hallo mede turbo freaks, ik heb eens een vraagje , welke maat banden moeten er onder de fhase 2 wielen , ik heb nu 195/ 55/ 13
maar nu krijg ik te horen dat die niet goed is die maat en dat daardoor de banden sneller slijten omdat ze te klein zijn
ze dachten dat dat 195/ 70 /13
of 195/ 60/14 wie kan mij hier ff raad over geven want ik moet er nieuwe onderleggen deze week voor de keuring
groetjes marco
bij wat voor garage zit je dan, dat ze denken dat je op 13 inch wielen zowel 13 als 14 inch banden kan leggen?
195/55/ 13" is inderdaad de originele maat
195/55/ 13" is inderdaad de originele maat
Inderdaad, vreemde gasten daar bij jou garage.
195/55/13
195 - breedte van band in milimeters
55 - hoogte van band in percentage van breedte
13 - binnenmaat in inch.
om te kijken wat er past op jou auto op welke maat moet je <a href="http://www.sportvelgen.com/vergelijktabel.html">hier</a> klikken
195/55/13
195 - breedte van band in milimeters
55 - hoogte van band in percentage van breedte
13 - binnenmaat in inch.
om te kijken wat er past op jou auto op welke maat moet je <a href="http://www.sportvelgen.com/vergelijktabel.html">hier</a> klikken
Laatst gewijzigd door Anonymous op di 8 mei 2001 10:37, 1 keer totaal gewijzigd.
aangezien dit feit een klote garage waar ik dus ook niet meer ga , trouwens was de u.s.a.
garage ,ze zoeken het maar uit probeerden weer wat aantesmeren ,maar ik weet het nu en ga ff ergens anders kijken ,mischien nieuwe velgen halen ????
:LOL:
garage ,ze zoeken het maar uit probeerden weer wat aantesmeren ,maar ik weet het nu en ga ff ergens anders kijken ,mischien nieuwe velgen halen ????
Marco, echt origineel zit er 185 onder, vroeger toen je de 5 GT Turbo nieuw kon kopen was 195 tegen meerprijs als optie leverbaar.
Nieuwe velgen is helemaal mooi natuurlijk, dan zou ik voor 195/45/15 gaan.
Succes, groeten aan Pat!
Succes, groeten aan Pat!
nou het euvel is verholpen ,ik ga niet voor nieuwe velgen ik ga voor nieuwe banden ,kost al genoeg ,worden uni royal banden 195/55/13
was een klein misverstand bij de garage had het allemaal niet goed meegekregen ,stomiteit van mij,grapje van 716 gulden , maar ja moet toch gebeuren he ,enne chris ik doe de groetjes aan pat
groetjes marco
was een klein misverstand bij de garage had het allemaal niet goed meegekregen ,stomiteit van mij,grapje van 716 gulden , maar ja moet toch gebeuren he ,enne chris ik doe de groetjes aan pat

groetjes marco
hey Ploegah Gozah 
dus volgens die tabel zouden er onder een r5gtt 205/40/17 onder passen?????
Is dit dan wel mogelijk bij de voorste wielkasten ivm draaien??
Ik heb zelf 195/50/15 eronder en wil zeker weten lager gaan. Moe nog ff kijken wat de vorige eigenaar eronder heeft gezet.
Maar das voor de toekomst eerst moet me vriendin een lekker kleurtje krijgen voor de zomer
Avé!

dus volgens die tabel zouden er onder een r5gtt 205/40/17 onder passen?????
Is dit dan wel mogelijk bij de voorste wielkasten ivm draaien??
Ik heb zelf 195/50/15 eronder en wil zeker weten lager gaan. Moe nog ff kijken wat de vorige eigenaar eronder heeft gezet.
Maar das voor de toekomst eerst moet me vriendin een lekker kleurtje krijgen voor de zomer

Avé!
195/50-15 heb ik ook, maar moet eigenlijk 195/45-15 zijn omdat de rolomtrek van je banden dan overeenkomt met je snelheidsmeter.
17" past alleen maar als je flink wat zaken aanpast, maar het gaat wel.
17" past alleen maar als je flink wat zaken aanpast, maar het gaat wel.
Hoe wil je er dan in godsnaam 17" onder krijgen?? Want ik ben ook aan het kijken voor nieuwe velgen. En als dan ook 16" of 17" eronder te krijgen is, dan gaan we daar uiteraard voor. Moet er wel bij zeggen dat die nu 35mm lager ligt. En als er 17" zou onder komen dan wil ik hem nog een extra 20mm naar onder brengen. Ik hoor het graag hoe het moet.
mzzl
mzzl
Nog sterker, kijk <!-- BBCode Start --><A HREF="http://www.steverae.com" TARGET="_blank">hier</A><!-- BBCode End --> maar eens. Die mafkees van een Steve Rae heeft er 18" onder liggen.
Ik heb er geen ervaring mee wat er aan moet worden gepast, maar het kan dus wel.
Ik hou het lekker bij 15", ander rij je echt als een stuiterbal rond
Ik heb er geen ervaring mee wat er aan moet worden gepast, maar het kan dus wel.
Ik hou het lekker bij 15", ander rij je echt als een stuiterbal rond
Laatst gewijzigd door Pieter op wo 9 mei 2001 8:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Edje !
nog zo'n hagenees op het forum
Volgens het schema zou is 185/40/14 de vervangende maat zijn. Dit zegt nog lang niet alles want als je vering maar strak genoeg is en je wiel niet in de knoop komt met je carrosserie, kan je een heleboel doen, zoals steve rea met zijn 18".

Volgens het schema zou is 185/40/14 de vervangende maat zijn. Dit zegt nog lang niet alles want als je vering maar strak genoeg is en je wiel niet in de knoop komt met je carrosserie, kan je een heleboel doen, zoals steve rea met zijn 18".
Laatst gewijzigd door Anonymous op wo 9 mei 2001 10:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Trouwens ed, om te weten of je wilen nog kunnen draaien (als je stuurt dan) kan je zien aan de ET waarde van de velgen. De term ET staat voor "Einpresstiefe". Je kunt het zien als de verhouding van de linkerhelft en de rechterhelft van je velg, met als centrale punt de plaats waar de velg op je as rust. Het betekent eigenlijk dat die waarde bepaald in hoeverre jouw velgen onder de auto uitkomen. De ET-waarde voor iedere auto is verschillend. Als jouw auto een ET waarde vereist van laten we zeggen 20, wil dat zeggen dat je een velg moet monteren die meer naar buiten steekt omdat bij die auto de banden weinig speling hebben aan de
binnenkant van je wielkuip. Bij de Renault Laguna heb je in verhouding wel veel ruimte aan de binnenkant zodat de ET waarde 35+ is(ik heb geen idee wat de ET waarde van de renault 5 is). Dus eigenlijk: lage ET, band zal bij montage meer naar buiten komen. hoge ET, band zal wat verder naar binnen toe komen. Dan heb je nog de vering, die natuurlijk niet te ver door moet veren anders beuk je erop met je wielkasten.
binnenkant van je wielkuip. Bij de Renault Laguna heb je in verhouding wel veel ruimte aan de binnenkant zodat de ET waarde 35+ is(ik heb geen idee wat de ET waarde van de renault 5 is). Dus eigenlijk: lage ET, band zal bij montage meer naar buiten komen. hoge ET, band zal wat verder naar binnen toe komen. Dan heb je nog de vering, die natuurlijk niet te ver door moet veren anders beuk je erop met je wielkasten.
nou mensen ik heb vandaag nieuwe bandjes erop laten leggen , 195/55/r 13
van uni royal leuk grapje van 717 gulden maar ja ik had ze echt nodig want met die bandjes wat ik had was ik niet meer door de keuring gekomen die waren echt versleten ,het is meteen eeen heel andere rijervaring rijdt nu stukken lekkerder:lol:
ik had zelf navraag gedaan over velgen maar daar schijnt nogal een probleem te zijn bij de gt turbo de i.t van die velg is nogal moeilijk,ze zijn bang dat de velgen gaan schuren tegen de remsylinder, naar veel zoeken en doen heb ik de moed maar opgegeven en heb dus gewoon nieuwe bandjes gezet en geen nieuwe velgen ,jammer maar ja , is er mischien iemand hiero die mij kan zeggen hoeveel inch velgen er passen op een gt en dan ook de bandenmaat alvast bedankt
groetjes marco,ps en welk merk velgen dat zijn
van uni royal leuk grapje van 717 gulden maar ja ik had ze echt nodig want met die bandjes wat ik had was ik niet meer door de keuring gekomen die waren echt versleten ,het is meteen eeen heel andere rijervaring rijdt nu stukken lekkerder:lol:
ik had zelf navraag gedaan over velgen maar daar schijnt nogal een probleem te zijn bij de gt turbo de i.t van die velg is nogal moeilijk,ze zijn bang dat de velgen gaan schuren tegen de remsylinder, naar veel zoeken en doen heb ik de moed maar opgegeven en heb dus gewoon nieuwe bandjes gezet en geen nieuwe velgen ,jammer maar ja , is er mischien iemand hiero die mij kan zeggen hoeveel inch velgen er passen op een gt en dan ook de bandenmaat alvast bedankt
groetjes marco,ps en welk merk velgen dat zijn
Bij GTTurbo.org staat inderdaad hoe je het moet doen. Probleem is dat je lid moet zijn en dat kost je weer pieken.
zoek wel op internet naar een gratis site
zoek wel op internet naar een gratis site
-
hangt er van af hoe groot je ze wil hebben, dit past met werk:
BK racing 7 spaaks 7,5X18 inch met 215/35 18 banden
leage trantums 7 spaaks 7,5X17 met 205/40 17 banden. er moet dan wel wat werk gebeuren, zoals omrollen of uitklopppen. of hardere maatregelen: uitslijpen en de spatboord verbreders er weer op terug zetten en pas maken met de achterlichten. ik heb dit zelf ook maar gelezen in de max power. Hier staan ze vaak in met zulke maten, ze komen zelfs niet meer onder de 16 inch. onder mijn clio heb ik 15 inch met 195/50 15 zitten hier moest ik het zootje al uitkloppen, dus veel plezier. patrick
BK racing 7 spaaks 7,5X18 inch met 215/35 18 banden
leage trantums 7 spaaks 7,5X17 met 205/40 17 banden. er moet dan wel wat werk gebeuren, zoals omrollen of uitklopppen. of hardere maatregelen: uitslijpen en de spatboord verbreders er weer op terug zetten en pas maken met de achterlichten. ik heb dit zelf ook maar gelezen in de max power. Hier staan ze vaak in met zulke maten, ze komen zelfs niet meer onder de 16 inch. onder mijn clio heb ik 15 inch met 195/50 15 zitten hier moest ik het zootje al uitkloppen, dus veel plezier. patrick
Niet alle topics nee, maar dat topic net wel. Dus dan zal ik me maar aanmelden ervoor.
mzzl
mzzl
Kennen jullie deze site: http://www.wheels-online.nl
Geeft de mogelijkheid om (op de site!!) velgen onder je auto te plakken. Zeg maar de S&G methode, alleen hoef je er er dan niet eerst naartoe.
Erg grappig.
Ook wordt het e.e.a. uitgelegd over ET waardes enzo.
Onze 5-jes staan (om wat voor reden dan ook) vermeld als Super 5 en raar genoeg mag je bij hun alleen kiezen tussen 13" en 14".
Lijkt mij logischer om over 15" te lullen, maargoed........
Geeft de mogelijkheid om (op de site!!) velgen onder je auto te plakken. Zeg maar de S&G methode, alleen hoef je er er dan niet eerst naartoe.
Erg grappig.
Ook wordt het e.e.a. uitgelegd over ET waardes enzo.
Onze 5-jes staan (om wat voor reden dan ook) vermeld als Super 5 en raar genoeg mag je bij hun alleen kiezen tussen 13" en 14".
Lijkt mij logischer om over 15" te lullen, maargoed........
Laatst gewijzigd door Goof op ma 13 aug 2001 18:08, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Hi,
Kijk maar eens op http://www.auto-extreme.com . Daar kom dat al ongeveer 2 jaar met je eigen auto en ook veel meer velgen. En komt aan het eind van dit jaar trouwens een nieuwe en betere versie van uit.
Kijk maar eens op http://www.auto-extreme.com . Daar kom dat al ongeveer 2 jaar met je eigen auto en ook veel meer velgen. En komt aan het eind van dit jaar trouwens een nieuwe en betere versie van uit.
Maar onze 5-jes zijn ook super-5-jesOnze 5-jes staan (om wat voor reden dan ook) vermeld als Super 5 en raar genoeg mag je bij hun alleen kiezen tussen 13" en 14".
De 5 is de auto die als basis is gebruikt voor de turbo en turbo2 en r5 alpine. Toen kwam de super 5 en daar rijden wij nu met veel plezier in...
Wist ik niet. Is dat niet die site die bijna een jaar uit de lucht is geweest.........On 2001-08-14 11:24, twingoman wrote:
Hi,
Kijk maar eens op http://www.auto-extreme.com . Daar kom dat al ongeveer 2 jaar met je eigen auto en ook veel meer velgen.
-
- Contacteer:
Ik heb er 185 60 13 onder. Is ook goed toch?
Rolomtrek is goed, maar ik vind het persoonlijk wat smal....
-
- Contacteer:
Je ziet er liever 195-ers onder?
-
Nope, standaard zit er 175/60 opOn 2001-05-08 12:01, Chris wrote:
Marco, echt origineel zit er 185 onder, vroeger toen je de 5 GT Turbo nieuw kon kopen was 195 tegen meerprijs als optie leverbaar.
Succes, groeten aan Pat!
175/60 13 tyres 1.65 m
195/55 13 tyres 1.66 m
195/45 15 tyres 1.69 m + 3cm
195/55 15 tyres 1.75 m + 9cm
185 wordt er opgegooid omdat dat goedkoper is, maar die maat banden is totaal verkeerd, en je krijgt een dikke tellerafwijking.
DaŽs een bandenmaat voor mensen die een R5 GTT willen rijden, maar er niet voor willen dokken.