Iemand ervaring met 78mm zuigers voor GTT

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Ik zat in het weekend wat te surfen kwam een vergrote zuigerset tegen voor de GTT blokjes, als ik het goed heb uitgerekend ga je er 800 op vooruit, zijn deze op het forum al eens gemonteerd en zoja met welke verschillen?
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

Zover ik weet niet, worden de wanden van de bussen niet te dun?

Je hoort regelmatig dat een bus scheurd....
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

zijn volgens mij voor een AT in samenwerking met een andere krukas.
staat op MP toch?

post anders de link ff
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

De set die ik heb gezien is met nieuwe bussen, ik meende zelf ook al dat 1400 tegen het maximale van het blokontwerp aanzat, maar ik ben het op 2 sites tegengekomen.
Niet op marktplaats trouwens, welke zijn dat?

Wat ik heb gevonden:
http://www.engine-dynamics.com/EngineCo ... 751791.asp

http://reichhard-motorsport.com/catalog ... s_id=17012

Ik zie nu dat ze ook een 80mm set hebben;
http://reichhard-motorsport.com/catalog ... s_id=48209
Dan zou je op 1548cc komen.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Yup. Je hebt die stalen bussen nodig ipv de standaard gegoten bussen.

Worden toch ook gebruikt voor de dikke Turbo's ?
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

de mythische 1.6 conversie!

het bestaat, en is in het verleden voor de 5 turbo gemaakt vanwege de eisen, en daar deed de 1.4 5 turbo niet aan. met deze bussen zuigers en krukas wel.

Als je het in de GT bouwt ben je echt uniek hier in Nederland. In de afgelopen 12 Jaar nog nooit een Nederlandse GT voorbij mee zien komen op deze site. Wel eens een Roemeen ofzo die ombouw setjes aanbood :beer:
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Erik Olijnsma schreef:Ik zie nu dat ze ook een 80mm set hebben;
http://reichhard-motorsport.com/catalog ... s_id=48209
Dan zou je op 1548cc komen.
zelf zeggen ze dat ze dan op 1689 cc komt, maar dan heb je een speciale krukas nodig. En lees eens bij die bussen van 78mm de laatste zin! erg belangrijk als je een motor wilt bouwen voor de komende jaren!!! (niet kopen dus!)
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

stroker kit
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Zoals ik het lees heb je bij 78 mm extra smering nodig omdat deze bussen meer smering nodig hebben dan de standard bussen.
Bij 80 mm bussen moet je zelfs je blok op laten boren?
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

De uitsparing bovenin & onderin van het onderblok omdat de bussen iets groter zijn ??
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ik heb destijds met Speedline Gerrit en Jeroen Lubking nog lang zitten praten over zo'n kit, met injectie en een GT2525R turbo etc. maar het werd met sterk afgeraden, je doet het om uiteindelijk nog meer vermogen te behalen, maar levert ondertussen zoveel sterkte en stijfheid in, dat het betrouwbare er wel af is.
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

LLL dus :D Lekker Laten Liggen.

Ik was ook niet direct van plan om het te gaan kopen, maar zag het voorbij komen en vroeg me af of ermee werd gereden.

Je zou toch zeggen dat er vraag naar moet zijn, gezien ze het nog steeds verkopen? Of zou dit voor 'sprint' motoren worden gebruikt, waarbij het blok na een race toch weer uit elkaar moet.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Ik denk dat in dit geval een F7P toch een beter alternatief is. Zijn er genoeg van, standaard al 1764cc en 16V kop. Oja en geen natte bussen! Voor 150 euro heb je een basis blok.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Niet iedereen wil dat, ik zou nooit geen 1800 in een nette gtt leggen.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

@Jacques, dat is wel zo, maar die motor heeft een compleet ander karakter dan het gtt blok. Nu weet ik niet wat de gevolgen zijn voor het karakter met het vergroten van de cilinderinhoud, maar lijkt me dat dat nog enigzins hetzelfde blijft.

Begrijp me niet verkeerd, een mooi hoogtoerig blok is super. Maar geef mij in de GTT maar een mooi turbogeblazen 8-kleppertje, en dus zonder vergrote inhoud :D
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

1.6D onderblok nemen jongens.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

1.6D is toch een F8M of er is ook een C motor als diesel geweest? Of mis ik iets :p
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

verdiep je er maar eens in ;)
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Joost van der Hammen schreef:Je hoort regelmatig dat een bus scheurd....
je kan ductile of nickasil bussen laten maken voor een heel aantrekkelijke prijs. Heb ik meermaals voor de 21's laten doen. Die spullen overleven zelfs de racerij.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

klinkt wel interessant van dat diesel onderblok past daar zo een gtt kop op?
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

-jo- schreef:verdiep je er maar eens in ;)
Aha.
F8M SOHC 8v Diesel
1595cc

78.0mm boring
83.5mm slag
En patroon / passing koppakking komt redelijk overeen met die van een C1J.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

-jo- schreef:
Joost van der Hammen schreef:Je hoort regelmatig dat een bus scheurd....
je kan ductile of nickasil bussen laten maken voor een heel aantrekkelijke prijs. Heb ik meermaals voor de 21's laten doen. Die spullen overleven zelfs de racerij.
Bij mij blijft het nog heel....dus nog niet nodig
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
Maarten-Jan
Berichten: 4641
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

-jo- schreef:verdiep je er maar eens in ;)
Grappig dat komt inderdaad aardig overeen :smile:
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Wat heb ik nu gewonnen ?
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Eeuwige roem :D
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

had ik die nog niet ???

Een 15tal jaar geleden heeft Benny R. me uitgelegd hoe de opbouw van die motoren gebeurde. Het opboren van het onderblok van de C1J was zowieso not done omdat de geringe betrouwbaarheid die er destijds al inzat helemaal teniet werd gedaan. We hebben het dan niet over 120 pk blokken. Toen zijn ze aan de slag gegaan met de 1.6D met resultaten die boven de 300 pk uitkwamen. Er hing in sommige gevallen zelfs een T4 aan ipv een T3.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

wow das gaaf zeg!

toch eens op de sloop zoeken om zon blokkie :D
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

dat is dan wel weer leuk, een gtt met meer dan 300 pk :smile:
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Tour de corse hangt ook een T4 aan bedenk ik me net
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

:duh:

Nice.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

mark 5t schreef:wow das gaaf zeg!

toch eens op de sloop zoeken om zon blokkie :D
bedenk me net dat ik een paar jaar geleden zo'n blok weg gegeven heb... :~
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Past de F8M zonder al te veel moeite in een GTT? of is het handiger om het complete subframe van een R5 of Express dan over te nemen?
Niet dat ik het direct ga doen, maar het klinkt wel interessant.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Erik Olijnsma schreef:Past de F8M zonder al te veel moeite in een GTT? of is het handiger om het complete subframe van een R5 of Express dan over te nemen?
Niet dat ik het direct ga doen, maar het klinkt wel interessant.
het is en blijft een 5 dus is altijd passend te krijgen :D
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Alles past zolang je het aanpast ;-) maar het moet voor een leek ook te doen zijn.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Plaats reactie