Achteras verlagen dmv M18 moer + Clio16V achter-as
Ook mijn torsie as van de race 5 is helemaal dicht geroest.
Om toch te verlagen heb ik een M18 moer tussen de draagarm en het chassis geplaatst. (zie plaatje)
Hierdoor is de auto 2,5cm omlaag gegaan....
Is dit hufter-proof voor het circuit?
Graag jullie meningen/ervaringen....
[img]http://img651.imageshack.us/img651/6599/renaultph.jpg[/img]
Om toch te verlagen heb ik een M18 moer tussen de draagarm en het chassis geplaatst. (zie plaatje)
Hierdoor is de auto 2,5cm omlaag gegaan....
Is dit hufter-proof voor het circuit?
Graag jullie meningen/ervaringen....
[img]http://img651.imageshack.us/img651/6599/renaultph.jpg[/img]
Laatst gewijzigd door peternofx op wo 14 nov 2012 19:02, 1 keer totaal gewijzigd.
ik zou het niet doen, aangezien je voorste en achterste punt nu niet in hetzelfde vlak liggen en je de boel dus niet vlak kunt aantrekken.
Ander achterasje eronder hangen of een moker lenen en een driekwart meter lang stuk massief staal rond 17 a 18mm lenen en hengsten maar
Ander achterasje eronder hangen of een moker lenen en een driekwart meter lang stuk massief staal rond 17 a 18mm lenen en hengsten maar

Hehe mooie beun oplossing 
De aanlegvlakken van de kant waar je nu geen moer tussen hebt gedaan staat open |\ zo dus, dan krijg je met straat- en/of circuit gebruik dat hij wat kan gaan wrikken en zo je moer doet loslopen.
Persoonlijk zou ik lekker een 2ehands as zoeken en die lekker insoaken met WD40/Cola etc. (vooral 2 weken in de schuur helemaal vol met olie komt ie al aardig los van.)
Of nog eens met Martijn Kool contact opnemen, die krijgt alles los.
Dit is toch niet echt een schone oplossing.

De aanlegvlakken van de kant waar je nu geen moer tussen hebt gedaan staat open |\ zo dus, dan krijg je met straat- en/of circuit gebruik dat hij wat kan gaan wrikken en zo je moer doet loslopen.
Persoonlijk zou ik lekker een 2ehands as zoeken en die lekker insoaken met WD40/Cola etc. (vooral 2 weken in de schuur helemaal vol met olie komt ie al aardig los van.)
Of nog eens met Martijn Kool contact opnemen, die krijgt alles los.
Dit is toch niet echt een schone oplossing.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
Ik geef het op slicks 5 rondjes dan is het los of gescheurd.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Mwa, ik ben vaak wel in voor beun oplossingen maar dit zou ík zelfs niet aandurfen...
Idd beter gewoon een andere as scoren! Mocht er wat fout gaan heb je achteraf ongetwijfeld spijt!
Idd beter gewoon een andere as scoren! Mocht er wat fout gaan heb je achteraf ongetwijfeld spijt!
haha ik had deze reacties wel verwacht....
Opzich is het een creatieve oplossing die voor straat gebruik wel werkt denk ik...
Maar op het circuit komen er toch wat andere krachten op de achteras...
Dus ik ga op zoek naar een andere achter-as....
Thanks...
Opzich is het een creatieve oplossing die voor straat gebruik wel werkt denk ik...
Maar op het circuit komen er toch wat andere krachten op de achteras...
Dus ik ga op zoek naar een andere achter-as....
Thanks...
-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
Sorry hoor, maar er zitten pasvlakken op de achteras en op je chassis, zodra je die niet zuiver monteerd, is je pasvlak weg (lees maar een paar mm)Tom schreef:Als je dit met een goede bout met nylocmoer vast zet zou het me niets verbazen als het een flinke tijd blijft zitten. Wel echt goed vast zetten.
Ook al zet je deze met 800nm vast, je pasvlak is gewoon te klein waardoor het los gaat.
Levensgevaarlijk dus.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
-
- Berichten: 4641
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
@Peter, een oude torsiestaaf pakken, met deze sla je de ene staaf van buiten naar binnen tot die erdoor is. Daarna de andere staaf van onder de auto van binnen naar buiten slaan. Zou wel vantevoren even lekker weken in WD40/Cola/Olie/whatever fits the bill 

-
- Berichten: 6440
- Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
- Locatie: Nijverdal
Slijptol erop totdat de roest weg is en je weer vertanding ziet. Makkelijkste is met een afbraamschijf
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
koolautosport.nl
die roestrand boeit helemaal niks, zolang je maar een stuk massief rondstaal pakt, want kleiner is dan de minimale spiediameter. Gewoon het overgrote deel wegkrabben met niet teveel moeite, ff van te voren wat wd40 erin voor het gevoel. Auto zet je ff op 2 DEGELIJKE assteunen (dus niet van die wankele dingen, zodat je de auto van de steunen afrost met je voorhamer), schokdempers loshalen zodat alles spanningsvrij hangt en hengsten maar. Liefst wel ff met 2 personen doen, 1 slaan en 1 het stalen rond op zijn plek houden. Voor het nette hang je ff een doek over je achterscherm heen tegen de eventueel rondspattende staalsplinters.
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Ik zeg niet dat het veilig is. Ik zeg ook niet dat ik het zou doen. Ik zeg alleen dat ik denk dat het wel eens even vast zou kunnen blijven zitten. Maar ik zou het ook zeker niet aanradenLuco/Alpine-racer schreef:Sorry hoor, maar er zitten pasvlakken op de achteras en op je chassis, zodra je die niet zuiver monteerd, is je pasvlak weg (lees maar een paar mm)Tom schreef:Als je dit met een goede bout met nylocmoer vast zet zou het me niets verbazen als het een flinke tijd blijft zitten. Wel echt goed vast zetten.
Ook al zet je deze met 800nm vast, je pasvlak is gewoon te klein waardoor het los gaat.
Levensgevaarlijk dus.

Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
ik krijg hem wel los hoor als je het niet lukt kom maar langs dan.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
http://www.barmartechniek.nl
Die moer zal niet loskomen en met je achteras zelf zal niks gebeuren.
Alleen je chassisbalk, waar de as met het vlakstuk aan vast gebout zit, gaat dit niet houden.
Die M18moer zal in dit dunnere materiaal gaan drukken met scheuren als gevolg.
Alleen je chassisbalk, waar de as met het vlakstuk aan vast gebout zit, gaat dit niet houden.
Die M18moer zal in dit dunnere materiaal gaan drukken met scheuren als gevolg.
Mrtn = Maarten
-
- Über-Spammer
- Berichten: 14156
- Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
- Locatie: Oudewater
- Contacteer:
Als t draagvlak groot genoeg en egaal is ja....
Punt 44 .....waarom knoeien ?
Gewoon je torsie eruit halen...
Punt 44 .....waarom knoeien ?
Gewoon je torsie eruit halen...
Ik sluit me aan bij Merijn

Ik wou toch nog even laten weten dat ik het aangedurfd heb om deze moer op het circuit te testen.
40-50 rondjes op Assen gereden met die moer er tussen en geen problemen gehad. Zelfs nog een PR gereden!
Maar ik denk toch dat ik bij de volgende trackday de moer er weer tussen uit haal en de as op de normale manier ga verlagen....
40-50 rondjes op Assen gereden met die moer er tussen en geen problemen gehad. Zelfs nog een PR gereden!

Maar ik denk toch dat ik bij de volgende trackday de moer er weer tussen uit haal en de as op de normale manier ga verlagen....
Mannen,
ik kan nu ook een Clio 16V achter-as krijgen.
Er is mij verteld dat dan de spoorbreedte 15mm per kant wordt vergroot.
Ik neem aan dat de bevestiging van de as/schokbrekers op de originele plek blijft zitten. Dus zit de verbreding t.o.v. een 5GTT-as in de naaf?
Bij mijn huidige 5 heb ik vanaf 3kwart van de spatbordverbreder
(dus achterste stuk bij bumper) geen 15mm meer over.
Heb al wel wat weg geslepen aan de binnenkant van de verbreder.
Ook de bumper heb ik al wat naar achteren verplaatst.
ET waarde velg: 37
Suggesties, tips?
Thanks!
p.s. achterkant is momenteel 2-3cm lager als op foto........
[img][img]http://img26.imageshack.us/img26/6906/14112012202816.png[/img]
Uploaded with ImageShack.us[/img]
ik kan nu ook een Clio 16V achter-as krijgen.
Er is mij verteld dat dan de spoorbreedte 15mm per kant wordt vergroot.
Ik neem aan dat de bevestiging van de as/schokbrekers op de originele plek blijft zitten. Dus zit de verbreding t.o.v. een 5GTT-as in de naaf?
Bij mijn huidige 5 heb ik vanaf 3kwart van de spatbordverbreder
(dus achterste stuk bij bumper) geen 15mm meer over.
Heb al wel wat weg geslepen aan de binnenkant van de verbreder.
Ook de bumper heb ik al wat naar achteren verplaatst.
ET waarde velg: 37
Suggesties, tips?
Thanks!
p.s. achterkant is momenteel 2-3cm lager als op foto........
[img][img]http://img26.imageshack.us/img26/6906/14112012202816.png[/img]
Uploaded with ImageShack.us[/img]
Ik heb ook een achteras van een 16v onder mijn gt.
Ik heb Clio rs velgen en die hebben ook een et van 37 en met 195-45-15 banden gaat het net.
[img]http://i952.photobucket.com/albums/ae7/ ... 009001.jpg[/img]
Ik heb ook de achterbumper naar achteren gezet en wat van de sideskirts weggehaald.
Zo te zien hebben jouw banden een andere maat?
Ik heb Clio rs velgen en die hebben ook een et van 37 en met 195-45-15 banden gaat het net.
[img]http://i952.photobucket.com/albums/ae7/ ... 009001.jpg[/img]
Ik heb ook de achterbumper naar achteren gezet en wat van de sideskirts weggehaald.
Zo te zien hebben jouw banden een andere maat?
-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
Slicks zijn zowiezo hoger
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
hier nog een foto van de beun oplossing 
[img][img]http://img692.imageshack.us/img692/2448/p1020942q.jpg[/img]
Uploaded with ImageShack.us[/img]

[img][img]http://img692.imageshack.us/img692/2448/p1020942q.jpg[/img]
Uploaded with ImageShack.us[/img]
-
- Über-Spammer
- Berichten: 14156
- Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
- Locatie: Oudewater
- Contacteer:
Je achteras moet er zoiezo af zie ik........
Roest....pak je lasapparaat maar Peter
Roest....pak je lasapparaat maar Peter
-
- Über-Spammer
- Berichten: 14156
- Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
- Locatie: Oudewater
- Contacteer:
Oke...dat word uitbesteden
(Maakt alvast een offerte op)
Eerlijk gezegd ziet die beun oplossing er minder erg uit dan het klinkt!

Eerlijk gezegd ziet die beun oplossing er minder erg uit dan het klinkt!
echter heb je totaal geen aanlegvlak
alle druk komt op de moer.
alle druk komt op de moer.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
http://www.barmartechniek.nl
Welke druk, de voorkant word op trek belast.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
Als mensen met deze constructies op een circuitdag rijden haak ik af.mark 5t schreef:echter heb je totaal geen aanlegvlak
alle druk komt op de moer.
Steek je geld dan ipv rijden in een kwalitatief goede oplossing.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.