Megane RS 265 op LPG

Post hier al je vragen over de Renault Mégane
JD2kRS
Contacteer:

Hallo allemaal,

Ik heb momenteel een Clio GT op LPG en wil graag een nieuwe Megane RS 265 kopen met LPG. Nou zeggen twee Renault dealers dat dit opzich wel moet kunnen, maar een van de dealers geeft aan dat dan alle garantie op de motor etc. vervalt.

De andere dealer is het nog aan het dubbelchecken, maar is er toevallig iemand anders die al zoiets gedaan of hier ervaring mee heeft?

Thx! :worship:
Therion
Car: Megane III RS265 cup

Heb er geen ervaring mee, maar het klinkt wel interessant.

Paar maanden geleden op tv iets gezien waarbij ze vertelden dat de technologie inmiddels zo geavanceerd is, dat je op gas zelfs meer vermogen kan halen dan met normale benzine, en dat ze daarom soms via het motormanagement het vermogen wat terugschroeven. Maar ik weet niet of dat ook geldt voor een RS 265, niet bepaald een standaard auto natuurlijk (Y) . En zoals gezegd, ik heb totaal geen ervaring met lpg, dus je kunt me vanalles wijsmaken, maar op tv klonk het in elk geval heel aardig :lol:
mark 5t
Contacteer:

tuurlijk kan dit.

zelfs beter voor en turbo blok ivm hogere octaangehalte van gas.

met de juiste programering idd veel vermogenswinst te behalen.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
MaLa

Alleen ondersteund renault dit niet, op de normale 2.0t (espace enzo) vervalt inderdaad de garantie/enige vorm van coulance....

Lijkt me dat ze met deze variant dan al helemaal geen risico nemen
Boondock
Car: Laguna II Ph 2 GT

Met de oude Megane II RS was het geen problem maar of nu al een lpg voor de nieuwe Megane III Phase 2 RS bestaat weet ik niet, vialle zou misschien in 2 of 3 jaar eentje hebben, stuur maar eens een aanvraag naar prins http://www.prinsautogas.com/nl/
Ik heb zelf ook een prins lpg in mijn laguna sinds nu meer dan 100.000km op lpg zonder problemen met de 205pk 2.0T
DennisT
Moderator

Op gas moet je koken, niet rijden :beer:

Ik neem aan dat je op LPG wil rijden omdat dat goedkoper is qua verbruik, maar waarom koop je dan een RS? Ga dan lekker rijden met een lichtere motor als je hierop wilt besparen.

Dit valt voor mij onder de categorie "plastic-over-je-mooie-nieuwe-bank-heen-leggen-omdat ze-anders-beschadigen" (N)
tutuur
Clubsponsor

Ik zie het probleem niet, hetzelfde plezier voor een euro minder per liter...
Tim
Car: E36 M3

tutuur schreef:Ik zie het probleem niet, hetzelfde plezier voor een euro minder per liter...
Precies.
Haas
Car: Megane RS

op een dure auto moet je persé leeglopen, anders ben je de 'Hollands'....

... je weet zelluf... ;)
Tom
Moderator
Car: MB

Als het inderdaad netjes draait op Gas en net ingebouwd wordt (dus geen gaten in je scherm enzo) dan is er weinig mis mee. Garantie die vervalt is wel iets om even te bekijken vooraf. Bel renault NL eens anders.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
tutuur
Clubsponsor

Garantie verlies op motoronderdelen lijkt me niet vreemd, je laat hem immers op een systeem draaien waar Renault de motor niet voor ontwikkeld heeft.

Verder op onderstel, lak, remmerij etc. lijkt me niet erg van toepassing maar daar kunnen ze bij Renault anders over denken natuurlijk....
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

tutuur schreef:Ik zie het probleem niet, hetzelfde plezier voor een euro minder per liter...
Eens. :) Daarom hier ook een Clio RS op LPG op de oprit. Idem voor de V6. :D
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Abel
Über-Spammer

mag ik ook een hollander zij die uit groningen komt die schijnen het gierigst te zijn. LPG (Y)

ik heb nu een heel dik jaar een 2ehandse megane 2 2.0 16V op lpg. ik rijd mooi 550KM voor een 30 euro. ik laat mijn diesel bestel auto liever staan, dit is nog goedkoper! komt ook omdat de auto goedkoper in onderhoud is nog...

dik 210K op de teller en motorisch nog lekker fris (op de rolnokken na) auto rijd nog met gemak 210Kmh (niet op gas natuurlijk.)

je kunt het veiligst op gas cruisen maar ik zal niet meer als 80% van het vermogen aanspreken als ik je was. Dan schijnt de lpg toch te heet te worden en daar door slijten de kleppen sneller!(steeltjes en zittingen het meest)
Tom
Moderator
Car: MB

Een rs kopen om dan geen gas te kunnen geven lijkt me dan weer niks.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
mark 5t
Contacteer:

gewoon doen dat gas er op.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Haas

voor die prijzen kun je je wel een koprevisietje over (??) 100.000 km veroorloven lijkt me...
JD2kRS
Contacteer:

Thanks voor reacties zover! :)

Ik snap dat sommige mensen het misschien vreemd vinden zo'n auto op LPG, maar aangezien ik dit nu ook op mijn Clio GT heb zonder problemen wilde ik dit ook gewoon op deze auto indien mogelijk ;-)

Het kan ook zijn dat de ene dealer het niet wil verkopen aangezien ze ook nog nooit zo'n Clio GT (2010) op LPG hadden gezien. En ik dit als optie kreeg aangeboden tijdens de koop van de Clio bij de andere dealer.

Zodra ik meer informatie heb laat ik het nog wel weten in dit topic.
Abel
Über-Spammer

graag! (Y)
roadkill

Gas rulez :D , Maar nu ik weet dat een RSII wel op gas kan........ Zou wel heel fijn zijn voor de volgende, al had ik al mijn zinnen gezet om over een aantal jaar een CC te kopen en dan een 2,0 16V met gas... De 1,4 16V is eigenlijk net een tikje te licht, voor een redelijk zware Grand Tour.
Maarten-Jan
Car: R19.R

Abel schreef: je kunt het veiligst op gas cruisen maar ik zal niet meer als 80% van het vermogen aanspreken als ik je was. Dan schijnt de lpg toch te heet te worden en daar door slijten de kleppen sneller!(steeltjes en zittingen het meest)
Bij de vloeibaar ingespoten systemen speelt dit niet meer (hitte) en met een turbo motor zit je toch vast aan een vloeibaar ingespoten systeem.
Raisk
Contacteer:

Grappig topic, (en meteen mijn eerste reactie op dit forum)

We hebben zelf een Renault Megane RS besteld (november is de levering)

En ben zelf ook her en der bezig om te informeren of deze op gas gezet kan worden.

Nu is er een firma bij mij in de buurt die zegt dat ze dit kunnen installeren op een RS.

Ik zal ook eens informeren bij mijn dealer hoe ze omgaan in deze met garantie.

En uiteraard zal ik mijn bevindingen posten.
BillytheKid

Ik stook al ruim een jaar op gas. Motor draait er prima op. Diegene zeggen dat gas is om te koken: uit welk onder-ontwikkeld gat kom je dan vandaan? Je kunt ook op gas rijden tegenwoordig.

Er zijn 2 problemen die je met gas kan ondervinden. Ten eerste is een goede inbouwer vinden, want er zijn teveel beunhazen die snel geld willen verdienen die het op gas rijden verpesten (spreek uit ervaring....... :-( ).
Ten tweede is het rijden op gas dat er 1000tpm meer warmte vrijkomt dan wanneer de motor op benzine draait. Stelregel is om de motor niet langdurig boven de 4000tpm te laten draaien ivm teveel warmteproductie wat de kleppen niet aankunnen.

Men kan wel zeggen dat motoren niet gebouwd zijn voor gas, alleen het is toch wel vreemd dat motoren op gas langer blijven leven dan op benzine. Check marktplaats maar eens op km-standen.
En garantie vervalt als er gas in wordt gezet? Welke rechter gaat de dealer gelijk geven dat garantie vervalt vanwege lpg-inbouw ivm een kapotte dynamo of afgevlogen wiel?
Raisk
Contacteer:

BillytheKid schreef:Ik stook al ruim een jaar op gas. Motor draait er prima op. Diegene zeggen dat gas is om te koken: uit welk onder-ontwikkeld gat kom je dan vandaan? Je kunt ook op gas rijden tegenwoordig.

Er zijn 2 problemen die je met gas kan ondervinden. Ten eerste is een goede inbouwer vinden, want er zijn teveel beunhazen die snel geld willen verdienen die het op gas rijden verpesten (spreek uit ervaring....... :-( ).
Ten tweede is het rijden op gas dat er 1000tpm meer warmte vrijkomt dan wanneer de motor op benzine draait. Stelregel is om de motor niet langdurig boven de 4000tpm te laten draaien ivm teveel warmteproductie wat de kleppen niet aankunnen.

Men kan wel zeggen dat motoren niet gebouwd zijn voor gas, alleen het is toch wel vreemd dat motoren op gas langer blijven leven dan op benzine. Check marktplaats maar eens op km-standen.
En garantie vervalt als er gas in wordt gezet? Welke rechter gaat de dealer gelijk geven dat garantie vervalt vanwege lpg-inbouw ivm een kapotte dynamo of afgevlogen wiel?
Leuk om al ervaringen van een gebruiker te lezen.

Zijn er nog andere noemenswaardige dingen die je zo kan bedenken ?

Welke inbouwer heeft het voor jou ingebouwd ?

Ik ben via (sorry reclame) Rtl Autowereld op http://www.lpg-totaal.nl/ gekomen. (was pas een artikel over) en dan een lokaal inbouw station.
Allepinie
Car: Clio III RS

BillytheKid schreef: Men kan wel zeggen dat motoren niet gebouwd zijn voor gas, alleen het is toch wel vreemd dat motoren op gas langer blijven leven dan op benzine. Check marktplaats maar eens op km-standen.
Dit is een beetje kort door de bocht. Juist omdat mensen veel km's rijden, kiezen ze doorgaans voor gas. En daarmee ontstaan de hoge kmstanden waar je het over hebt. Je weet niet wat er aan onderhoud nodig is geweest om deze auto's op die hoge kmstanden te krijgen, dus zeggen dat ze langer blijven leven op gas is niet echt ergens op gebaseerd.

En gas kun je verbranden, dus kun je erop rijden. (Y)
DennisT
Moderator

BillytheKid schreef: Stelregel is om de motor niet langdurig boven de 4000tpm te laten draaien ivm teveel warmteproductie wat de kleppen niet aankunnen
Bij mijn weten koop je een RS om hard te gaan. Zolang je rustig rijdt zal het zeker geen probleem zijn, maar de gene die flink gas geeft (in dit geval letterlijk) zal dus problemen gaan krijgen?
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Onze Clio RS op LPG heeft 270k gereden, waarvan 100k op LPG. Geen problemen mee en het is toch een hoogtoerig blok.

Motor van een Mégane RS ligt (met iets minder vermogen) ook de in de Laguna. Die kan probleemloos op LPG. Niet al te bang voor zijn :)
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Haas

Allepinie schreef:
BillytheKid schreef: Men kan wel zeggen dat motoren niet gebouwd zijn voor gas, alleen het is toch wel vreemd dat motoren op gas langer blijven leven dan op benzine. Check marktplaats maar eens op km-standen.
Dit is een beetje kort door de bocht. Juist omdat mensen veel km's rijden, kiezen ze doorgaans voor gas. En daarmee ontstaan de hoge kmstanden waar je het over hebt. Je weet niet wat er aan onderhoud nodig is geweest om deze auto's op die hoge kmstanden te krijgen, dus zeggen dat ze langer blijven leven op gas is niet echt ergens op gebaseerd.
Motoren die op gas lopen worden doorgaans gebruikt voor langere stukken, waardoor die motoren veel meer kilometers lopen in warme toestand dan in koude toestand. In warme toestand slijt een motor nauwelijks (in fatsoenlijke staat gehouden wel te verstaan), waardoor je minder noemenswaardige slijtage hebt bij dezelfde km-standen.
Kijk naar een diesel, die lopen ook met gemak een paar ton meer dan een benzinevariant, omdat diesels voornamelijk 'warme' kilometers maken.

(waarom denk je dat taxi's met gemiddelde km-standen van een aantal ton nog steeds als een zonnetje lopen?)
Steven
Car: M536

Ja en diezhells draaien minder toeren Haas ;)

Nog een bijkomend voordeel, gas verbrand ook schoner, dit zie je terug in de roetafzetting in de olie. Vaak is bij een oliewissel de olie nog bijna net zo helder als nieuw.

Het is wel een feit dat lang hard rijden wel slijtage gevoelig is, maar dat zie je echt alleen terug in de kleppen en net wat Maarten al zei, de vloeibare systemen spuiten zo koud in dat dit echt wordt geminimaliseerd, sterker nog het levert vermogen op.

Dus met een vialle lpi systeem trek je echt alleen nog maar voordelen, zeker tegenover een RS die elke keer <10km ritjes doet naar de supermarkt en wordt bestempeld als 'rustig bereden en netjes onderhouden' dan 10x liever een LPG RS met een dubbele kmstand.

De LPG autos stijgen niet voor niets zo in de verkoop.

De enige nadelen die ik aan LPG zie:
-De ellende van de gebrekkige inbouwer, stoorgevoelige electronica door simpele knijpverbindingen en roest door snelle inbouw. Vooral een gasdop in het zijscherm :(
-De vaak beperktere actieradius dan benzine, waar n diesel vaak t dubbele of meer kan rijden op 1 tank.

Vooral die laatste stoort mij wel erg momenteel met 300km, beetje diesel doet 3x zoveel, dus ik denk dat de volgende daily toch gaat roken...
BillytheKid

Over de olie, het blijft langer schoner. Alleen als ik de vastgestelde termijnen de olie verwissel, blijft het zwart in de opvangbak. Moet er wel bij zeggen dat mijn beide auto's de eerste ton op benzine hebben gereden.......

Qua beperkte actieradius, heb ik geen last van. Ik kan 1000km gas stoken voordat ik een pomp op moet zoeken. Dan heb ik nog 600km aan benzine aan boord :smile: .

Qua koppel moet ik het afleggen tegen de Twingo2 diesel, maar qua actieradius en kosten win ik het met gemak. Niet slecht voor een omgebouwde Twingo1 :evil: .
Maarten-Jan

Wat Steven zegt, met een vialle lpi systeem kan weinig mis gaan en staat of valt het alleen nog met de inbouw. Het enige wat je bij lpi in het begin nog wel eens had dat de pomp stuk ging (zit in de tank), maar dat speelt inmiddels ook al niet meer. Tegenwoordig vervangt een goede inbouwer de tankingang achter de klep door 1 met een ingang voor gas + benzine dus dan zie je ook geen dopje meer in de bumper .

Als je met de actie radius kan leven zou ik zeggen gewoon doen. Voor elke 3 tot 4 keer tanken hoeft dat met een diesel maar 1 keer.
Raisk
Contacteer:

Zojuist even contact gehad met mijn dealer m.b.t de garantie na inbouw Lpg.

Renault schijnt (of scheen?) met Eurogas samen gewerkt te hebben.
Nu als er dus een systeem van Eurogas in komt dan blijft de garantie gewoon door lopen.

Indien er een ander systeem ingebouwd wordt (Vialle / Prins b.v.) dan vervalt de garantie op schade die ontstaan is door de gas installatie.

Uiteraard even contact gehad met de inbouwer van de installatie, Echter de persoon met wie ik alles doorgenomen had was vandaag vrij.

Maandag dus even terug bellen om eens te horen welk systeem zij inbouwen voor de Megane RS. (ze leveren alle drie de merken)
Haas

Steven schreef:Ja en diezhells draaien minder toeren Haas ;)
dat ligt er maar net aan hoe hard je er mee rijd :P
Maarten-Jan

Bij 160 terug naar 2 draaien ze ook flink toeren :p
DennisT
Moderator

Maarten-Jan schreef:Bij 160 terug naar 2 draaien ze ook flink toeren :p
Probeer jij 'm maar eens in zijn 2 te krijgen dan :p
BillytheKid

Ben benieuwd hoe de wegsleepdienst cq anwb zijn gezicht is, als je verteld waarom de motor in de soep gelopen is...........
Plaats reactie