Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Robke
Car: Lexus IS250

Ik heb onder m'n Clio een paar Toyo Proxes T1-S liggen en een paar Pirelli P5000 Drago.
Ik heb ze laatst omgewisseld van voor naar achter en andersom natuurlijk :smile:. Met die Toyo's voorop ging hij lekker door de boscht zonder te glijden of te piepen en sinds dat die Pirelli's voorop liggen, is de wegligging een stuk achteruitgegaan. Ze piepen naar mijn zin al veel te snel, ik vind het gewoon pokkebanden.
Nou wilde ik morgen andere banden eronder laten gooien en ik zat te denken aan Yokohama's A539, heeft iemand hier toevallig ervaring mee met dit merk/type.
O ja, het zijn 195/50/15 bandjes.

Alvast bedankt! Groeten, Rob.
Nick (germanstyle)

Wie monteert er dan ook 2 verschillende bandenmerken op 1 auto???

Of heb je hem zo gekocht?
Robke

Ik heb 'm zo gekocht, maar ze zijn toch al aardig versleten (3-4 mm), dus daarom wil ik het liefst 4 goeie nieuwe banden!
RUBBERBURNER
Contacteer:

Heb zelf Dunlop SP-9000,rijd prima,weinig piepen...

gr.Barry
Tijn
Contacteer:

Ik hab onder de twingo Yokohama A520 zitten, da's de voorloper van de A539 en ik vind ze helemaal perfect. Prima grip en goeie waterafvoer.

Over je huidige bandencombinatie:

De Toyo proxes T1-S is gewoon een heel erg zachte band, dus het is niet zo gekk dat je het gevoel hebt dat je minder grip hebt nu.

Daarnaast heb je nu achter zachtere banden dan voor wat in de regel het overstuur verminderd / onderstuur bevorderd. Dit moet je niet te extreem zien, maar meewerken doet het niet.

Waarom koop je geen nieuwe Toyo's als dat je goed beviel?
Robke

Ik heb onder m'n vorige Clio ook Toyo's eronder gehad, maar die sleten me toch iets te snel. Ik hoor ook veel goede verhalen over Yokohama's dus wilde ik die wel eens een keer proberen.
Paanz

ik ben tevreden met m'n michelin pilot exalto's!. komen er straks ook achter onder te liggen. (wel duur maarja, iedere dag je banden vervloeken voor een paar euro's is ook wat)

Edit: op mn usericon zie je hoe een hekel ik op een gegeven moment aan mn B-keus goodyear eagle f1 kreeg!
[ This message was edited by: Paanz on 2002-02-03 19:30 ]
Nick (germanstyle)

Keb als zomerbanden ContiSport Contact. Zijn echt super vind ik. Goede wegligging en slijten bijna niet
Tijn
Contacteer:

On 2002-02-03 19:39, Nick
wrote:
Keb als zomerbanden ContiSport Contact. Zijn echt super vind ik. Goede wegligging en slijten bijna niet
Ja, die heb ik ook een tijdje onder de twingo gehad ja, maar ik vond ze met regen beduidend minder presteren. Met droog weer waren ze inderdaad prima.
RenaultclioII16v (Peter)
Car: Talisman sedan
Contacteer:

is het waar dat die toyoŽs snel slijten?
ik heb namelijk net 4 banden gekocht!
Cleaned Style
Projecttopic
Roy
Moderator

Ligt een beetje aan je rijstijl denk ik.
Ik heb onder mijn 5 ook toyo's en ben er erg over te spreken. Ze hebben wel iets meer afrolgeluid maar onder alle omstandigheden presteren ze heel goed. :smile:
5 GT Turbo '88 GT5
Robke

Ik heb van een aantal mensen gehoord dat ze langer meegaan dan Michelin Exalto's +/- 10000km langer.
Maar volgens mij slijten ze ongeveer net zo hard.
Het ligt er natuurlijk ook maar net aan hoe je rijdt, als je continu met spinnende wielen wegrijdt, slijten ze hard. Ook van hard door de bochten gaan slijten ze van (daarom slijten de mijne meestal zo hard :smile: ). Die Toyo's zijn gewoon van redelijk zacht rubber gemaakt; je hebt dus een hele goede grip, alleen slijten ze weer wat harder dan de gemiddelde band.

Groeten, Rob.
RenaultclioII16v (Peter)
Car: Talisman sedan
Contacteer:

de toyoŽs zijn wel errug goed in de regen, want toen ik mŽn set lichtmetaal kocht lagen er marshal power racing rubbers rond, en in het natte gedeelte van het jaar slipte ik toch wel eens, maar dat is nu een heel stuk minder.
Maar ik heb zoveel pkŽs (55:grin: welteverstaan)
dus ik slip toch altijd hahahaha :smile:
Cleaned Style
Projecttopic
Anonymous

On 2002-02-03 17:44, robclio16V
wrote:
Ik heb onder m'n vorige Clio ook Toyo's eronder gehad, maar die sleten me toch iets te snel. Ik hoor ook veel goede verhalen over Yokohama's dus wilde ik die wel eens een keer proberen.
Yokohama's zijn erg goed, we hebben ze onder een mini gehad, end ei dingen die kleven vreselijk :grin: er liggen nu dunlops onder, en reken maar dat je het merkt. Dunlop heeft trouwens een nieuw type die zitten er nu achter onder bij die mini, ff testen :grin:
Paanz

On 2002-02-03 20:09, robclio16V
wrote:
Het ligt er natuurlijk ook maar net aan hoe je rijdt, als je continu met spinnende wielen wegrijdt, slijten ze hard. Ook van hard door de bochten gaan slijten ze van (daarom slijten de mijne meestal zo hard :smile: ).
Groeten, Rob.
Mja dat bochtgedrag kost ook rubber hoor. Ik rij bijna nooit met spinnende banden weg, (hij spint ook niet echt lekker want ik heb te veel grip! lees: te weinig vermogen) maar ga daarentegen destemeer hard de hoek om.

De sporen op de weg zitten niet meer op je band bedenk ik wel eens. (ook al is het best gaaf om dikke zwarte sporen in een bocht te zien waar je net met 130 doorheen bent gegaan) :smile:
speedline

Op de bandwang staat een drie cijferig getal wat de compound (/ hardheid) aangeeft t.o.v. een genormeerde band. De compound is maatgevend voor slijtage, niet de verschillende merken. Ook de een piept wel, de ander niet... Onzin !

Lees eerst maar eens een goede bandentest in bijvoorbeeld de Auto, Motor & Sport en let eens op de verrassende uitslagen.

Voor een goed geteste en naar mijn smaak goede band. Michelin heeft een range van typen in de maat 195/50 R15. Neem de zachtste !

De in Nederland verkochte typen ContiŽs zijn over het algemeen keiharde "kl*te" banden en hebben alleen een lange levensduur maar excelleren op generlei gebied.

Ik heb me vorige week bijna een beroerte gelachen om een "dude" met een Clio 16v die met Michelin Energy (met verlaagde rolweerstand voor minder verbuik) banden onder zijn Clio reedt en durfde te beweren dat deze "als op rails ging".

Dus voor dat je aan zinloze discussies, uitlatingen e.d. begint. Eerst op de bandwang kijken, weten welke gegevens hierop vermeld staan en dan pas na een rit je subjectieve conclusies trekken.

Groeten...

P.s. voor de "kenners": een blokprofiel biedt meer stuurprecisie dan een "V" profiel !
[ This message was edited by: speedline on 2002-02-04 02:30 ]
turboman
Contacteer:

Kep er zelf al jaren (7 inmiddels) Dunlop SP-2000 sport onder zitten.... perfect.
Xedrah

Welke range van cijfers zijn dat dan Speedline?
Of verschilt dat per fabrikant?
Menno

tread-wear. meestal ergens tussen de 100 en 300. Maar ik verdenk vage bandenmerken er toch een beetje van dit getal gewoon te faken.
rev it like a rental
Menno

On 2002-02-04 02:29, speedline
wrote:
Ook de een piept wel, de ander niet... Onzin !
vertel vertel vertel, weet je hier meer over? altijd al afgevraagd wanneer een band gaat piepen(slip meer dan x%?), en wat de verschillen zijn daarin tussen verschillende banden.
rev it like a rental
Xedrah

On 2002-02-04 09:18, Menno
wrote:
tread-wear. meestal ergens tussen de 100 en 300. Maar ik verdenk vage bandenmerken er toch een beetje van dit getal gewoon te faken.
Waarbij 100 goed plakt en veel slijt en 300 niet zo goed plakt en minder slijt?

Of net andersom?
Menno

inderdaad, 100 is de referentie band, en alle getallen hoger slijten minder, en zullen dus wel meer plakken/smeren.
rev it like a rental
Xedrah

On 2002-02-04 09:57, Menno
wrote:
alle getallen hoger slijten minder, en zullen dus wel meer plakken/smeren.
Dat klopt niet. Typofoutje?
Wat bedoel je nu precies?
cliodiesel

Ik raad wel de firestone banden af in die maat ik glij alle kanten op met mijn clio met nat weer.heb al een keer achter op een kadett gezeten en zo!! dat was in ieder geval nog een ding wat goed ging

gr patrick
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Ik heb Avon-banden eronder. Is een onbekend merk, maar ze bevallen mij erg goed. Niet duur, mooi profiel en veel grip. M'n pa heeft ze ook onder de Clio en daar zijn ze ook beter dan de standaard Conti's. Die waren 'gecupt', vreselijk snel, onregelmatig gesleten. Waardeloze banden.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Menno

On 2002-02-04 11:29, Xedrah
wrote:
On 2002-02-04 09:57, Menno
wrote:
alle getallen hoger slijten minder, en zullen dus wel meer plakken/smeren.
Dat klopt niet. Typofoutje?
Wat bedoel je nu precies?
he bah, foutje. Hoe hoger de index, hoe minder ze slijten, en zullen dus wel minder plakken/smeren.
rev it like a rental
Michel Meganefreak
Contacteer:

ik heb zelf na een 'minder' setje pirelli's p6000 (bevielen zeker in de regen minder) gekozen voor de Dulop sp 9000 band in de maat 205/45/16

Deze band kwam toen als beste uit de Auto& Motor test en was gunstiger geprijst als bijv. de Toyo, het profiel is fraai (v in het midden voor waterafvoer, erg prettig in dit land) en aan de buitenkant heeft een een blokprofiel.......

Ik ben er erg tevreden over onder alle weersomstandigheden en snelheden en hij is echt erg stil, zeker de stilste band die ik ooit onder een auto heb gehoord (mijn ervaring dan)

Mijn volgende setje zou dus wel weer van Dunlop zijn :smile:
Anonymous

Hmmmm

Ik was eigenlijk best tevreden over mijn Pirelli P5000 Drago's. Hiervoor had ik echter vier verschillende :smile:. Dus vergeleken daarbij is alles goed.

Ik zit nog een beetje te twijfelen, maar er moeten binnekort wel nieuwe onder. Laguna rijders nog goede/slechte ervaringen met banden ? Ik wil in ieder geval een band met goede waterafvoer want toen ik de pirelli's net nieuw had merkte ik bijna geen verschil tussen droge en natte weg en dat was wel heel fijn.
speedline

Afrolgeluiden zijn profielgebonden.

En worden veroorzaakt door op hoge snelheid weggedrukte/ -geperste wegstromende lucht in het profiel wat op dat moment contact heeft met de weg.

Die hoge luchtsnelheid (bijv. geluidssnelheid)veroorzaakt een uitgeoefende kracht op de band. Waardoor deze in de eigenfrequentie kan komen. Wat een trilling tot gevolg heeft die in de voortrein doorwerkt. Afhankelijk van de auto wordt dit geluid (trilling van lucht) versterkt of gedempt.

Dus dezelfde band onder een andere auto kan qua geluid heel andere effecten hebben.

Piepen van banden is hetzelfde verhaal als hierboven.

Voor een goede bandkeuze. Grip, afrolgeluid, e.d. is het verstandig een gehomologeerde band in een opgegeven maat te monteren. Dit voor het beste resultaat.

Voor een goede waterafvoer neem je een V-profiel of een speciale regenband. De getalsaanduiding voor de compound betekent hoe hoger hoe harder en dus minder grip en minder slijtage.

Maar dit zijn algemene regels.

Banden kunnen zijn opgebouwd uit verschillende materialen door verschillende technieken om bepaalde eigenschappen te versterken of te verminderen.

Maar de basisregels blijven van kracht.

Bijvoorbeeld silica in een "harde" compound voor meer grip (tegenstelling dus), etc.
Paanz

On 2002-02-04 13:13, Ploegah
wrote:
Hmmmm

Ik was eigenlijk best tevreden over mijn Pirelli P5000 Drago's. Hiervoor had ik echter vier verschillende :smile:. Dus vergeleken daarbij is alles goed.

Ik zit nog een beetje te twijfelen, maar er moeten binnekort wel nieuwe onder. Laguna rijders nog goede/slechte ervaringen met banden ? Ik wil in ieder geval een band met goede waterafvoer want toen ik de pirelli's net nieuw had merkte ik bijna geen verschil tussen droge en natte weg en dat was wel heel fijn.
Wat voor velgmaat heb jij eigenlijk onder je auto ploegah?
Ik kan je vertellen dat nadat ik 15" 7J ET35 met 205/55/15 banden heb gemonteerd dat het weggedrag echt ENORM vooruit is gegaan. Dat scheelt echt heel veel.

Heb een tijdje met m'n orginele velgen eronder gereden vorige herfst, nou dat is dan echt om te janken als je er dan in rijdt. Ik ging in de eerste instantie zo'n beetje bij iedere bocht rechtdoor en remmen deed ie ook al niet echt meer, en in de regen was het helemaal nix. Waren dunlop en continental eco-banden die om die orginele velgen lagen geloof ik.

En voor on de regen: zoals speedline al zei een V-profiel band.
Tip: Hou het rubber aan de onderkant.
Anonymous

Hmmmmmm

Misschien toch maar eens naar velgenland.

Je hebt met deze velgen geen last van dat de band tegen je wielkast aankomt ?
Paanz

Mmmm, achter wil die wel eens raken. Maar dat is alleen als ik met vier man d'r in van een drempel afrij ofzo. normaal gesproken heb ik nix geen last.
Xedrah

Op dit moment is een erg goed artikel te vinden over de keuze van banden op de website van Autozine.

<!-- BBCode Start --><A HREF="http://www.autozine.nl" TARGET="_blank">www.autozine.nl</A><!-- BBCode End -->
Goof

De discussie over banden hebben we vaker gevoerd.
Geloof dat de Toyo's en Michelin er toen goed vanaf kwamen.

Toen wist ik dat <!-- BBCode Start --><A HREF="http://www.s-g.nl" TARGET="_blank">S&G</A><!-- BBCode End --> al eens een (Duitse) test op hun site hadden staan. Toen kon ik 'm niet terug vinden.
Na wat beter zoeken, <!-- BBCode Start --><A HREF="http://www.s-g.nl/test-auto-sport-autosport.htm" TARGET="_blank">hier staan die test</A><!-- BBCode End -->.
Betreft alweer een test van juni 2000, maar toch! Ook de bandenmaat is niet helemaal voor ons relevant, 235 en 265, maar toch!!
Anonymous

Thnx goof daar heb ik wat aan !
Plaats reactie