Via familie heb ik een Renault 19 5-deurs met 1.8i motor verkregen. Auto is helaas een paar maanden in gebruik geweest van een familie van buitenlandse komaf, en die zijn er op zn zachtst gezegd niet zuinig mee omgesprongen.
Ik moet m nog even op een brug zetten, om de onderkant, en met name de uitlaat (rammelt, maar kan ook gewoon het hitteschild zijn) te controleren, als dat allemaal een beetje OK uit ziet, is het wellicht de moeite waard die auto grondig te poetsen zodat de kn#fl##kgeur weg is, de centrale vergrendeling en electrische ramen weer helemaal werkend te maken, interieur fatsoeneren (speakerkapjes liggen los, geen matten, wel lege blikjes, vies, wat doen mensen een auto aan?).
Technisch lijkt de auto goed, blok en bak zijn in elk geval heel goed, gaat als de brandweer, maar ik ben ermee naar huis gereden en voor de rest nog niks. Viel niet tegen, die rit. Motor lijkt niet te lekken, over eventueel verbruik van olie kan ik nog niks zeggen.
Auto heeft een goed werkend schuifdak, en electrische ramen voor.
Goede bandjes, remmen rondom volgens de verkoper nieuw. Maar geen rekeningen of papieren, in elk geval remt ie prima. Trekhaak dr op, verder een slecht onderhouden en vuil interieur, maar wel zonder gaatjes of scheuren.
Ben al n paar dingen meer tegen gekomen : achterklep wil niet op slot. Blijft wel mooi open staan, dus zuigers zijn goed, maar bij dichtmaken, valt ie niet in t slot.
Die klep is zwaar zat, blijft wel liggen, maar als het regent vraag ik me af of er geen water binnenkomt. Tijd zal het leren.
Centrale vergrendeling werkt op de voordeuren, niet op de achterdeuren. Misschien een kwestie van paneeltjes eraf en schoonmaken, smeren en verder.
Knipperlicht rechtsvoor werkt nog, maar de buitenkant van het knipperlicht is weg. Geen scherpe delen of zo, maar het peertje zit gewoon in de buitenlucht.
Heb er een doos met onderdelen bijgekregen, hopelijk zit er een goed knipperlicht in.
Motorkap lijkt wat hoog te liggen, en begint te trillen als je harder dan 140 op de teller rijdt (volgens de vorige eigenaar loopt ie 210 (das die eigenaar van b.l. k.a.), maar dat durf ik pas te proberen als die motorkap fatsoenlijk is afgesteld, en dan geloof ik het nog niet).
Verder is het zwart rondom de ramen in de deuren, alsmede op de deurklinken, vreselijk lelijk... dat is er met een kwast ooit opgesmeerd (geen idee wanneer), en gelukkig is t nooit op de ruiten gekomen. Van een afstandje lijkt t zwart, maar kom je dichterbij... wat n prutswerk en wat n troep. Wel lijkt de auto roestvrij, maar ook dat kan ik pas beoordelen als ik m van beneden heb bekeken.
Dit is de rode 19 die vorig jaar van de zomer tot zeker oktober, bij Van Kesteren te koop heeft gestaan. Was toen nogal aan de prijs, vond ik, en wellicht terecht.
Degene van wie ik m heb overgenomen heeft m in elk geval niet mooier gemaakt

Geen idee wat ik met de auto doe. Voorlopig kan ik ermee rijden zonder dat ik heel duur uit ben, en dat doe ik dan maar. Op korte termijn ga ik kijken hoe verder met deze mobiel.
Wat zonde dat de vorige eigenaar er zo mee is omgegaan.