Terugblik op race 4: FUJI SPEEDWAY GT
Door: R5AlpineTurbo
Race 4: Fuji Speedway GT met 700 PK sterke Le Mans Prototypes.
Het circuit ligt 64 km ten westen van Yokohama in de schaduw van de berg Fuji, een kegelvormige dode vulkaan.
Opvallendste kenmerk van het 4,563 km lange circuit, is het lange eerste rechte stuk en de snelle bocht erheen.
[img]http://imageshack.us/a/img191/6396/h5yi.jpg[/img]
De aanloop naar deze race was op zijn minst rumoerig te noemen, verschillende stemmen hadden gepleit voor het terug invoeren van TCS. Hoewel tijdens de vrije trainingen alles vlot verliep en er best veel rijders de auto zonder TCS op de baan konden houden, hebben de organisatoren toegegeven om een poll te organiseren en 55% van de rijders heeft TCS terug in de competitie gestemd.
Het beloofde een spannende qualificatie te worden, Roderik en BMFWinnfiel hadden telkens de snelste tijden bij het oefenen, gevolgd door Droes die door het invoeren van TCS de tegenstand opnieuw sterker zag worden. Bij deze race was het kiezen van de bolide alvast ook van doorslaggevend belang, er werd dan ook duchtig getest, afgesteld en opnieuw gekozen. Er werd uiteindelijk gekozen voor deze 4 Le Mans wagens: Bentley Speed 8, Peugeot 908, Toyota GT One en de legendarische Mazda 787 (“omdat i zo mooi is!”

Tijdens de kwalificatie werd al snel duidelijk dat Roderik en BMF ook nu weer de snelste tijden konden rijden, tot Droes in de laatste 30 seconden van de quali alles uit zijn Peugeot perste en alsnog P1 kon veroveren.
P1 Droes, P2 Roderik, P3 Roy 2. Ook Jochem de Haas kon opnieuw bevestigen, hij reed een knappe P4.
Op naar de start... de gevreesde start... 700 pk, snelheden tot 260 kmh voor bocht 1... er werd op gewezen en gewaarschuwd voor zware sancties. Dit leek effect te hebben, het werd een zo goed als cleane start! Roy 1 (REALGRAPJAS) kon P3 veroveren door een remfout in bocht 1 door Roy 2 (BMFWinnfield), deze zou na de terugvallen naar P6.
In bocht 2 gaat Roderik te wijd en krijgt hij de o zo gevreesde penalty op dit circuit. Hierdoor komt Roy 1 op P2. Ook Jochem de Haas spint en valt terug naar P9. De grootste winnaar van de start is zonder twijfel De Bastaard, deze rijdt nu op P3. Hierdoor is buiten P1 van Droes de gehele startopstelling door elkaar gegooid en kunnen we aan een spannende race beginnen!
De spanning liet niet lang op zich wachten, in ronde 2 gaat De Bastaard ten onder aan de druk van zijn achterliggers en gaat van de baan af met P8 als gevolg. In ronde 3 neemt een sterk terugkomende Roderik P2 over van Roy 1 , de jacht naar Droes is geopend die toch al 3 seconden voorsprong bij elkaar gereden heeft. Arco en Roy 2 vechten een verbeten duel uit voor P3, een kleine slipper van Arco zorgt ervoor dat Roy 2 een plaatsje vooruit gaat.
Het is wachten tot de pitstops om het klassement terug volledig door elkaar te gooien. Droes duikt als eerste de pit in, anderen rijden nog een ronde langer. Hierdoor komt Droes in zwaar verkeer terecht en verliest hij kostbare seconden tov Roderik. Dit blijkt ook als Roderik de pits verlaat, hij komt net achter Droes aansluiten, de race voor P1 is on!
Het werden 10 zeer spannende ronden, er werden dezelfde rondetijden gereden, elk foutje zou nu genadeloos afgestraft worden. Toch kon Droes opnieuw een kleine voorsprong uitbouwen, mede door het foutloos rijden van de Belg. Roderik maakte wel een paar fouten en P1 was ongrijpbaar geworden op een paar ronden van het einde. P1 voor Droes, P2 voor Roderik en een zeer sterke P3 voor Jochem de Haas die tot de laatste ronde, de laatste meters een duel had met Roy 1, maar toch als winnaar op het podium stond.
Snelste ronde quali: Droes (tijd onbekend)
Snelste ronde race: Droes (1.22.986)
Voor de volgende race op 8/1/2014 wordt er geraced met 90’s DTM op het circuit van Spa Francorchamps! De thuishaven van onze Belg, deze race zal hij heel graag willen winnen, aan jullie om er een spannende faire race van te maken!
Uitslag race 4: FUJI SPEEDWAT GT
[img]http://imageshack.us/a/img826/6407/m1ab.jpg[/img]
De stand in het kampioenschap kun je hier vinden: http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... 31&t=31226
Next up: Spa-Francorchamps in 90's DTM wagens!
[img]http://img824.imageshack.us/img824/7341/0s0i.jpg[/img]
Race details:
Date: 8 januari 2014
Lobby open: 19:30 uur
Start Practice: 20:00 uur
Start Race: 20:20 uur
Circuit: Spa-Francorchamps
Weather: Dry, daylight
Event Settings
Game Mode: Normal Race
Laps: 30
Start Type: Grid Start
Grid Order: Fastest First
Boost: No
Penalty: Weak (Also Effective During Free Runs)
Automatic Race Start Cycle: 20 Minutes
Race Finish Delay: 180 seconds
Visible Damage: On
Mechanical Damage: Light
Disable Collisions: Off
Slipstream Strength: Weak
Tyre/Fuel Depletion: Normal
Grid Reduction on Wet Track/Track Edges: Real
Regulation Settings
Car Restrictions: 90's DTM ONLY
Performance Points: Max. 550
Power: Unrestricted
Weight: Unrestricted
Drivetrain: Unrestricted
Tyre Restrictions: : Racing - Soft
Vehicle Tuning: Unrestricted
No Skid Recovery Force: Yes
No Active Steering: Yes
No ASM: Yes
Driving Line Off: No
No TCS: No
No ABS: No
Layout van het circuit:
[img]http://img13.imageshack.us/img13/811/cu5r.png[/img]
De meest recente versie van het reglement is hier te vinden: KLIK
Race
Woensdag 8 december zal vanaf 19:30 een race gehost worden in de Open Lobby, genaamd GT5 League - Race 5. Je kunt deze race joinen door degene die de race host (dit wordt ruimschoots van tevoren bekend gemaakt) op te zoeken en via zijn Lounge de room binnen te gaan. Omdat de race gehost wordt in de Open Lobby kun je deze hier ook vinden. Filter daarvoor op het circuit waar de race verreden wordt en op 'Race for Real'. Het kan zijn dat je het scherm een aantal keer moet verversen om de race in beeld te krijgen. Het is te allen tijde handiger om via de host te joinen. Zorg daarom dat je iedereen toegevoegd hebt als vriend in PSN. De PSN-namen staan in de lijst hieronder.
BELANGRIJK:
Om te zorgen dat de organisatie, die zelf ook deelneemt aan dit evenement, zich beter kan concentreren op de race, is het van belang dat je jezelf aanmeldt voor elke aparte race! Aanmelden kan alleen als reactie op een mail die een week voorafgaande aan de race wordt verstuurd naar het e-mail adres wat je door hebt gegeven aan de organisatie. Aan de hand van het aantal aanmeldingen zal een limiet ingesteld worden op het aantal mensen wat de room kan joinen. Het is van belang dat iedereen minimaal 10 minuten voor aanvang van de race in de room aanwezig is, zodat alle plaatsen bezet zijn en er geen onwelkome gasten kunnen joinen! Zorg dus dat je uiterlijk om 19:50 aanwezig bent.
Aangezien de kwalificatie pas om 20:00 uur start, zullen er extra restricties van toepassing zijn. Het maximale aantal Performance Points zal worden teruggebracht naar het minimum, zodat niemand een kwalificatietijd kan neerzetten. Vaaf 20:00 uur zal deze restictie worden opgeheven, waarmee het startschot kwalificatie gegeven wordt.
De race zal automatisch starten nadat de kwalificatietijd is verstreken. Zorg dus dat je ruim op tijd een kwalificatierondje hebt gemaakt.

Wildcards
Op dit moment zijn er 12 mensen die zich officieel hebben aangemeld.
01. Droes Junior (R5AlpineTurbo)
02. Roderik (AggieR6)
03. GeniusTheGZA (Gerarh)
04. Jochem de Haas (gtt16vpower)
05. Roy (REALGRAPJAS)
06. Twan (De_Bastaard)
07. Arco (peije)
08. Allepinie (AvM79)
09. Merijn (DeSelder)
10. Thierry (NL_SToRM)
11. Roy (BMFWinnfield)
12. Danny (ClioWilliams2957)
Wildcard:
01.
02.
03.
04.
In totaal zijn dit 12 mensen, terwijl er 16 plaatsen per race beschikbaar zijn. Er zijn dus in principe 4 wildcards te vergeven voor mensen die ook eens mee willen doen. Meld je hiervoor aan via PM, in dit topic of in het aanmeld topic.

Mochten er vragen zijn, laat het dan even weten.
