Aansluitingen Wastegate - afstellen?

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Mrtn
Car: R5GTT

Wat zijn de verschillen tussen de voorste en achterste aansluiting op de wastegate?

[img]http://rs403.pbsrc.com/albums/pp116/Mrt ... 0&fit=clip[/img]
Laatst gewijzigd door Mrtn op do 3 mar 2016 8:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Mrtn = Maarten
Steven
Car: M536

In principe gebruiken 9 van de 10 turbo's alleen de achterste aansluiting...

Sommige turbodruk regelingen gebruiken er 2, waaronder de 5GTT dit ooit deed, daar zat de 2e aansluiting (aan de stangkant dus) aangesloten op oa. het circuit met het pijpje op de turbo-elbow.
Dit systeem was bedoeld om het teruglopen van de turbodruk bij hoge toeren te voorkomen, eigenlijk gewoon vanwege een te kleine downpipe.

D'r zijn ook nog wel losse booscontrollers die ook gebruik maken van zo'n 2e aansluiting, maar omdat ze nogal zeldzaam zijn zie je dat ook niet veel.
Mrtn

Thanx Steven, dus in principe wordt de voorste aansluiting gebruikt die je ziet op de foto? De andere hoeft niet afgedopt te worden?
Mrtn = Maarten
m1n1 (Jasper)
Car: R5 GT Turbo PH1
Contacteer:

Inderdaad de voorste aansluiting op de foto moet je hebben, de andere mag open blijven
Abel
Über-Spammer

Nee, niet afdoppen. die moet ook gewoon vrij kunnen ademen als de membraam beweegt. die voorste houdt de waste gate dicht de achterste drukt hem open. die voorste is dat de wastegate dicht blijft als de uitlaatgas druk te hoog wordt voor de wastegate. met de sterkere actuator heb je dat probleem niet, en de downpipe of die er invloed op heeft kan ik met eigenlijk niet zo voorstellen. Eerder dat een dikke downpipe het vroegtijdig openen van de wategate bevorderd lijkt me.

heb je een compressor of een fietspomp? zet er maar eens druk op met een losse actuatorstang. Dan zie je meteen wat het verschil is (~)
Mrtn

Guys, is het mogelijk om vooraf de wastegate af te stellen? De schroef en voorspanning op de veer afregelen op een bepaalde druk? Bv 0.6 bar overdruk?

Ik heb een compressor, maar lastig afstellen op precies 0.6 bar... of 0.8 whatever

Iemand ervaring/handige tip?
Mrtn = Maarten
Abel
Über-Spammer

kan zeker, maar dat kan je het best met rijdende auto doen. bij een GT was 1 slag ongeveer 1tiende bar. En dan moet je korter voor meer druk he :D

anders zijn er wel speciale tools, maar wie heeft die liggen? alleen een turbo expert. Bijvoorbeeld bij 1bar druk moet de wastegate open gaan dus je moet iets hebben die max 1 bar druk geeft. Mark5t heeft wel van die ventielen die een max ingestelde druk doorlaten misschien dat je daar iets mee zou kunnen? hij kan je ook wel zeggen waar die vandaan komen :D
Triggerhappy
Car: Meg 3 Trophy + 4 GT

Daar heb ik weer de mazzel dat ik in een ziekenhuis werk op de afdeling medische techniek... een blaasbalgje van een bloeddrukmeter met een manometertje en T-stuk voldoen prima om zeer nauwkeurig de druk te bepalen waarop de gate wordt geopend... in mijn geval al erg vroeg op de Meg III GT (0,35 bar meen ik uit mijn hoofd) de voorspanning heb ik bijgeregeld maar strakker kan ik hem niet zetten want dan grijpt de ECU in en wordt de throttle terug geregeld (N) :-(

Dus... ren naar uw dichtstbijzijnde ziekenhuis en kijk daar de juiste mensen even lief aan ;-)
m1n1 (Jasper)
Car: R5 GT Turbo PH1
Contacteer:

Inderdaad wat Abel zegt al rijdend even testen is het makkelijkst.
Hitteschild eraf een of twee slagen strakker zetten (ik neem aan dat de druk omhoog moet :-))
ff test rondje en iemand meenemen die goed op je turbodrukmeter kan letten.
Hierna nog ff wat strakker of losser, nou ja je snapt het wel.
Mrtn

Strakker of losser weet ik dus (nog) niet, het hele zwikkie is uit elkaar geweest. Blok staat los en is net weer opgebouwd, de wastegate is ook eraf geweest... juist omdat alles los ligt zou 'koud' afstellen wel makkelijk zijn. Al weer rijdend kan je dan altijd nog finetunen.

Maar heb nu wel een ideetje met een losse (afstelbare) manometer die ik op het luchtpistool kan zetten :)

[img]http://i403.photobucket.com/albums/pp11 ... 101748.jpg[/img]

[img]http://i403.photobucket.com/albums/pp11 ... 101646.jpg[/img]
Laatst gewijzigd door Mrtn op vr 4 mar 2016 8:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Mrtn = Maarten
Mrtn

Apart die halve foto's..
Mrtn = Maarten
Abel
Über-Spammer

lol, je bent nog een paar kop bouten vergeten te monteren in je super strakke Volvo blok (L)
Mrtn

Dat scheelt weer gewicht :P
Mrtn = Maarten
okido
Car: Renault Rodeo Turbo

Het lijkt erg op een B18FT motor, alleen de lucht/inlaatklep zit aan de andere kant. Als het een B18FT is kan ik meten wat de standaardlengte van de actuatorstang naar de wastegate moet zijn.
Mrtn

Het is idd een B18FT waarbij de inlaat naar de andere kant is geplaatst. Dus goed gezien :D Alleen heb ik geen standaard actuator opzitten, is er 1 van een R21turbo, dus dat feest gaat niet op :)
Mrtn = Maarten
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Maarten, jij had er toch een B20 in zitten?
Abel
Über-Spammer

zo ver mijn geheugen gaat was dat een 2 liter onderblok van renault met lage compressie zuigers en Volvo kop. kant en klaar project van een Volvo monteur :D toch? maar die zit in de baccara toch?
Plaats reactie