Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Plaats reactie
Michel S.
Contacteer:

Hey renault freaks.

Ik heb nu al zo'n 2 jaar te maken met Gt Turbootjes en r21 turbo's. Toch zijn er een paar dingen die ik wel eens zou willen weten van een 5. Want zoals jullie weten doen een paar dingen bij een 5 na 10 jaar niet meer zo goed zoals ze het moeten doen.

Wat betreft de benzine meter. Wanneer het lampje gaat branden, dus je gaat over op reserve zit er normaal nog 7 liter in.Maar wanneer moet het lampje gaan branden, of wanneer gaat het bij jullie branden?? Bij mijn blauwe 5 brande het nooit, en bij die witten gaat het branden wanneer die bijna op 0 staat. Bij die 5 wat ik dit weekend heb gerepareerd ging het lampje branden toen het metertje onder het 1/4 streepje kwam.

en ik heb nog een klein probje met mijn witte 5. Het is niet echt een probje, maar het stoort me omdat ik niet weet wat het is. Wanneer ik de auto start zonder choke springt die direkt aan zoals het hoort. Hij loopt dan wel maar 500 toeren, maar hij doet het. Als ik dan ben aan het starten hoor ik een relais tikken(open en dicht gaan van een contact) op het ritme van de motor. Ook wanneer de motor dan loopt(<900 toeren) maakt het dit geluid. het is vervelend, maar er schijnt niks te zijn wat niet naar behoren werkt. Wanneer ik de motor dan boven de 900 toeren breng is het weg. Totdat die weer eronder valt. het is best wel vervelend. Iemand een idee??

Wat ik nog graag wilde weten is hoe je een GT Turbo nou eigenlijk warm moet rijden. Ik rij mijn turbo altijd heel rustig warm. Ik start de auto en maak me dan klaar voor te gaan rijden(gordel om, zonnebril op(hoop ik dan) muziekje aan, cdtje erin enz). Zo kan de auto dan lekker 20-40 seconde lopen en kotm het olie systeem lekker op druk. Dan ga ik pas rijden. Ik woon nogal in een groot dal, dus uit dat dal komen betekent klimmen voor de 5. Het is dan ook heel moeilijk om daaruit te komen zonder de turbo aan te spreken, maar het lukt me wel. Ik rijd dan wel maar 40 de berg op waar je 80 mag, maar mijn motor boeit mij meer dan mensen die zich ergeren omdat ze mij moeten inhalen op een 2wegs baan. Na een 8 minuten rijden is het motortja al wat warmer en begin ik wat soepeler te rijden. 1 tot 2 steepjes turbodruk MAX. Hoe rijden jullie de GTT warm, want ik zag in een magazine staan dat 2 gestoorde neven ook GTT's hadden en zij deden die warm rijden met lage turbodruk. Hoe rijden jullie de auto warm??

groetjes
Menno

Wat ik zowiezo wel altijd begrepen heb, is dat 't belangrijker is om laag toerental aan te houden, nog belangrijker dan weinig gas geven.

Tevens is erg lang wachten met wegrijden niet nodig. (zijn zelfs mensen die beweren dat 't slecht is, maar geen idee waarom). ff een paar seconden totdat je max oliedruk bereikt is, is voldoende.

Zoals de meesten wel weten, is een warme meter er eentje met warme olie, dus niet al als je koelvloeistofmetertje uit de hoek komt.
rev it like a rental
Michel S.
Contacteer:

Qua toeren kom ik nooit boven de 2000 met warm rijden. Meestal schakel ik bij 1800 toeren al over. Maar zonder turbodruk kom ik dus bijna niet boven de 60 Km/h uit laat staan een berg op.
Gast

Nou warmrijden ik denk dat iedereen wel zo'n beetje zijn eigen ritueel heeft.
Na het starten wacht ik altijd ca. 10 sec en rijdt dan heel rustig weg. Zo rustig dat ik dikwijls gelijk mensen bovenop mijn bumper heb haha, maaar dat deert niet want mijn gtt moet gewoon goed blijven.
Ik probeer altijd eerst zoveel mogelijk door de stad te rijden voordat ik een snelweg opga, zodat ik niet veel gas hoef te geven.
Als mijn motor koud is staat mijn oliedrukmeter op 4 a 4.5 , als hij warm is staat ie een beetje boven 3.
Anonymous

warm rijden is belangrijk maar je moter na laten draaien is belangrijken !!!

warm rijden lekker rustig de eerste 10 km zonder turbodruk en niet boven de 2200 t/p/min en dan rustig wat opvoeren de turbodruk dan en na 20 km is hij goed op temp. olie en water een stuk sneller

na laten draaien is belangrijker omdat als je flink gas heb gegeven draaid je turbo ongeveer 140.000 toeren (t2) en als je je moter uit zet dan stopt de olie door je turbo en als hij nog hard draaid en zonder olie gaat niet goed dan wordt het erg warm daar en het kan dan krom trekken of scheuren of olie gaan lekken dus gaan roken uit de uitlaad dan en dat zijn geen leuke goedkope reparaties

maar ik denk dat dit voor de meeste wel bekent in de oren klint
Gast

Yep doe ik inderdaad ook altijd, was ik even vergeten te vermelden.
Wat ik ook altijd doe is als ik lekker over de snelweg cruise met meestal 150 dan laatste 5 km als ik weet waar ik moet zijn even rustig 100 a 90 rijden. Kan alles even rustig minder belast draaiien.
Maar altijd nog ff nadraaiien natuurlijk ook als je echt gaat stoppen.
Pieter
Contacteer:

inderdaad, ik laat hem altijd effe uitdraaien, hoe langzaam ik ook heb gereden. Ik wil zeker zijn dat mijn schoepjes zijn uitgedraaid.
mario

hoi ja laat mijn turbo ook altijd ff warm draaien 1 a 2 min en dit ook als ik hem uitzet you never now rij meestal laatse paar kilometers ff relax kan die ff tot rust komen voor dat ie de garage weer in gaat greetings mario
Jochem de Haas
Über-Spammer
Contacteer:

heel goed allemaal :grin: :grin: :grin: :grin: zo blijft het lekker heel .niet zoals vele stoere jongens met koude moter (denk aan meetings)volgas weg moeten blazen omdat dat lekker stoer staat .dat mag aleen bij slopels,peug,vw,enz ga je gang, trap die maar lekker verrot.dan hebben wij ook onze :lol:
Michel S.
Contacteer:

Als ik een flink partijtje heb liggen te blazen rij ik meestal een extra 3-5 km om het motortje rustig te laten afkoelen. Daarna lat ik hem ongeveer 30 sec lopen en zet de motor dan uit. Wanneer ik de auto van het contact afzet gaat er gedurende 20 minuten een elektrische waterpomp draaien die het water van de turbo blijft rondcirculeren. Zo koelt de turbo lekker rustig af. Wat betreft het warm rijden ga ik iets eerder beginnen met gas geven. Wanneer ik ongeveer 10 minuutjes heb gereden begin ik rustig met de motor op bedrijfstemperatuur te brengen. Niet van boem nu is die warm, gassen maar, maar gewooon lekker beginnen met 1 streepje turbo druk. enzo voer ik het dan steeds een beetje op totdat die goed warm en dan gaan we het rustig opbouwen tot vol vermogen. Ik zal dus nooit volgas (koud) wegrijden om effe lekker stoer te doen. Dat laat ik aan GTT beulen over

mzzl
Bas
Bestuurslid
Car: Clio IV RS

Zo doe ik het ook,

Helaas bleef mijn $#$#$@#(*&#@$ gas pedaal hangen toen ik mijn auto startte in Bodegraven afgelopen vrijdag.

De rest zal wel gedacht hebben.... :sad:

NOrmaal maakt me dat niets uit, maar dit was wel FOK
Avant j'étais schizophrène, maintenant nous allons mieux.
'84 R11 Turbo 'KZ' | '84 R11 Turbo 'LD' | ''87 R11 Turbo 'Maxi'| '85 R11 Automatic | '03 Clio 1.5 dCi 'RS'
Goof

Ik houdt meestal 1 a 2 minuten warm draaien aan, eerste instantie rustig rijden, onder 2200 rpm.
Bij het uitzetten (als ik NIET geblazen heb) ong. 30 seconden laten draaien; bril af, radio d'ruit, tas mee, etc.
Wel blazen langer uitdraaien...
Plaats reactie