Vervangen stuurhuisrubbers, distr en startmotor 19 16v 1993

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
larsdijkstra
Berichten: 1364
Lid geworden op: vr 28 dec 2012 12:31
Locatie: Twello

Ik moet de stuurhuisrubbers vervangen van de 19 cabrio. Zie dat het aardig verstopt zit allemaal. Is het te doen zonder stuurhuis etc los te halen, of moet dat er sowieso uit?
Ook de startmotor wil ik vervangen en de distr riem moet nog. Wat is handig? Kan nl ook een gerestaureerd subframe kopen met stuurhuis, stuurkogels, stuurhoezen etc erop. Mijn subframe is nl niet meer de mooiste... Als je die vervangt kun je overal beter bij, en sommige zeggen zelfs haal dan de motor er even uit ( via onderen dan neem ik aan?)
Wie heeft tips, hulp etc? Vind dit nl weer een hele operatie die ik ff niet in mijn systeem heb ;) :-X
Renault 19 16v 1991 & Renault 19 16v Cabriolet 1993 & Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

andere vraag.

heb jij enig idee hoe je koppeling er aan toe is?

uitbouwen en onderuit is prima te doen, maar je moet er wel een goeie dag voor uit trekken.
kan je rustig je distributie doen, koppeling mee nemen en boel weer op een fris subframe inbouwen.
en als je dan je koppeling ook mee neemt, vergeet je krukaskering achter het vliegwiel niet. :D

makkelijkste is om dit wel op een 2 koloms-brug te doen.

en alles in 1x lekker fris. :smile:

succes.

Edit:
distributie kan in de auto zelf, startmotor kan in de auto zelf, stuurhuis heb ik nog nooit in de auto zelf gedaan maar moet wel kunnen, subframe is met de motor in de auto te doen als je het blok omhoog kan houden (staand blok), koppeling is eigenlijk niet in de auto zelf te doen. Totaal plaatje zou ik de motor er mooi uit halen.
maar moet je wel de ruimte voor hebben.
larsdijkstra
Berichten: 1364
Lid geworden op: vr 28 dec 2012 12:31
Locatie: Twello

Koppeling aardig goed nog. Heb poosje last gehad van fluitend geluid maar dat is nu weg, weet niet of dat uit bak bv kwam. Hij staat nu op ca 168k

Bruggen zat bij fix&go Hardenberg!

De operatie wordt nu wel steeds groter zo maar snap je punt! Koppeling heb ik nog liggen trouwens.
Stuurhuisrubber heb ik er 1 van nieuw via Marcel van CRS, andere kant niet meer te krijgen. Vandaar het idee voor een als nieuw subframe met fris stuurhuis etc.
Jij hebt al wat ervaring merk ik Gerald. Kun jij me helpen? Vind het fijn als er iemand is die specifiek hier ervaring mee heeft. Bij fix&go uiteraard ook maar niet specifiek met de F7P etc
Laatst gewijzigd door larsdijkstra op do 12 feb 2015 6:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Renault 19 16v 1991 & Renault 19 16v Cabriolet 1993 & Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

fluitend zoemend geluid kan je druklager kunnen zijn.

maar met 168K en een koppeling van 22 jaar oud, en het groot onderhoud waar je nu aan moet beginnen zou ik hem denk ik mee nemen.

Ik heb idd. als eens de hele zooi er uit gehaald bij een 19 16v, maar dat is ook al weer een jaar of 10 geleden.
daarbij is het zo dat als ik al tijd zou hebben het alleen op een zaterdag zou zijn. en je moet al goed weten wat je allemaal moet doen om het in 1 dag te redden.

Dan kom ik nog uit duiven (bij arnhem) dus om bij jou te komen moet ik eerst nog 1.5 uur rijden, en dat ook weer terug.

Wat je ook kan doen, is even een bericht naar Ronald 1916v sturen of hij jou kan helpen. Hij komt uit zwolle en kan het met de ogen dicht. Zijn er meer die hun auto's bij hem doen/laten doen. ;-)

edit:
http://www.renault-tuning.com/memberlis ... ile&u=5872
larsdijkstra
Berichten: 1364
Lid geworden op: vr 28 dec 2012 12:31
Locatie: Twello

Ja klopt die ken ik. Zal hem nog eens vragen, is ook nog bezig met Roalds monster :grin: hierbij fix&go ook 2 monteurs die aangeven het te willen doen. Alleen er is ook ander werk uiteraard. Iemand erbij die er dedicated achter elkaar mee aan de slag kan en het kent heeft voorkeur. Thanks voor meedenken!
Renault 19 16v 1991 & Renault 19 16v Cabriolet 1993 & Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008
bozothenutter
Berichten: 671
Lid geworden op: wo 1 feb 2012 12:45
Car: 95-PZ-KJ
Contacteer:

Heb ik nou ook altijd....klein klusje wordt een halve restauratie.......... :smile:
Born Grippy
larsdijkstra
Berichten: 1364
Lid geworden op: vr 28 dec 2012 12:31
Locatie: Twello

Ja snap je. Ontdek ook alweer roest in wielkuipen... Ach ja houd je bezig!
Renault 19 16v 1991 & Renault 19 16v Cabriolet 1993 & Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

stuurhuisrubbers: Is eenvoudig te doen zonder brug. Gewoon per kant de stuurkogel loshalen. Ouder rubber eraf schuiven en nieuwe erop. Je kunt contact opnemen met http://hydroline.nl/contact, die reviseren alle stuurhuizen en zullen vast wel een rubber hebben.
Startmotor: zie http://www.team1916vforum.nl/viewtopic.php?f=23&t=71
Blok uit bouwen. Niet nodig, alleen als je de koppeling wilt doen. Lees dit maar. Onderlangs eruit http://www.team1916vforum.nl/viewtopic. ... 6&start=80
Distributieriem:
Gereedschap: Momentsleutel, rondstaafje 10mm (of boortje) en een M6 schroefje van ca 50mm lang, torx sleutels en een luchttol om de krukasbout los te halen. Zonder luchttol gaat die niet los.


Balkje boven het blok of een blokje eronder.

Riem + spanrollen om de 5 jaar of 120 000 km. What ever comes first

Zelf zou ik de ene keer alles vervangen en de volgende keer alleen de riem.

Je kunt het beste de riem + 2 spanrollen samen kopen is voordeliger. De renault deales is prijzig. Kijk anders even op google op e-bay.

Haal je rechter voorwiel eraf
Haal je plastic binnenscherm er af
Verwijder de beschermkap, die voor de multiriem zit eraf.
Haal de multiriem van spanning door de dynamo te lossen
Haal de multiriem eraf
Verwijder beschermkap distr. deksel
Maak de poelie op de krukas los. Dit ding zit muurvast. Gebruik een goede luchttol.
Rechts aan de voorkant van je motorblok (bij de koppeling) zit een boutje. Dat kun je eruit draaien. Daar kun je een pen van rond 10mm in steken als zuiger 1 en 4 in het BDP staan.
Ontspan de spanrol van de distr. riem.
Nu kun je distr. riem loshalen..
Vervang de 2 spanrollen. De onderste is even stoeien met het plastic deksel.
Op de nieuwe riem staan merktekens. Deze moeten corresponderen met merkteken krukas onderaan (op 6 uur). en de merktekens op de nokkenaspoelies (12 uur)
Span met behulp van een M6 boutje de spanrol. Draai de krukas een paar rondjes en stel de spanning af.
Het deel van de riem russen de oliepomp en de spanrol moet je tussen duim en wijsvinger 1/8 tot ¼ slag kunnen draaien..

Zelf laat ik meestal de motor even draaien en check dan alles nog even.

Dan de boel verder afbouwen.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
larsdijkstra
Berichten: 1364
Lid geworden op: vr 28 dec 2012 12:31
Locatie: Twello

Dank je Jacques! Dus subframe dan maar niet doen? Deze is aangetast door roest. Ook bij de veerkoker in de motorruimte aan kant koelvloeistofvaatje is het weer mis... Met blok eruit kun je overal wel beter bij. Echter koppeling is nog goed volgens mij. Hoe herken je een koppeling die er de brui aan gaat geven?

Heb het gevoel dat met nieuw subframe met goed stuurhuis etc alles weer strak is. Vind alleen motor uitbouwen zo'n operatie zeg maar... Aan de andere kant kun je dan wel overal goed bij: schoonmaken, distributie riem, startmotor, stuurhuis. Aarrrgghhhh! :grin:
Renault 19 16v 1991 & Renault 19 16v Cabriolet 1993 & Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008
larsdijkstra
Berichten: 1364
Lid geworden op: vr 28 dec 2012 12:31
Locatie: Twello

[quote="jacques"]stuurhuisrubbers: Is eenvoudig te doen zonder brug. Gewoon per kant de stuurkogel loshalen. Ouder rubber eraf schuiven en nieuwe erop. Je kunt contact opnemen met http://hydroline.nl/contact, die reviseren alle stuurhuizen en zullen vast wel een rubber hebben.

Jacques: je hebt het over het oude rubber eraf schuiven. Je bedoelt toch niet de stuurhoezen? Gaat mij om de rubbers waar stuurhuis in hangt. Volgens eerdere antwoorden op mijn vraag over zwalkend weggedrag en het verspringen van stuur bij oneffenheden zou het aan de stuurhuisRUBBERS moeten liggen, die ronde ca 2 cm brede rubbers
Renault 19 16v 1991 & Renault 19 16v Cabriolet 1993 & Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Ik bedoelde balgen om de spoorstangen. Vervangen van het de U-rubbers van het stuurhuis kan met zonder de auto uit elkaar te halen. Belangrijkste is dat je de voorpijp van je uitlaat loshaalt. Dan kan je het stuurhuis naar voren halen. Wel even de koppeling tussen stuur en stuurhuis loshalen (M8 boutje onder rubber) Ik heb het zelf ook gedaan. Ik heb het sterke vermoeden, dat deze rubbers hetzelfde zijn als van de megane 1 types. Ik heb maten, maar zit nu op mijn werk.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
larsdijkstra
Berichten: 1364
Lid geworden op: vr 28 dec 2012 12:31
Locatie: Twello

Ok laat maar weten! Dank je
Renault 19 16v 1991 & Renault 19 16v Cabriolet 1993 & Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008
larsdijkstra
Berichten: 1364
Lid geworden op: vr 28 dec 2012 12:31
Locatie: Twello

jacques schreef:Ik bedoelde balgen om de spoorstangen. Vervangen van het de U-rubbers van het stuurhuis kan met zonder de auto uit elkaar te halen. Belangrijkste is dat je de voorpijp van je uitlaat loshaalt. Dan kan je het stuurhuis naar voren halen. Wel even de koppeling tussen stuur en stuurhuis loshalen (M8 boutje onder rubber) Ik heb het zelf ook gedaan. Ik heb het sterke vermoeden, dat deze rubbers hetzelfde zijn als van de megane 1 types. Ik heb maten, maar zit nu op mijn werk.
Moet het stuurhuis er ook uit Jacques?
Renault 19 16v 1991 & Renault 19 16v Cabriolet 1993 & Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Nee.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
larsdijkstra
Berichten: 1364
Lid geworden op: vr 28 dec 2012 12:31
Locatie: Twello

Jacques, die startmotor van valeo, van welke clio/megane moet ik die hebben op de sloop? Of heb jij er 1 liggen of weet je zo direct waar?
Renault 19 16v 1991 & Renault 19 16v Cabriolet 1993 & Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

De D6RA33 of D6RA133 moet je hebben.
larsdijkstra
Berichten: 1364
Lid geworden op: vr 28 dec 2012 12:31
Locatie: Twello

Ok en welke megane/clio? l, ll? Of kennen sloperijen die nummers?
Renault 19 16v 1991 & Renault 19 16v Cabriolet 1993 & Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Die kennen ze wel maar is van Megane I.
larsdijkstra
Berichten: 1364
Lid geworden op: vr 28 dec 2012 12:31
Locatie: Twello

Jacques ik zie dat je blok en sub tegelijk hebt gedaan. Als dat eronder uit is, zit blok dan nog op sub vast of takel je blok er zo af dan?
Renault 19 16v 1991 & Renault 19 16v Cabriolet 1993 & Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008
larsdijkstra
Berichten: 1364
Lid geworden op: vr 28 dec 2012 12:31
Locatie: Twello

Maarten-Jan schreef:Die kennen ze wel maar is van Megane I.
Ok!
Renault 19 16v 1991 & Renault 19 16v Cabriolet 1993 & Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

In een 19 staat het blok geheel op het subframe, dus je kan het subframe met blok en al laten zakken en daarna van het subframe halen mocht je dat willen.
larsdijkstra
Berichten: 1364
Lid geworden op: vr 28 dec 2012 12:31
Locatie: Twello

Top! Jij al eens gedaan...? :smile:
Renault 19 16v 1991 & Renault 19 16v Cabriolet 1993 & Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008
larsdijkstra
Berichten: 1364
Lid geworden op: vr 28 dec 2012 12:31
Locatie: Twello

Startmotor gevonden hier om de hoek, dr6a33 valeo! Euro 35
Renault 19 16v 1991 & Renault 19 16v Cabriolet 1993 & Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Jup, al eens gedaan weliswaar niet bij die van mezelf (blok wel al eens uit geweest maar gewoon boven langs).
Mooi prijsje (D)
larsdijkstra
Berichten: 1364
Lid geworden op: vr 28 dec 2012 12:31
Locatie: Twello

Ok als je wil komen helpen dan graag MJ :grin: :worship:
Renault 19 16v 1991 & Renault 19 16v Cabriolet 1993 & Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Dat is geen probleem, Hardenberg is nog wel te doen ;-) dit weekend wordt hem alleen niet...
larsdijkstra
Berichten: 1364
Lid geworden op: vr 28 dec 2012 12:31
Locatie: Twello

Nee meld me wel even! Heb ook volleybal vaak in weekend. Gaaf dat je wil helpen, goed dat er iemand bij is met specifieke kennis R19.
Heb net witte op de brug om even te kijken hoe alles zit, cabrio natuurlijk zelfde. Wat kort op elkaar allemaal, pfff... Zit subframe ook echt vast aan motor, of alleen aan carosserie?
Renault 19 16v 1991 & Renault 19 16v Cabriolet 1993 & Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Het is echt krap ja :D

Plaatje, toevallig van jaques:
[img]http://www.team1916vforum.nl/download/file.php?id=215[/img]
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Stuurhuusrubbers is wel te doen met de motor er in maar is niet de leukste klus. Ik had je graag even geholpen maar ik ben er even tussenuit nadat ik ben aangevallen door m'n eigen slijptol en zit vanaf m'n duim tot elleboog in het gips..
larsdijkstra
Berichten: 1364
Lid geworden op: vr 28 dec 2012 12:31
Locatie: Twello

Ai Ronald! Beterschap man. Hoe lang kost je dit? Fijn dat je wilt helpen, deze klus wordt me teveel
Renault 19 16v 1991 & Renault 19 16v Cabriolet 1993 & Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Ronald: Beterschap

Lars: de onderdeel nummers van Renault 77.00.778.304 en 77.00.662.571
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
larsdijkstra
Berichten: 1364
Lid geworden op: vr 28 dec 2012 12:31
Locatie: Twello

Ok dank je!
Renault 19 16v 1991 & Renault 19 16v Cabriolet 1993 & Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

larsdijkstra schreef:Ai Ronald! Beterschap man. Hoe lang kost je dit? Fijn dat je wilt helpen, deze klus wordt me teveel
Over een week of 4 ga ik er pas achter komen of m'n vingers het weer gaan doen denk ik. Hoop dat het weer wordt zoals het was.. kan er nog niet veel van zeggen. slijpschijf is op mn knokkel van mn wijsvinger tot in het bot gegaan en heeft zo'n beetje alles wel doorgerost, autorijden kan ik voorlopig nog wel even vergeten, laat staan sleutelen.. Het enige wat ik op het moment weet is dat alles een behoorlijke uitdaging is met 1 hand i.p.v 2 en de pijn is ook nog niet echt te harden op het moment.

Roald's 19 was bijna klaar en wou ik nog even afronden voor de openingsmeeting maar ik kan het beter allemaal even uit m'n hoofd zetten en afwachten. Heb er zwaar de balen van.. gebeurde nog bij m'n eigen auto ook (Golf), even een uitlaatdempertje verplaatsen tussendoor.. De grote grap is dat als alles goed hersteld is ik de slijptol meteen weer aan mag slingeren om het af te maken. :bang:

Over de stuurhuisrubbers: Met de downpipe er tussenuit kom je er een stuk beter bij. Controleer ook de stalen beugels even goed, ik heb ze wel eens zien scheuren rond de boutgaten. Achterste motorsteun ook even checken, die kun je dan mooi zien. Als er vette droogtescheuren in zitten zou ik die ook even meepakken, die dingen scheuren plotseling af en dan heb je de motor klem tegen het schutbord liggen. Been there, Done that :)

Oja, de startmotor pak je er ook zo tussenuit met de downpipe er tussenuit. (Y)
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Wat een verhaal Ronald, beterschap!! echt flink balen.
larsdijkstra
Berichten: 1364
Lid geworden op: vr 28 dec 2012 12:31
Locatie: Twello

Jongu jongu kloten zo! Had ook nog anders kunnen aflopen, maar toch... Sterkte! Die autos komen wel, is even niet anders.

Als ik het zo lees kan toch beter de motor eruit halen :worship: grote kans na 22 jaar dat een motorsteun eraan is, of kun je dat niet zeggen? Hoe merk je dat er 1 aan komt?
Renault 19 16v 1991 & Renault 19 16v Cabriolet 1993 & Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008
Plaats reactie