Motor Clio 1.8 16v probleem met toeren
-
- Contacteer:
Beste medeleden,
Ik zal mezelf eerst eens even voorstellen. Ik ben Tim Schulte, neef van Marcel Schulte, die de meeste van jullie wel kennen en zoon van Jan-Piet Schulte. Vandaag heb ik mijn eerste auto gekocht, een witte Renault 5 met een Clio 1.8 16v blok. De verkoper had me eerlijk verteld dat de motor hoog in zijn toeren blijft als je hem eens flink ervan langs geeft. Als ik de motor weer uit zet en hem dan weer aan zet, loopt hij weer normaal. Ik ben helemaal nieuw op dit forum, misschien heb ik dit bericht in een verkeerd onderdeel geplaatst. Hebben jullie een idee waar dit aan kan liggen? Kabelboom alles is overgezet en veranderd.
Met vriendelijke groet,
Tim Schulte
Ik zal mezelf eerst eens even voorstellen. Ik ben Tim Schulte, neef van Marcel Schulte, die de meeste van jullie wel kennen en zoon van Jan-Piet Schulte. Vandaag heb ik mijn eerste auto gekocht, een witte Renault 5 met een Clio 1.8 16v blok. De verkoper had me eerlijk verteld dat de motor hoog in zijn toeren blijft als je hem eens flink ervan langs geeft. Als ik de motor weer uit zet en hem dan weer aan zet, loopt hij weer normaal. Ik ben helemaal nieuw op dit forum, misschien heb ik dit bericht in een verkeerd onderdeel geplaatst. Hebben jullie een idee waar dit aan kan liggen? Kabelboom alles is overgezet en veranderd.
Met vriendelijke groet,
Tim Schulte
- Willem-Jan
- Bestuurslid
- Car: Megane RS Grand Tour
Welkom hier Tim. Dit is een erg bekend probleem bij deze motor.
De computer houdt het toerental stationair met opzet hoog als je flink gaat gassen. De oplossing weet ik zo niet, maar als je de Zoek-functie gebruikt van het forum dan zul je het wel vinden.
In elk geval veel plezier hier!
De computer houdt het toerental stationair met opzet hoog als je flink gaat gassen. De oplossing weet ik zo niet, maar als je de Zoek-functie gebruikt van het forum dan zul je het wel vinden.
In elk geval veel plezier hier!
lambda sonde. Ik heb er nog wel een paar liggen. pm voor meer info.
Welkom.
Kan aan de snelheidsensor liggen. Als de auto stilstaat hoort het toerental naar ca 900 te zakken. Al rijdend blijft het rond de 1400 rpm hangen. Lees dit even http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... or#2324048
Kan aan de snelheidsensor liggen. Als de auto stilstaat hoort het toerental naar ca 900 te zakken. Al rijdend blijft het rond de 1400 rpm hangen. Lees dit even http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... or#2324048
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
-
- Contacteer:
Bedankt voor je snelle antwoord. Er zit echter een origineel 5 TL dashboard in zonder toerenteller. Als ik het goed begrijp moet je die twee kabels aan de achterkant van je tellerklok wel aansluiten omdat daar problemen kunnen ontstaan? Zou ik misschien de originele tellerklok kunnen vervangen door een van een 5 GTT zodat die toerenteller wel aangesloten is?jacques schreef:Welkom.
- Willem-Jan
- Bestuurslid
- Car: Megane RS Grand Tour
Sowieso niet een van een GTT, want die teller is elektronisch en niet met kabel. Ik denk dat je het beste kan zoeken naar een tellerbak van een GTX of het mooiste (en lastiger te vinden) een GTE.
-
- Contacteer:
Als ik daar de toerenteller op aansluit dan zou hij niet meer zo hoog in zijn toeren moeten blijven zitten?Willem-Jan schreef:Sowieso niet een van een GTT, want die teller is elektronisch en niet met kabel. Ik denk dat je het beste kan zoeken naar een tellerbak van een GTX of het mooiste (en lastiger te vinden) een GTE.
-
nee de toerenteller heeft er niets mee te maken.
Een clio of 19 16v heeft een km teller waar een extra aansluiting op zit (achter het tellerpaneel), deze aansluiting wordt aangesloten op de kabelboom zodat de ECU kan uitlezen welke snelheid (of dat je beweegt) je rijdt. Als je dan stil staat zakt het toerental net iets verder omlaag naar 950 toeren.
Als deze kabel niet aangesloten is krijgt de ECU dit signaal niet en dit veroorzaakt deze symptonen. En gezien jouw 5je waarschijnlijk een standaard km teller kabel heeft (16v had een speciale km teller kabel) en waarschijnlijk een custom kabelboom voor he dashboard, zal dit wel niet aangesloten zijn.
Wellicht kun je de stappenmotor er tussen uit halen en het mbv de stelschroef afstellen, ik weet alleen niet of dit zomaar kan bij een 16v.
Een clio of 19 16v heeft een km teller waar een extra aansluiting op zit (achter het tellerpaneel), deze aansluiting wordt aangesloten op de kabelboom zodat de ECU kan uitlezen welke snelheid (of dat je beweegt) je rijdt. Als je dan stil staat zakt het toerental net iets verder omlaag naar 950 toeren.
Als deze kabel niet aangesloten is krijgt de ECU dit signaal niet en dit veroorzaakt deze symptonen. En gezien jouw 5je waarschijnlijk een standaard km teller kabel heeft (16v had een speciale km teller kabel) en waarschijnlijk een custom kabelboom voor he dashboard, zal dit wel niet aangesloten zijn.
Wellicht kun je de stappenmotor er tussen uit halen en het mbv de stelschroef afstellen, ik weet alleen niet of dit zomaar kan bij een 16v.
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
koolautosport.nl
Ja, dat kan. Gewoon een stelschroef van een LPG installatie. Dat is dat afstelklepje tussen de verdamper en de gasinlaat van de carb. Je kunt ook je gasklep gewoon iets open zetten d.m.v. de gasklepaanslag. Tel even het aantal slagen dat je de stelschroef geeft. Dan is er nog een weg terug!
Een andere vraag. Wat voor km teller heb je nu in je auto zitten? een mechanische (met een km-teller kabel naar de bak) of een electronische (met een toerentalsensor op de bak) In geval 1 kun je 16V km-kabel gebruiken. In geval 2 kun je m.b.v. een diode het signaal overnemen naar de ECU.
Een andere vraag. Wat voor km teller heb je nu in je auto zitten? een mechanische (met een km-teller kabel naar de bak) of een electronische (met een toerentalsensor op de bak) In geval 1 kun je 16V km-kabel gebruiken. In geval 2 kun je m.b.v. een diode het signaal overnemen naar de ECU.
-
- Contacteer:
Ik zal de stappenmotor er eens tussenuit halen. Kijken of het dan verholpen is. Ik laat je zsm iets weten of het gelukt is!Martijn Kool schreef:nee de toerenteller heeft er niets mee te maken.
-
- Contacteer:
Heb ik even geluk dat mijn vader bij een LPG dealer werkt! Als het vriest buiten slaat hij dan nog wel gewoon aan? Ik zal dadelijk even kijken wat voor tellerkabel eraan zit. Ik neem aan een electronische, omdat de bak ook van een clio is.jacques schreef:Ja, dat kan. Gewoon een stelschroef van een LPG installatie. Dat is dat afstelklepje tussen de verdamper en de gasinlaat van de carb. Je kunt ook je gasklep gewoon iets open zetten d.m.v. de gasklepaanslag. Tel even het aantal slagen dat je de stelschroef geeft. Dan is er nog een weg terug!
-
- Car: Renault Clio III RS
Welkom Tim! Welke Renault 5 heb je gekocht, heb je foto's? Ik denk dat ik nog een tellerbak van een clio heb liggen, je mag die wel eens lenen om te kijken of je probleem dan verholpen is.
Hoe gaat het met de 5 die je vader en oom is of gaat bouwen?
dat is een topsecret geheim .antoine schreef:Welkom Tim! Welke Renault 5 heb je gekocht, heb je foto's? Ik denk dat ik nog een tellerbak van een clio heb liggen, je mag die wel eens lenen om te kijken of je probleem dan verholpen is.
als de renaults klaar zijn zul je vast wel zien ergens.
-
wedden dat de kabel erin zit van een normale 5? dus zonder die aansluiting. die past namelijk ook gewoon
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
koolautosport.nl
yep is de witte die we er nu bij hebben .Martijn Kool schreef:wedden dat de kabel erin zit van een normale 5? dus zonder die aansluiting. die past namelijk ook gewoon

genoeg renaults op het moment met 3 familie leden .
ach ja aparte velgen is maar wat je daar onder verstaat .
maare hoe en wat zit het met de kabelboom .
wie heeft de oplossing kwa aansluiting dat is ff het belangrijkste nu .
-
- Contacteer:
Ik heb de 5 met Clio blok gekocht uit Berghem. Wellicht kennen jullie die? Ik zal maar niks over de auto zeggen, want Oldskool zegt dat het geheim is haha.antoine schreef:Welkom Tim! Welke Renault 5 heb je gekocht, heb je foto's? Ik denk dat ik nog een tellerbak van een clio heb liggen, je mag die wel eens lenen om te kijken of je probleem dan verholpen is.
-
- Car: Clio III RS Lux 2008
He Tim,
Hier kennen ze hem wel
alleen heb er al een hele tijd geen foto's meer op gezet of wat dan ook. Dus als het zover is dan zet er maar een paar foto's op!
zie al een paar oplossingen voorbij komen hier, hopelijk kun je er wat mee.
Hier kennen ze hem wel

-
- Contacteer:
Ik ga ermee aan de slag. Zodra de auto een keer gepoetst is en hij helemaal klaar is, stuur ik foto's. Binnen zit het hele dashboard alweer bijna in elkaar en de cd speler werkt ook al. Nu nog een antenne ergens vandaan halen en hopelijk heb ik dan ook radioNiels V Dijk schreef:He Tim,
Hier kennen ze hem welalleen heb er al een hele tijd geen foto's meer op gezet of wat dan ook. Dus als het zover is dan zet er maar een paar foto's op!
zie al een paar oplossingen voorbij komen hier, hopelijk kun je er wat mee.

-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Uit programeren schijnt te kunnen....
Ik heb het maar af en toe met mijn 5 ....
Meestal draai ik de sleutel richting motor uit maar draai niet door..
Ik heb wel de juiste kilometer kabel maar een gte dash dus dat werkt niet.
Optie is misschien een 19 16v dash ...ik geloof namelijk niet dat de clio 16v die "optie " heeft van de motor op toeren houden met gas erop tijdens het schakelen.
Volgens mij heeft alleen een 19 16v dat..
Ik heb het maar af en toe met mijn 5 ....
Meestal draai ik de sleutel richting motor uit maar draai niet door..
Ik heb wel de juiste kilometer kabel maar een gte dash dus dat werkt niet.
Optie is misschien een 19 16v dash ...ik geloof namelijk niet dat de clio 16v die "optie " heeft van de motor op toeren houden met gas erop tijdens het schakelen.
Volgens mij heeft alleen een 19 16v dat..
-
tellerkabel pakken van een clio??
kabel met klein extra sensortje erin 3 polig voeding massa en signaal
heb nog 1 liggen
de kabels komen net achter de aansluiting van je tellerbak en die zorgen ervoor dat je motor zolang je auto rolt de motor hoog in toeren blijft draaien.
kabel met klein extra sensortje erin 3 polig voeding massa en signaal
heb nog 1 liggen
de kabels komen net achter de aansluiting van je tellerbak en die zorgen ervoor dat je motor zolang je auto rolt de motor hoog in toeren blijft draaien.
-
- Car: Renault 19 2.0 16V
Je kunt wel een andere tellerbak monteren maar daar los je het probleem niet mee op, het signaal gaat namelijk naar de ECU.. Dus een tellerkabel van een Clio/19 16V pakken, plus en min op de sensor en een signaaldraad naar de ECU trekken, welke pin weet ik zo niet maar dat kan ik morgen wel even uitzoeken voor je 

Ik denk pin 3 van de ECU, zie schema's http://www.team1916vforum.nl/viewtopic.php?f=23&t=234
Voor het mooie moet je ze even groot uitprinten en bij de bovenste schema de drie draadjes van onderdeel 15 (snelheidsensor) even kleuren. Een is de plus 12V, de andere de min en de derde het snelheidssignaal (bloksignaal 5V) naar de ECU. (Ik heb dit voor Gertit79 ook eens uitgevogeld)
Voor het mooie moet je ze even groot uitprinten en bij de bovenste schema de drie draadjes van onderdeel 15 (snelheidsensor) even kleuren. Een is de plus 12V, de andere de min en de derde het snelheidssignaal (bloksignaal 5V) naar de ECU. (Ik heb dit voor Gertit79 ook eens uitgevogeld)
-
- Contacteer:
Super bedankt voor de reacties allemaal. Met een andere tellerkabel moet dus al snel werken als ik die op de sensor van de versnellingsbak plaats?
-
- Contacteer:
Nee niet vanwege de problemen. Het probleem met de hoge toeren is opgelost en de radiateur lekt ook nog minimaal. Mijn oma is sinds vorige week niet meer in staat om zelf auto te rijden waardoor ze een auto over hebben. Die is iets nieuwer waardoor deze weg gaat.antoine schreef:Alweer te koop? Wegens het niet krijgen opgelost van de problemen? Je vader moet dat probleem toch wel kunnen oplossen?
-
- Über-Spammer
- Car: diverse
- Contacteer:
50 euro 

Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
-
- Contacteer:
Haha nee sorry, dan blijft hij lekker staanLuco/Alpine-racer schreef:50 euro
-
- Car: Clio III RS Lux 2008
900 euro 

-
- Contacteer:
Haha. Ons pap heeft de auto van me gekocht, hij blijft dus in de familie!Niels V Dijk schreef:900 euro