Motor Clio 1.8 16v probleem met toeren

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Plaats reactie
TimSchulte
Berichten: 40
Lid geworden op: za 26 jan 2013 15:27
Locatie: Nederland
Contacteer:

Beste medeleden,

Ik zal mezelf eerst eens even voorstellen. Ik ben Tim Schulte, neef van Marcel Schulte, die de meeste van jullie wel kennen en zoon van Jan-Piet Schulte. Vandaag heb ik mijn eerste auto gekocht, een witte Renault 5 met een Clio 1.8 16v blok. De verkoper had me eerlijk verteld dat de motor hoog in zijn toeren blijft als je hem eens flink ervan langs geeft. Als ik de motor weer uit zet en hem dan weer aan zet, loopt hij weer normaal. Ik ben helemaal nieuw op dit forum, misschien heb ik dit bericht in een verkeerd onderdeel geplaatst. Hebben jullie een idee waar dit aan kan liggen? Kabelboom alles is overgezet en veranderd.

Met vriendelijke groet,
Tim Schulte
Gebruikersavatar
Willem-Jan
Bestuurslid
Berichten: 5611
Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
Car: Megane RS Grand Tour
Locatie: Opeinde

Welkom hier Tim. Dit is een erg bekend probleem bij deze motor.
De computer houdt het toerental stationair met opzet hoog als je flink gaat gassen. De oplossing weet ik zo niet, maar als je de Zoek-functie gebruikt van het forum dan zul je het wel vinden.
In elk geval veel plezier hier!
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

lambda sonde. Ik heb er nog wel een paar liggen. pm voor meer info.
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Welkom.

Kan aan de snelheidsensor liggen. Als de auto stilstaat hoort het toerental naar ca 900 te zakken. Al rijdend blijft het rond de 1400 rpm hangen. Lees dit even http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... or#2324048
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
oldskool
Berichten: 1985
Lid geworden op: za 8 nov 2003 20:02
Locatie: Veldhoven

Ha neef .
forum eindelijk ondekt.
veel plezier hier met je dikke r5. (D)

welke radiateur past het beste. in de 5 met 16 v motor heren kwa ruimte.
TimSchulte
Berichten: 40
Lid geworden op: za 26 jan 2013 15:27
Locatie: Nederland
Contacteer:

jacques schreef:Welkom.

Kan aan de snelheidsensor liggen. Als de auto stilstaat hoort het toerental naar ca 900 te zakken. Al rijdend blijft het rond de 1400 rpm hangen. Lees dit even http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... or#2324048
Bedankt voor je snelle antwoord. Er zit echter een origineel 5 TL dashboard in zonder toerenteller. Als ik het goed begrijp moet je die twee kabels aan de achterkant van je tellerklok wel aansluiten omdat daar problemen kunnen ontstaan? Zou ik misschien de originele tellerklok kunnen vervangen door een van een 5 GTT zodat die toerenteller wel aangesloten is?
Gebruikersavatar
Willem-Jan
Bestuurslid
Berichten: 5611
Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
Car: Megane RS Grand Tour
Locatie: Opeinde

Sowieso niet een van een GTT, want die teller is elektronisch en niet met kabel. Ik denk dat je het beste kan zoeken naar een tellerbak van een GTX of het mooiste (en lastiger te vinden) een GTE.
TimSchulte
Berichten: 40
Lid geworden op: za 26 jan 2013 15:27
Locatie: Nederland
Contacteer:

Willem-Jan schreef:Sowieso niet een van een GTT, want die teller is elektronisch en niet met kabel. Ik denk dat je het beste kan zoeken naar een tellerbak van een GTX of het mooiste (en lastiger te vinden) een GTE.
Als ik daar de toerenteller op aansluit dan zou hij niet meer zo hoog in zijn toeren moeten blijven zitten?
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

nee de toerenteller heeft er niets mee te maken.

Een clio of 19 16v heeft een km teller waar een extra aansluiting op zit (achter het tellerpaneel), deze aansluiting wordt aangesloten op de kabelboom zodat de ECU kan uitlezen welke snelheid (of dat je beweegt) je rijdt. Als je dan stil staat zakt het toerental net iets verder omlaag naar 950 toeren.

Als deze kabel niet aangesloten is krijgt de ECU dit signaal niet en dit veroorzaakt deze symptonen. En gezien jouw 5je waarschijnlijk een standaard km teller kabel heeft (16v had een speciale km teller kabel) en waarschijnlijk een custom kabelboom voor he dashboard, zal dit wel niet aangesloten zijn.

Wellicht kun je de stappenmotor er tussen uit halen en het mbv de stelschroef afstellen, ik weet alleen niet of dit zomaar kan bij een 16v.
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Ja, dat kan. Gewoon een stelschroef van een LPG installatie. Dat is dat afstelklepje tussen de verdamper en de gasinlaat van de carb. Je kunt ook je gasklep gewoon iets open zetten d.m.v. de gasklepaanslag. Tel even het aantal slagen dat je de stelschroef geeft. Dan is er nog een weg terug!

Een andere vraag. Wat voor km teller heb je nu in je auto zitten? een mechanische (met een km-teller kabel naar de bak) of een electronische (met een toerentalsensor op de bak) In geval 1 kun je 16V km-kabel gebruiken. In geval 2 kun je m.b.v. een diode het signaal overnemen naar de ECU.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
TimSchulte
Berichten: 40
Lid geworden op: za 26 jan 2013 15:27
Locatie: Nederland
Contacteer:

Martijn Kool schreef:nee de toerenteller heeft er niets mee te maken.

Een clio of 19 16v heeft een km teller waar een extra aansluiting op zit (achter het tellerpaneel), deze aansluiting wordt aangesloten op de kabelboom zodat de ECU kan uitlezen welke snelheid (of dat je beweegt) je rijdt. Als je dan stil staat zakt het toerental net iets verder omlaag naar 950 toeren.

Als deze kabel niet aangesloten is krijgt de ECU dit signaal niet en dit veroorzaakt deze symptonen. En gezien jouw 5je waarschijnlijk een standaard km teller kabel heeft (16v had een speciale km teller kabel) en waarschijnlijk een custom kabelboom voor he dashboard, zal dit wel niet aangesloten zijn.

Wellicht kun je de stappenmotor er tussen uit halen en het mbv de stelschroef afstellen, ik weet alleen niet of dit zomaar kan bij een 16v.
Ik zal de stappenmotor er eens tussenuit halen. Kijken of het dan verholpen is. Ik laat je zsm iets weten of het gelukt is!
TimSchulte
Berichten: 40
Lid geworden op: za 26 jan 2013 15:27
Locatie: Nederland
Contacteer:

jacques schreef:Ja, dat kan. Gewoon een stelschroef van een LPG installatie. Dat is dat afstelklepje tussen de verdamper en de gasinlaat van de carb. Je kunt ook je gasklep gewoon iets open zetten d.m.v. de gasklepaanslag. Tel even het aantal slagen dat je de stelschroef geeft. Dan is er nog een weg terug!

Een andere vraag. Wat voor km teller heb je nu in je auto zitten? een mechanische (met een km-teller kabel naar de bak) of een electronische (met een toerentalsensor op de bak) In geval 1 kun je 16V km-kabel gebruiken. In geval 2 kun je m.b.v. een diode het signaal overnemen naar de ECU.
Heb ik even geluk dat mijn vader bij een LPG dealer werkt! Als het vriest buiten slaat hij dan nog wel gewoon aan? Ik zal dadelijk even kijken wat voor tellerkabel eraan zit. Ik neem aan een electronische, omdat de bak ook van een clio is.
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

Welkom Tim! Welke Renault 5 heb je gekocht, heb je foto's? Ik denk dat ik nog een tellerbak van een clio heb liggen, je mag die wel eens lenen om te kijken of je probleem dan verholpen is.
Hoe gaat het met de 5 die je vader en oom is of gaat bouwen?
oldskool
Berichten: 1985
Lid geworden op: za 8 nov 2003 20:02
Locatie: Veldhoven

antoine schreef:Welkom Tim! Welke Renault 5 heb je gekocht, heb je foto's? Ik denk dat ik nog een tellerbak van een clio heb liggen, je mag die wel eens lenen om te kijken of je probleem dan verholpen is.
Hoe gaat het met de 5 die je vader en oom is of gaat bouwen?
dat is een topsecret geheim .
als de renaults klaar zijn zul je vast wel zien ergens.
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

Haha qua motor kan ik me wel iets bedenken.. voor de rest..Op de ene zullen wel aparte velgen steken :grin:
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Zo te horen is de witte 5 met 16V blok uit Berghem gekomen... :)
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

Daar zat ik ook aan te denken, Merijn.
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

wedden dat de kabel erin zit van een normale 5? dus zonder die aansluiting. die past namelijk ook gewoon
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
oldskool
Berichten: 1985
Lid geworden op: za 8 nov 2003 20:02
Locatie: Veldhoven

Martijn Kool schreef:wedden dat de kabel erin zit van een normale 5? dus zonder die aansluiting. die past namelijk ook gewoon
yep is de witte die we er nu bij hebben . :smile:
genoeg renaults op het moment met 3 familie leden .
ach ja aparte velgen is maar wat je daar onder verstaat .


maare hoe en wat zit het met de kabelboom .
wie heeft de oplossing kwa aansluiting dat is ff het belangrijkste nu .
TimSchulte
Berichten: 40
Lid geworden op: za 26 jan 2013 15:27
Locatie: Nederland
Contacteer:

antoine schreef:Welkom Tim! Welke Renault 5 heb je gekocht, heb je foto's? Ik denk dat ik nog een tellerbak van een clio heb liggen, je mag die wel eens lenen om te kijken of je probleem dan verholpen is.
Hoe gaat het met de 5 die je vader en oom is of gaat bouwen?
Ik heb de 5 met Clio blok gekocht uit Berghem. Wellicht kennen jullie die? Ik zal maar niks over de auto zeggen, want Oldskool zegt dat het geheim is haha.
Niels V Dijk
Berichten: 1298
Lid geworden op: zo 11 mar 2007 20:53
Car: Clio III RS Lux 2008
Locatie: Berghem

He Tim,
Hier kennen ze hem wel :) alleen heb er al een hele tijd geen foto's meer op gezet of wat dan ook. Dus als het zover is dan zet er maar een paar foto's op! (Y) zie al een paar oplossingen voorbij komen hier, hopelijk kun je er wat mee.
TimSchulte
Berichten: 40
Lid geworden op: za 26 jan 2013 15:27
Locatie: Nederland
Contacteer:

Niels V Dijk schreef:He Tim,
Hier kennen ze hem wel :) alleen heb er al een hele tijd geen foto's meer op gezet of wat dan ook. Dus als het zover is dan zet er maar een paar foto's op! (Y) zie al een paar oplossingen voorbij komen hier, hopelijk kun je er wat mee.
Ik ga ermee aan de slag. Zodra de auto een keer gepoetst is en hij helemaal klaar is, stuur ik foto's. Binnen zit het hele dashboard alweer bijna in elkaar en de cd speler werkt ook al. Nu nog een antenne ergens vandaan halen en hopelijk heb ik dan ook radio :grin:
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Uit programeren schijnt te kunnen....
Ik heb het maar af en toe met mijn 5 ....
Meestal draai ik de sleutel richting motor uit maar draai niet door..
Ik heb wel de juiste kilometer kabel maar een gte dash dus dat werkt niet.

Optie is misschien een 19 16v dash ...ik geloof namelijk niet dat de clio 16v die "optie " heeft van de motor op toeren houden met gas erop tijdens het schakelen.
Volgens mij heeft alleen een 19 16v dat..
cinqidriver
Berichten: 215
Lid geworden op: ma 7 jan 2008 21:04
Locatie: oude pekela

tellerkabel pakken van een clio??

kabel met klein extra sensortje erin 3 polig voeding massa en signaal

heb nog 1 liggen

de kabels komen net achter de aansluiting van je tellerbak en die zorgen ervoor dat je motor zolang je auto rolt de motor hoog in toeren blijft draaien.
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Je kunt wel een andere tellerbak monteren maar daar los je het probleem niet mee op, het signaal gaat namelijk naar de ECU.. Dus een tellerkabel van een Clio/19 16V pakken, plus en min op de sensor en een signaaldraad naar de ECU trekken, welke pin weet ik zo niet maar dat kan ik morgen wel even uitzoeken voor je :)
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Ik denk pin 3 van de ECU, zie schema's http://www.team1916vforum.nl/viewtopic.php?f=23&t=234

Voor het mooie moet je ze even groot uitprinten en bij de bovenste schema de drie draadjes van onderdeel 15 (snelheidsensor) even kleuren. Een is de plus 12V, de andere de min en de derde het snelheidssignaal (bloksignaal 5V) naar de ECU. (Ik heb dit voor Gertit79 ook eens uitgevogeld)
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
TimSchulte
Berichten: 40
Lid geworden op: za 26 jan 2013 15:27
Locatie: Nederland
Contacteer:

Super bedankt voor de reacties allemaal. Met een andere tellerkabel moet dus al snel werken als ik die op de sensor van de versnellingsbak plaats?
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

Alweer te koop? Wegens het niet krijgen opgelost van de problemen? Je vader moet dat probleem toch wel kunnen oplossen?
TimSchulte
Berichten: 40
Lid geworden op: za 26 jan 2013 15:27
Locatie: Nederland
Contacteer:

antoine schreef:Alweer te koop? Wegens het niet krijgen opgelost van de problemen? Je vader moet dat probleem toch wel kunnen oplossen?
Nee niet vanwege de problemen. Het probleem met de hoge toeren is opgelost en de radiateur lekt ook nog minimaal. Mijn oma is sinds vorige week niet meer in staat om zelf auto te rijden waardoor ze een auto over hebben. Die is iets nieuwer waardoor deze weg gaat.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

50 euro :grin:
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
TimSchulte
Berichten: 40
Lid geworden op: za 26 jan 2013 15:27
Locatie: Nederland
Contacteer:

Luco/Alpine-racer schreef:50 euro :grin:
Haha nee sorry, dan blijft hij lekker staan
Niels V Dijk
Berichten: 1298
Lid geworden op: zo 11 mar 2007 20:53
Car: Clio III RS Lux 2008
Locatie: Berghem

900 euro :D
TimSchulte
Berichten: 40
Lid geworden op: za 26 jan 2013 15:27
Locatie: Nederland
Contacteer:

Niels V Dijk schreef:900 euro :D
Haha. Ons pap heeft de auto van me gekocht, hij blijft dus in de familie!
Plaats reactie