 0 komen natuurlijk!kevinb schreef:Hoi, ik wil eigenlijk geen nieuw topic aanmaken over een turbo-drukmeter,
Is dit normaal?
en nog een vraagje,
thanx, kevin
Sander
Die negatieve waarden komen doordat het op je vacuum zit aangesloten, bij stationair verlaat deze de onsteking een beetje zodat je motor nog een beetje soepel loopt.
Zodra jij gas begint te geven en meer toeren maakt hoeft ie niet meer vervroegd te worden en wordt er via de carb druk opgezet (dus gaat ie naar positieve waarden)
Nu begrijp je ook hoe de dumpvalve wordt geopend, zodra jij gas loslaat valt de druk weg en komt er onderdruk op de carb --> dus ook bij de dumpvalvemebraan/zuiger dus gaat ie open.
Zodra jij gas begint te geven en meer toeren maakt hoeft ie niet meer vervroegd te worden en wordt er via de carb druk opgezet (dus gaat ie naar positieve waarden)
Nu begrijp je ook hoe de dumpvalve wordt geopend, zodra jij gas loslaat valt de druk weg en komt er onderdruk op de carb --> dus ook bij de dumpvalvemebraan/zuiger dus gaat ie open.
-
- Contacteer:
Van dit word ik dus slimmer he !
Weten jullie ook toevallig of ik misschien beter de originele drukmeter afsluit?
Ik wil maar zeggen om de andere meter nauwkeuriger te maken?
en..
weten jullie misschien ook waar de originele meter op aangesloten zit, in de motor ruimte?
Weten jullie ook toevallig of ik misschien beter de originele drukmeter afsluit?
Ik wil maar zeggen om de andere meter nauwkeuriger te maken?
en..
weten jullie misschien ook waar de originele meter op aangesloten zit, in de motor ruimte?
Nou je vacuum blijft constant, dus je 'nauwkeurige' meter zal er niet onnauwkeuriger door worden.
En de meteropnemer zit zover ik weet in je ontsteking, maar dat weet ik niet heel zeker. (aan je vacuum vervroeger vast?)
En de meteropnemer zit zover ik weet in je ontsteking, maar dat weet ik niet heel zeker. (aan je vacuum vervroeger vast?)
Sorry, maar dat klopt niet. Dat dacht ik zelf ook eerst. Maar is dus niet zo. Ik heb vaak genoeg met 3 streepjes druk gereden en de meter staat nog mooi op negatief.Sander schreef:kevinb schreef: Dat van die -0.7 en -0.9 dat is normaal. Er heerst een vacium in je inlaat spruitstuk. Maar als de turbo in komt moet hij boven de 0 komen natuurlijk!
Sander
Ik had ook zoiets van huh. Dus menno gevraagd, en die hoefde maar 1 ding te zeggen. Drukverlies.
Zeker als je niet veel gas geeft, dan draait de turbo wel, daar duwt wat tegen een dichte gasklep aan. Onderin is nog mooi onderdruk terwijl erboven wel een beetje druk is.
Maar dit is heel erg verschillend van auto. De 1 begin al op te bouwen bij 1600 rpm en de andere pas bij 3000. Dus ligt ook een beetje aan de auto.
mzzl
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
-
Nja, ik heb ook eindelijk een turbometer. Maar WAAR sluit ik die nou aan als ik dus ook overdruk EN onderdruk wil hebben?
Bij de vacuumaansluiting van de dumpvalve? (komt die bij gas ook onder druk te staan?)
Bij de originele turbodrukmeter? (komt daar ook vacuum op te staan? Is niet te zien op de originele meter)
Bij de vacuumaansluiting naar de ontsteking?
Zijn deze plekken feitelijk hetzelfde?
Bij de vacuumaansluiting van de dumpvalve? (komt die bij gas ook onder druk te staan?)
Bij de originele turbodrukmeter? (komt daar ook vacuum op te staan? Is niet te zien op de originele meter)
't verschil is dus voor of na de gasklep.Stefijn (ZakRaket) schreef:Nja, ik heb ook eindelijk een turbometer. Maar WAAR sluit ik die nou aan als ik dus ook overdruk EN onderdruk wil hebben?
Als je ook onderdruk wilt zien moet je 'm na de gasklep aansluiten. 't zelfde signaal als je ontsteking en dumpvalve.
-
- Über-Spammer
waar zou je de onderdruk willen zien??
-
- Über-Spammer
Menno schreef:waar? op die drukmeter.Maik (WOOFER) schreef:waar zou je de onderdruk willen zien??
waarom? omdat 't informatief is
nou het lijkt mij dat de turbodruk al genoeg is.
ongv 1 bar nog wat

-
Ah, zoiets verwachtte ik wel...sluit ik m lekker bij de ontsteking aanMenno schreef: 't verschil is dus voor of na de gasklep.
Als je ook onderdruk wilt zien moet je 'm na de gasklep aansluiten. 't zelfde signaal als je ontsteking en dumpvalve.

(jij ook WOOFER

lijke bennu dooie mensuh.Maik (WOOFER) schreef:
nou het lijkt mij dat de turbodruk al genoeg is.
ongv 1 bar nog wat
Als je toch een extra meter installeert, is 't toch niet zo vreemd dat je ook echt de werkelijke belasting van je motor wilt zien.
-
- Über-Spammer
Daar zit wat in. 

-
Hmm...moet je mij even uitleggen hoe ik dat metertje dan precies moet interpreteren als ik daarmee de belasting van de motor kan zienMenno schreef:
lijke bennu dooie mensuh.
Als je toch een extra meter installeert, is 't toch niet zo vreemd dat je ook echt de werkelijke belasting van je motor wilt zien.