Aangezien in mijn aandrijfas moet vervangen en het camber gelijk wil houden heb ik een tooltje gemaakt om de instelling over te nemen.
I heb een doorboorde moer en een gewone moer op een oude velg gelast. Draadeind erdoor. Ik laat het draadeind net tegen de schokbreker aanlopen. Demonteer de wielophanging en monteer de boel weer. Je kunt het ook gebruiken om het camber links en rechts gelijk te stellen.
[img]http://i173.photobucket.com/albums/w77/Jacques51/101_8094_zpsitnqhxeu.jpg[/img]
[img]http://i173.photobucket.com/albums/w77/Jacques51/101_8096_zpsnxlrtzcn.jpg[/img]
[img]http://i173.photobucket.com/albums/w77/Jacques51/101_8099_zpsugm7ketl.jpg[/img]
Camber gelijkstellen
-
- Berichten: 1364
- Lid geworden op: vr 28 dec 2012 12:31
- Locatie: Twello
Weer slim Jacques! Heb je al een andere aandrijfas gevonden?
Renault 19 16v 1991 & Renault 19 16v Cabriolet 1993 & Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008
Camber is toch niet verstelbaar bij een 19???
-
- Berichten: 1364
- Lid geworden op: vr 28 dec 2012 12:31
- Locatie: Twello
jacques schreef:Als alles goed gaat komt er woensdag een nieuwe as aan van Mister auto. De vorige zending is kwijtgeraakt.
Top!
Renault 19 16v 1991 & Renault 19 16v Cabriolet 1993 & Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008
Er zit altijd wat ruimte op de bouten (of Jacques heeft de bouten uitgeboord) dus je kan het iets verstellen, hierdoor gaat ook gelijk de sporing naar de haaien.
Erg slim Jacques, maar je kunt toch ook gewoon de fuseekogel loshalen?
Erg slim Jacques, maar je kunt toch ook gewoon de fuseekogel loshalen?

ik markeer de fusee altijd met een witte stift. maar zo kan het ook 

Ik markeerde ook altijd met een kraspen, maar merkte dat er toch ca 0.3graden zomaar verschil kan optreden door speling in de buiten van fusee en schokbreker. Dus een tijdje geleden was ik bij een kennis in Hoogmade en die stelt altijd de schokbrekers L/R zo af. Dus toen dacht ik, dan pas ik ook een velg aan. Wat Artur zegt kan ook. Gewoon de onderste fuseekogel los. Nou ja. Wil je L en R gelijk hebben dan is dit een oplossing.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Ik heb naar aanleiding van de opmerking van Arthur nog een busje met een extra moer gebruikt om de speling uit schroefdraad te halen.
Alles is prima verlopen. Met een blaadje papier tusssen de pen en de schokbreker voel je weerstand en zonder dit blaadje niet. Ik heb ik het de machinewaerpas van mijn werk vooraf en achteraf de wielstand gecontroleerd en deze was meer helemaal hetzelfde. De nauwkeurigheid van deze waterpas is 0,5mm per meter. Voor de rekenaars: De maximale meetfout is arc tangens (0.5/1000) = 0,028°. Zelf ben ik tevreden. Plaatjes zie http://www.team1916vforum.nl/viewtopic.php?f=22&t=748
Alles is prima verlopen. Met een blaadje papier tusssen de pen en de schokbreker voel je weerstand en zonder dit blaadje niet. Ik heb ik het de machinewaerpas van mijn werk vooraf en achteraf de wielstand gecontroleerd en deze was meer helemaal hetzelfde. De nauwkeurigheid van deze waterpas is 0,5mm per meter. Voor de rekenaars: De maximale meetfout is arc tangens (0.5/1000) = 0,028°. Zelf ben ik tevreden. Plaatjes zie http://www.team1916vforum.nl/viewtopic.php?f=22&t=748
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak