Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Plaats reactie
Maus

Een vriend van me heeft een Corsa 1.6 16V uit '94. Maar hij heeft een probleem met het toertal van de motor. Wanneer je het gas loslaat blijft het gas meestal hangen, in plaats van terug te gaan naar stationair toerental. De éne keer blijft ie hangen net boven stationair, de andere keer bij bijvoorbeeld 2500 toeren. En soms is er niets aan de hand.
Nu hebben we de gaskabel nagekeken en die loopt soepel.

Weet iemand wat er aan de hand zou kunnen zijn?
Anonymous

grote kans dat het motormanagment foutcodes heeft opgeslagen.
ga naar de dealer en laat de foutcodes effe uitlezen,meestal is dat gratis
Gast

Misschien is het je gaskleppotentiometer die niet aangeeft dat er gas los gegeven is ?
Maus

Eventueel een loszittende stekker ergens?
Gast

Zou ook kunnen maar niet van de gaskleppotentiometer anders gaf ie helemaal geen gas meer.
Maar goed kan ook best wat anders zijn.
Maus

Weet je toevallig ook waar je de gaskleppotentiometer ongeveer kan vinden en hoe je erachter kan komen dat ie stuk is?
Gast

Ja kan hem doormeten. Als het goed is zit er een GM mUltec regelunit in. (de computer)

De signaalspanning bij 0% opening moet liggen tussen de 0,6 en 0,8 volt. Dit kun je meten door achterop de regelunit pennetje d16 te pakken met de plus van je voltmeter en de min op massa te zetten.

Bij 100% opening mag de potentiometer max 4,7 volt geven.

Ik heb geen idee waar je de regelunit kan vinden.
Job-turbo
Contacteer:

Kan het ook zijn dat je computer gewoon in de war is en dat je die dan moet resetten?
Gast

Zou ook best kunnen.

Resetten moet door minimaal 60sec je accupool los te halen.
Job-turbo
Contacteer:

60 sec??? Een vriend van mij heeft een opel Kadett GSI 16v en die is ook nog wel es in de war maar die moet minimaal een half uur tot een uur zonder stroom zitten voordat hij volledig is gereset.
Gast

Ja ik haal het ook maar uit een handleiding.
Het verschilt per computer denk ik.
Menno

resetten gaat doorgaans sneller als je nadat je een van de accupolen los hebt gehaald, de plus en min kabel met elkaar verbindt.
rev it like a rental
Job-turbo
Contacteer:

zo zie je maar weer elke dag een leer moment! :lol:
Gast

Uhm, noordpolen of zuidpolen :wink:
Maus

We hebben de accuklem zo'n half uur eraf gehad, terug op gedaan en de motor gestart. Stationair toertal was goed, zelfs na een aantal keer het gas intrappen liep tie terug naar het stationair toerental. Toen een stukje rijden, probleem was er nog, maar in minder mate. Wanneer je hde koppeling intrapt, bleef het toerental even hangen en liep langzaam terug naar zo'n 1500 toeren.
Dus het lijkt erop dat er bij een warme motor ergens een storing optreedt, maar waar?
Plaats reactie