Wat zijn de verschillen tussen de voorste en achterste aansluiting op de wastegate?
[img]http://rs403.pbsrc.com/albums/pp116/Mrt ... 0&fit=clip[/img]
Aansluitingen Wastegate - afstellen?
In principe gebruiken 9 van de 10 turbo's alleen de achterste aansluiting...
Sommige turbodruk regelingen gebruiken er 2, waaronder de 5GTT dit ooit deed, daar zat de 2e aansluiting (aan de stangkant dus) aangesloten op oa. het circuit met het pijpje op de turbo-elbow.
Dit systeem was bedoeld om het teruglopen van de turbodruk bij hoge toeren te voorkomen, eigenlijk gewoon vanwege een te kleine downpipe.
D'r zijn ook nog wel losse booscontrollers die ook gebruik maken van zo'n 2e aansluiting, maar omdat ze nogal zeldzaam zijn zie je dat ook niet veel.
Sommige turbodruk regelingen gebruiken er 2, waaronder de 5GTT dit ooit deed, daar zat de 2e aansluiting (aan de stangkant dus) aangesloten op oa. het circuit met het pijpje op de turbo-elbow.
Dit systeem was bedoeld om het teruglopen van de turbodruk bij hoge toeren te voorkomen, eigenlijk gewoon vanwege een te kleine downpipe.
D'r zijn ook nog wel losse booscontrollers die ook gebruik maken van zo'n 2e aansluiting, maar omdat ze nogal zeldzaam zijn zie je dat ook niet veel.
-
- Berichten: 790
- Lid geworden op: do 31 mei 2007 12:51
- Car: R5 GT Turbo PH1
- Locatie: 's-Hertogenbosch
- Contacteer:
Inderdaad de voorste aansluiting op de foto moet je hebben, de andere mag open blijven
Nee, niet afdoppen. die moet ook gewoon vrij kunnen ademen als de membraam beweegt. die voorste houdt de waste gate dicht de achterste drukt hem open. die voorste is dat de wastegate dicht blijft als de uitlaatgas druk te hoog wordt voor de wastegate. met de sterkere actuator heb je dat probleem niet, en de downpipe of die er invloed op heeft kan ik met eigenlijk niet zo voorstellen. Eerder dat een dikke downpipe het vroegtijdig openen van de wategate bevorderd lijkt me.
heb je een compressor of een fietspomp? zet er maar eens druk op met een losse actuatorstang. Dan zie je meteen wat het verschil is
heb je een compressor of een fietspomp? zet er maar eens druk op met een losse actuatorstang. Dan zie je meteen wat het verschil is

Guys, is het mogelijk om vooraf de wastegate af te stellen? De schroef en voorspanning op de veer afregelen op een bepaalde druk? Bv 0.6 bar overdruk?
Ik heb een compressor, maar lastig afstellen op precies 0.6 bar... of 0.8 whatever
Iemand ervaring/handige tip?
Ik heb een compressor, maar lastig afstellen op precies 0.6 bar... of 0.8 whatever
Iemand ervaring/handige tip?
Mrtn = Maarten
kan zeker, maar dat kan je het best met rijdende auto doen. bij een GT was 1 slag ongeveer 1tiende bar. En dan moet je korter voor meer druk he 
anders zijn er wel speciale tools, maar wie heeft die liggen? alleen een turbo expert. Bijvoorbeeld bij 1bar druk moet de wastegate open gaan dus je moet iets hebben die max 1 bar druk geeft. Mark5t heeft wel van die ventielen die een max ingestelde druk doorlaten misschien dat je daar iets mee zou kunnen? hij kan je ook wel zeggen waar die vandaan komen

anders zijn er wel speciale tools, maar wie heeft die liggen? alleen een turbo expert. Bijvoorbeeld bij 1bar druk moet de wastegate open gaan dus je moet iets hebben die max 1 bar druk geeft. Mark5t heeft wel van die ventielen die een max ingestelde druk doorlaten misschien dat je daar iets mee zou kunnen? hij kan je ook wel zeggen waar die vandaan komen

- Triggerhappy
- Berichten: 159
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 17:38
- Car: Meg 3 Trophy + 4 GT
Daar heb ik weer de mazzel dat ik in een ziekenhuis werk op de afdeling medische techniek... een blaasbalgje van een bloeddrukmeter met een manometertje en T-stuk voldoen prima om zeer nauwkeurig de druk te bepalen waarop de gate wordt geopend... in mijn geval al erg vroeg op de Meg III GT (0,35 bar meen ik uit mijn hoofd) de voorspanning heb ik bijgeregeld maar strakker kan ik hem niet zetten want dan grijpt de ECU in en wordt de throttle terug geregeld
Dus... ren naar uw dichtstbijzijnde ziekenhuis en kijk daar de juiste mensen even lief aan


Dus... ren naar uw dichtstbijzijnde ziekenhuis en kijk daar de juiste mensen even lief aan

-
- Berichten: 790
- Lid geworden op: do 31 mei 2007 12:51
- Car: R5 GT Turbo PH1
- Locatie: 's-Hertogenbosch
- Contacteer:
Inderdaad wat Abel zegt al rijdend even testen is het makkelijkst.
Hitteschild eraf een of twee slagen strakker zetten (ik neem aan dat de druk omhoog moet
)
ff test rondje en iemand meenemen die goed op je turbodrukmeter kan letten.
Hierna nog ff wat strakker of losser, nou ja je snapt het wel.
Hitteschild eraf een of twee slagen strakker zetten (ik neem aan dat de druk omhoog moet

ff test rondje en iemand meenemen die goed op je turbodrukmeter kan letten.
Hierna nog ff wat strakker of losser, nou ja je snapt het wel.
Strakker of losser weet ik dus (nog) niet, het hele zwikkie is uit elkaar geweest. Blok staat los en is net weer opgebouwd, de wastegate is ook eraf geweest... juist omdat alles los ligt zou 'koud' afstellen wel makkelijk zijn. Al weer rijdend kan je dan altijd nog finetunen.
Maar heb nu wel een ideetje met een losse (afstelbare) manometer die ik op het luchtpistool kan zetten
[img]http://i403.photobucket.com/albums/pp11 ... 101748.jpg[/img]
[img]http://i403.photobucket.com/albums/pp11 ... 101646.jpg[/img]
Maar heb nu wel een ideetje met een losse (afstelbare) manometer die ik op het luchtpistool kan zetten

[img]http://i403.photobucket.com/albums/pp11 ... 101748.jpg[/img]
[img]http://i403.photobucket.com/albums/pp11 ... 101646.jpg[/img]
Laatst gewijzigd door Mrtn op vr 4 mar 2016 8:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Mrtn = Maarten
-
- Über-Spammer
- Berichten: 11129
- Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Locatie: Du I Ven
- Contacteer:
Maarten, jij had er toch een B20 in zitten?
Project: GTT Blue Sport