ik weet het ff niet meer... Megane of Clio RS?!

Post hier al je vragen over de Renault Mégane
Plaats reactie
catch
Contacteer:

hallo ik ben nieuwe hier op het forum :p

ik ben van plan een rappe renault aan te schaffen,ik rijd weinig en ben al aardig op leeftijd (heb geen petje meer :lol: )

ik was gevallen voor een rs 225 trophy (bouwnummer heb ik hier al opgezocht),maar ben bang voor de maandelijkse lasten
ik rijd al heeeuul lang schade vrij dus dat is het probleem niet zo en wegenbelasting is 152 euro hier in noord holland
nu ga ik een vreemde vraag stellen voor zo een potente wagen,maar wat zijn de benzine verbruiks cijfers van zo een monster :smile:

anders denk ik uit te wijken naar een clio rs 182,maar ook daar ken ik geen praktijk verbruiks cijfers van

alvast bedankt willem
Wouter
Über-Spammer
Contacteer:

IK zal je een eerste schokend feitje vertellen, de wegenbelasting is weer omhoog gegaan. Ik heb een nota gehad voor 156 of 158 euro dacht ik.

Verbruik ligt aan jezelf. Ik rijd makkelijk 1 op 10. Kan ook makkelijk 1 op 12 halen, en 1 op 7 a 8 lukt ook met gemak
Waarom?? Gewoon omdat het kan!
Adinsx
Car: M4 Estate GT205

Ik heb nu een F1-R26 versie van de Mégane II en hiervoor een Clio RS182. Daarnaast heb ik elk tankbonnetje bij gehouden van beide auto's dus vergelijken tussen beide is simpel.

Kortgezegd, met de Clio reed ik altijd 1:10,5 gemiddeld. Soms 1:12, soms 1:9.
De Mégane verbruikt meer als je dat rechtervoetje net zo sportief gebruikt. Niet onlogisch natuurlijk met meer pk's die je kan aanspreken.
Gemiddeld heb ik in 2012 1:9,8 gereden met de Mégane.
Het eerste half jaar was het vrij constant 1:8,5, dat was meer de nieuwigheid. Met deze kou rij ik weer 1:11 omdat ik rustig rij.
1:13,5 is me ook eens gelukt, maar dat was 100 op de CC rijden gedurende 300km.

Kortgezegd, het doet niet veel voor elkaar onder. Daarnaast moet in de Clio RS182 officieel RON98 benzine. De Mégane kan gewoon RON95 hebben mits niet gechipt.
Wegenbelasting is uiteraard wel hoger. Ik betaal hier 58 per maand meen ik.

Edit:
Het zijn qua karakter wel hele verschillende auto's overigens. Soms mis ik de Clio nog wel eens om zijn lekker hoogtoerige blok waar je echt moest werken en trappen om die snelheid te pakken. De Mégane heeft zoveel kracht en koppel al eerder beschikbaar dat het veel luier rijden is.
Qua bochtgedrag heeft de Clio het voordeel dat je die lomp een afrit op kan gooien door zijn lichte gewicht.
De Mégane heeft naar mijn idee wel een beter stabieler onderstel. In mijn geval met mechanisch sperdif wat het de bocht uitsleuren genieten maakt.

Al met al, beide leuke opties en het is maar net wat je ervan verwacht. Mijn oude RS182 staat nog te koop overigens bij zijn nieuwe eigenaar. 99-PP-HF in Vogelenzang.
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
zipzip

Ik heb zelf een Megane II RS Trophy
En ja. hij is niet echt zuinig. ;)
Maar dat wist ik van te voren.
Hij is wel gechiped en ik rij nu ongeveer 400-450 km met 1 tank (50 liter)
Maar ik gebruik hem dan ook steeds voor korte stukjes van nog geen 15 km.

Maar voor de rest rijdt hij echt super. :D :D
DennisT
Moderator

Ik heb een Phase II 225, rij gemiddeld nu 9,6 L/100 km. Als ik langere stukken op de snelweg rij (met legale snelheden) ga ik wel richting de 8,5 L/100 km. Als je wat sportiever gaat rijden loopt het verbruik ook gelijk aardig op, al is het vrij lastig om dat niet te doen, vooral na een Fastchip kuurtje :D

Verzekering op all-risk basis kost mij iets van 55-60 euro per maand, met 75% no claim.
Allepinie
Car: Clio III RS

Verbruik idd 1 op 10 bij normaal gebruik. Verzekering kwam uit op zo'n €30,- all-risk.
Christiaan

Als je toch niet veel rijdt zal het weinig uitmaken of je 1op8 of 1op10 verbruikt lijkt me?

Wat mensen hier ook zeggen; met een megane zal je ongeveer 1op10 rijden en een clio182 wellicht 1op11 1op12.

Lijkt me dan belangrijker te bedenken wat je zoekt in een auto toch? ;-)
Adinsx

Precies, daarom ook mijn reactie met wat zoek je in een auto. Zoals ik al zei, in de clio moet je meer werken. En hij is lichtvoetiger.
De megane is domweg veel kracht vanaf laag toerental inclusief heerlijk onderstel.
Chris
Erelid - Moderator - RvT

Welkom op het forum!

Met mijn Clio RS 182 rij ik gemiddeld 1:12.
'
Eigenlijk kun je beide auto's niet met elkaar vergelijken...

Succes met het maken van je keuze! Hou ons op de hoogte!!! (Y)
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
Martijn Kool

Heb jij een 182 chris? waarom is dat niet algemeen bekend hier?
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Patrick RS
Moderator
Car: Megane

Martijn Kool schreef:Heb jij een 182 chris? waarom is dat niet algemeen bekend hier?
:lol:

Dat houd hij voor zich zelf ;-)
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Ik ben benieuwd of Catch het topic wel leest... :P

Het is al vaker gezegd: De auto's zijn niet te vergelijken! De enige manier om er dus achter te komen wat jou het beste ligt, is door er eens lekker mee te gaan sturen. :)

De maandelijkse kosten bij normaal gebruik liggen niet zo heel ver uiteen, denk ik. Zeker als je weinig rijdt...
Willeon de Zoete

Martijn Kool schreef:Heb jij een 182 chris? waarom is dat niet algemeen bekend hier?
:lol:
catch
Contacteer:

Merijn schreef:Ik ben benieuwd of Catch het topic wel leest... :P

.
elke dag :p :p :grin:

geweldig dit forum,gewoon echte gebruikers ervaringen (Y)
super bedankt

niet dat ik al wat besloten heb maar neig toch naar een Clio 182,er staan er 2 op marktpl, 1 daarvan schijnt hier zelfs bekend te zijn
de aanschafprijs is iets meer als de helft dan van een megane, ook niet onbelangrijk.
een 167 pk clio durf ik niet aan ik zie alleen maar van die afgetrapte dingen.

maar de titel van dit topic is nog steeds van toepassing eigenlijk , nou zat ik gister plotseling wel in een laguna turbo :dSb: |:
Adinsx

Als je een blauwe RS182 bedoeld op MP, dan zijn ze beide bekend.
1 was van mij (de 99-PP-HF). De andere (iets met 53 in het kenteken dacht ik) is van Sjoerd-skyline geweest uit Arnhem. Hij verkocht zijn 182 enkele maanden nadat ik de mijne had verkocht.

Met die van mij is nadat ik hem verkocht heb ongeveer 20k gereden en de eigenaar heeft er antraciete velgen op gelegd. (wat ooit op mijn planning stond maar er nooit van kwam. (0) )

Mocht je meer info over 1 van beide 182's willen dan hoor ik het wel.
En inderdaad, er zit meer dan genoeg gebruikerservaring hier, zowel met Clio II RS'en als Mégane II RS'en.
catch
Contacteer:

bedankt
de ander heeft kenteken 70 TJ-FT
en in nijkerk staat er ook een 19 RV RN ,
DennisT
Moderator

Allepinie schreef:Verbruik idd 1 op 10 bij normaal gebruik. Verzekering kwam uit op zo'n €30,- all-risk.
Waar ben jij verzekerd dan? Ik zit wel aardig op de max. wat no claim betreft, maar betaal het dubbele voor all-risk?
Adinsx

All-Risk is hier 55 meen ik? Met 5 schadevrije jaren dus geen maximale no-claim. Verzekerd bij Centraal Beheer.

Overigens wat wel opvallend was. Voor de Clio 182 betaalde ik een paar euro meer premie per maand dan voor de Mégane. Terwijl die laatste meer vermogen, hogere prijs, etc. heeft.

@Catch
Ohja, de 70-TJ-FT, die is van Sjoerd geweest.
Hier staan ze nog samen op de foto:
[img]http://i5.photobucket.com/albums/y184/a ... C09874.jpg[/img]

Later is de auto weer netjes bijna origineel geworden. Hij heeft nog wel de Milltek uitlaat denk ik.
Wouter
Über-Spammer
Contacteer:

Adinsx schreef:Overigens wat wel opvallend was. Voor de Clio 182 betaalde ik een paar euro meer premie per maand dan voor de Mégane. Terwijl die laatste meer vermogen, hogere prijs, etc. heeft.
Ben je misschien net over een bepaalde leeftijdsgrens (24/25/27) heen gegaan waardoor je in een lagere risico-catogerie komt.
Waarom?? Gewoon omdat het kan!
DennisT
Moderator

Wouter schreef:
Adinsx schreef:Overigens wat wel opvallend was. Voor de Clio 182 betaalde ik een paar euro meer premie per maand dan voor de Mégane. Terwijl die laatste meer vermogen, hogere prijs, etc. heeft.
Ben je misschien net over een bepaalde leeftijdsgrens (24/25/27) heen gegaan waardoor je in een lagere risico-catogerie komt.
Of ze hebben het forum gelezen en weten dat hij alleen maar aan het proberen is om zuinig te rijden met zijn RS, dan vormt ie niet zo'n groot risico :beer:
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

En hij post niet meer zo vaak van die sterke verhalen in het versus-topic. ;)
AnthonyR
Moderator
Contacteer:

12-RB-LH, smurfblauw is ook te koop. Voorzien van nieuwe originele einddemper, goed onderhouden en in nette staat. Bij interesse pm. (Y) Staat bijna altijd netjes binnen en wordt echt gebruikt als 2e auto.

[img]http://i6.photobucket.com/albums/y243/s ... SC6624.jpg[/img]
dolf jans
Car: Clio 2 1.6 16v

AnthonyR schreef:12-RB-LH, smurfblauw is ook te koop. Voorzien van nieuwe originele einddemper, goed onderhouden en in nette staat. Bij interesse pm. (Y) Staat bijna altijd netjes binnen en wordt echt gebruikt als 2e auto.
:worship: droomauto.......
clio 2 phase 2 1.6 16v dynamique 'H&R'
Plaats reactie