motor slaat af bij remmen/gas los

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
SamBam
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 8 mar 2010 9:43
Locatie: Susteren

Hallo allemaal,

Mijn 5je slaat af bij het loslaten van het gas en bij het remmen.(koppeling ingedrukt) Bij het terugschakelen knalt hij ook flink uit de uitlaat.

Iemand een idee waar dit aan ligt?

grt, Sam
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

stelschroef uit je carb.
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

nou.. met die opmerking moet het lukken :dSb:


(Misschien is iets meer uitleg wel handig, joost (Y) )
Wouter
Über-Spammer
Berichten: 14527
Lid geworden op: zo 21 aug 2005 19:50
Locatie: Nieuw Vennep
Contacteer:

Maar zo is het wel Martijn.

Aan de zijkant van de carb zit een stelschroef, en dit is eruit getrild.
Waarom?? Gewoon omdat het kan!
Andrews (supercinq)
Berichten: 1556
Lid geworden op: zo 25 feb 2007 22:07
Locatie: Bergen op Zoom

kan ook de klep zijn van de rembekrachtiger
(is 1 van de nippels die in je inlaatspruitstuk zitten)

slang van rembekrachtiger volgen naar spruitstuk
de nippel eruit halen
doorspuiten met remmenreiniger
en je weet het snel genoeg ;-)
nergens geen vacuumlek trouwens??
ff alle slangen dubbel checken (Y)
*RENAULT5 GT TURBO COUPE*
*F7P-T*
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

sorry maar vraag is al een aantal keer gesteld Zoek optie???
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

weet ook wel dat dit al een aantal keer voorbij is gekomen, maar er spreekt niet echt souplesse uit je antwoord :beer: (Y)

Nouja, SamBam kan weer verder met zoeken, daar gaat het om :)
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Zoek optie... :lol:

Probeer het maar te zoeken. Als het zoeken langer duurt dan het antwoord krijgen via een nieuw topic, dan weet ik ook wel wat ik zou kiezen. :)
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

ben het er wel mee eens oke maar zal de stelschroef wel zijn aan de linkerzijde van de Carb. als je voor de auto staat. succes zijn niet meer te krijgen bij Renault dealer.
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

BCCP heeft alle carb delen nog wel.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
SamBam
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 8 mar 2010 9:43
Locatie: Susteren

Bedankt voor jullie reply's allemaal!

Ik heb alle slangen getest en afgedopt en het probleem blijft nog steeds.
Dit is raar.

Ik weet dat er een probleem zit bij het vacuum systeem.
Nu heb ik gereden zonder rembekrachtiger (slang los en nippel afgedopt)
Als ik dan stevig rem slaat de motor nog steeds af. Bij zachtjes remmen niet.

Hoe is dit mogelijk?
Ik heb dus het vacuumgedeelte van de rembekrachtiger afgesloten.
Ik rem dan alleen nog maar mechanisch.
Maar toch valt de motor uit bij (hard)remmen?

Waar zal ik het nu eens zoeken?
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

de 2 nippels achterop het inlaatspruitstuk?
hier zitten terugslagkleppen in.
demonteren schoonmaken met brakecleaner en testen gewoon effe aan zuigen en blazen.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
SamBam
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 8 mar 2010 9:43
Locatie: Susteren

ik heb alle lucht slangen op de carb een voor een/om de beurt afgedopt.
Maakte allemaal geen verschil.

Ik vind het raar dat het alleen voorkomt bij remmen en het heeft dan geen effect bij afdoppen?
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

ook die 2 achterop het inlaatspruitstuk???

draai ze er anders gewoon effe uit om ze schoon te maken.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

als je die wilt losdraaien sleutel er op en dan tikjes met een hamertje om hem los te krijgen. breekt anders geheid
oldskool
Berichten: 1985
Lid geworden op: za 8 nov 2003 20:02
Locatie: Veldhoven

stationair sproeier verstopt .
maar geen goede reacties op het rtoc forum .
ff een andere carb proberen kijken wat dat doet.
SamBam
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 8 mar 2010 9:43
Locatie: Susteren

Nog steeds bezig met onstabiel stationair.

Hier een filmpje
Hopelijk word het dan makkelijker voor jullie om de oorzaak vast te stellen.
http://youtu.be/7s8u8Ti5kpg
m1n1 (Jasper)
Berichten: 790
Lid geworden op: do 31 mei 2007 12:51
Car: R5 GT Turbo PH1
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Joost van der Hammen schreef:ben het er wel mee eens oke maar zal de stelschroef wel zijn aan de linkerzijde van de Carb. als je voor de auto staat. succes zijn niet meer te krijgen bij Renault dealer.
Niet meer te krijgen bij de dealer???
Ik heb er een maand of twee geleden nog 3 besteld en gekregen hier in den Bosch.
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Er zijn 2 verschillende en ik kan me inderdaad herinneren dat 1 van de 2 niet meer leverbaar is... Kan ondertussen ook veranderd zijn. :)
SamBam
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 8 mar 2010 9:43
Locatie: Susteren

co stelschroef zit er nog in en is in orde
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

hoe is je dynamo, en die klepspeling moet ook wat aangedaan worden.
Dynamo spanning kan je het best meten met een analoge meter. dan zie je ook beter de spannings schommelingen

Het motortje klinkt niet echt fijn. Olie druk is wel redelijk, en de temperatuur loopt ook wel erg hoog op. Draait je fan wel?
SamBam
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 8 mar 2010 9:43
Locatie: Susteren

Ik zal de dynamo/ laadstroom straks doormeten.
Kleppen moeten inderdaad weer gesteld worden.
Fan is in orde en hij blijft netjes op temperatuur.

Kan het ook liggen aan de computermodule? Hier zit ook een vacuumslang op aangesloten. Deze loopt naar de carb en via een t-stuk ook naar de dumpvalve. Als ik deze loshaal zakt het toerental aanzienlijk. Hij heeft wel een goed vacuum. Op de modulezelf is het vacuum ook oke.
Andrews (supercinq)
Berichten: 1556
Lid geworden op: zo 25 feb 2007 22:07
Locatie: Bergen op Zoom

zit er wel een o-ring tussen de carb en lobster??
en als hij er wel tussen zit
is hij niet compleet vergaan??

t-stukje van dumpvalve niet gescheurd?
(als het een plastic stuk is)

probeer zoiezo eens een andere carb.
is zo vervangen
en het blijft een problemending.
je zult niet de eerste zijn,die na 3 of 4 carbs ineens van het probleem af is..
wie weet zit er bij deze carb wel een membraam verkeerd..
*RENAULT5 GT TURBO COUPE*
*F7P-T*
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

dop je slang naar je dumpvalve eens af misschien lekt ie of blijft ie iets open staan??

effe een andere ontstekingsmodule proberen?
misschien lek membraam?
hoeveel druk heeft ie max gedraaid?
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
SamBam
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 8 mar 2010 9:43
Locatie: Susteren

Heb het laadcircuit doorgemeten. Die is in ieder geval prima.
ontstekingsmodule, bedoel je daarmee de computer waar een vacuumslang en een aantal sensoren op aangesloten zit?

Ik heb andrews een berichtje gestuurd voor onderdelen. Hopelijk kan hij me snel helpen.

grt, Sam
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

die ontsteking kan je ook wel in de buurt vinden, je hoeft alleen maar even een andere ontsteking te lenen. aansluiten is 5 minuten werk.

misschien ff een clubgenoot in de buurt even vragen
Andrews (supercinq)
Berichten: 1556
Lid geworden op: zo 25 feb 2007 22:07
Locatie: Bergen op Zoom

ssttt
mijn opslag moet ook leeg :lol:
*RENAULT5 GT TURBO COUPE*
*F7P-T*
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

hoeveel druk heeft ie maximaal gedraaid?
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
SamBam
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 8 mar 2010 9:43
Locatie: Susteren

1.5 bar. Nu draait ie op 1.4 max.
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

grote kans dat je membraam van de ontsteking gescheurd is door de te hoge druk

effe een andere ontsteking proberen
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
SamBam
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 8 mar 2010 9:43
Locatie: Susteren

Zo daar ben ik weer.

Tot nu toe vervangen:
Verdelerkap
Bougies
Rotor
Ontsteking
Carb 3x
Benzinefilter
Benzine drukregelaar
tdc sensor

Het slaat inmiddels niet meer af.
Het enige wat hij nu nog doet, zoals eerder aangegeven, is stotteren.
Als ik een tijdje gereden heb gereden begint hij te stotteren als een gek.
Als ik de auto dan een minuutje uitzet is alles weer in orde.

Ik ben vanmorgen naar een motorrevisiebedrijf geweest. Daar heb ik mij laten vertellen dat het aan de turbo ligt. Volgens de beste meneer zouden de drukslangen op druk moeten komen als je stationair flink gas geeft.
Lijkt mij niet omdat je dan geen druk opbouwt. Hij bouwt wel wat op maar alleen als je flink "in de toeren gaat" Onder het rijden komt hij gewoon op druk. Niets aan de hand. Tijdens het stotteren bouwt hij ook druk op en gaat dan wel heviger schokken.

Heeft er hier iemand een idee hoe ik een druktest kan doen op de drukslangen? Dan kan ik zien of hij ergens lekt.

Als iemand nog andere ideeen/oorzaken heeft, hoor ik ze heel heel graag

grt, Sam
sigma66
Berichten: 51
Lid geworden op: zo 14 feb 2010 18:06
Contacteer:

normaal gesproken als je stationair draaid en dan een stoot gas geeft loopt de turbo druk op. omdat een 5 een vrij kleine motor heeft tov de turbo kan het zijn dat je hoger in toeren moet zijn voordat die iets doet
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

loopt ie stationiar niet gewoon te rijk zodat de bougies VET slaan?
wat voor bougies heb je met wat voor elektrode afstand?

laat een garage tijdens het vreemde stationairlopen eens een meting doen in je uitlaat betreffende het rijk???? lopen.

wat voor nokkenas zit er in?
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
SamBam
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 8 mar 2010 9:43
Locatie: Susteren

Er zit een t25 turbo op dus het duurt zoiezo wat langer voordat hij op druk komt.

Nokkenas is niet meer orgineel. Welke er precies in ligt weet ik niet.
Hij heeft een co meting gehad. Hij krijgt teveel benzine en teveel lucht.

Wat moet de afstand zijn van de bougies? Deze heb ik net nieuw erin.
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Teveel brandstof én teveel lucht lijkt me erg sterk...
Plaats reactie