Hallo,
Heeft iemand misschien ervaring met sportuitlaten (vanaf kat tot achter) bij een r19 16v of clio 16v. Is er sprake van vermogenstoename of neemt alleen het geluid toe ?
Gaarne uw reaktie
Bedankt
-
- Berichten: 221
- Lid geworden op: do 15 feb 2001 0:00
- Car: Renault Grand Espace
- Locatie: Veenendaal
- Contacteer:
Onder mijn Clio Williams zit een Laser einddemper. Klinkt erg mooi.
Bij lange afstanden is deze storend.
Vermogenswinst is nihil bij vervanging van alleen de einddemper, wat wel helpt is het uitlaatspruitstuk vervangen en de katalysator door een vervang-demper.
Bij lange afstanden is deze storend.

Vermogenswinst is nihil bij vervanging van alleen de einddemper, wat wel helpt is het uitlaatspruitstuk vervangen en de katalysator door een vervang-demper.
Hallo,
Ik heb de kat al vervangen door een gewoon stuk pijp. Ik heb de kat niet nodig voor APK. Ik ben eigenlijk van plan een Magnex systeem te kopen. Vanaf de katvervanger tot achter. De middelste demper komt dan te vervallen.
Ik heb de kat al vervangen door een gewoon stuk pijp. Ik heb de kat niet nodig voor APK. Ik ben eigenlijk van plan een Magnex systeem te kopen. Vanaf de katvervanger tot achter. De middelste demper komt dan te vervallen.
Als je echt vermogen wil winnen uit je uitlaat moet je er ook voor zorgen dat de inlaat van de motor optimaal is, K&N filter high flow benzine pomp en filter. Je kan nog zo'n mooi uitlaat systeem hebben, maar met een standaard inlaat systeem verdien je er ook niet veel mee.
Katalysator niet nodig voor APK? Hoe dat zo, deze wordt toch op je kenteken bewijs vermeld.
Katalysator niet nodig voor APK? Hoe dat zo, deze wordt toch op je kenteken bewijs vermeld.
Hoi,
Ik heb al een open luchtfilter en een superchip. Vandaag hebben we het oude lpg systeem vervangen voor een multipoint gasinjectiesysteem.(computergestuurd). Ik hen nu tenminste geen LPG mengstuk meer voor de gasklep zitten. Scheelt een hoop. Je hoort nu volgens mij, bij plotseling gasgeven wel een fluitend geluid van het luchtfilter.(klopt dat ?)
Mijn 19 is van 1990 en hoeft nog geen kat te hebben. Wel moet het CO percentage onder de 0,5 zitten. Dit is op LPG geen probleem. Ik heb net weer APK (bij een Renaultdealer) en daar is hij doorgekomen zonder kat.
Later
Ik heb al een open luchtfilter en een superchip. Vandaag hebben we het oude lpg systeem vervangen voor een multipoint gasinjectiesysteem.(computergestuurd). Ik hen nu tenminste geen LPG mengstuk meer voor de gasklep zitten. Scheelt een hoop. Je hoort nu volgens mij, bij plotseling gasgeven wel een fluitend geluid van het luchtfilter.(klopt dat ?)
Mijn 19 is van 1990 en hoeft nog geen kat te hebben. Wel moet het CO percentage onder de 0,5 zitten. Dit is op LPG geen probleem. Ik heb net weer APK (bij een Renaultdealer) en daar is hij doorgekomen zonder kat.
Later
Dat fluitend geluid kan ook valse lucht zijn, ik heb dat ook gehad bij mijn 5 TR. Had ik hem net helemaal netjes afgesteld bleef hij continu fluiten, heel iritant voor een stoplicht. Wat bleek de pakking tussen inlaat spruitstuk en caburateur dichte niet helemaal goed af.
Weet je waar ik na kan gaan of het voor mijn auto ook verplicht is om een katalysator te hebben? het is een R5 1.4 TR uit 1990.
Groeten Joost
Weet je waar ik na kan gaan of het voor mijn auto ook verplicht is om een katalysator te hebben? het is een R5 1.4 TR uit 1990.
Groeten Joost
Hallo,
Op http://www.uitlaten.com kun je kijken of een kat voor je verplicht is. FF over dat fluiten:
Bij hoor je het geluid alleen bij plotseling gas geven. Bij jou hoorde je het constant, ook wanneer de motor stationair liep ?
Alvast bedankt voor je antwoord
Arjen
Op http://www.uitlaten.com kun je kijken of een kat voor je verplicht is. FF over dat fluiten:
Bij hoor je het geluid alleen bij plotseling gas geven. Bij jou hoorde je het constant, ook wanneer de motor stationair liep ?
Alvast bedankt voor je antwoord
Arjen
Ja, het geluid was continue te horen.
Toen ik zelf niet meer wist wat er aan te doen was, heb ik het bij de dealer nagevraagd, een monteur riep meteen dat het een pakking was. Dat klopte dus.
Als je het hele inlaat gedeelte los hebt gehaald kan het best zo zijn dat er een scheurtje in een van de pakkingen zit.
Laat er eens door de dealer naar luisteren, die kan je wel vertellen of het een pakking is. Die pakkingen zijn niet zo gek duur voor de R5 heb ik voor de pakkingen iets van 75 piek betaald. Dus de pakkingen tussen blok en spruitstuk, inlaat en uitlaat, spruitstuk en cabeurateur en cabeurateur en luchtfilter.
Succes, Joost
Toen ik zelf niet meer wist wat er aan te doen was, heb ik het bij de dealer nagevraagd, een monteur riep meteen dat het een pakking was. Dat klopte dus.
Als je het hele inlaat gedeelte los hebt gehaald kan het best zo zijn dat er een scheurtje in een van de pakkingen zit.
Laat er eens door de dealer naar luisteren, die kan je wel vertellen of het een pakking is. Die pakkingen zijn niet zo gek duur voor de R5 heb ik voor de pakkingen iets van 75 piek betaald. Dus de pakkingen tussen blok en spruitstuk, inlaat en uitlaat, spruitstuk en cabeurateur en cabeurateur en luchtfilter.
Succes, Joost
Hoi,
Ik heb alleen het inlaatspruitstuk los gehad.
Gasklep en de rest heb ik gewoon op het spruitstuk laten zitten. De pakking was nog in zeer goede staat, dus die heb ik opnieuw gebruikt.(Ik had geen nieuwe). Ik denk toch dat het geluid bij mij door het open luchtfilter veroorzaakt word. Ik ga deze week nog wel ff goed kijken. Hij gaat nu tenminste wel als de brandweer.
Bedankt voor je reaktie
Arjen
Ik heb alleen het inlaatspruitstuk los gehad.
Gasklep en de rest heb ik gewoon op het spruitstuk laten zitten. De pakking was nog in zeer goede staat, dus die heb ik opnieuw gebruikt.(Ik had geen nieuwe). Ik denk toch dat het geluid bij mij door het open luchtfilter veroorzaakt word. Ik ga deze week nog wel ff goed kijken. Hij gaat nu tenminste wel als de brandweer.
Bedankt voor je reaktie
Arjen
Als je een onderdeel demonteerd waar een pakking tussen zit is het altijd aan te raden om een nieuwe pakking te monteren.
Door het onderdeel één keer aan te draaien wordt er een bepaalde spanning op de pakking gezet. Draai je het onderdeel daarna los, blijft er een deel van die spanning achter in de pakking. Wanneer je deze dan weer monteerd, Komt de spanning van het aandraaimoment + de restspanning op de pakking te staan omdat je de pakking al eerder hebt gebruikt. Het materiaal wordt dan brosser en zal dus sneller scheuren, ook al ziet de pakking er bij montage nog zo goed uit.
Dit werkt eigenlijk hetzelfde als bij cilinderkopbouten.
het zou dus toch best kunnen dat de pakking van je inlaatspruitstuk alsnog is gescheurd.
Door het onderdeel één keer aan te draaien wordt er een bepaalde spanning op de pakking gezet. Draai je het onderdeel daarna los, blijft er een deel van die spanning achter in de pakking. Wanneer je deze dan weer monteerd, Komt de spanning van het aandraaimoment + de restspanning op de pakking te staan omdat je de pakking al eerder hebt gebruikt. Het materiaal wordt dan brosser en zal dus sneller scheuren, ook al ziet de pakking er bij montage nog zo goed uit.
Dit werkt eigenlijk hetzelfde als bij cilinderkopbouten.
het zou dus toch best kunnen dat de pakking van je inlaatspruitstuk alsnog is gescheurd.
Laatst gewijzigd door Pieter op ma 26 mar 2001 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Bedankt voor je reaktie. Wat je zei dat wist ik, maar bij gebrek aan vloeibare en of een nieuwe pakking heb ik toen toch de oude pakking gebruikt. Maar ik heb de oorzaak al gevonden. Door het verwijderen van het LPG mengstuk is de motor (gelukkig) veel meer lucht aan gaan zuigen. Hierdoor hoor je het open luchtfilter bij plotseling gasgeven nu duidelijk lucht aanzuigen. Dit maakt het fluitende geluid.
Laatst gewijzigd door Arjen op ma 26 mar 2001 17:46, 1 keer totaal gewijzigd.